Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  نخل‌طلا به "پارازیت" رسید / دست خالی تارانتینو از کن ۲۰۱۹

  کارگردانیِ جاه طلبانه سوار بر فیلمنامه ای ساده انگارانه / نقد و بررسی امیررضا نوری پرتو از فیلم «متری شیش و نیم» / به بهانه رکوردزنی به عنوان پرفروش ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران

  «درد و شکوه» آلمودوار صدرنشین جدول ارزشگذاری منتقدان کن 2019 تا پایان روز چهارم

  حذف زواید آثار قبلی برای آزاد کردن هیولا! / یادداشت کاربر سی نت برای سه قسمت نخست «هیولا»ی مهران مدیری

  فاطمه معتمدآریا رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی بازیگران سینما شد

  زندگی مایکل شوماخر روایت می‌شود

  درجه‌بندی سنی هر فیلم روی بلیت سینما درج می شود

  «ماتریکس 4» ساخته می شود

  فیلمنامه نویس «مرد عنکبوتی» درگذشت

  برنده سه اسکار 2019 در فرهنگسرای ارسبان

 

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

انتقاد ورایتی از فیلم "محمد رسول الله (ص)"

:: 15 شهریور 1394  ::

 

سینما شبکه (سی نت): ورایتی در مطلبی که درباره فیلم «محمد رسول الله (ص)» ساخته مجیدی نوشت اعلام کرد این فیلم احتمالا نماینده ایران در اسکار خواهد بود.

ورایتی در جدیدترین مطلبی که درباره فیلم «محمد رسول الله(ص)» نوشته آورده است: مجید مجیدی نخستین ایرانی كه نامزد اسكار فیلم خارجی زبان شد (در سال ۱۹۹۷ برای «بچه های آسمان») به عنوان سازنده گران‌ترین فیلم تاریخ كشورش نیز شناخته شده است. این فیلم كه از سبكی كلاسیك بهره می‌گیرد، داستانی حماسی تاریخی و بلند را با عنوان «محمد رسول الله» تصویر كرده و با بودجه حدود ۴۰ میلیون دلاری از نام‌های بزرگی در پشت صحنه بهره گرفته است.

ویتوریو استارارو و ای.آر.رحمان از جمله این افراد هستند كه در كنار بخش جلوه‌های ویژه، این فیلم ۱۷۱ دقیقه‌ای حماسی را به عنوان نخستین فیلم از سه گانه‌ای كه قرار است ظرف هفت سال ساخته شود، شكل داده‌اند. در عین حال می‌توان نتیجه فیلم را پیش بینی كرد كه بیشتر باید چیزی شبیه فیلم‌های دهه ۱۹۵۰ هالیوود درباره موضوع‌های حماسی و مذهبی باشد تا شبیه «نوح» دارن آرنوفسكی یا حتی كارهای پیشین مجیدی.

آلیسا سیمون منتقد ورایتی سپس با بیان پیشینه آثار مجیدی و نام بردن از فیلم‌های مشهور وی می‌نویسد: این فیلم زندگی حضرت محمد (ص) را از زمان تولدش تا سن ۱۲ سالگی تصویر می‌كند و به دلیل معذوریت‌های مذهبی از تصویر چهره ایشان خودداری می‌كند. مجیدی سعی دارد تا آنجا كه ممكن است با صحنه‌های اكشن (جنگ‌های افسانه‌ای، تعقیب در بازارها، زائران گرد كعبه، مبارزه با كاروان شترها، یورتمه رفتن اسب‌ها در بیابان) به فیلم روح ببخشد، اما ژانر اكشن نقطه قدرت این فیلمساز نیست. این صحنه‌های كلیشه‌ای، در تركیب با جلوه‌های تصویری ویژه زیبا، بیشتر می‌تواند نسخه‌ای درجه دو از سبك سینمایی پذیرفته شده غربی باشد.

نكته مشكل‌آفرین دیگر حداقل برای تماشاچیان خارجی این است كه آن‌هایی كه با داستان اسلام و داستان مردی كه آخرین پیامبر مسلمانان است آشنایی ندارند، در آن كمی تا حدودی گم خواهند شد. با توجه به رشد توجه بین‌المللی نسبت به اسلام و اینكه این فیلم احتمالا كاندیدای رسمی ایران در بخش فیلم خارجی زبان اسكار خواهد بود، سرمایه‌گذاری كردن در زمینه تهیه اطلاعات پس‌زمینه‌ای مرتبط كار مثبتی بود و به بینندگان غیرمسلمان رابطه بین شخصیت‌های اصلی،‌ اینكه بنی‌هاشم چطور به قبیله قریش مرتبط می‌شد و چه كسی داشت چه را می‌پرستید و كجا حكمرانی می‌كرد، توضیح می‌دهد. در حال حاضر، برداشت اصلی كه می‌توان از فیلم داشت این است كه اسلام، یهودیت و مسیحیت ارزش‌ها و ریشه‌های مشابه دارند.

منتقد ورایتی با توضیحی درباره شرایط بعثت حضرت محمد (ص) و رابطه خاندان ایشان با مشرکان، توضیحی درباره تاریخ صدر اسلام برای خواننده غیرآشنا با اسلام بیان می کند و در ادامه می افزاید: مجیدی با نشان ندادن چهره حضرت محمد(ص) و فیلمبرداری او از پشت به سنت اسلامی احترام می‌گذارد. در كنفرانس خبری، او توضیح داد كه با همراهی استورارو دوربینی را به طور اختصاصی تنظیم كردند تا از دیدگاه پیامبر فیلمبرداری كند اما از آنجا كه بخش مركزی فیلم به دوران زندگی حضرت محمد(ص) قبل از بدل شدن به پیغمبر اسلام می‌پردازد، می‌توانیم صدای بازیگرانی كه نقش او را در سنین ۶، ۸ و ۱۲ سالگی ایفا می‌كنند بشنویم. اما در صحنه‌های پایانی فیلم كه ۵۰ سال بعد اتفاق می‌افتند، كلمات او را عمویش ابوطالب بیان می‌كند.

با وجود اینكه فیلم‌های اولیه مجیدی به مساله خلوص معنوی كه از عشق از خودگذشته ناشی می‌شود می‌پرداختند و به نحوی خلوص دینی را ارایه می‌دادند، «محمد رسول‌الله» احساس عجیبی دارد و به جای اینكه موضوع داستانی‌ آن را بالاتر ببرد، این بخش تبدیل به باری برای فیلم می‌شود. اینكه شخصیت‌های داستان هم مقوایی به نظر می‌رسند و هرگز یك زندگی روان‌شناختی یا احساسی ندارند، نیز كمكی به فیلم نمی‌كند. بازیگران یا بیش از حد عكس‌العمل نشان می‌دهند یا راحت به نظر نمی‌رسند.

با وجود اینكه استوراروی بزرگ، تصاویری زیبا در صحرا خلق می‌كند، به نظر می‌رسد این فیلم نیازمند سینما اسكوپ باشد. علاوه بر این، نه فیلمبرداری و نه موسیقی جعلی خاورمیانه‌ای رحمان احساس ارگانیك بودن با داستان یا پس‌زمینه را ایجاد نمی‌کنند، بلكه بیشتر شبیه ضمیمه‌های طراحی‌شده برای بازاریابی به نظر می‌رسند. بدترین كار تكنیكی فیلم هم تدوین سنگین و گیج‌كننده آن است كه هیچ گونه دركی از شخصیت‌ها و روابط آن‌ها فراهم نمی‌كند.

 

منبع: مهر

619 - احمد شاهوند

...............................................

  اثر مرتبط:

محمد رسول الله (ص) - Muhammad (PBUH)        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت