New Page 1

سی نت | سینما شبکه

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  «مطرب» در عرض یک هفته به مرز 5 میلیارد تومان رسید / آمار فروش فیلم ها تا پایان روز سه شنبه 21 آبان 1398

arrow  نمایش مجدد «خانه پدری» دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است / واکنش کانون کارگردانان به رفع توقیف «خانه پدری»

arrow  «در جستجوی فریده» به رقابت اسکار مستند هم رفت

arrow  فیلمبرداری «عنکبوت» به پایان رسید / با بازی محسن تنابنده، ساره بیات و ماهور الوند

arrow  «خانه پدری» به سینماها بازگشت / معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از رفع توقیف فیلم کیانوش عیاری خبر داد

arrow  رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران شکسته شد / «مطرب»، بی رقیب در صدر

arrow  آخرین روزهای فیلم برداری فیلم جدید سازنده «کوپال» / «گورکن» به جشنواره فیلم فجر می رسد

arrow  نامزدهای ششمین جشن نوشتار سینمایی معرفی شدند / برای اولین بار

arrow  اسامی نامزدهای ششمین جشن نوشتار سینمای ایران بزودی اعلام می شود / زمان برگزاری: 27 آبان

arrow  «خانه پدری» همه مراحل قانونی اکران را طی کرده است / جوابیه روابط عمومی سازمان سینمایی به برنامه هفت

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  آخرین روزهای فیلم برداری فیلم جدید سازنده «کوپال» / «گورکن» به جشنواره فیلم فجر می رسد

  رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران شکسته شد / «مطرب»، بی رقیب در صدر

  «خانه پدری» به سینماها بازگشت / معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از رفع توقیف فیلم کیانوش عیاری خبر داد

  «در جستجوی فریده» به رقابت اسکار مستند هم رفت

  «مطرب» در عرض یک هفته به مرز 5 میلیارد تومان رسید / آمار فروش فیلم ها تا پایان روز سه شنبه 21 آبان 1398

  نمایش مجدد «خانه پدری» دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است / واکنش کانون کارگردانان به رفع توقیف «خانه پدری»

  فیلمبرداری «عنکبوت» به پایان رسید / با بازی محسن تنابنده، ساره بیات و ماهور الوند

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

عنکبوت

عنکبوت (ابراهیم ایرج زاد)

بازیگران: محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینی نیا، حمیدرضا هدایتی راد، جواد یحیوی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، سحر عبدالهی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، حمید حاجی‌محمدزاده، میثم دامن‌زه، داود ذاکری با حضور فرید سجادی حسینی

لتیان

لتیان (علی تیموری)

بازیگران: امیر جدیدی، پری ناز ایزدیار، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر

Cinema

قاتل و وحشی (حمید نعمت الله)

بازیگران: لیلا حاتمی، امین حیایی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، عزت‌الله رمضانی‌فر، سام نوری و یاسمین معینی

خروج

خروج (ابراهیم حاتمی کیا)

بازیگران: فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب

گورکن

گورکن (کاظم ملایی)

بازیگران: ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، بهنوش بختیاری، رضا بهبودی، مهدی حسینی‌نیا، سیاوش چراغی پور، محمود نظرعلیان و یدالله شادمانی

من می ترسم

من می ترسم (بهنام بهزادی)

بازیگران: الناز شاکردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیر جعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی، پیام یزدانی، مجید جعفری و یگانه رفتاری

Cinema

شنای پروانه (محمد کارت)

بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری

مست عشق

مست عشق (حسن فتحی)

بازیگران: شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، هانده ارچل، حسام منظور، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم

مجبوریم

مجبوریم (رضا درمیشیان)

بازیگران: فاطمه معتمدآریا، بهمن فرمان آرا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، همایون ارشادی، پریوش نظریه، رضا بهبودی، احمد حامد، مریم بوبانی، راموناه شاه، هوشنگ قوانلو، مسیح کاظمی، سپیده علی محمدی غزل شجاعی، خورشید چراغی پور، مهدی نصرتی، رویا بختیاری، محمد رضا مالکی، محسن خوئینی ها، حامد رحیمی نصر و ... با حضور: ژاله علو

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "شبکه"

داستان گویی به شیوه سنتی و کلاسیک

:: 29 اردیبهشت 1391  ::

 

سینما شبکه (سی نت): «شبکه»، واپسین فیلمِ «ایرج قادری»، کم‌وبیش همۀ مؤلفه‌های موردِ علاقۀ مخاطبانِ آثارش را دارد و حداقل‌اش این است که می‌توان ادعا کرد از «محاکمه» و «پاتو زمین نذار»، قابلِ قبول‌تر است.
این فیلم، همانندِ بیش‌تر آثارِ این فیلم‌سازِ تازه از دنیا رفته، داستانی پُر اُفت‌و‌خیز را روایت می‌کند که در این روزگار- که آثارِ سینمای به‌اصطلاح گیشه‌پسندمان دیگر حتی از روایتِ دو خط داستانِ دراماتیزۀ ساده ناتوان‌اند- بی‌‌شک می‌تواند خیلی از مخاطبانِ گریزان از سالن‌های سینما را که دل‌بستۀ قصه‌شنیدن به شیوۀ سنتی و کلاسیک‌اش هستند، روی صندلی بنشاند و از این رو «شبکه» موفق عمل می کند.

این‌گونه داستان‌گویی که از ویژگی‌های همیشگیِ کارهای «قادری» است، با موقعیت‌ها و رویدادهایی پیاپی و تعلیق‌زا همراه است؛ البته در این میان گاه پیش می‌آید که منطقِ دراماتیک و عِلّی و معلولیِ رویدادهای فیلم‌نامه، فدای یک قصه‌گوییِ پُر فراز و نشیب- آن‌هم با هدفِ درگیر کردنِ هر چه بیش‌ترِ مخاطب- می‌شود.

در «شبکه»- همانند بیش‌تر فیلم‌های «ایرج قادری»- کم‌وبیش چیزی به نامِ شخصیت‌پردازی وجود ندارد و کاراکترهای فیلم‌نامه، به‌شکلی تیپیکال و کلیشه‌ای در دو جبهۀ خیر و شر دسته‌بندی می‌شوند تا بتوانند بر پایۀ تعریف‌شان در این جبهه‌بندیِ ساده و دمِ دستی، داستان را در مسیری قابل پیش‌بینی و البته پیروِ الگوهای رواییِ مخاطب‌پسند پیش ببرند.

با تکیه بر تعریف‌های ویژۀ «ایرج قادری» از ریزه‌کاری‌های بازیگری، هنرپیشگانِ «شبکه»- جز خودِ «قادری»- مجموعه‌ای از بازی‌های بد و دافعه‌انگیز را را رقم زده‌اند و در تمامِ مدتِ حضورشان بر پرده، گویی می‌خواهند خوب و بد بودنِ نقش‌های‌شان را بر سرِ تماشاگر فریاد بزنند.
با این وجود همانند برخی کارهای قابلِ قبولِ «ایرج قادری»، در «شبکه»، کارگردان دکوپاژها و میزانسن‌های آشنا و مورد علاقه‌اش را با دقت و وسواسی چشم‌گیر چیده و ترسیم کرده؛ و البته نباید تأثیرِ فیلم‌برداری و نورپردازیِ همیشه‌خوب و شُسته‌ورُفتۀ «فرج حیدری» را در شیک‌‌شدنِ پلان‌های فیلم فراموش کرد.

جدا از همۀ این‌ها، برای من- به‌عنوان کسی‌که زمانی «ایرج قادری» یکی از قهرمان‌های سینمایی‌اش بوده- چیزی که در «شبکه» بیش از هر چیزی نگاه‌ام را جلب کرد، تصویری بود که «قادری» از خودش در برابرِ دوربین ترسیم کرده بود. پس از ورودِ احتیاط‌آمیز و قابلِ قبولِ «قادری» به دنیای بازیگری با «آکواریوم»- او در «محاکمه» و «پاتو زمین نذار» تصمیم گرفت که شمایلِ خود در سینمای فارسیِ پیش از انقلاب را زنده کند؛ اما این هدف به شکستی همه‌جانبه انجامید.

اکنون در «شبکه»، ما با یک قهرمانِ خسته و بازنشسته روبه‌رو هستیم که گویی خودش نیز پذیرفته که دوره‌اش به‌سر آمده و باید نظاره‌گر مناسباتِ اجتماعی و فرهنگیِ نسل‌های پس از خود باشد. درست است که گره‌گشاییِ فیلم‌نامه- به‌شکلی قابل پیش‌بینی و البته از دیدگاهی دراماتیک نه‌چندان قابلِ قبول- به‌دستِ قهرمانِ پیر و خستۀ داستان رقم می‌خورد، اما «قادری» با حضورِی آرام و بدونِ پناه‌بُردن به شکوهِ گذشته‌اش در برابر دوربین می‌خواهد به مخاطبان و منتقدان‌اش بفهماند که جبرِ روزگار را پذیرفته و تنها می‌خواهد اشتیاقِ سیری‌ناپذیری‌اش به بازیگری را پاسخ دهد.

نمای پایانیِ «شبکه»، امضایی تلخ و البته سینمایی بر بیش از پنج دهه حضورِ «ایرج قادری» در سینمای ایران است. قهرمانِ بزن‌بهادُرِ و پیشینِ سینمای عامه‌‌پسندمان، خیلی آرام و سربه‌زیر و در حالی‌که می‌کوشد رنجِ بیماری‌اش را زیرِ چهرۀ شکسته و فرتوت‌اش پنهان کند، با کیفی در دست، در میان مردم پیش می‌رود و موسیقیِ مرثیه‌وارِ «ستار اورکی» نیز او را همراهی می‌کند. روح‌اش شاد...

 

منبع: سی نت

7725 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

شبکه - Shabakeh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت