Header

صفحه اول   اخبار   فیلم ها   نقد و یادداشت    ویدئو   هنرمندان   جدول فروش   نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)                                                                                        انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  رقابت نزدیک «سرخپوست» و «متری شیش و نیم» / بهترین های جشنواره سی و هفتم فیلم فجر به انتخاب نویسندگان سی نت

  30 یادداشت کوتاه برای 30 فیلم بلند / یادداشت های کوتاه احمد شاهوند از فیلم های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

  ایده آلیست نباشیم / جمع بندی مازیار معاونی از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به قلم

  جشنواره اي جان دار / یادداشت کوتاه فرهاد خالدی نیک به كيفيت آثار جشنواره سي و هفتم

  ناگهان سینما / تحلیل سیدجواد صفوی بر سی و هفتمن جشنواره فیلم فجر

  وقار بازیگری / مرور نیما بهدادی مهر بر بهترین نقش آفرینی های کارنامه علی نصیریان به بهانه کسب نخستین سیمرغ بلورین

  به رنگ خون ، خیانت و قتل / تحلیل و بررسی مجتبی اردشیری از ژانرهای غالب جشنواره سی و هفتم فیلم فجر

  از امین حیایی تا نوید محمدزاده / یادداشت مهدی تیموری برای بهترین بخش جشنواره سی و هفتم فیلم فجر: بازیگر نقش اول مرد!

  بازگشت میرکریمی به اوج / یادداشت ایمان آیینه دار برای فیلم «قصر شیرین»

  برداشت کوتاه / یادداشت حمید سلجوقی درباره چند فیلم از جشنواره سی و هفتم

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  رقابت نزدیک «سرخپوست» و «متری شیش و نیم» / بهترین های جشنواره سی و هفتم فیلم فجر به انتخاب نویسندگان سی نت

  شماره یازدهم نشریه الکترونیکی سی نت ویژه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد

  30 یادداشت کوتاه برای 30 فیلم بلند / یادداشت های کوتاه احمد شاهوند از فیلم های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

  فراخوان شانزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه نهال منتشر شد

  از امین حیایی تا نوید محمدزاده / یادداشت مهدی تیموری برای بهترین بخش جشنواره سی و هفتم فیلم فجر: بازیگر نقش اول مرد!

  وقار بازیگری / مرور نیما بهدادی مهر بر بهترین نقش آفرینی های کارنامه علی نصیریان به بهانه کسب نخستین سیمرغ بلورین

  ده فیلم ، ده فصل ماندگار / یادداشت زرنوش محمدی از سکانس های دیدنی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

  ضیافتی به میزبانی صاحب سبک ها / یادداشت شبیر نعلبندیان برای چند فیلم جشنواره سی و هفتم فیلم فجر

  می توانست شیرین تمام شود ... / یادداشت پاشا ابراهیمی درباره ی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر

  جشنواره اي جان دار / یادداشت کوتاه فرهاد خالدی نیک به كيفيت آثار جشنواره سي و هفتم

  امیدوار به سینمای ایران با بهترین فجر یک دهه اخیر / تحلیل مهدی تیموری از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي گذرا به فيلم "سيزده59"

وقتي سامان سالور ولفگانگ بكر مي‌شود!

:: 22 بهمن 1389  ::

 

سی نت: جشنواره بيست و نهم در حالي به استقبال سامان سالور مي‌رود كه هنوز هم تكانه هاي فيلم شگفت انگيز "چند كيلو خرما براي مراسم تدفين" پابرجاست، فيلمي كه با توجه به تمام محدوديت هاي پخش قانوني اش به شكلي قابل‌توجه - ولي نه‌چندان مرموز - در دسترس عموم قرار گرفت. فيلمي كه به راحتي مي توان واژه‌هايي چون نوآورانه ، هنرمندانه و متفاوت را برايش خرج كرد و با درصد اطمينان بالايي آن را به عنوان دستاورد نسل نوين سينماي ايران قلمداد كرد. فيلمي كه بلوغ زود هنگام فيلمسازش را به شكلي خوشبينانه‌ نويد مي‌داد. نويد خوشبينانه‌اي كه به نظر مي‌رسد بلافاصله پس از اكران "سيزده59"، به طرز غم‌انگيزي، عمرش به پايان رسيد.

"سيزده59" با خونسردي تمام، فيلمسازِ پيشرو‌ فيلم "چند كيلو خرما...." را زير انبوهي از كليشه‌هاي مستعمل و احساساتي‌گرايي‌هاي قراردادي كه به تعداد فيلم‌هاي تاريخ سينما دستمالي شده‌اند، دفن مي‌كند. "سيزده 59، در بهترين حالت، تزريق ايده‌ي اوليه‌ي فيلم "خداحافظ لنين" اثر ولفانگ بكر، در ساختمان تا بن پوسيده‌ي فيلم‌هاي سفارشي ارگان‌ها و سازمان‌هاي اداري است.

سكانس آغازين فيلم بازسازي جبهه‌ي جنگي است كه تماشاگر با اندكي دقت مي‌تواند مسير‌هاي ورود و خروج به دكور ساخته‌ شده را پيدا كند و فيلمساز تلاش مي‌كند با تكنيك دوربين روي دست و تمهيداتي مثل زوم اين، زوم اوت، اسلوموشن ، تقطيع سريع و ... از يك سو ضعف‌هاي دكور خود را پنهان كند و از سويي ديگر تصويري مستندگون از جبهه به دست دهد كه به نظر مي‌رسد در مجموع برآيند اين تمهيدات، سكانس قابل قبول و حتي شايد موفقي را بيرون مي‌دهد. مضاف بر اين كه صداگذاري درخشان اين سكانس نيز موقتاً دست فيلمساز را مي‌گيرد. ولي بلافاصله پس از پايان يافتن اين سكانس، مرگ تدريجي خلاقيت سامان سالور آغاز مي‌شود.

فيلم در مدت تيتراژش رزمنده‌هاي سكانس اول، را، به دو دهه بعد مي‌برد و در قالب تيپ‌هايي به شدت قراردادي كه هر كدامشان قرار است تجسم يك سرنوشت بيست ساله باشند مي‌برد. تيپ‌هايي كه با مرزهاي تثبيت شده‌ي تاريخي‌شان، سبب شده‌اند كه فيلمساز با بي‌مسئوليتي، قيد شخصيت‌پردازي را بزند. تيپ‌هايي نظير معتاد (آن‌هم معتادي كه توان ايستادن ندارد )، معركه گير، قهوه‌چي و حاجي بازاري سرمايه‌دار، ظاهراً قرار است تا به شكلي سوزناك، سرنوشت‌ تلخ رزمنده‌ها و شكاف عميق ميان آن‌ها را بعد از گذشت بيست سال نشان دهد و اين كاملاً طبيعي است كه چنگ انداختن فيلمنامه به چنين تيپ‌هايي دم دستي، فيلم را در لبه‌ي پرتگاه شعارزدگي كودكانه قرار مي‌دهد و متاسفانه "سيزده59" هرگز قادر به حفظ تعادل خود نمي‌شود و از اين لبه سقوط مي‌كند.

رگبار مسلسل‌وار ديالوگ‌هاي مطنطن و قابل پيش‌بيني، موسيقي سوزناكي كه به شكلي ولنگار در تمام صحنه‌هاي فيلم حضور دارد و تمام تلاشش را مي‌كند تا آن‌جا كه مي‌تواند سس سانتي‌مانتاليزم را تند‌تر كند، اداي ديالوگ با ميميك هاي اغراق شده و تصنعي (كه در مورد خانم دريا آشوري حتي مقاومت تماشاگران را براي نخنديدن مي‌شكند)، موقعيت‌هاي پرداخت نشده‌اي نظير درخواست ازدواج پسر حاجي بازاري (آدم بد قصه) از دختر بي‌پناه فرمانده‌ي سابق جنگ (آدم خوب قصه) كه به شكلي عجولانه و تصنعي مطرح مي‌شوند و به شكلي عجولانه‌تر رها مي‌شوند و ... همه و همه دست به دست يكديگر مي‌دهند تا "سيزده59" را به فيلمي از خانواده‌ي فيلم‌هاي فسيل شده‌اي تبديل كند كه تاريخ سينماي ايران توان به خاطر سپردن آن‌ها را ندارد و حتي به نظر مي‌رسد بازي خيره‌كننده‌ي ابرستاره‌اي مثل پرويز پرستويي هم قادر به نجات فيلم نيست.

 

منبع: سی نت

2864 -  

...............................................

  اثر مرتبط:

سیزده پنجاه و نه - Sizdah Panjaho noh        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت