New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

عامل اصلی فیلم‌سوزی کمبود سالن سینماست/ دفاتر پخش حرفه‌ای نیستند

:: 8 آذر 1396  4:57:18 PM  ::

حسین شهابی (کارگردان) در نشست پرسش و پاسخ فیلم

حسین شهابی (کارگردان) در نشست پرسش و پاسخ فیلم "روز روشن" - جشنواره سی و یکم فیلم فجر - سالن همایشهای برج میلاد

 

سی نت: حسین شهابی کارگردان سینما تحلیلی درباره وضعیت اکران فیلم‌ها و مساله فیلم‌سوزی ارایه داد و کمبود سالن و حرفه‌ای نبودن دفاتر پخش را از مهم‌ترین دلایل شکست فیلم‌ها در گیشه دانست.

حسین شهابی کارگردان فیلم سینمایی «آزاد به قید شرط» که این روزها در گروه سینمایی آزاد روی پرده است درباره مساله فیلم‌سوزی که این روزها مطرح است به خبرنگار مهر گفت: این یک واژه هزار پهلو و هزار معنا است و همه فکر می کنند عامل اصلی این موضوع شورای صنفی نمایش است ولی من تنها آنها را مقصر نمی دانم بلکه نبودن یک برنامه ریزی و مکانیسم درست از سوی سازمان سینمایی را که قادر به ایجاد توازن بین تولید و اکران باشد، عامل اصلی این اتفاق می‌دانم.

وی مهمترین راهکار برای رفع مشکل موجود را افزایش تعداد سالن های سینما دانست و افزود: به یاد دارم که یک بار حجت الله ایوبی رییس سابق سازمان سینمایی از لزوم وجود سه هزار سالن سینما در کشور گفت که اگر همان سه هزار سینما فراهم می شد دیگر فیلم ها دچار چنین وضعیتی نمی شدند و هر فیلمی فرصت مناسبی برای اکران پیدا می کرد. از دیگر نکاتی که باید به آن اشاره کرد بحث تبلیغات است، اساسا در همه جای دنیا تبلیغات یک فیلم همزمان با شروع تولید آن آغاز می شود اما ما این امکان را نداریم و در کشور ما مردم بعد از هفته سوم اکران متوجه می شوند که چه فیلم هایی روی پرده است و با آنها ارتباط برقرار می کنند آنهم در حالی که فیلم هایی که سرگروه دارند تنها ۴ الی ۷ هفته برای اکران زمان دارند. در این میان فیلم هایی مثل فیلم من هم که سرگروه ندارند و در گروه آزاد اکران شده اند، وضعیت به مراتب دشوارتری را تحمل می کنند.

شهابی اظهار کرد: به هر حال اگر همان سه هزار سینما در کشور وجود داشت، هیچ مشکلی برای اکران به وجود نمی آمد و شورای صنفی هم نه می توانست کاری انجام دهد و نه در مظان اتهام قرار می گرفت، اما مساله این است که دولت ها نمی خواهند سینما رشد کند زیرا در غیر این صورت یا نسبت به سالن سازی و یا به مدیریت این بحران اقدام جدی می کردند.

کارگردان «روز روشن» راهکار سینماگران برای نجات فیلم‌هایشان را اینگونه بیان کرد: فکر می کنم در چنین شرایطی باید اکران فیلم ها را به تاخیر بیندازیم تا فیلم ها در زمان مناسب و با سرگروه اکران شوند و بحث اکران در گروه آزاد هم منتفی شود چون اکران در گروه آزاد به گونه ای پاک کردن صورت مساله است و به تبع آن کارگردان و تهیه کننده اجازه می دهند که مسئولان هر وقت که دوست دارند فیلم ها را اکران کنند در حالی که خود آنها بهتر از هرکسی می دانند که فیلم ها فدای این مدیریت غلط خواهند شد. برای مثال من امسال هیچ فیلمی را ندیدم که در گروه آزاد اکران شود و سرمایه اولیه خود را به دست بیاورد.

وی درباره این موضوع که فیلم های خوب بالاخره مخاطب خود را پیدا می کنند، تاکید کرد: هر فیلمی به صرف خوب بودن پتانسیل اقبال عمومی و موفقیت در گیشه را ندارد. یکی دیگر از نکات موثر در امر فیلم‌سوزی تنوع نداشتن فیلم ها در ژانرهای گوناگون است زیرا با اینکه ما فیلمسازان مستعد و خوبی در کشور داریم، اما سانسور فیلم ها و محدودیت پرداختن به بسیاری از موضوعات مانع از رشد سینما و رضایتمندی مخاطبان آن شده است. این سوال مهمی است که چرا فیلم های هنری ما در همه جشنواره های دنیا مهمترین جایزه ها و بهترین موقعیت ها را کسب می کنند اما همین آثار نمی توانند در ایران اکران خوبی داشته باشند؟

وی اضافه کرد: اگر برخی از فیلم ها در نوروز هم اکران شوند باز نمی توانند به فروش خوبی دست پیدا کنند. برای مثال من سال ها پیش فیلمی ساخته بودم که می دانستم نمی تواند با عموم مردم ارتباط برقرار کند اما برخی فیلمسازان و تهیه کنندگان متوجه این موضوع نیستند و فکر می کنند اگر فیلمشان در گیشه موفق نشود قطعا در حقشان ظلم شده است. بنابراین می توانم بگویم که فیلم‌سوزی به آن معنا که مدنظر است در حق همه فیلم ها رخ نداده است.

این کارگردان توضیح داد: در حال حاضر شاهد فیلمی روی پرده هستیم که بنا به نقد منتقدان و بسیاری از نظرات مردم نتوانسته است رضایت مخاطبانش را جلب کند. این فیلم با آنکه از یک شرکت پخش کننده قوی و تعداد زیادی سالن سینما برخوردار است اما نتوانسته است به گیشه خوبی دست پیدا کند. نمونه دیگر این موضوع فیلمی است که توانسته بود از جشنواره های زیادی جوایز مهمی کسب کند و در حالی که یکی از شرکت های پخش قوی ایران نیز توان زیادی برای نمایش آن گذاشت اما فیلم نتوانست به فروش خوبی برسد بنابراین بخشی از فیلم ها پتانسیل جذب مخاطب را ندارند.

وی با اشاره به تاثیر تبلیغات یک فیلم بر فروش آن مطرح کرد: تبلیغات روی فروش یک فیلم بسیار تاثیر دارد، اما گاهی با وجود تبلیغات زیاد هم فیلم ها آن طور که باید نمی فروشد، برای مثال در حال حاضر فیلمی روی پرده است که ۹۰ درصد مخاطبان آن بعد از تماشای فیلم، ناراضی از سینما بیرون می آیند اما صاحبان این اثر با تبلیغات زیاد سالن های خود را دوباره پر می کنند. این در حالی است که برخی فیلم ها با وجود اینکه مخاطبانش راضی از سالن بیرون می آیند اما به دلیل نداشتن تبلیغات گسترده نمی توانند به گیشه خوبی دست یابد.

شهابی توضیح داد: تبلیغات گسترده نیازمند اسپانسر یا یک سرمایه گذاری مجدد است از همین رو فیلم هایی که قدرت تبلیغات کافی ندارند قطعا در بین این همه فیلمی که یکی پشت دیگری روانه اکران می شوند، آسیب خواهند دید. به هرحال در شرایط کنونی بیشترین عامل تاثیرگذار روی فروش یک فیلم شرکت پخش و تبلیغات مناسب است و اگر این ۲ امکان برای هر تهیه کننده ای وجود نداشته باشد فیلمش از بین می رود. اینکه سازنده آن یک فیلم اولی یا کارگردان شناخته شده باشد، فرقی نمی کند فقط تفاوتش این است که چنانچه گیشه یک فیلم اولی شکست بخورد، دیگر جلب اعتماد سرمایه گذاران برای فیلم بعدی او مشکل تر خواهد شد.

اینکه سازنده آن یک فیلم اولی یا کارگردان شناخته شده باشد، فرقی نمی کند. فقط تفاوتش این است که چنانچه گیشه یک فیلم اولی شکست بخورد، دیگر جلب اعتماد سرمایه گذاران فیلم های بعدی برای او مشکل تر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه برخی از مافیای اکران برای فیلم‌سوزی یاد می کنند، عنوان کرد: نمی شود از واژه مافیای اکران برای این موضوع استفاده کرد چون ما سینمای چندان بزرگی نداریم که بگوییم مافیای خطرناکی در آن شکل گرفته است. در میان تعداد زیادی شرکت پخش که بسیاری از آنها ناکارآمد و فاقد سرمایه و امکانات پخش مناسب هستند، کسانی وجود دارند که علاوه بر دارا بودن تجربه کافی با سرمایه گذاری کلان در تهیه سالن های سینما در اقصی نقاط کشور ریسک های بزرگی در حوزه پخش فیلم کرده اند. خوب یا بد به هرحال آنها این قدرت را به دست آورده اند و طبیعتا از آن استفاده خواهند کرد. این فقدان مدیریت برنامه ریزی شده از سوی مدیران مسئول است که در توزیع عادلانه فرصت های اکران خلل ایجاد کرده است.

کارگردان «سرطان» گفت: همین افراد با تجربه ای که از آنها یاد کردم به اکران فیلم «آزاد به قید شرط» کمک کردند، اما برخی صاحبان سینما به دلایل شخصی و با اختصاص سانس های نامناسب به گیشه فیلم صدمات جبران ناپذیری وارد کردند. شهر بی‌کلانتر رسمش همین است یا باید هفت تیر داشته باشی یا جلیقه ضد گلوله بر تن کنی!

وی در پایان با اشاره به اینکه برخی از شرکت های پخش کار خود را به درستی انجام نمی دهند، اظهار کرد: برخی شرکت های پخش ابتدایی ترین امکانات لازم برای پخش یک فیلم را ندارند بنابراین اگر اکران عید را هم به فیلم های این شرکت پخش بدهند بازهم در گیشه شکست خواهد خورد. همانگونه که یک فیلمنامه خوب نیازمند یک کارگردان خوب است، یک فیلم خوب هم نیازمند یک پخش خوب و توانمند است.

 

منبع: مهر

1423 - فائز حسینی

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت