New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  تازه‌ترین خبر از وضعیت سلامتی غلامرضا موسوی در بیمارستان

arrow  مهدی هاشمی: اگر بازیگر نمی‌شدم دوست داشتم راننده ترانزیت شوم

arrow  عفو بعد از ۲۰ سال؛ حاتمی‌کیا واسطه آزادی ۴ هواپیماربا شد/ پایان متفاوت «ارتفاع پست»

arrow  «حسین آرتیست» سینما درگذشت

arrow  رخشان بنی اعتماد: من جزو شیفتگان سینما نبودم

arrow  آزاده نامداری درگذشت

arrow  پرویز پورحسینی بازیگر سرشناس سینمای ایران بر اثر کرونا درگذشت

arrow  کامبوزیا پرتوی کارگردان و فیلم نامه نویس سینمای ایران بر اثر کرونا درگذشت

arrow  «آنتونیا شرکا» عضو هیات انتخاب نماینده ایران برای اسکار: امیدی به موفقت «خورشید» ندارم/ انتخاب اولم بی‌تردید «خانه پدری» کیانوش عیاری بود

arrow  «جورج کلونی»: تشویق مردم برای رفتن به سینما نیرنگ‌بازانه است

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

مردي از جنس سينما که هنر را براي مردم مي‌خواست/ به مناسبت زاد روز رسول ملاقلی پور

:: 16 شهریور 1392  2:15:41 PM  ::

رسول ملاقلی پور

رسول ملاقلی پور

 

سی نت: فردا تولد مردي از جنس سينماست‌. آن هم سينمايي که حرف‌هاي بسيار دارد و هنر را تنها براي هنر نمي‌شناسد بلکه هنر را وسيله‌اي مي‌داند براي بيان دردها و آلام مردم‌. مردمي ‌که شايد زباني براي سخن گفتنشان وجود نداشت و او اين وظيفه سنگين را بردوش خود مي‌ديد که اين دردها را فريادکند. «رسول ملاقلي‌پور» در 17 شهريور 1334 در منطقه عباسي تهران چشم به جهان گشود. پدر وي از وضع مالي مناسبي برخوردار نبود و اين کمبود سبب شد که رسول در جمعيت پر‌تعداد خانواده‌اش، از بسياري سرگرمي‌هاي رايج و حتي تحصيل بازبماند. اين وضعيت به گونه‌اي بود که وي نتوانست تا بيش از دوم راهنمايي درس بخواند. از آن پس بود که براي مدتي نزد برادر بزرگترش که در يک دندانپزشکي تجربي فعاليت مي‌کرد، شروع به کار کرد. به واسطه جثه ضعيف و لکنت زباني که داشت همواره مورد آزار و اذيت بچه‌هاي کوچه و افراد خانواده قرار مي‌گرفت. در طي اين سال‌ها تا شروع جنگ، روزگار به همين منوال براي او مي‌گذشت و علاقه‌اش به دوربين عکاسي روز به روز بيشتر مي‌شد. همين قضيه سبب شد تا دوربين سوپر هشت حوزه هنري را از مسوولان تقاضا کند اما با اين درخواست موافقت نشد اما اين توقيف‌ها مانعي بر سر راه رسول جوان نبود چرا که وي بلافاصله به جبهه بازگشت و با امکاناتي که براي خود فراهم کرده بود، يک مستند کوتاه ساخت. ساخت اين مستندها ادامه يافت تا اينکه در سال 62 توانست اولين فيلم بلند سينمايي خود را تحت عنوان «نينوا» جلوي دوربين ببرد و با همين يک فيلم، تحسين منتقدان و جامعه سينمايي آن زمان را برانگيزد.

ملاقلي‌پور و فيلم‌هايي که ساخت

فيلم «نينوا» با درون‌مايه‌اي صرفا جنگي در حالي موضوع اجتماعي خود را تحليل مي‌کند که به گونه‌اي خودخواسته اين موضوع تحت‌الشعاع اتفاقات در بستر جنگ قرار مي‌گيرد. اين اثر با توجه به روزهاي آغازين جنگ ساخته شد و طبعا دومين اتفاق بزرگ پس از شروع جنگ، سوژه فيلم دوم قرار گرفت. «بلمي به سوي ساحل» که در جريان محاصره خرمشهر تبديل به يک داستان بلند شده بود، توانست اثري در خور توجه باشد به گونه‌اي که بسياري از مردم و منتقدان، ملاقلي‌پور را به گونه‌اي رسمي با اين فيلم شناختند. فيلم سوم به يک عمليات جنگي برمي‌گشت که آن هم توفيق فيلم قبل را داشت. اما فيلم چهارم ملاقلي‌پور اثري کاملا متفاوت بود که محبوب‌ترين اثر وي از ابتداي عمر فيلمسازي‌اش تا آن زمان به حساب مي‌آمد. «افق» فيلمي بود که منحصرا و فقط يک عمليات جنگي به حساب مي‌آمد و اتفاقات آن به صورت فشرده و با لذت ساختاري خاصي همراه بود. به خاطر اين فيلم مردم در صف‌هاي طويل سينما ايستادند و وقتي بليط به آنها نرسيد، شيشه‌هاي سينما را شکستند و به داخل سينما هجوم بردند. «افق» توانست سر و صداي زيادي در آن زمان به پا کند. اما فيلم بعدي تفاوت چشمگيري با ديگر آثار کارگردان داشت. «مجنون» فيلمي اجتماعي بود، فارغ از هرگونه دغدغه‌هاي جنگي. اثر مذکور که در سال 69 ساخته شد، نتوانست موفقيت «افق» را تکرار کند اما جايگاه رسول ملاقلي‌پور را به عنوان کارگرداني با قدرت اجرايي متفاوت به همگان نشان داد. «خسوف» دنباله پيگيري‌هاي رسول در ژانر خانوادگي بود و توانست بر پايه سوژه بکر آن روز و حوادث جالبش، جايگاه کارگردان را در اين ژانر تثبيت کند. سومين اثر متوالي اما خانوادگي ملاقلي پور فيلم «پناهنده» بود که اثري قوي‌تر نسبت به دو ساخته قبلي کارگردان محسوب مي‌شد. در اين زمان بود که وي به عنوان کارگرداني مولف با قدرت فني بالا در هر دو حوزه تلفيقي اجتماع- دفاع مقدس نزد همگان شناخته شد. پس از آن دو اثر ناموفق پشت سر هم سبب شد فيلم بعدي به عنوان يک شاهکار شناخته شود. بنابراين فيلمي جلوي دوربين رفت که احساسي‌ترين ساخته طول عمر هنري ملاقلي پور لقب گرفت: «هيوا» اثري خوش‌ساخت و با سوژه‌اي منحصر به فرد بود که پرافتخارترين فيلم ملاقلي پور تا آن زمان بود. بعد از اين فيلم همگان تصور ساخت شاهکاري ديگر را از رسول داشتند. همين طور هم شد. فيلم سه اپيزودي «نسل سوخته» تداوم خوب ساختن‌هاي ملاقلي‌پور به حساب مي‌آمد. سه اپيزود کاملا مجزا که ارتباط مفهومي بسيار جالب توجهي ميان آنها برقرار بود. اين فيلم به شدت مورد توجه همه قرار گرفت و سبب شد تا دوازدهمين ساخته وي شاخص‌تر از ساير کارهاي رسول به حساب آيد. «قارچ سمي» اثري فاخر بود که به آدم‌هاي پس از جنگ مي‌پرداخت. شاهکار بعدي، دو سال پس از «قارچ سمي» ساخته شد. يک پروژه عظيم که اعجاب‌انگيز بود.«مزرعه پدري» با شيوه روايي راحت و بر مبناي فيلمنامه‌اي استثنائي و فاخر، تبديل به يکي از پنج فيلم شاخص و بزرگ سي سال سينماي دفاع مقدس پس از انقلاب شد. هر چند که اين فيلم دو ميليارد توماني به شدت در گيشه شکست خورد اما قاطبه نوشتاري و اجرايي اثر، خصوصا ترکيب کاراکترها و فضاسازي‌هاي ناب آن، موجب گرديد تا کليت اثر بسيار دلنشين و دوست‌داشتني شود. سلسله موفقيت‌هاي ملاقلي‌پور براي پنجمين بار متوالي اين بار در «ميم مثل مادر» ادامه يافت و پرفروش‌ترين و پر‌استقبال‌ترين فيلم وي تلقي شد. فيلمي احساسي و خوش‌ساخت که نمي‌توان نقطه ضعف مشهودي را از دل آن بيرون کشيد. حالا نوبت پروژه عظيم و ماندگار «عصر روز دهم» بود که مي‌خواست نشان‌دهنده گوشه‌هاي نابي از تلفيق زندگي يک شهروند امروزي با حادثه کربلا باشد. به کربلا رفت و در آنجا به گونه‌اي کاملا اتفاقي، طي چند روز، مستند کوتاه «شش گوشه عرش» را ساخت.

عصر روز دهم يا همان عصر روز آخر

تمام زمينه‌ها براي ساخت «عصر روز دهم» مهيا بود. فقط مانده بود بازبيني لوکيشن‌هاي ايران. يکي از آن لوکيشن‌ها نوشهر بود. 15 اسفند 1385«رسول احدي» که در خانه‌اي کوچک در نوشهر‌، همراه او بود، به طبقه بالاي خانه رفت تا وسايلش را براي بازگشت به تهران جمع کند. رسول گفت تا وسايلت را جمع کني، من کمي مي‌خوابم. وي روي تخت دراز کشيد و ديگر هيچگاه بيدار نشد. شايد به قول «رضا کيانيان»، رسول در آن دنيا براي مردگان فيلم مي‌سازد.

.....

نويسنده : پريس تنظيفي

 

منبع: روزنامه مردم سالاری

5379 - هادی حیدری

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

رسول ملاقلی پور        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت