Header

صفحه اول   اخبار   فیلم ها   نقد و یادداشت    ویدئو   هنرمندان   جدول فروش   نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)                                                                                        انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  رقابت نزدیک «سرخپوست» و «متری شیش و نیم» / بهترین های جشنواره سی و هفتم فیلم فجر به انتخاب نویسندگان سی نت

  30 یادداشت کوتاه برای 30 فیلم بلند / یادداشت های کوتاه احمد شاهوند از فیلم های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

  ایده آلیست نباشیم / جمع بندی مازیار معاونی از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به قلم

  جشنواره اي جان دار / یادداشت کوتاه فرهاد خالدی نیک به كيفيت آثار جشنواره سي و هفتم

  ناگهان سینما / تحلیل سیدجواد صفوی بر سی و هفتمن جشنواره فیلم فجر

  وقار بازیگری / مرور نیما بهدادی مهر بر بهترین نقش آفرینی های کارنامه علی نصیریان به بهانه کسب نخستین سیمرغ بلورین

  به رنگ خون ، خیانت و قتل / تحلیل و بررسی مجتبی اردشیری از ژانرهای غالب جشنواره سی و هفتم فیلم فجر

  از امین حیایی تا نوید محمدزاده / یادداشت مهدی تیموری برای بهترین بخش جشنواره سی و هفتم فیلم فجر: بازیگر نقش اول مرد!

  بازگشت میرکریمی به اوج / یادداشت ایمان آیینه دار برای فیلم «قصر شیرین»

  برداشت کوتاه / یادداشت حمید سلجوقی درباره چند فیلم از جشنواره سی و هفتم

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  شماره یازدهم نشریه الکترونیکی سی نت ویژه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد

  رقابت نزدیک «سرخپوست» و «متری شیش و نیم» / بهترین های جشنواره سی و هفتم فیلم فجر به انتخاب نویسندگان سی نت

  30 یادداشت کوتاه برای 30 فیلم بلند / یادداشت های کوتاه احمد شاهوند از فیلم های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

  فراخوان شانزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه نهال منتشر شد

  از امین حیایی تا نوید محمدزاده / یادداشت مهدی تیموری برای بهترین بخش جشنواره سی و هفتم فیلم فجر: بازیگر نقش اول مرد!

  وقار بازیگری / مرور نیما بهدادی مهر بر بهترین نقش آفرینی های کارنامه علی نصیریان به بهانه کسب نخستین سیمرغ بلورین

  ده فیلم ، ده فصل ماندگار / یادداشت زرنوش محمدی از سکانس های دیدنی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

  ضیافتی به میزبانی صاحب سبک ها / یادداشت شبیر نعلبندیان برای چند فیلم جشنواره سی و هفتم فیلم فجر

  جشنواره اي جان دار / یادداشت کوتاه فرهاد خالدی نیک به كيفيت آثار جشنواره سي و هفتم

  امیدوار به سینمای ایران با بهترین فجر یک دهه اخیر / تحلیل مهدی تیموری از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

  می توانست شیرین تمام شود ... / یادداشت پاشا ابراهیمی درباره ی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

چقد فیلمنامه داری؟ / نقد و تحلیل نیوشا صدر برای فیلم «باز هم سیب داری؟»

:: 4 آذر 1394  ::

فیلم سینمایی "باز هم سیب داری"

 

سی نت: فضلی، در پی روايتی تازه از قصه حسن کچل، بخش کوچکی از ابتدای الگوی داستان اصلی، يعنی عزم برای يافتن چيزی و در پی آن غيبت از موطن را به «قطعاتی» متصل می‌کند که برخی از آن‌ها برگرفته از قصه‌های فولکلور و برخی از آن‌ها ساخته و پرداخته ذهن خود اوست.

واژه «قطعه» را به جای قصه يا واقعه به کار بردم چون به نظر می‌رسد کارگردان، بيش از قصه و واقعه، تصوير و فضا در ذهن داشته است و در خلق بی  کم وکاست اين تصاوير و فضاها به بهترين شکل عمل کرده است.

فيلم آن‌ چنان سرشار از قاب‌های زيبا و (به طور مستقل و منفک از روايت کنونی) تأثيرگذار است که اگر صدا ديالوگ‌ها را قطع کنيد، می‌توانيد تا انتها و صرفا به اعتبار جذابيت تصاوير، فيلم را دنبال کنيد.

ذبيح افشار و ليلا موسوی به دليل نزديکی تصويرشان به نمونه‌های نخستين و مشترک ذهن ما از شخصيت‌های قصه‌های فولکلور، در همان نگاه اول، الگوهای داستانی آشنا را فرا می‌خوانند. آنان پيش از اين که ديالوگی بگويند، در تصوير کاملند و تصاويرشان در کنار هم، قصه‌گوست. افشار در نخستين تصاويری که از او بر پرده می‌بينيم کاملا ويژگی ها تيپيک مرتبط با نقشش را به ذهن فرا می‌خواند و درايتِ توأم با زيبايی در چهره ليلا موسوی، به سرعت و پيش از اين که از کم‌وکيف ماجرا آگاه باشيم او را در گروه زنان هوشمند قصه‌های فولکلور جای ميدهد.

«باز هم سيب داری؟» با وجود تمامی اين ويژگی‌ها، به خاطر قصه بلاتکليفش، قصه‌ای که سمت  و سوی مشخصی ندارد، در نيمه نخست از دست می‌ رود. نمی‌دانم اساسا فيلم‌نامه‌ای با جزئيات روی کاغذ وجود داشته يا صرفا با در دست داشتن طرح کار را آغاز کرده‌اند و پيش برده‌اند (راستش حتی از وجود طرح هم چندان مطمئن نيستم!) اما اثری که اکنون بر پرده است، نبود فيلم‌نامه را فرياد می‌زند.

اکثر لحظات انتقال، انتقال از گدايی به عزاداری، انتقال از اسارت به آزادی، انتقال از تسليم به اعتراض و… از حداقل منطقی که اين انتقال را در ذهن تماشاگر ضروری جلوه دهد بی بهره‌اند (مقصود، منطقی نزديک به الگوهای منطق در داستان‌های فولکلور است نه منطق داستانهای امروزی). گويی کارگردان قصد دارد صرفا راهی برای خلق فضای بَعدی بيابد و در کم‌وکيف اين راه چندان انديشه نکرده است.

غير از فضا و تصوير، فضلی اصرار فراوانی در بيان حرف‌هايی دارد که نام آن را پيام يا شعار می‌گذارم و اتفاقا مناسب‌ترين قالب را نيز برای بيان «مستقيم» برگزيده است، اما با وجود اين، آنچنان بر شعارها تأکيد دارد که در لحظاتی به تماشاگر احساس بلاهت دست می‌دهد. خصوصا که سبک زبان در گفت وگوها (به دليل سرگردان بودن بازيگران بين چند سبک زبانی محاوره و رسمی و تاريخی و امروزی و…) لحظه  به  لحظه تغيير می‌کند.

 

منبع: هنر و تجربه

1910 - فائز حسینی

...............................................

  اثر مرتبط:

باز هم سیب داری؟ - Baz ham Sib dari??        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت