Header

 

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  ابراهیم حاتمی‌کیا: «دیده‌بان» واکنش من به شرایط آن دوران بود - هر کسی مرا با یکی از فیلم‌هایم می‌شناسد / گزارش مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

  رضا میرکریمی: با ادغام بخش های ملی و جهانی فیلم فجر موافق نیستم - احیای عادت از یاد رفته دیدن فیلم های خارجی بر پرده سینما - گزارش نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۷؛

  از پل شرایدر تا نوید محمدزاده / معرفی همه داوران سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

  گاهی وقت ها یک فیلم چقدر «حیف» می شود! / یادداشت مهدی تیموری درباره فیلم «متری شیش و نیم» و ژانر «فلاکت» در سینمای ایران

  منتقدان ماهنامه فیلم هم «مغزهای کوچک زنگ زده» را انتخاب کردند / بهترین های سینمای ایران در سال 1397 به انتخاب 37 نویسنده و منتقد

  فیلم‌های ایرانی بخش «جام جهان نما» جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد

  نمایش فیلم دیده نشده از پشت‌صحنه و تست بازیگری فیلم «گاو» در جشنواره جهانی فیلم فجر

  حضور بیش از ۲۵۵ مهمان خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر/ قضاوت فیلم‌ها توسط ۶ گروه داوری

  هفت فیلم دیگر از بخش «جام جهان نما» جشنواره جهانی فجر اعلام شد/ افشای راز قتل‌های زنجیره‌ای

  محمدحسین مهدویان: دیگر فیلم سیاسی نمی‌سازم/ باید سینمای موردعلاقه‌ام را نجات دهم

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  گاهی وقت ها یک فیلم چقدر «حیف» می شود! / یادداشت مهدی تیموری درباره فیلم «متری شیش و نیم» و ژانر «فلاکت» در سینمای ایران

  محمدحسین مهدویان: دیگر فیلم سیاسی نمی‌سازم/ باید سینمای موردعلاقه‌ام را نجات دهم

  منتقدان ماهنامه فیلم هم «مغزهای کوچک زنگ زده» را انتخاب کردند / بهترین های سینمای ایران در سال 1397 به انتخاب 37 نویسنده و منتقد

  اکران نیم‌بهای شنبه‌ها لغو می‌شود؟

  نمایش فیلم دیده نشده از پشت‌صحنه و تست بازیگری فیلم «گاو» در جشنواره جهانی فیلم فجر

  هادی حجازی‌فر مقابل دوربین «دو زیست» رفت

  حاشیه‌ای بر نظر عجیب بهنوش طباطبایی درباره چرم‌پوشی

  هفت فیلم دیگر از بخش «جام جهان نما» جشنواره جهانی فجر اعلام شد/ افشای راز قتل‌های زنجیره‌ای

  فیلم‌های ایرانی بخش «جام جهان نما» جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد

  حضور بیش از ۲۵۵ مهمان خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر/ قضاوت فیلم‌ها توسط ۶ گروه داوری

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "سن پطرزبورگ"

فیلمی متوسط در کارنامه بهروز افخمی

:: 2 آبان 1389  ::

 

سی نت: فیلم سینمایی "سن پطرزبورگ" را می‌توان اثری متفاوت در سینمای امروز ایران دانست و البته این مقایسه کاملا مبتنی بر شرایط حال حاضر سینمای ایران است.

"سن‌ پطرزبورگ" در مقایسه با آثار کمدی که غالبا با ساختاری ضعیف و عدم منطق روایی درست که در نهایت اکثر آنها کمدی‌های سطح پایین به حساب می‌آیند فیلم بسیار خوبی است، چرا که شعور مخاطبش را دست کم نمی‌گیرد و در حد نیاز مخاطبش او را سرگرم می‌کند.

از سوی دیگر این فیلم 120 دقیقه است و همین موضوع نشان می‌دهد زحمت زیادی برای تولید آن کشیده شده، اما اگر "سن‌ پطرزبورگ" را با سایر آثار کارگردانش بسنجیم و با در نظر گرفتن این موضوع که این فیلم با حاشیه‌های زیادی از جمله عدم رضایت بهروز افخمی از تدوین به اکران رسیده، آنوقت موضوع دیگری در کار است و "سن پطرزبورگ" را می‌توان اثری معمولی و متوسط در کارنامه افخمی دانست.

بهروز افخمی با ساخت آثار شاخصی در سینمای ایران از جمله "شوکران"، "عروس"، "گاوخونی" و... سطح توقع مخاطب را از سینمای خودش بالا برده و با دیدن "سن پطرزبورگ" اینطور به نظر می‌رسد که این فیلم همه تلاش کارگردانش نبوده است!

البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که "سن پطرزبورگ" نیز همانند دیگر آثار کمدی از الگوهای رایج در این ژانر سینمایی پیروی می‌کند. باید بدون تعارف گفت که دیگر سینمای کمدی در ایران معنی و مفهوم خود را از دست داده و فیلم‌هایی که تحت عنوان کمدی در ایران ساخته می‌شوند دور از فیلم‌های کلاسیک سینمای کمدی هستند کما اینکه الگو های سینمای کمدی به معنی واقعی بر همه آشکار است.

طنز "سن پطرزبورگ" نیز بیشتر متکی به طنز کلامی است وبه نظر من عمده ضعف این فیلم متوجه کارگردانی است، چرا که تصور می‌کنم عمده‌ترین ایراد فیلم میزانسن‌های این است که حتی گه‌گاه در برخی سکانس‌ها به میزانسن‌های تلویزیونی شبیه می‌شود.

با تمام این اوصاف "سن پطرزبورگ" برای یک بار دیدن فیلم مناسبی است؛ اینکه بتوان دو ساعت مخاطب را سرگرم کرد که البته همین موضوع یکی از رسالت‌های فیلمسازی است و به نظر می‌رسد افخمی در تحقق این نکته بسیار موفق بوده است.

از طرف دیگر حضور زوج محسن تنابنده و پیمان قاسم‌خانی در این فیلم نکته قابل تاملی است و نشان دهنده اینکه خوشبختانه در یک فیلم کمدی دیگر چهره‌های تکراری اکثر طنزهای سینمایی را نمی‌بینیم و این یک سنت‌شکنی است.

در مجموع "سن پطرزبورگ" سعی نمی‌کند درس زیادی به مخاطب بدهد و تنها گاه موقیعت‌های شاد و کمیکی برای او ایجاد می‌کند و برای همین هم می‌توان آن را اثر موفقی در سینمای امروز کشور دانست.

 

منبع: خبر آن لاین

2746 -  

...............................................

  اثر مرتبط:

سن پطرزبورگ - SanPeterzburg        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت