Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  توقف اکران «ماهمه باهم هستیم» در کرمان!

  بلیت «پردیس رازی» از این پس در تمام ایام هفته نیم‌بها خواهد بود

  ادامه «دورهمی» با مهران مدیری منتفی شد/اجرای تاک‌شو در فضای مجازی

  امکان اکران «روزهای نارنجی» در پاییز/ حضوردر جشنواره های خارجی ادامه دارد

  فیلمبرداری «دوزیست» با بازی جواد عزتی و هادی حجازی فر به پایان رسید

  پردیس سینمایی ملت 15 سالنه می شود

  نخل‌طلا به "پارازیت" رسید / دست خالی تارانتینو از کن ۲۰۱۹

  کارگردانیِ جاه طلبانه سوار بر فیلمنامه ای ساده انگارانه / نقد و بررسی امیررضا نوری پرتو از فیلم «متری شیش و نیم» / به بهانه رکوردزنی به عنوان پرفروش ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران

  «درد و شکوه» آلمودوار صدرنشین جدول ارزشگذاری منتقدان کن 2019 تا پایان روز چهارم

  حذف زواید آثار قبلی برای آزاد کردن هیولا! / یادداشت کاربر سی نت برای سه قسمت نخست «هیولا»ی مهران مدیری

 

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

اختصاصی سی نت

سال پر از فیلمهای خوب و دوست داشتنی: مهمان مامان، بوتیک، شهر زیبا، مارمولک، دوئل، اشک سرما، چند تار مو، ننه گیلانه، قدمگاه، رسم عاشق کشی و ... / نگاهی به تفاوت انتخاب داوران و منتقدان در جشنواره بیست و دوم فیلم فجر - 1382

:: 4 بهمن 1391  ::

مهمان مامان - جشنواره بیست و دوم فیلم فجر

 

سینما شبکه (سی نت): همواره در طول برگزاری دوره های جشنواره فیلم فجر، تفاوت فاحشی میان انتخاب داوران و انتخاب منتقدان وجود داشته است. سال گذشته در خبرنامه آن لاین جشنواره سی ام فیلم فجر که به همت گردانندگان سایت سی نت به سردبیری احمد شاهوند منتشر می شد، به شکلی آماری انتخاب های داوران و منتقدان را از سال 1366 (ششمین دوره جشنواره) - به دلیل اینکه برای اولین بار از سال 1366 انتخاب های منتقدان توسط ماهنامه فیلم چاپ می شد - منتشر کردیم.

حال بار دیگر و امسال به تفکیک هر دوره به تفاوت انتخاب داوران و منتقدان (فقط در بخش مسابقه سینمای ایران و فقط در بخش های اصلی) نگاهی می اندازیم.

در دوره بیست و دوم فیلم فجر منتقدان و داوران تنها در چهار بخش به انتخاب های یکسان رسیدند. با توجه به تعدد آثار خوب و تحسین برانگیز، تفاوت آرا منطقی به نظر می رسد.

نکته ها:
- جشنواره بیست و دوم فیلم فجر از حیث تعدد آثار خوب و قابل ملاحظه در تاریخ برگزاری جشنواره بی سابقه بود.
- دو فیلم مطرح "بوتیک" (حمید نعمت الله) و "چند تار مو" (ایرج کریمی) به دلیل فرمت ویدئویی شان از حضور در بخش مسابقه سینمای ایران بازماندند. گرچه نعمت الله در بخش فیلمهای اول سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را از آن خود کرد.
- سرانجام برای اولین بار در تاریخ برگزاری جشنواره یک بازیگر برای بازی در فیلمی از مسعود کیمیایی سیمرغ بلورین می گیرد: مریلا زارعی و بعدها - هشت سال بعد - حامد بهداد دومین سیمرغ بازی در فیلمی از کیمیایی را از آن خود می کند.
- احمدرضا درویش پس از فیلم های "کیمیا" و "متولد ماه مهر" بازهم فیلمی دو پاره ساخت که باز هم پاره اولش به لحاظ فنی تحسین برانگیز بود: "دوئل"
- داریوش مهرجویی پس از "لیلا" که با فیلم های "میکس" و "بمانی" از خودش کمی دور شده بود، با "مهمان مامان" بار دیگر همان مهرجویی همیشگی را نشانمان داد که البته یک فرق اساسی کرده بود. دوربین روی دست وارد دنیای فیلمسازی مهرجویی شده بود. کسی که همیشه در فیلمهایش دوربین نقش تعیین کننده ای داشت، اینجا رها شده بود. مهرجویی سیستم فیلمسازی آسان را بعدها در "سنتوری" و "نارنجی پوش" ادامه داد.
- بهروز افخمی که با "شوکران" بدجوری دل منتقدان را به دست آورده بود، با "گاوخونی" بدجوری حالشان را گرفت. افخمی در "گاوخونی" سراغ تجربه گرایی رفته بود که متاسفانه موفق نبود.
- فرزاد موتمن پس از اوجی چون "شب های روشن" با "باج خور" بدجوری سقوط کرد. "باج خور" ظاهرا قرار بوده ادای دین موتمن به سینمای نوآر و مسعود کیمیایی باشه که متاسفانه اینچنین نبود.
- علیرضا امینی پس از موفقیتی که با فیلم اولش "نامه های باد" کسب کرده بود، با دو فیلم در جشنواره بیست و دوم حضور داشت. دو فیلمی که بدجوری کش آمده بودند تا لقب فیلم بلند به خود بگیرند. فیلمنامه های این دو فیلم به هیچ وجه ظرفیت تبدیل به فیلم سینمایی بلند را نداشتند.
- اصغر فرهادی با "شهر زیبا" نسبت به فیلم اولش "رقص در غبار" هم به لحاظ کارگردانی و هم فیلمنامه چند گام به جلو برداشته بود. بازی هر چهار بازیگر اصلی فیلم عالی است: فرامرز قریبیان، ترانه علیدوستی، بابک انصاری و آهو خردمند.
- رسول ملاقلی پور که در جشنواره بیستم فیلم خشن و عصبی "قارچ سمی" را داشت، در جشنواره بیست و دوم با "مزرعه پدری" که مثل "سفر به چزابه" و "هیوا" با تم سفر به گذشته ساخته شده بود، حضور داشت. هرچقدر فصلهای مربوط به گذشته به لحاظ فنی و کارگردانی خوب درآمده بود، فصل های زمان حال چنگی به دل نمی زد. و از همه بدتر فصل های گذشته و حال درست و حسابی بهم نمی چسبیدند. ملاقلی پور که با عدم استقبال جشنوار و منتقدان از این فیلم مواجه شده بود، سه سال بعد درام اشک انگیز "میم مثل مادر" را ساخت که بسیار موفق بود اما به جشنواره نرسید.
- یکی از پربیننده ترین فیلمهای جشنواره هم در سینماهای مردمی و هم در سینمای مطبوعات بی شک "مارمولک" کمال تبریزی بود. سه راس مثلث این فیلم عالی بودند: کمال تبریزی، پرویز پرستویی و پیمان قاسم خانی. متاسفانه داوران سیمرغ بهترین بازیگر را به بهرام رادان برای "شمعی درباد" دادند اما جایزه ویژه را به پرویز پرستویی اهدا کردند.
- بهرام رادان در سی دوره جشنواره دو بار سیمرغ بلورین گرفته که هر دو بار به خاطر ایفای نقش یک معتاد بوده است: شمعی در باد و سنتوری.

اسامی فیلم های مطرح به نمایش درآمده در جشنواره بیست و دوم فیلم فجر:
اشك سرما (عزيزاله حميدنژاد)، او (رهبر قنبري)، باج خور (فرزاد مؤتمن)، برگ برنده (سيروس الوند)، بوتيك (حميد نعمت اله)، پنج عصر (سميرا مخملباف)، تارا و تب توت فرنگي (سعيد سهيلي )، چند تار مو (ايرج كريمي )، دانه هاي ريز برف (عليرضا اميني )، دوئل (احمدرضا درويش )، روايت سه گانه (اپيزود اول، ننه گیلانه) (رخشان بني اعتماد )، ساكنين سرزمين سكوت (سامان سالور)، سربازهاي جمعه (مسعود كيميايي)، شمعي در باد (پوران درخشنده)، شهر زيبا (اصغر فرهادي)، صبحانه اي براي دونفر (مهدي صباغ زاده)، عاشق مترسك (مهدي نوربخش)، عروس افغان (ابوالقاسم طالبي)، قدمگاه (محمدمهدي عسگرپور)، كنار رودخانه (عليرضا اميني)، مارمولك (كمال تبريزي)، مزرعه پدري (رسول ملاقلي پور)، معادله (ابراهيم وحيدزاده)، ملاقات با طوطي (عليرضا داوودنژاد)، من و نگين دات كام (حسين قناعت)، مهمان مامان (داريوش مهرجويي)، هم نفس (مهدي فخيم زاده)، رسم عاشق كشي (خسرو معصومي)، گاوخوني (بهروز افخمي)

بهترین فیلم:
* داوران: مهمان مامان - بهترین اثر هنر و تجربه: قدمگاه / دیگر کاندیداها: دوئل، رسم عاشق کشی، شهر زیبا
** منتقدان: 1 - مهمان مامان (58 امتیاز) 2 - بوتیک (31 امتیاز) 3 - شهر زیبا (23 امتیاز) 4 - اشک سرما (16 امتیاز) 5 - ننه گیلانه (10 امتیاز) 6 - سربازهای جمعه، چند تار مو (8 امتیاز) 7 - مزرعه پدری (6 امتیاز) 8 - قدمگاه (5 امتیاز)

بهترین کارگردان:
*داوران: احمدرضا درویش (دوئل) - جایزه ویژه هیات داوران: رخشان بنی اعتماد (ننه گیلانه) / دیگر کاندیداها: سیروس الوند (برگ برنده)، محمدمهدی عسگرپور (قدمگاه)، اصغر فرهادی (شهر زیبا)، داریوش مهرجویی (مهمان مامان)
**منتقدان: 1 - داریوش مهرجویی (مهمان مامان) (16 امتیاز) 2 - حمید نعمت الله (بوتیک)، احمدرضا درویش (دوئل) (4 امتیاز) 3 - مسعود کیمیایی (سربازهای جمعه) (3 امتیاز)

بهترین فیلمنامه:
* داوران: پیمان قاسم خانی (مارمولک) / دیگر کاندیداها: محمد رضایی راد (قدمگاه)، اصغر فرهادی (شهر زیبا)، رهبر قنبری (او)، خسرو معصومی (رسم عاشق کشی)، داریوش مهرجویی، هوشنگ مرادی کرمانی و وحیده محمدی فر (مهمان مامان)
** منتقدان: 1 - حمید نعمت الله (بوتیک) (9 امتیاز) 2 - داریوش مهرجویی، هوشنگ مرادی کرمانی، وحیده محمدی فر (مهمان مامان) (7 امتیاز) 3 - اصغر فرهادی (شهر زیبا)، پیمان قاسم خانی (مارمولک) (4 امتیاز)

بهترین بازیگر نقش اول مرد:
* داوران: بهرام رادان (شمعی در باد) - جایزه ویژه هیات داوران: پرویز پرستویی (مارمولک) - دیپلم افتخار: رضا ناجی (او) / دیگر کاندیداها: بابک انصاری (شهر زیبا)، پژمان بازغی (دوئل)، حسن پورشیرازی (مهمان مامان)
** منتقدان: 1 - پرویز پرستویی (مارمولک) (9 امتیاز) 2 - پژمان بازغی (دوئل) (6 امتیاز) 3 - حسن پورشیرازی (مهمان مامان) (4 امتیاز)

بهترین بازیگر نقش اول زن:
* داوران: گوهر خیراندیش (رسم عاشق کشی) / دیگر کاندیداها: گلاب آدینه (مهمان مامان)، ترانه علیدوستی (شهر زیبا)، گلشیفته فراهانی (اشک سرما)، فاطمه معتمدآریا (ننه گیلانه)، رویا نونهالی (هم نفس)
** منتقدان: 1 - گلشیفته فراهانی (بوتیک) (13 امتیاز) 2 - گلاب آدینه (مهمان مامان) (7 امتیاز) 3 - فاطمه معتمدآریا (ننه گیلانه) (5 امتیاز) 4 - ترانه علیدوستی (شهر زیبا) (4 امتیاز)

بهترین فیلمبرداری:
*داوران: بهرام بدخشانی (دوئل) / دیگر کاندیدها: محمد آلادپوش (گاوخونی)، رسول احدی (مزرعه پدری)، علیرضا زرین دست (صبحانه برای دو نفر)، علی لقمانی (شهر زیبا)
** منتقدان: 1 - بهرام بدخشانی (دوئل) (13 امتیاز) 2 - تورج منصوری (مهمان مامان) (5 امتیاز)

بهترین تدوین:
*داوران: مصطفی خرقه پوش (دوئل) / دیگر کاندیداها: شهرزاد پویا (شهر زیبا)، حسن حسندوست (رسم عاشق کشی)، بهرام دهقانی (مزرعه پدری)، محمدرضا مویینی (شمعی در باد)
** منتقدان: 1 - مهدی حسینی وند (مهمان مامان)، بهرام دهقانی (مزرعه پدری) (6 امتیاز) 2 - مصطفی خرقه پوش (دوئل) (4 امتیاز)

بهترین موسیقی متن:
*داوران: محمدرضا علیقلی (قدمگاه) / دیگر کاندیداها: مجید انتظامی (دوئل)، سعید شعبانی (خداحافظ رفیق)، پیمان یزدانیان (رسم عاشق کشی و مزرعه پدری)
** منتقدان: 1 - پیمان یزدانیان (مزرعه پدری) (7 امتیاز) 2 - محمدرضا علیقلی (قدمگاه) (4 امتیاز)

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:
* داوران: کامبیز دیرباز (دوئل) / دیگر کاندیداها: بیژن امکانیان (سربازهای جمعه)، پارسا پیروزفر (مهمان مامان)، سعید پورصمیمی (معادله)، شهاب حسینی (شمعی در باد)، فرامرز قریبیان (شهر زیبا)
** منتقدان: پارسا پیروزفر (مهمان مامان) (20 امتیاز)

بهترین بازیگر نقش مکمل زن:
* داوران: مریلا زارعی (سربازهای جمعه) / دیگر کاندیداها: آهو خردمند (شهر زیبا)، فریده سپاه منصور (مهمان مامان)، آفرین عبیسی (قدمگاه)، حوریه میرمحمدی (رسم عاشق کشی)
** منتقدان: مریلا زارعی (سربازهای جمعه) (14 امتیاز)

اسامی هیات داوران:
محمد بزرگ نيا، ابوالحسن داوودي، محمد داوودي، مجتبي راعي، مهدي شجاعي، مينو فرشچي، علي نصيريان

 

منبع: سی نت

9566 - احمد شاهوند

...............................................

  اثر مرتبط:

مهمان مامان - MehMan-e Maman        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

  هنرمند مرتبط :

پرویز پرستویی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

................................................

  دیگر اخبار مربوط به سی و یکمین جشنواره فیلم فجر (255 خبر):

255 - فیلم‌فارسی از «رسوایی» شریف‌تر است / اظهارات صریح دکتر کوشکی درباره "رسوایی" و فیلم های مهم جشنواره سی و یکم فیلم فجر

254 - نظر خواهی خبرآنلاین از ۳۳ منتقد و نویسنده سینمایی / «دربند» و «آسمان زرد کم عمق» بهترین فیلم، رضا عطاران و نازنین بیاتی بهترین بازیگر

253 - جوایز بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد / "تنهای تنهای تنها" به تنهایی در صدر

252 - نازنين بياتی: بيكار ماندن را به بازی در نقشهای ضعيف ترجيح میدهم

251 - برندگان طنزواره بین المللی هم اعلام شدند!!!! / یادداشت طنز هادی حیدری اندر احوالات حواشی جشنواره فیلم فجر

250 - بهترین های جشنواره سی و یکم به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند / "دربند"، داودنژاد، شهاب حسینی، نازنین بیاتی و ...

249 - "ما كه نبايد از اينكه هنرپيشه فكش را كج مي‌كند، كمي روي پنجه پا راه مي‌رود يا زانوهايش را موقع راه رفتن به هم مي‌زند يا چشمانش قرمز است، تحت تاثير قرار بگيريم!!" / گفت‌وگو با ضيا‌ءالدين دري، عضو هيات داوري بخش مسابقه سينماي ايران

248 - رد دلایل داوران جشنواره فیلم فجر از سوی دو پزشک / کم‌توانان ذهنی می‌توانند بچه سالم به دنیا بیاورند

247 - بهروز افخمی (عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر): "حوض نقاشی" و "هیس" فیلم هایی ضعیف در ساختار و محتوا بودند - همه سیمرغ‌های "استرداد" حق‌اش بود - بهرام توکلی از کنار ساخت یک شاهکار عبور کرده است

246 - «حوض نقاشی» غلط علمی داشت - «استرداد» شاخص این دوره از جشنواره بود - بیانیه هیات داوران تند نبود / ناگفته‌های جمال شورجه از داوری‌های جشنواره‌ی فجر

>> همه اخبار سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت