New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

مسعود کيميايي شمع 72 سالگي‌اش را فوت کرد

:: 8 مرداد 1392  9:41:14 PM  ::

مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی

 

سی نت: مسعود کيميايي از چهره‌هاي معروف و ماندگار سينماي ايران است که بي‌شک هيچ جايگزيني براي او پيدا نخواهد شد.

مسعود کيميايي از چهره‌هاي بحث‌انگيز و جنجالي سينمايي ايران هفتم مرداد ماه سال 1320 درتهران متولد شد. او با ساخت فيلم «قيصر» در سال 1348، براي نخستين بار دو قطب هنري و تجاري سينما را به هم پيوند داد و از آغازگران موج نو در سينماي ايران بود. او هم‌چنين براي نخستين بار در سال 82 مقابل دوربين قرار گرفت و راوي اصلي فيلم درباره خيابان مشهور طهران قديم يعني «لاله زار» شد .امروزه بسیاری از سینمادوستان قدیمی ایرانی مسعود کیمیایی را کارگردان تاریخساز و به نوعی میراث سینمای ایران می دانند.

رفاقت در سينماي کيميايي چه پشت دوربين و چه جلوي دوربين حرف اول را مي‌زند و از جمله مشخصه اصلي شخصيت‌ها در فيلم‌هاي مسعود کيميايي اين است که شخصيت‌ها فرديت خود را در آشوب بازاري که در آن گرفتار آمده‌اند از دست نمي‌دهند ضمن اين‌که از جمله مشخصه بارز آثار کيميايي فرگرايي است اين تلقي از فرد در فيلم‌هاي اين کارگردان را مي‌توان در خاستگاه‌هاي فکري دورانِ شکل‌گيري انديشه او در جواني جستجو کرد. «قيصر» از جمله آثار به يادماندني کيميايي است .در قيصر نوآوري‌هايي در زمينه ديالوگ نويسي مي‎بينيم، از گويش بازيگران تا چگونگي‎ ديالوگ‎ها و تاثيري که در روند فيلمنامه و يا شکل‌گيري موقعيت و... دارند. يکي از نوآوري‎هاي «قيصر» اين بود که برخلاف سينماي آن روزگار قهرمان از يک طبقه به طبقه‎ ديگر نمي‎رفت. در قيصر براي اولين‎بار ما با چهره قهرمان عصيان‎زده سينماي اين فيلم‌ساز روبرو شديم.

کيميايي نه تنها در آثارش بلکه در زندگي شخصي خود نيز از تمامي حقوق و آزادي‌ها به صرفِ انسان بودن‌اش برخوردار است و اين امر عامل اصلي ايجاد کنش در داستان‌هاي او است.

بخش مهمي از جذابيت فيلم‌هاي کيميايي مربوط به خلق شخصيتي اسطوره‌ وار دارد. قهرماني که در قلب اجتماع مبارزه مي‌کند و از بين مي‌رود، تا جهانِ خواسته‌ خود را بسازد و در اين رهگذار است که تبديل به يک اسطوره مي‌شود. بارزترين توانايي کيميايي در فيلمنامه‌هايش ديالوگ‌ها و مونولوگ‌هاي خاص اوست. کيميايي زبان عاميانه کوچه و بازار را به خوبي مي‌شناسد و در ايجاد ضرباهنگ مناسب براي اداي آنها مهارت زيادي دارد.

او علاوه بر فعاليت‌هاي سينمايي، نوشتن رمان و شعر را نيز تجربه کرده‌است.از مجله آثار مکتوب او مي‌توان«جسدهاي شيشه اي»،«زخم عقل» و«حسد» را نام برد. بدون شک مسعود کيميايي از چهره‌هاي ماندگار سينماي ايران است که بعد از او هيچ جايگزيني براي او پيدا نخواهد شد.

به گزارش سی نت، مسعود کیمیایی پس از ساخت «اعتراض» که با استقبال منتقدین همراه شد، اعلام کرده بود قصد ساخت فیلم دیگری را ندارد اما چهار سال بعد او «سربازهای جمعه» را ساخت که واکنشات منفی زیادی را در پی داشت اما او پس از ساخت «حکم» که با استقبال نسبی مردم و منتقدین همراه شد نشان داد هنوز هم مسعود کیمیایی زنده است و می تواند شخصیت های بزرگی را خلق کند.درحالیکه همه منتظر شاهکار مسعود کیمیایی بودند و با توجه به اخبار و گروه بازیگری که از «رییس» می رسید به نظر می رسید این فیلم بازگشت دوباره کیمیایی به اوج است، اما «رییس» نه تنها انتظارات را برآورده نکرد بلکه به نظر عده کثیری از منتقدین شکست مسعود کیمیایی و به نوعی پایان دوره او است.

مسعود کیمیایی از آنجا که همیشه نظر مخاطبین را مهم می داند پس از واکنش هایی که از «رییس» گرفت تصمیمی گرفت برای فیلم جدیدش با فیلمنامه نویسی حرفه ای همچون «اصغر فرهادی» مشاوره کند و در «محاکمه در خیابان»، که کاملا رد پای اصغر فرهادی در مورد تم قضاوت را در خود می بیند برای اولین بار به نوعی قهرمان سینمای کیمیایی شکست می خورد.تا اینکه مسعود کیمیایی دست به تجربه ای جدید زد و قصد ساخت فیلمی را کرد که از ابتدای فیلمبرداری همیشه می گفت در سالهای اخیر «جرم» فیلم خوب من است و علی رغم اینکه فیلمنامه «جرم» با نظر شورای پروانه ساخت به دوران قبل از انقلاب برده شد اما کیمیایی باز هم حرف های خود را زد و توانست تا حدودی منتقدانش را در بیست و نهمین جشنواره فجر راضی کند تا جاییکه به عقیده عده کثیری از منتقدین «جرم» منسجم ترین فیلم کیمیایی در سالهای اخیر بود.

مسعود کیمیایی علاوه بر تبحرش در دیالوگ نویسی به عنوان کارگردانی بازیگرساز و فردی توانمند در بازی گرفتن از بازیگران فیلمش است.بازیگرانی چون بهروز وثوقی، فرامرز قریبیان، امین تارخ، فریماه فرجامی،سعید راد،فریبر عرب نیا، پارسا پیروزفر، محمدرضا فروتن، عزت الله انتظامی، داریوش ارجمند،میترا حجار، بیتا فرهی، لعیا زنگنه، مریلا زارعی، جلال پیشواییان، بهمن مفید،پرویز فنی زاده،محمد علی فردین،زنده یاد خسرو شکیبایی، اکبر معززی، سعید پیردوست، جمشید مشایخی، فرامرز صدیقی، گلچهره سجادیه،احمد نجفی، نیکی کریمی، بهزاد خداویسی، رامین پرچمی، هدیه تهرانی، ژاله علو، پروین سلیمانی، رامبد شکرآبی، بهرام رادان، پژمان بازغی، لیلا حاتمی، ارژنگ امیرفضلی و... یکی از بهترین بازی های عمر بازیگری خود را برای مسعود کیمیایی انجام دادند و در واقع فیلم های کیمیایی همیشه نقاط عطف کارنامه بازیگری آنها بوده است.

**********************


پولاد کيميايي به مناسبت روز تولد مسعود کيميايي در مورد پدرش گفت: پدر من شخصيت ساده‌اي ندارد که بتوان به راحتي آن را تعريف کرد.

وي در ادامه افزود: آرتيست‌ها در واقع اخلاق هاي خاص خود را دارند و معمولا در زندگي خصوصي خود موفق نيستند اما در کار خود بسيار وسواس و نگرش بزرگي دارند ضمن اين‌که از حساسيت بالايي برخوردارند و بسيار وفادار و متعهد به کشور و مردم‌شان هستند.

بازيگر فيلم سينمايي«رئيس» خاطرنشان کرد: پدرم زندگي کردن معمولي را خوب بلد نيست و بيشتر جامعه،فيلمسازي،شعر و موسيقي را خوب مي‌داند.

کيميايي خاطرنشان کرد: اگربخواهيم يک قدم آن طرف‌تر برويم اين‌که از او بخواهيم چگونه امورات زندگي را بهتر کنيم راه‌هايش را نمي‌داند اما بايد گفت بخش زيادي از استواريش را مديون استعداد ذاتي است که خداوند به او هديه کرده است. وي درباره رابطه با پدرش نيز توضيح داد: رابطه من با مسعود کيميايي بيشتر رفاقتي است تا پدر و پسري.زيرا رابطه ما از ابتدا به دليل نبودن من در ايران و چالش‌هاي که ما در زندگي داشتيم و اين‌که من بايد زودتر از سن واقعي‌ام بزرگ مي‌شدم بيشتر تبديل به يک رابطه دوستي شد. بازيگر فيلم سينمايي«حکم» يادآور شد: ما به جز اين 10سال اخير که در ايران زندگي مي‌کنم زمان کمي را با هم گذرانديم به همين دليل زمان زيادي براي پدر و پسري کردن نداشتيم و فاصله بين ما بسيار زياد بود به همين دليل ناخداگاه شکل اين رابطه طوري شد که زماني‌که به ايران بازگشتم و در فيلم‌هايش حضور داشتنم او ناخداگاه بايد به من اطمينان مي‌کرد.

وي در ادامه گفت: در کودکي در دو فيلم پدرم ايفاي نقش کردم و به آلمان رفتم و زماني‌که به ايران بازگشتم با سينماي متفاوتي حتي از سمت پدرم مواجه شدم.همان طور که مي‌دانيد سينماي پدرم سينماي قهرمان پرور است و در فيلم جديدش «متروپل» هم اين اتفاق دوباره تکرار مي‌شود.

 

منبع: برنا و سی نت

8854 - محسن آزاددل

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

مسعود کیمیایی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت