New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  جزییات بازگشایی مجدد سینماوتئاتر/تغییر گروه شغلی بالاخره محقق شد

arrow  فروش پانصد میلیونی اکران نوروزی/ کدام فیلم پرمخاطب‌ترین بود؟

arrow  «تی تی» فیلم منتخب نویسندگان و منتقدان ماهنامه «برش های کوتاه» / شماره هفتم ماهنامه «برش های کوتاه» ویژه جشنواره سی و نهم فیلم فجر منتشر شد

arrow  اقتدار یک تیم موفق / اصغر فرهادی و بازیگرانش در جمع بهترین بهترین های دهه نود سینمای ایران به انتخاب شصت نویسنده و منتقد / ویژه نامه "بهترین های سینمای ایران در دهه نود" ماهنامه «برش های کوتاه» در صد صفحه منتشر شد

arrow  لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی و فاطمه معتمدآریا، بهترین بازیگران زن دهه نود سینمای ایران / به انتخاب بیش از پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

arrow  همه فیلم های متقاضی داوری می شوند / نمایش فیلم های نامزد دریافت جایزه برای اهالی رسانه و منتقدان با رعایت پروتکل ها / مشروع نشست خبری دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

arrow  سینما آفریقا تهران به پردیس 10 سالنه تبدیل می شود + کافه سینمای روباز

arrow  درخواست «خانه سینما» از تهیه‌کنندگان: همه پروژه‌ها را تعطیل کنید

arrow  انتشار گزارش عملکرد مالی هفت ماهه بنیاد سینمایی فارابی

arrow  بهترین بازیگران مرد دهه نود سینمای ایران معرفی شدند / به انتخاب پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

کیانوش عياري: "فرار از تله" فیلمی از جنس موج نوی سینما ایران است / در نشست مرور سينماي كلاسيك ايران مطرح شد؛

:: 21 تیر 1394  11:57:15 AM  ::

کیانوش عیاری و جواد طوسی در نشست نقد و بررسی فیلم

کیانوش عیاری و جواد طوسی در نشست نقد و بررسی فیلم "فرار از تله" ساخته جلال مقدم

 

سی نت: فيلم سينمايي "فرار از تله" ساخته مرحوم جلال مقدم شنبه 20 تیر در سالن سیف اله داد خانه سینما به نمايش درآمد و پس از نمايش با حضور كيانوش عياري و جواد طوسي مورد نقد و بررسي قرار گرفت.

به گزارش سی نت و به نقل از روابط عمومي انجمن منتقدان، اين فیلم در راستاي سلسله جلسات "مرور سینمای کلاسیک ایران " به نمايش درآمد و مورد تحليل قرار گرفت.

در ابتدای این نشست كه با حضور جمعي از اعضاي انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي و دست اندكاران كهنه كار اين فيلم برگزار شد، طوسی ضمن برشمردن ویژگی هایی از آثار مرحوم جلال مقدم علت علاقه عياري به آثار وي علی الخصوص"فرار از تله" را جويا شد.

كارگردان "خانه پدري" سخنان خود را اين چنين آغاز كرد:«"فرار از تله" در زمانی که فیلمفارسی یکه تازی می کرد در سینماي ايران درخشید، شاید اين ويژگي به دلیل فاصله گرفتن از سینمای صرف روشنفکری باشد. حتماً این فیلم نقص هایی هم دارد ولی مرحوم جلال مقدم با تکیه بر سینمای بدنه آن زمان توانسته فیلم خوبی را ارائه دهد. وجه غالب اين فیلم سینما است در عین حال وارد وجوه احساسی نمی شود و خودنمایی نمی کند. نکته دیگر اینکه "فرار از تله" فیلمی دو پاره است كه بخش اولیه آن رئالیستی و بخش دوم اکشن و پلیسی است».

عياري افزود: «شروع خیره کننده فیلم با آن تیتراژ حساب شده و پایان بندی فوق العاده در همان بار اولي كه فيلم را ديدم توجهم را جلب كرد و بسیار موفق عمل کرده است. ولی شخصاً آن صحنه های پخش شدن پول را نمی پسندم همچنين بنظرم حرف هايي كه درباره عدالتخواهی میان مرتضی (بهروز وثوقي) و کریم (داود رشيدي) رد و بدل می شود کاربرد خاصی ندارد و شاید زاید به نظر برسد».

کارگردان "آن سوي آتش" در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان كرد:«من در آثارم تعمداً از جلال مقدم تأثیر نگرفته ام ولی ممکن است تأثیراتی که فيلم هاي او از جمله "فرار از تله" بر ذهن من گذاشته اند در فیلم هایی مثل "آن سوی آتش" به چشم بخورد. مرحوم مقدم به معنای واقعی کلمه انسانی زمینی بود و این مشخصه در فیلم هایش قابل مشاهده است. او سعی نمی کرد بیش از ظرفیت فیلم، پیام یا مفهومی را برای مخاطب در نظر بگیرد و به همين دليل فیلم او سال ها پس از ساخت همچنان دیدنی است».

عیاری ادامه داد: «به گمانم جریان موج نوی سینمای ایران بیشتر از فیلمی مثل "فرار از تله" نشأت می گیرد و فیلم هایی مثل "جنوب شهر" و "شب قوزی" این سینما را نمایندگی می کنند اما این آثار به جریانی ماندگار بدل نشدند. فيلمي مثل "فرار از تله" به نیت متفاوت بودن ساخته نشده بلكه مقدم میخواست فیلمی خوب و آبرومند برای مردمی بسازد که درگیر تماشای فیلمفارسی بودند.»

كارگردان "بودن يا نبودن" ادامه داد: «از مشخصه هایی که در موج نو دیده می شود و در این فیلم هم وجود دارد می توان به عدم سوء استفاده از احساسات تماشاگر و بازی نگرفتن خرد مخاطب اشاره کرد. این ویژگی ها در "فرار از تله" و فیلم دیگر جلال مقدم یعنی "پنجره" دیده می شود و مبین شرف فیلمساز است. من سرسپرده سینمایی هستم که ارتباطي بی واسطه با تماشاگر داشته باشد و مخاطب را فریب ندهد».

عياري افزود: «استفاده خوب جلال مقدم از فضاسازی های شهر دزفول باعث شده این فیلم یک هویت کلی را در بر داشته باشد. درواقع او لوکیشن را به خدمت می گیرد تا مفهوم مورد نظر خود را بیان کند. اما همچنان در مورد پایان بندی تأکید می کنم که اتفاقات موجود در این فیلم را كه از جنس سینمای فرانسه است، نمی توانم بپذیرم. بنظرم زوایای دوربین اغراق شده هم چندان به دل نمی نشیند اما در مقابل صحنه ای که کریم و جلال با هم هستند و به دليل لال بودن جلال دیالوگی بينشان مطرح نمی شود بسيار خوب از آب درآمده است».

در ادامه درباره شخصیت جلال مقدم بحث هایی مطرح شد كه عیاری در این خصوص گفت: «در مملکت ما، همه رهاشده هستیم، هیچ استعدادی جدی گرفته نمی شود و در مقاطعی شاید دست به خودزنی بزند. منهم نمونه دیگری از این رهاشدگی هستم در صورتیکه باید شرایط به گونه ای باشد که به من اجازه کم کاری ندهد اما اینگونه نیست. یک مورد مشابه ديگر از اين رهاشدگي در سینمای ایران مرحوم فریدون گله است که ویژگی هایی از این دست در زندگی او هم قابل مشاهده است».

كارگردان "بيدار شو آرزو" افزود: «چند سال پیش قرار بود با مرحوم جلال مقدم مصاحبه ای داشته باشم که به دلیل تعلل من میسر نشد. بعدها با شبح او مصاحبه اي کردم كه این مصاحبه خیالی آنقدر طولانی و قطور شد که آقای هوشنگ گلمکانی پیشنهاد کرد آن را به عنوان یک کتاب چاپ کنیم».

در بخش ديگري از نشست عياري درباره موسیقی اين فیلم که توسط مرحوم مرتضی حنانه ساخته شده، عنوان كرد:«حجم موسیقی در فیلم زیاد است ولی در عین پر حجم بودن موسیقی زیبایی دارد که در جشنواره سپاس همان سال در کنار موسيقي متن "داش آکل" ساخته اسفندیار منفرد زاده قرار گرفته و موفق به كسب جايزه شد».

در پايان این نشست حاضران پرسش هایی در مورد فیلم مطرح کردند كه عیاری به آنها پاسخ داد. جلسه نمایش و نقد و تحليل فیلم سينمايي "فرار از تله" با حضور اعضاي انجمن منتقدان و صنوف ديگر ساعت 17 در سالن سیف الهه داد خانه سينماآغاز شد و تا ساعت 20 به طول انجاميد.

...........................................
گزارش و عكس: گلاره محمدي

 

منبع: سی نت

3169 - احمد شاهوند

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

كيانوش عياري        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت