Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  نخل‌طلا به "پارازیت" رسید / دست خالی تارانتینو از کن ۲۰۱۹

  کارگردانیِ جاه طلبانه سوار بر فیلمنامه ای ساده انگارانه / نقد و بررسی امیررضا نوری پرتو از فیلم «متری شیش و نیم» / به بهانه رکوردزنی به عنوان پرفروش ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران

  «درد و شکوه» آلمودوار صدرنشین جدول ارزشگذاری منتقدان کن 2019 تا پایان روز چهارم

  حذف زواید آثار قبلی برای آزاد کردن هیولا! / یادداشت کاربر سی نت برای سه قسمت نخست «هیولا»ی مهران مدیری

  فاطمه معتمدآریا رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی بازیگران سینما شد

  زندگی مایکل شوماخر روایت می‌شود

  درجه‌بندی سنی هر فیلم روی بلیت سینما درج می شود

  «ماتریکس 4» ساخته می شود

  فیلمنامه نویس «مرد عنکبوتی» درگذشت

  برنده سه اسکار 2019 در فرهنگسرای ارسبان

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به کارنامه بازیگری شهاب حسینی به بهانه کسب جایزه از پنجمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی

سوپراستار

:: 4 تیر 1390  ::

شهاب حسینی، برنده تندیس بهترین بازیگر مکمل مرد از پنجمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی برای بازی در فیلم

 

سینما شبکه (سی نت): شاید آن ها که برای نخستین بار سیمای او را در حال نقش آفرینی در سریال "پس از باران" (سعید سلطانی) می دیدند، هرگز گمان نمی کردند که این مجری سابق برنامه "اکسیژن" روزی به یکی از شاخص ترین بازیگران دهه هشتاد سینمای ایران بدل شود. بازیگری که در اوایل این دهه، خیلی زودتر از حد تصور از صفحه کوچک تلویزیون به پرده نقره ای سینما راه یافت تا با "رخساره" (امیر قویدل) و "آدمک ها" (علی قویتن) این عرصه مهم و البته دشوار را نیز آزموده و سال ها بعد نام و آوازه ای پرشان و اعتبار برای خویش دست و پا کند.

اگر چه نخستین تجربیات او در عرصه سینما، فیلم هایی آنچنان ماندگار از آب درنیامدند،اما می توان تک تک آن ها را در شکل دادن و تراش خوردن بازیگری که هیچ ابایی از انتخاب و بازی در نقش های سیاه و سفید نداشت، مؤثر دانست. دو فیلم "شمعی در باد" (پوران درخشنده) و "واکنش پنجم" (تهمینه میلانی) پای او را به جمع کاندیداهای بهترین بازیگران مرد جشنواره فیلم فجر گشودند تا عاقبت او با فیلم نه چندان خوب "محیا" (اکبر خواجوئی) دیپلم افتخار این جشنواره را از آن خود کند.

در این مدت او علیرغم پرکاری در سینما از حضور در سریال های تلویزیونی نیز غافل نماند تا با "مدار صفر درجه" (حسن فتحی) یکی از به یادماندنی ترین نقش آفرینی هایش را ثبت کند. بازی او در قالب نقش دشوار حبیب پارسا یکی از خاطره انگیزترین کاراکترهای تلویزیونی را شکل بخشید تا مشخص شود که هنر بازیگری وی اگر با هدایت کارگردانی کاربلد همراه شود، می تواند نتایج ارزشمند و دلپذیری را به همراه داشته باشد. اتفاقی که چندی بعد روی داد و او در سال 87 با "درباره الی" نشان داد که چه پتانسیل بالایی برای همگونی و نزدیک ساختن خویش با خواسته ها و فضای موردنظر کارگردان دارد. شاهکار اصغر فرهادی آنچنان با روح زندگی نزدیک بود که اگر کوچکترین تضادی میان بازی او و سایر اجزاء فیلم به چشم می آمد، بشدت توی ذوق زده و تمام داشته های فیلمساز را بر باد می داد. با این وجود او در جشنواره فیلم فجر همان سال با "سوپراستار" (تهمینه میلانی) بود که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر این جشنواره را از آن خود کرد.
بازی بشدت برون گرای او در قالب نقش بازیگری متظاهر که آنچنان اسیر حاشیه ها شده که هیچ یک از قواعد معمول عالم سینما را بر نمی تابد، کاملاً انگ شخصیت مورد نظر بوده و این افسوس را در پی دارد که کاش فیلمنامه "سوپر استار" از انسجام و پختگی بیشتری برخوردار بود تا این بازی بیش از این ها به چشم بیاید.

حسینی در روزهای پایانی دهه هشتاد و ایام آغازین سال جاری، با "پرسه در مه" (بهرام توکلی) و البته "جدایی نادر از سیمین" (اصغر فرهادی) مجدداً حضوری شکوهمندانه را در روی پرده های سینما تجربه کرد.
در "پرسه در مه" او یکی از دشوارترین کاراکترهای چند سال اخیر سینمای ایران را ایفا کرده و توانسته است ناآرامی های ذهنی و پریشان احوالی مفرط شخصیت امین را آنچنان باورپذیر خلق کند که ناخوداگاه همذات پنداری تماشاگر را موجب می شود. این چنین است حضور او در "جدایی نادر از سیمین" که او این بار او به عنوان نماینده و سمبل طبقه ای اجتماعی که مسبب همه محرومیت تاریخی خود را در ظلم آشکار طبقه ای دیگر می داند، بازی خیره کننده ای ارائه داده که در پاره لحظات (همچون سکانس خودزنی) ناخوداگاه تحسین و تشویق تماشاگران عام و خاص را برمی انگیزد. نوعی بازی برونگرا که نشان هایی چند از درونگرایی را نیز به همراه دارد و به درستی چندوجهی بودن شخصیت را در اذهان متبادر و تقویت می کند.

کاش زمزمه هایی که از این سو و آن سو مبنی بر خداحافظی موقت وی از دنیای بازیگری به گوش می رسد، صحت نداشته باشد. سینمای نه چندان پرستاره ی ایران همچنان به حضور و هنر این سوپراستار تازه ی خود نیاز دارد، سوپراستاری که با ادب، متانت و البته شخصیت والای خود مدت هاست دل خیلی ها را ربوده است!

 

منبع: مردم سالاری

3032 -  

................................................

  هنرمند مرتبط :

شهاب حسینی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت