Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  ساخت «من زنده‌ام» و فیلمی درباره داعش منتفی است/ حاتمی‌کیا در جشنواره فیلم فجر

  شورای صنفی نمایش: ارایه بلیت نیم بها غیر از روز سه شنبه تخلف است/ «سرکوب» بعد از «سرخپوست» می‌آید

  «تگزاس» اولین پنجگانه سینمای ایران می‌شود/ آماده شدن فیلمنامه قسمت سوم

  آخرین پروانه ساخت های آثار سینمایی اعلام شد/ رامبد جوان برای فیلم جدیدش با نام «سال نو» مجوز ساخت دریافت کرد

  اهدای تندیس «دستاورد فردی ویژه» در نوزدهمین جشن حافظ

  اعتراض دست‌اندرکاران «ما همه با هم هستیم» به توقیف فیلم توسط دادستان کرمان

  احتمال اکران فیلم سینمایی «معکوس» در مهرماه ۹۸

  مرمت تالار اصلی تئاتر شهر شهریور تمام می شود/ آغاز اجراها از ابتدای پاییز

  وعده‌ی احداث یک مجتمع سینمایی در چهارباغ اصفهان

  برای ساخت «قصرشیرین» ماشینم را فروختم و بی‌ماشین هستم/ آنهایی که داد می‌زنند پول کثیف، همان‌هایی هستند که در این ۲۰ سال پولدار شده‌اند/ صحبت های رضا میرکریمی در خصوص حواشی دو فیلم جدیدش

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی کوتاه به فیلم "مرگ کسب و کار من است"

از رابرت رمل تا تارکوفسکی!

:: 2 آبان 1390  ::

 

سینما شبکه (سی نت): وقتی تیتراژ آغازین فیلم بر روی پرده سینما نقش بست، نا خودآگاه ذهنم رمان معروف "مرگ کسب و کار من است" اثر نویسنده معاصر فرانسوی "رابرت رمل" را به خاطرم آورد که توسط احمد شاملو به فارسی ترجمه شد، برای همین انگیزه زیادی پیدا کردم تا با دقت و تامل بیشتری به تماشای فیلم بنشینم.

فیلم "مرگ کسب و کار من است" از همان سکانسهای نخستین نوع حضور و میزانسن سارقین، هم چنین دکوپاژ و قاب بندی ،ناخودآگاه تداعی گر سینمای وسترن است. حتی صحنه های مربوط به سرقت کابل های فشار قوی و لحظات درگیری مرد روستایی با سارقین نیز به این حس کمک می کند.اما در ادامه هنگامی که سکانسهای مربوط به طبیعت سرد و زمستانی با لانگ شاتها و اکستریم لانگ شاتها آغاز می شود امیدوارانه به دنبال نوعی تالیف از سینمای تارکوفسکی هستیم که از ذهن خلاق یک جوان بیست و چهار ساله نشات می گیرد. هر چند اندکی که فیلم رو به جلو می رود کم کم حرکتهای تکراری و غیر ضروری دوربین که منطقی برای انتقال زیباشناسانه مفهوم به مخاطب در آن دیده نمی شود موجب می گردد تا خیلی از نماهای زیبا نیز قربانی این تکرار های غیر موثر شوند.

به جرات می توان گفت عدم آشنایی و اشراف فیلمساز جوان با جغرافیا و بوم منطقه و عدم درک صحیح از نوع آب و هوای معتدل شمال که حتی در سردترین مناطق ییلاقی و کوهستانی مازندران درجه دما به زیر بیست درجه سانتیگراد هم نمی رسد لطمه قابل توجهی را به کلیت فیلم وارد کرده است. گاهی این نقصان آنچنان خود را نشان می دهد که مخاطب به تصنعی بودن رفتارشخصیت ها در مواجهه با قهر طبیعت صحه می گذارد. از طرفی هم اصرار بیش از اندازه فیلمساز بر پس دادن تاوان گناه آدمها با خشم طبیعت آنچنان است که در برخی از سکانسها به ویژه با تاکید گذاری روی دخترک بی گناه ، تمام تلاش خودش را بکار می گیرد تا با تحریک حس مخاطب او را با فیلم همراه سازد.

ضعف مشهود در فیلمنامه که دچار آشفتگی فراوان در روایت زندگی و سرنوشت آدمهای قصه است و نوعی نگاه ناتورالیستی نیز در زیر لایه های آن دیده می شود، فیلم را دچار مشکلات بیشتری می کند. هم چنین عدم کشش قصه در پرداخت صحیح و منطقی از وضعیت آدمهایی که هریک به گونه ای اسیر قهر طبیعت شده اند، کارگردان را در رسیدن به مقصود خود ناکام می گذارد. داستان سرقت سیم های فشار قوی برق که هر روز در نقاط دور و نزدیک کشور شاهد آن هستیم و از طریق رسانه ها اخبار آن را می شنویم، بستر بسیار مناسب و مطلوبی برای کارگردان به شمار می آمد تا به بهانه همین بتواند دغدغه های ذهنی خود را عینیت بخشد، اما ثقفی از این پتانسیل موجود به خوبی نتوانست در فیلمنامه بهره بجوید و در لحظاتی حتی به طراجی اتفاقاتی کلیشه ای از قبیل: سوراخ شدن رادیاتور ماشین و افتادن کلید دستبند در برف دست می زند که نه تنها باور پذیر جلوه نمی کند بلکه کاملا دم دستی و غیر منطقی می باشد.

در پایان این نکته را نباید از نظر دور داشت که فیلم "مرگ کسب و کار من است" اولین تجربه کارگردانی امیرحسین ثقفی در سینمای حرفه ای می باشد و در شرایط بسیار سخت و دشوار طبیعی نیز تولید شده است. از این رو این را باید به فال نیک گرفت و امیدوارانه چشم به آینده دوخت که در اینده ای نه چندان دور آثار خوبی از این کارگردان جوان سینمای ایران به تماشا خواهیم نشست.

 

منبع: سی نت

2794 -  

...............................................

  اثر مرتبط:

مرگ کسب و کار من است - Marg Kasb o Kaar-e man ast        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت