New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

تکرار سناریوی چهار سال پیش

چرا حوزه هنری سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری یاد تحریم می‌افتد؟

:: 27 مرداد 1395  1:02:19 AM  ::

فاز جدید تحریم فیلم ها در سال 95

فاز جدید تحریم فیلم ها در سال 95

 

سی نت: در دو هفته گذشته مدیران حوزه هنری اعلام کرده اند که فقط به دلیل نداشتن سالن سینما نمی‌توانند فیلم «لانتوری» را نشان دهند اما نمایش فیلم‌های جدید در سالن‌های حوزه هنری از یک طرف و انتشار یادداشت‌های تند و تیز علیه «لانتوری» و «فروشنده» -که احتمال می رود فیلم تحریمی بعدی باشد- نشان می‌دهد حوزه هنری این بار به روش غیرمستقیم روی آورده‌ است. نکته جالب آن است که نوبت قبل هم آغاز تحریم فیلم‌ها در سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری بود و آن سناریو دوباره تکرار شده است.

چهار سال پیش همین روزها بود که ماجرای تحریم فیلم‌های سینمای ایران توسط حوزه هنری به روزهای پرحاشیه خود نزدیک می‌شد. پس از اکران پر از جنجال نوروز 91 حوزه هنری اعلام کرد از این پس فیلم‌هایی که مغایر با ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد را اکران نخواهد کرد و بلافاصله هم یک لیست شش فیلمی اعلام کرد و گفت این فیلم ها را در سالن‌های تحت مدیریت خود نمایش نخواهد داد. آن‌ها اعلام کردند این لیست اولیه است و فیلم های دیگری هم به این لیست اضافه می شود.

این موضوع آغازگر بحرانی در سینمای ایران بود که باعث شد تنش‌های جدی بین اهالی سینما و مدیریت وقت سینمایی کشور و البته مدیران حوزه هنری ایجاد شود. البته هر شش فیلمی که حوزه هنری تحریم کرد در اکرانی که بدون سالن‌های این حوزه داشتند توانستند فروش‌های قابل توجهی به دست آوردند و جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های سال سینمای ایران شوند درست اتفاقی که این روزها برای «لانتوری» افتاده و احتمالا برای «فروشنده» هم خواهد افتاد.

اما در سال 92 پس از انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید در سازمان سینمایی حوزه هنری کمی پا پس کشید و باعث شد بحران فیلم های تحریمی کم کم به دست فراموشی سپرده شود تا باز همه چیز در سینمای ایران رنگ و بوی عادی به خود بگیرد. حتی پس از اینکه تیر ماه سال گذشته محمد حمزه زاده به عنوان مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی سوره جای سهیل جهان بیگلری را گرفت باز هم در مسیر معقول و عادی حوزه هنری برای اکران فیلم‌ها تغییر خاصی حاصل نشد. این در حالی است که از حمزه‌زاده به عنوان یکی از اصلی‌ترین چهره ها در جریان تحریم فیلم‌ها در سال 91 نام برده می‌شد. او در سال 91 معاون حوزه هنری بود و در گفت‌و‌گوهای خود در آن دوران اقدام حوزه هنری برای تحریم فیلم‌ها را معقول، موجه و بر حسب وظیفه خوانده بود.

با این حال به نظر می‌رسد پس از حواشی پیش آمده بر سر اکران فیلم‌هایی نظیر «50 کیلو آلبالو» در سینماهای حوزه هنری که انتقاد برخی رسانه های دلواپس را به همراه داشت و این نهاد را متهم به داشتن تفکر تجاری و بی توجهی به مبانی انقلاب اسلامی کرده بودند دوباره قرار است سینمای ایران درگیر حاشیه فیلم های توقیفی شود و ایوبی درست مثل شمقدری که در سال آخر مدیریت خود با بحرانی اساسی در این زمینه مواجه شد باید منتظر بحث و جدل‌های اساسی بر سر تحریم دوباره فیلم ها باشد. هر چند که در ادامه می بینید در این چهار سال تحریم ها به اذعان خود مدیران حوزه هنری همچنان ادامه داشته است.

اما نکته جالب توجه در این بین اصرار سازمان سینمایی و حوزه هنری بر درست نبودن ادعای تحریم فیلم ها توسط حوزه هنری است. اما شواهد و قراین غیرقابل انکاری وجود دارد که نشان می‌دهد حوزه هنری حداقل در دو مورد دو فیلم «لانتوری» و «فروشنده» بحث تحریم را جدی دنبال خواهد کرد و فقط سوال اصلی اینجاست که انکار این مسئله از سوی حوزه هنری و سازمان سینمایی به چه دلیل است.

دلیل اول اینکه غلامرضا فرجی مدیر پخش حوزه هنری در اولین پاسخ خود نسبت به علت اینکه چرا فیلم «لانتوری» در هیچ‌کدام از سینماهای تحت مدیریت حوزه هنری به نمایش در نمی‌آید گفته بود: «به دلیل تعداد فیلم‌های درحال‌اکران و فروش بالای آنها، سینماهای حوزه هنری سالن خالی برای نمایش فیلم «لانتوری» نداشتند و امکان نمایش این فیلم مهیا نشده است.» اما با نگاه به فروش بسیار ضعیف برخی فیلم‌های در حال اکران در سینماهای حوزه هنری که فروش هفتگی‌شان زیر 60 میلیون تومان است و از طرفی فروش بالای لانتوری که فقط در یک هفته حدود 1 میلیارد تومان فروخته این توجیه را کاملا باطل می‌کند. چرا که اگر طبق ادعای حوزه هنری آن‌ها به دنبال فروش بیشتر فیلم ها باشند قاعدتا اکران فیلمی مثل لانتوری ولو در چند سانس محدود می‌تواند فروش قابل توجهی را نصیب سینماهای حوزه کند.

دلیل دوم هم اینکه در اصلی‌ترین رسانه سینمایی وابسته به حوزه هنری و سوره که زیر مجموعه این نهاد است در طی چند روز گذشته یادداشت‌های بسیار تند و تیزی علیه فیلم های لانتوری و فروشنده منتشر شده است. کمتر کسی است که نداند انتشار یادداشت در یک رسانه وابسته به یک نهاد، مشخص کننده خط مشی و موضع آن نهاد نسبت به موضوع است و انتشار این یادداشت‌ها یعنی حوزه هنری موضعی کاملا علیه فیلم درمیشیان دارد و خب طبیعتا مدیران ارشد سایت در هماهنگی کامل با مدیران خود در حوزه هستند و طبیعتا اگر قرار بود حوزه هنری این فیلم را پخش کند حداقل چنین مواضعی علیه آن در رسانه خود نمی‌گرفت.

به تیترهای این گزارش‌ها نگاهی بیندازید: «شعارزدگی روشنفکرانه، یا چگونه سعی کردم دست از فیلم‌سازی بردارم و بدل به تیتر روزنامه‌ها شوم!» یا «وقتی سیاست‌زدگی باعث تن دادن به بیانیه تصویری به جای سینما می‌شود» یا این یکی که «لانتوری؛ چطور با توسل به شارلاتانیزم کسب اعتبار کنیم؟»، «راه‌های کسب درآمد با روش اسیدپاشی و یا همه چیز به جز سینما»، «وقتی از یک فیلم فریبنده حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟» و یا این «لانتوری؛ ناشی و کارنابلد، ولی پرمدعا- چطور به جای توسل به هنر، با اتکا به هوچی‌گری فیلم پر سروصدا بسازیم؟»

این‌ها تیتر تعدادی از یادداشت‌هایی هستند که علیه فیلم لانتوری در سایت «سوره سینما» منتشر شده‌اند و در همه این یادداشت ها با شدیدترین ادبیات ممکن سومین فیلم درمیشیان مورد انتقاد قرار گرفته است: «لانتوری صرفاً یک فیلم ضعیف و پیش‌ پا افتاده به لحاظ ساختاری نیست و تناقض‌گویی در پرداخت به مسأله قصاص، سوء استفاده از موضوع اسیدپاشی برای پیش‌برد اهداف و شعارهای سیاسی، طبیعی جلوه دادن ساختار فشل و مضمون‌زده فیلم به وسیله فرم روایی مستند نما و مغالطه در ترسیم نسبت میان فرد و جامعه از جمله مسائلی هستند که وجهه‌ای فریب‌کارانه را نیز به فیلم الصاق می‌کنند.» یا « حالا و پس از تماشای دوباره و دقیق تر لانتوری، می توان با اطمینان ادعا کرد که درمیشیان موفق شده است تا با اختلاف زیاد خود را به عنوان بلاتکلیف ترین کارگردان سینمای ایران، لااقل در یکی دو دهه اخیر معرفی کند.»

جالب است که «سوره سینما» همین خط مشی را در مورد فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی هم به کار گرفته است. جالب‌تر اینکه برخلاف یکی دو هفته اخیر طی چند ماه گذشته رسانه متعلق به حوزه هنری در حد یکی دو یادداشت فیلم های در حال اکران را مورد نقد و بررسی قرار داده و حتی آن‌هایی که نظر مثبتی در موردشان نداشته را با ادبیاتی بسیار ملایم و تیترهایی نه چندان تهاجمی نقد کرده است.

این ها به کنار حوزه هنری تا قبل از عذرخواهی وزیر ارشاد درباره اکران فیلم «50 کیلو آلبالو» این فیلم را در سینماهای خود نمایش داده ولی پس از آن اتفاق و در حالی که فیلم مانی حقیقی فروش بسیار بالایی را تجربه کرده بود و سودش را به سینمادار و تهیه‌کننده رسانده بود اکران آن را متوقف کرد و شروع به نقد و عتاب و خطاب به وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی برای اکران فیلمی زد که بخشی از سینماهای حوزه در زمان اکران را در اختیار داشت.

با این حال تحریم «لانتوری» و «فروشنده» توسط حوزه هنری با رجوع به صحبت‌های چند ماه پیش محمدزاده رئیس سازمان توسعه سینمایی سوره چندان تعجب‌آور نیست. او اوایل امسال در گفت‌و‌گویی گفته بود: «تولیدکنندگان نسبت به امکانات سینماهای ما توجه کرده‌اند و قبول دارند که حوزه هنری در بخش اکران به عنوان یک انتخاب‌کننده آرا و پیش‌فرض‌هایی دارد که باید لحاظ شود. با این اوصاف تعداد فیلم‌هایی که ما برای اکران انتخاب نکردیم، بسیار معدود و اندک بودند.» که این یعنی حوزه هنری در این مدت هم برخی فیلم‌ها را تحریم کرده است.

او در ادامه گفته بود: «عموم فیلم‌هایی که در طول یک سال در کشور تولید می‌شوند، آثار شریف و قابل اکرانی است و تعداد فیلم‌های معارض، ضد خانواده و غیرقابل اکران برای حوزه هنری بسیار کم است. به دلیل محدودیت‌های اکران و حساسیتی که حوزه هنری برای اکران فیلم‌هایی که با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی فاصله دارند، می‌بینیم که تعداد این دسته آثار نیز به نسبت سال‌های قبل بسیار کمتر شده و نهاد متولی دولتی هم حساسیت بیشتری نسبت به موضوع پیدا کرده است.» و بعد هم گفته با توجه به سهم 40 درصدی سینماهای حوزه هنری در فروش سالانه سینمای ایران سرمایه‌گذران فیلم های ایرانی برای بازگشت سرمایه خود نمی‌توانند به خواسته های حوزه هنری برسند.

این‌ها علی الظاهر نشان می‌دهد که حوزه هنری هرگز تحریم فیلم‌های ایرانی را رها نکرده ولی چرا این‌بار حاضر نیست اعلام کند که فیلم‌های «لانتوری» و «فروشنده» در لیست تحریم‌هایش قرار گرفته مشخص نیست. ضمن اینکه همه این‌ها به کنار اینکه درست یک سال پیش از انتخابات ریاست جمهوری بحث تحریم‌ فیلم ها دوباره داغ می‌شود و این که این اتفاق دقیقا چهار سال پیش هم در همین برهه زمانی رخ داد تعجب انگیز است.

 

منبع: آی سینما

1641 - فائز حسینی

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت