سی نت | سینما شبکه

www.CinetMag.com

برتینا

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -  اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390 جشنواره 37 فیلم فجر و ...

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

برتینا

New Page 1
cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  «جنگ زرگری» غول های هالیوود! / «مارتین» در مقابل مارول، «استیون» در برابر نتفلیکس؛

  فریدون جیرانی نهایتا تا یکشنبه 28 مهر مرخص می شود / فرزند جیرانی: مشکل دست چپ و تکلم با درمان رفع می شود

  انتقاد دوباره اسکورسیزی از سینمای گیشه‌پسند

  فیلم سینمایی «روزی دو میلیون» دومین ساخته مجید توکلی در تهران کلید خورد

  فیلم متفاوت مخاطب را به سینما جذب می‌کند/ استقبال از «مسخره باز»

  نمایش «پل چوبی» در آمریکا

  گیشه سینماها در آبان گرم می‌شود/ ترافیک اکران حل شدنی نیست

  رنگ‌آمیزی موسیقی «رد خون» چگونه تغییر کرد؟/ روایت یک همراهی ۱۵ساله

  فریدون جیرانی در بیمارستان بستری شد

  وضع گیشه سینماها در تابستان اسف‌بار بود/ هزینه سینماها 7-8 برابر شده است

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  فیلم متفاوت مخاطب را به سینما جذب می‌کند/ استقبال از «مسخره باز»

  انتقاد دوباره اسکورسیزی از سینمای گیشه‌پسند

  فیلم سینمایی «روزی دو میلیون» دومین ساخته مجید توکلی در تهران کلید خورد

  رنگ‌آمیزی موسیقی «رد خون» چگونه تغییر کرد؟/ روایت یک همراهی ۱۵ساله

  گیشه سینماها در آبان گرم می‌شود/ ترافیک اکران حل شدنی نیست

  فریدون جیرانی در بیمارستان بستری شد

  نمایش «پل چوبی» در آمریکا

  فریدون جیرانی نهایتا تا یکشنبه 28 مهر مرخص می شود / فرزند جیرانی: مشکل دست چپ و تکلم با درمان رفع می شود

  «جنگ زرگری» غول های هالیوود! / «مارتین» در مقابل مارول، «استیون» در برابر نتفلیکس؛

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به شاخصه های کارگردانی فرهادی

بلوغ زودرس

:: 2 اردیبهشت 1390  ::

 

سینما شبکه (سی نت): "جدايي نادر از سيمين" در ادامه روند صعودي کارنامه کاري کارگرداني است که روز به روز پله هاي موفقيت را بالا و بالاتر رفته و انگار حالا حالاها قصد متوقف شدن ندارد. کارگرداني که از همان نخستين آثار تلويزيوني اش (روزگار جواني و داستان يک شهر) نشانه هايي آشکار از نبوغ و خلاقيت يک هنرمند برجسته را بروز مي داد و بعدتر در دو فيلم "رقص در غبار" و "شهر زيبا" نيز اين نشانه ها را پررنگ تر ساخت. اصغر فرهادي اما با سه گانه دروغ (چهارشنبه سوري،درباره الي و جدايي نادر از سيمين) بود که به زباني همه فهم و فراگير در ساخته هاي سينمايي اش دست يافت تا علاوه بر سينمادوستان جدي و پيگير، طيف هاي مختلفي از مخاطبان را نيز با خود و پيام فيلش همراه سازد.

فراموش نکنيم که اصغر فرهادي پيش از آن که کارگرداني بزرگ باشد،فيلمنامه نويسي متبحر و کاربلد است. فيلمنامه نويسي که با عنايت به شناخت دقيق و غبطه برانگيزش از طبقات و لايه هاي مختلف اجتماع و نيز جزئي نگري منحصربفردش، تکنيک هاي فيلمنامه نويسي را به خدمت درآورده تا با نگارش فيلمنامه اي حساب شده و موشکافانه، به واقع از همان روي کاغذ، کارگرداني فيلم را برعهده گرفته و سر و شکل بخشد. شايد بتوان فرآيند نزديک کردن نقش به بازيگر را يکي از شاخصه هاي بارز کارگرداني فرهادي قلمداد کرد.به اين معنا که به جاي آن که مثل بسياري از کارگردانان، بازيگران در خدمت نقش درآيند، به واقع اين نقش است که تا سرحد ممکن بر اساس خصوصيات و ويژگي هاي بازيگران از پيش انتخاب شده،نوشته و به اجرا در مي آيد. به عنوان نمونه نگاه کنيد به حضور قدرتمند پيمان معادي در دو فيلم "درباره الي" و "جدايي نادر از سيمين" که بيش از آن که به هنر و استعداد ذاتي معادي مربوط شود،به انتخاب صحيح و هدايت بجاي فرهادي بر مي گردد.

در عين حال برقراري جلسات متعدد دورخواني و تمرين هاي قبل از شروع فيلمبرداري،آنقدر بازيگران را به فضا و خواسته هاي مورد نظر کارگردان نزديک مي سازد که پس از مدتي آنها متوجه مي شوند در برابر دوربين بجاي بازي،زندگي مي کنند. اينچنين است که ميزانسن ها، دکوپاژها و نحوه حرکات دوربين غالبا روي دست، در همان تمرينات مشخص و معين شده تا بازيگران بسان صحنه هاي تاتر،حتي در اجراي پلان سکانس هاي غيرمعمول و طولاني نيز موفق و خيره کننده عمل کنند.

در عين حال مهمترين هنر فرهادي را مي توان در برقراري تعادل ميان عوامل صحنه و پشت صحنه قلمداد کرد. در اين روش فيلمسازي قرار نيست هيچ چيز خود را به رخ کشيده و گل درشت جلوه کند. عوامل مختلف از جمله صدا،تصوير،بازي ها و حتي تدوين کار به آن ميزان در خدمت اثر در مي آيند که نياز هست باشند،نه بيشتر و نه کمتر! دست يابي به چنين بلوغي در کارگرداني،آرزوي ديرين هر فيلمسازي محسوب مي شود که فرهادي زودتر از انتظار به آن دست يافته است. فيلمسازي که حالا آبروي سينماي ايران در مجامع و جشنواره هاي جهاني محسوب مي شود.

 

منبع: مردم سالاری

2293 -  

...............................................

  اثر مرتبط:

جدایی نادر از سیمین - Jodaee Nader az Simin        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

  هنرمند مرتبط :

اصغر فرهادی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram

.......................................................................................................................................................................

تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت