New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

این حرف ها قرار مدار بر نمی داره / یادداشت حمید سلجوقی برای "دوران عاشقی "

:: 1 شهریور 1394  1:50:37 PM  ::

لیلا حاتمی در نمایی از فیلم سینمایی

لیلا حاتمی در نمایی از فیلم سینمایی "دوران عاشقی"

 

سی نت: فیلم ششم علیرضا رئیسیان در حال و هوای دیگر آشنای «خیانت»، نه! ببخشید! «خطا» و «لغزش» در زندگی زناشویی می گذرد. فیلمی با یک کارگردانی خوب، موسیقی متنی که لایق ایستاده کف زدن است، طراحی صحنه و لباس هنرمندانه ای که رنگ و کنتراست و گرم و سردی را خیلی خوب می فهمد و فیلمبرداری ای که جز در لرزش های بی خودِ پاره ای معدود از صحنه هایش، موفق است. اما از همه ی این ها که بگذریم، آنچه «دوران عاشقی» را تنها در حد یک فیلم معمولیِ خوب نگه می دارد فیلمنامه اش است. فیلمنامه ای که از قضا بیشتر از حقش هم در جشنواره به چشم آمد. «دوران عاشقی» همینجوری اش بهترین فیلم کارنامه ی رئیسیان است قبول! آمده که قصه بگوید و در این مسیر بر خلاف خیل کثیری از فیلم های سینمای امروز خوب استارت می زند و مقدمه می چیند و بعدش هم به موقع گره اصلی را رو می کند ... این ها همه اش خوب است اما ماندن در سطح، از یک جایی به بعد دیگر حال تماشاگر را بد می کند. تمرکز بر قصه گویی به قیمتِ گذشتنِ ساده از «درون» و «عمق» و «فردیت» آدم هایش. به گونه ای که مجموعه ای از آدم های بی شناسنامه در فیلم حضور دارند و این مسئله در حدی جدی است که شهاب حسینی در قالب یکی از سردرگم ترین شخصیت های عمرش، یکی از بدترین بازی های عمرش را نمایش می دهد. لیلا حاتمی هم «یاسی» سعادت آباد را تکرار کرده و اصولاً چند فیلمی می شود در این سال ها که او را این شکل و شمایلی دیدیم. مینا وحید بازیگر کاراکتر «میترا» هم با احترام اما نیاز دارد هنوز دوره بیان و تربیت حس بگذراند. یقیناً فیلم، سوالاتِ بعضاً حیرت آوری را برای تماشاگر بوجود آورده است. خیلی ساده و در اولین و بزرگترین علامت سوال؛ «بی تا»ی مقتدر در محل کار، که از قضا در محل زندگی هم منفعل دیده نمی شود چرا، چرا و چرا چنین عجیب و غریب سکوت می کند فقط؟ یا به هر حال شخصیت باید دغدغه و انگیزه داشته باشد ... انگیزه ی حمید از ارتکاب این خطا چه بوده؟ حضور نداشتن های همسرش در خانه و بودنش سر کار؟ همین! ... توی این هیر و بیر فقط «زندی» را می شود به عنوان یک شخصیت - تا حدودی - پذیرفت که در آن هم جان بخشیدن هنرمندانه ی فرهاد اصلانیِ همیشه ی خوب، بی تاثیر نبوده. البته فیلم دو کاراکتر جالب دیگر هم دارد؛ پدر و مادر بیتا. دیالوگ هایی که پرویز پورحسینیِ پدر در گفتگوهایش با بی تا روی زبان می آورد، آنقدر شعاری ست آنقدر شعاری ست که حتا بعضی جاها خنده دار می شود: «من نسخه ی خاصی برای این مشکل ندارم! ببخش و بگذر». دیالوگ های خنثیِ پاستوریزه ی دهن پرکنی که به جای درام امروزی آدم را یاد شخصیت های فیلم های تاریخی مذهبی می اندازد، و باز یک حضور دل نچسب از بیتا فرهی در جایی که کاش نباشد، تا پیش از این همیشه حرص می خوردم که تلویزیون هر ساله برای روز مادر فیلم علی حاتمی را مدام پخش می کند اما الآن حق می دهم و می گویم روحت شاد حاتمی بزرگ، تهِ مادرانگی مادر در این فیلم این است که پیشنهاد بدهد بچه را تنهایی بزرگ کنی. هم پدر و هم مادر بی تا در این فیلم دو کاراکتر عجیب، بعضا خنده دار و کاملاً قابل حذف اند ... روایتِ داستانی که قرص و محکم شروع شده هرچه جلوتر می رود ضعیف و ضعیف تر می شود تا اینکه سرانجام در پایانی مثلا باز رها می ماند.

حتماً رئیسیان می خواسته این سوژه را در دل یک درام پرکشش واکاوی کند. با تمام احترام و با تحسین تمام جزئیات خوب فیلم که در سطرهای آغازین ذکر شد، به نظرم وقتی در اینجا – به عنوان گره داستانی - مشکلی پیش می آید که هیچکس حتی بزرگترهای قصه برای حل آن تصمیم و اقدام منطقی و عقلانی ندارند و اصولاً هر چه جلوتر می رویم انگار مسئله کم اهمیت تر و عادی تر می شود، اتفاقاً تک برداشتی که می شود از روایت ایشان کرد این است که ازدواج صیغه ای یک مرد متأهل با شخص دیگری، مسئله ی ناراحت کننده، پیچیده، غیرقابل حل و ... نیست. می شود خیلی ریکلس با آن کنار آمد مثل بی تا. تازه خیانت هم نیست که ... خطاست.

پانوشت:
1. سیمین: قرارمون این نبود. مرتضی: این حرف ها که قرار مدار بر نمی داره (چهارشنبه سوری، اصغر فرهادی)
2. فیلم ساز چندین بار اصرار مؤکد داشته که فیلمش درباره ی خیانت نیست و شخصیتش خائن نیست، خطاکار است.

 

منبع: سی نت

5179 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

دوران عاشقی - Time for Love        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت