Header

 

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  ابراهیم حاتمی‌کیا: «دیده‌بان» واکنش من به شرایط آن دوران بود - هر کسی مرا با یکی از فیلم‌هایم می‌شناسد / گزارش مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

  رضا میرکریمی: با ادغام بخش های ملی و جهانی فیلم فجر موافق نیستم - احیای عادت از یاد رفته دیدن فیلم های خارجی بر پرده سینما - گزارش نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۷؛

  از پل شرایدر تا نوید محمدزاده / معرفی همه داوران سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

  گاهی وقت ها یک فیلم چقدر «حیف» می شود! / یادداشت مهدی تیموری درباره فیلم «متری شیش و نیم» و ژانر «فلاکت» در سینمای ایران

  منتقدان ماهنامه فیلم هم «مغزهای کوچک زنگ زده» را انتخاب کردند / بهترین های سینمای ایران در سال 1397 به انتخاب 37 نویسنده و منتقد

  فیلم‌های ایرانی بخش «جام جهان نما» جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد

  نمایش فیلم دیده نشده از پشت‌صحنه و تست بازیگری فیلم «گاو» در جشنواره جهانی فیلم فجر

  حضور بیش از ۲۵۵ مهمان خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر/ قضاوت فیلم‌ها توسط ۶ گروه داوری

  هفت فیلم دیگر از بخش «جام جهان نما» جشنواره جهانی فجر اعلام شد/ افشای راز قتل‌های زنجیره‌ای

  محمدحسین مهدویان: دیگر فیلم سیاسی نمی‌سازم/ باید سینمای موردعلاقه‌ام را نجات دهم

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  گاهی وقت ها یک فیلم چقدر «حیف» می شود! / یادداشت مهدی تیموری درباره فیلم «متری شیش و نیم» و ژانر «فلاکت» در سینمای ایران

  محمدحسین مهدویان: دیگر فیلم سیاسی نمی‌سازم/ باید سینمای موردعلاقه‌ام را نجات دهم

  منتقدان ماهنامه فیلم هم «مغزهای کوچک زنگ زده» را انتخاب کردند / بهترین های سینمای ایران در سال 1397 به انتخاب 37 نویسنده و منتقد

  اکران نیم‌بهای شنبه‌ها لغو می‌شود؟

  نمایش فیلم دیده نشده از پشت‌صحنه و تست بازیگری فیلم «گاو» در جشنواره جهانی فیلم فجر

  هادی حجازی‌فر مقابل دوربین «دو زیست» رفت

  حاشیه‌ای بر نظر عجیب بهنوش طباطبایی درباره چرم‌پوشی

  هفت فیلم دیگر از بخش «جام جهان نما» جشنواره جهانی فجر اعلام شد/ افشای راز قتل‌های زنجیره‌ای

  فیلم‌های ایرانی بخش «جام جهان نما» جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد

  حضور بیش از ۲۵۵ مهمان خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر/ قضاوت فیلم‌ها توسط ۶ گروه داوری

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به فيلم بي خود و بي جهت

بهترین فیلم کاهانی تا به امروز

:: 21 بهمن 1390  ::

 

سی نت: اولين سوالي كه در مواجهه با كارهاي كاهاني به ذهن مي آيد،اين است كه واقعا مخاطب در مواجهه با چنين فيلم و چنين فضايي، بايد چه چيزي بگيرد؟ با چه كسي همزاد پنداري كند و شخصيت اول داستان كيست؟

صحبت از همينجا آغاز مي شود كه شيوه ي مرسوم قصه گويي و قواعد كلاسيك داستان گويي و فيلمنامه نويسي را بايد پشت درب هاي سالن بگذاري و وارد سالن شوي. فيلم، قصه نمي گويد و ابدا شخصيتِ محوري سه بعدي، به معناي سيد فيلدي اش ندارد. فيلم، يك كمدي سياه است. از نوع بورشرتي اش در نمايشنامه ي بيرون جلوي درب (البته نه به تلخي و گزندگي آن) و البته از نوع كمدي هاي رايج در سينماي دهه ي شصت ايتاليا. شايد مثال خاصي به ذهنم نيايد ولي اين نوع كمدي نه بزن بكوبي ست و نه بيلي وايلدري. البته شايد اصطلاح كمدي سياه كمي حساسيت برانگيز باشد، اما نزديك ترين و بهترين شباهت را با فيلم اخير كاهاني دارد.
اينجا هم همچون "اسب ..." با روايتي با موضوعيت و محوريت پول سر و كار داريم. اما نه از شب گردي هاي تهران در "اسب ..." خبري هست و نه پرخوري هاي چندش آور هاشمي در هيچ. يك خانه است و كلي اثاث و چهار نفر آدم.همين.

زوج فرهاد و الهه با بازي احمد مهرانفر و نگار جواهريان، اثاث خود را به منزل جديد آورده اند و شب نيز قرار است مراسم عروسي بپا كنند، پس بايد هرچه زودتر اوضاع را به سامان برسانند.اما زوج مژگان و محسن با بازي پانته آ بهرام و رضا عطاران قرار است اثاث خود را كه بار كاميون است براي همين امشب در جاي ديگري سامان دهي كنند، اما كجا؟ ...

همين روايت و همين خلاصه ي جالب كافيست تا هر كارگرداني را براي اجراي آن وسوسه كند، اما نه لزوما در زمان واقعي و تنها با محوريت چهار كاراكتر اصلي (كاري كه كاهاني مي كند). جالب تر آنكه براي چنين طرح تك خطي ساده اي نياز به خرده داستان هايي ست كه بايد به خط اصلي و تك خط ابتدايي روايت سر و شكل دهند. دقيقا هوشياري كاهاني همين جا خودنمايي مي كند كه اين خرده داستان ها به جاي شكل گيري به عنوان پيرنگ قصه ي اصلي (يا به عبارت بهتر روايت اصلي) در شخصيت ها نمود مي يابند و بازآفريني مي شوند. و هر شخصيت لحن و اكت خاص خود را پيدا مي كند. با نگاهي به نوع گويش كتابي الهه،لهجه ي مشهدي مژگان، خونسردي و بازي هاي ريز محسن و فرهاد بخوبي مي توان اين مطلب را دريافت.

محوريت اصلي پول در سه فيلم اخير كاهاني و البته سوژه اي كه اين روزها در فيلم هاي جشنواره سي ام زياد به چشم مي خورد، از گشت ارشاد تا پذيرايي ساده و يك روز ديگر فتحي، لزوما پيرايه يا بستري (يا بهتر است بگويم پيش در آمدي) براي بحران فعلي كشش دار و كنش دار كاهاني، در بي خود و بي جهت است. كشش دار از منظر همراهي مخاطب و كنش دار از منظر بازي.

آبسورد در معني

اصطلاحي كه از اسب....... به اين سمت در مورد فيلم هاي كاهاني متداول است برخورد با فيلمي آبسورد است يا اينكه مي گويند فيلم هاي او فضاي آبسوردي دارند. اما آبسورد چيست؟ آبسورد در معناي لغوي اش همچون استعلا و مثال هاي فراوان ديگر از اين رسته درست استخراج نمي شود.آبسورد نه پوچي ست و نه پوچ گرايي. همانگونه كه در كارهاي مولفان تاتري اش پينتر (مستخدم ماشيني) يا نمونه ي بارزش در انتظار گودوي بكت مي بينيم آبسورد برخورد با موقعيتي معلق در هواست،ميان زمين و آسمان (به تعبير من). اين معني در كرگدن هاي يونسكو و درون مايه ي" بيرون رانده ي" بكت بشدت خودنمايي مي كند. در درون مايه ي متن آبسورد موقعيتي ترسيم مي شود و از پي آن مناظره و منازعه، درباره ي مسايل كم اهيمتي كه انسان قرن بيستمي براحتي از كنارش مي گذرد مطرح مي شود. در واقع موقعيت ابتدايي بستري ست براي اين منازعه و مناظره ها. اما از منظر شخصيت پردازي آبسورد شامل ريز جزئياتي در بازي مي شود، كه براي مخاطب، و در شرح و توصيف شخصيت هاي بازي، ملموس و قابل بهره برداري باشد. كه عمدتا برخواسته از نوع ديالوگ و پرداخت جسورانه ي نويسنده است. اما همه ي اين ها كه گفته شد براي درك بهتر فضاي آبسورد است. كه اين روزها به غلط، نوعا از آن در جاهايي كه نبايد استفاده مي شود.

با اين پيش مقدمه بايد گفت، كارهاي كاهاني وام دار اين نوع فضاي آبسورد است. نمونه اش اكت روي شكم زدن هاي ممتد كاراكتر محسن يا درگيري مژگان با پسرش بر سر شامپو و يا حتي نوع ناز كشيدن هاي محسن و الهه است. در درون مايه ي متن هم نمونه هاي فراواني مي توان يافت، به عنوان مثال شغل غريب و عجيب، محسن و فرهاد در تضاد با فضاي حاكم بر فيلم كه اتفاقا از همين آبسورد بودنش مي آيد و يا حتي گربه، در طول فيلم كه نقش جالبي را بازي مي كند، تا شخصيت شر و شيطان پسر مژگان و محسن با شيطنت ها و بي ادبي هاي خاص خودش كه هر انساني را به ستوه مي آورد.

به همين خلاصه قناعت مي كنم تا زمان اكران فيلم، اما بهترين كار كاهاني تا به امروز بي خود و بي جهت است كه حرفش را رُك مي زند و تكليفش، از ابتدا با مخاطبش روشن است.

 

منبع: سی نت

4435 -  

...............................................

  اثر مرتبط:

بی خود و بی جهت - Bikhod o Bi jahat        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت