New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

آقایان بس کنید! / یادداشت علی جریان برای دعوای این روزهای مدیران سینمایی

:: 17 مرداد 1391  2:03:10 PM  ::

سینما

سینما

 

سی نت: حدود چهار ماه است که شاهد کشمکش و درگیری بین برخی از متولیان فرهنگی کشور هستیم. کشمکشی که بیشتر به دعوا و لجبازی های کودکانه می ماند تا دغدغه های مدیریتی و فرهنگی. هر چه هست، این وضعیت تاثیر مستقیمی بر روند تولید و اکران فیلم ها داشته است. جو ناامن متاثر از این اختلافات، آرامش خاطر فیلمسازان را مکدر کرده و وضعیت نامطلوبی را رقم زده است. آمار و ارقام نگران کننده از وضعیت تولید و فروش فیلم ها در چند ماهه ی اول سال، موید این نکته است. در این «یادداشت» نگاهی می اندازیم به دعوای این روزهای مدیران سینمایی...

آنچه گذشت ...
سال با بدسلیقگی شورای صنفی نمایش در ترکیب اکران نوروزی آغاز شد. بعد از اعتراضات «انصار حزب الله» به دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» حوزه هنری و شهرداری، تصمیم گرفتند این دو فیلم را از پرده سالن های تحت اختیارشان پایین بکشند. وزارت ارشاد هم به عنوان متولی امر و مسئول صیانت و حراست از آثار هنرمندان، در برابر این اقدامات رفتار منفعلانه ای داشت و نه تنها در دفاع از آثاری که خود به آنها مجوز داده بود بر نیامد، بلکه همانند حوزه و شهرداری سالن های تحت امرش را از اکران این دو فیلم بازداشت.
بعد از حوادث اکران نوروزی، «محسن مومنی شریف» رئیس حوزه هنری در مراسم گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی اعلام کرد از این به بعد تنها فیلم هایی را اکران می کند که نگاه «ارزشی» دارند و حوزه از نمایش 15 فیلم که در برنامه اکران امسال قرار دارند خودداری خواهد کرد. به نظر می آمد با تفسیری که دوستان از مقوله «ارزش» دارند تا 20 فیلم در لیست تحریم حوزه هنری قرار گیرد! از آن جایی که حدود یک سوم سالن های سینمایی کشور در اختیار حوزه هنری بود، پیش بینی می شد در صورت عملی شدن تحریم از جانب حوزه، ضربه سختی به آمار فروش فیلم ها بخورد.
این اقدام حوزه هنری با بیانیه شدید الحن جامعه صنفی تهیه کنندگان روبرو شد: «کسی نیست به این آقا بگوید، رئیس! دیر شروع کرده اید به جوسازی! حداقل چند سال پیش بسان ورشکسته‌ ها باید آتش می ‌انداختید بین خرابه ‌های آن سینماها نه حالا! می خواهید به اصطلاح فرار به جلو بفرمائید؟! مصرف فراوان این تاکتیک توسط صدام، این روش را از حیز انتفاع ساقط کرده است ظاهرأ مثل خیلی چیزها فراموشتان شده که صدام عقب نشینی و شکست‌هایش را با عنوان عقب نشینی تاکتیکی و ... و ... فرافکنی می‌کرد.» در این بیانیه شدیداً به مدیریت حوزه هنری اعتراض شد.
این بیانیه واکنش حوزه هنری را برانگیخت. حوزه طی یک بیانیه اعلام کرد: «سیاست حوزه هنری در قبال اکران فیلم‌های سینمایی توجه به آثار ارزشمند بوده و به فیلم‌هایی که باورها و ارزش‌های مسلم ملت مسلمان ایران، آداب اجتماعی و فرهنگی آنها را به سخره می‌گیرند و سلامت روانی جامعه را از بین می‌برند، امکان نمایش در سینماهای خود را نمی‌دهد و در این تصمیم تجدید نظر نخواهد کرد.»
در جای دیگری از بیانیه آمده بود: «اقدام حوزه هنری تذکری برای بازگرداندن سینمای ایران به مسیر اصلی و توجه به ارزش‌های اخلاقی و دینی و مورد پذیرش جامعه است.» بعد از این بیانیه حوزه هنری اعلام کرد که فیلم «پس کوچه های شمرون» را اکران نخواهد کرد و اینگونه از اولین فیلم در لیست تحریم حوزه رونمایی شد!
این اقدام با واکنش شورای صنفی نمایش روبرو شد. حبیب کاوش سخنگوی این شورا گفت: «در حالی ‌که همه کارهای فیلم «پس کوچه‌های شمرون» انجام شده بود تا فیلم به نمایش درآید، اما مدیران میانی حوزه هنری و شهرداری بدون آنکه فیلم را ببینند تصمیم گرفتند فیلم را در سالن‌های سینمای خود پخش نکنند.» پس از آن حوزه هنری تصمیم گرفت فیلم «خوابم می آد» را هم تحریم کند. اما پس از چند روز با توجه به فروش خوب «خوابم می آد» و اوضاع کساد سینماهای حوزه هنری، مدیران حوزه تصمیم گرفتند «خوابم می آد» را اکران کنند. اما حالا نوبت شورای صنفی نمایش بود که لجبازی کند. شورای صنفی حواله فیلم را به سینما آزادی (که زیر نظر حوزه هنری است) نداد. بعد از آن حواله اکران «کیمیا و خاک» را هم صادر نکرد تا تنش بالا بگیرد. سپس شورای صنفی نمایش اعلام کرد از این پس حواله هیچ فیلمی را برای اکران در سینماهای این نهاد صادر نمی کند.
سرانجام پس از کش و قوس فراوان، به دستور وزیر قرار شد شورای صنفی کوتاه بیاید و حواله اکران سینماهای حوزه هنری را صادر کند. اما این تنها پایان موقت ماجرا بود. چرا که چندی بعد شورای صنفی نمایش در بیانیه ای اعلام داشت: «شورای صنفی، فیلم‌های مناسب با دغدغه‌های ارزشمند حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را جهت اکران در سینماهای این نهاد ارزشمند معرفی مي‌كند» در ادامه این بیانیه آمده بود: «شورای صنفی همچنان گوش به زنگ می‌ماند که فیلم‌های مورد نظر حوزه هنری را نیز که مناسب با فرمایشات ریاست آن حوزه در صورت انتشار البته به لیست فیلم‌های انتخابی این شورا بیفزاید. بنابراین شورای صنفی نیز فیلم‌های مناسب با دغدغه‌های ارزشمند حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را جهت اکران در سینماهای این نهاد ارزشمند معرفی نماید و بی شک فیلم‌های غیر از این لیست، شایستگی اکران در سینماهای حوزه هنری نخواهند داشت.» حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرد: با توجه به اينكه «كلاه قرمزي و بچه ننه» از نظر شورا جزو شاخصه‌هاي اعلام شده حوزه هنري براي اكران تشخيص داده نشد‌، در جهت ارج گذاشتن‌ بر ديدگاه حوزه، فيلم مذكور نمي‌تواند در سرگروه استقلال اكران شود ولي فيلم ياد شده داراي مولفه‌هاي ارزشمندي براي اكران در سينماهاي غير از حوزه هنري است و در زمان مقرر (احتمالا عيد فطر) اكران خواهد شد.»
این اقدام شورای صنفی نمایش با واکنش شدید حوزه هنری روبرو شد و «فرجی» مدیر پخش و بازاریابی سازمان سینمایی سوره (وابسته به حوزه هنری) از عملکرد شورای صنفی انتقاد کرد و و آن را خارج از اختیارات شورا دانست. و بیان کرد که حوزه هنری تمایل دارد فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» را در گروه سینمایی استقلال اکران کند.
جدل بین حوزه هنری و شورای صنفی نمایش همچنان ادامه دارد و هر روز فرم جدیدی به خود می گیرد و گویا آقایان قصد ندارند کوتاه بیایند. امیدواریم «کلاه قرمزی و بچه ننه» قربانی جدید این دعوای زرگری نباشد.

خطاب به حوزه هنری
اما سوال اینجاست که حوزه هنری که خود را قیم ملت ایران می داند و بهتر از آن ها می داند چه فیلم هایی برای سلامت روانی شان مناسب است و چه فیلم هایی نیست؛ در ارتباط با فیلمی مانند «خوابم می آد» چه خطر مسلمی برای ارزش های مسلم ملت ایران دیده است؟! باید پرسید با این نگاه جزم گرایانه، حوزه هنری چه طیفی از فیلم ها را قابل نمایش می داند و آیا با این روال فیلمی برای نمایش باقی خواهد ماند؟
آقایان شما که خود را در مقام تذکر به سینمایی با پیشینه ای درخشان می بینید، با این اقدامات چه تاثیر مثبتی بر روند سینما گذاشته اید؟ آیا با عملکرد شما، سینمای اخلاقی ما تشویق و سینمای غیر اخلاقی (به قول شما) ما متنبه می گردد؟ پیشنهاد می کنم نگاهی به آمار فروش فیلم های مورد حمایت تان بیاندازید تا پاسخ را بیابید.
از ابتدای سال تا کنون 5 فیلم در لیست تحریم حوزه هنری قرار گرفته است. باید از مدیران حوزه پرسید چه کسی پاسخ ضرر و زیان مادی و معنوی صاحبان آثاری را می دهد که از وزارت ارشاد به عنوان مرجع قانونی مجوز ساخت و مجوز نمایش دریافت کرده اند و حالا با تحریم حوزه هنری روبرو شده اند؟ آقای «مومنی شریف» شما که از «ارزش» دم می زنید، بفرمایید در کجای ارزش هایتان برخورد سلیقه ای با سرمایه های مادی و معنوی هنرمندان توصیه شده؟ آیا هیچ راه دیگه ای برای ترویج سیاست هایتان نبود؟ چرا باید زحمت و هزینه چند گروه فیلمسازی به خاطر «تحول» یک شبه «عقاید» شما پایمال گردد؟
از سویی دیگر باید پرسید آیا واقعاً با تحریم فیلم ها، سیاست های فرهنگی حوزه تحقق خواهد یافت؟ آیا با عدم نمایش «بغض» مشکل مهاجران ما حل می شود؟ آیا با تحریم «برف روی کاج ها» زندگی بدون خیانت از جامعه برچیده می شود؟ آیا با عدم نمایش «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» در راستای حل مشکلات خانواده ها گام برمی داریم؟
اگر قرار است روال اینگونه باشد به حوزه هنری پیشنهاد می کنیم از آرشیو شبکه خبر تصاویری از گل و بلبل و باغ و طبیعت به عاریه بگیرد و با مونتاژی ارزشی و اخلاقی در نوبت اکران قرار دهد! قطعاً حس طبیعت دوستی جامعه متحول خواهد شد! آقایان جسارتاً باید عرض کنم سینما را بد فهمیده اید! بد!

خطاب به وزارت ارشاد
وزارت ارشاد چند ماه قبل در برابر خانه سینما موضع محکمی اتخاذ کرد و تا تعطیلی این خانه پایداری کرد. هر چه سینماگران درخواست داشتند موضوع به گونه ای دیگر حل شود اما مرغ ارشاد یک پا داشت و آن تعطیلی این خانه بود. ظاهراً وزارت ارشاد در آن جدال پیروز شد، اما همان وزارتخانه ای که به بهانه حفظ آبروی سینمای ایران، خانه آن را تعطیل کرد این روزها با عملکردش تعطیلی خود سینما را نشانه رفته است. وزارت ارشاد نه تنها در پی حل این بحران گام صحیحی برنداشته بلکه رفتارهای متناقض این وزارتخانه و مجموعه های تحت امرش حل مسئله را دشوارتر کرده است. ابتدا علیرضا سجادپور از تصمیم حوزه هنری حمایت می کند سپس شمقدری آنان را متهم به مشورت گیری از اعضای خانه سینما می کند. سیدضیاء هاشمی به عنوان رئیس شورای صنفی نمایش یک چیز می گوید و حبیب کاوش به عنوان سخنگوی شورا چیز دیگر!
شورای صنفی و در راس آن سازمان سینمایی به جای حل مسئله، لج و لجبازی را به شکل های مختلف ادامه می دهند. حوزه هنری اجازه اکران «خوابم می آد» در سینما آزادی را نمی دهد اما پس از این که پشیمان می شود، حالا شورای صنفی نمایش حواله را صادر نمی کند. آیا این دست اقدامات شورا در راستای حمایت از آثار سینمایی است؟ آیا اقداماتی خارج از اختیارات و مسئولیت شورا در راستای صیانت از آثار هنرمندان است؟ و آیا اساساً این تیپ اقدامات مسئله را حل کرده یا حل مسئله را بغرنج تر؟!
از سویی دیگر باید از رئیس سازمان سینمایی کشور، آقای شمقدری پرسید تاکنون که چند ماه از این اختلاف می گذرد از جانب سازمان سینمایی چه تدابیری اندیشیده شده است؟ و چه گام هایی برداشته شده است؟ و آیا گام هایی که برداشته شده، توانسته عوارض ناشی از این اختلافات را برطرف کند؟...
این قصه سر دراز دارد و حرف های ما نیز همچنان باقی اند. این یادداشت بهانه ای بود برای التیام بخشی از دردهای این روزها. بهانه ای بود تا به آقایان بگوییم عملکرد شما تعطیلی سینما را نشانه گرفته. بس کنید! سینما ملک شخصی شما نیست.

سخن آخر
سال های نه چندان دور همراه چند تن از دوستان کوچه و محله برای شرکت در مسابقات محله ای یک تیم فوتبال تشکیل دادیم. پتانسیل بسیار بالایی داشتیم و اکثر بچه های تیم بازیکنان خوبی بودند. نمی دانم از کجا، اما صحبت این شد یک مربی برای تیم انتخاب کنیم. بعد از کلی کلنجار یکی از هم محله ای ها، که کارمند وزارت دارایی بود و اتفاقاً علاقه زیادی هم به ورزش شطرنج داشت انتخاب شد. آقای مربی که آمد، کلی خط و نشان کشید و بالا و پایین کرد. قانون وضع کرد و چارچوب تعیین کرد. جدی گرفت و شعار داد و ادعا کرد. مسابقات که شروع شد دو بازی اول را باختیم! بعد از آن خدا به ما رحم کرد و آقای مربی برای ماموریت به شهرستان رفت. حالا تیم ما مانده بود و دو شکست و ادامه مسابقات بدون مربی کاربلدمان. یادش بخیر... آن سال ما قهرمان شدیم!

 

منبع: اختصاصی سی نت

12443 - احمد شاهوند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت