New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  تازه‌ترین خبر از وضعیت سلامتی غلامرضا موسوی در بیمارستان

arrow  مهدی هاشمی: اگر بازیگر نمی‌شدم دوست داشتم راننده ترانزیت شوم

arrow  عفو بعد از ۲۰ سال؛ حاتمی‌کیا واسطه آزادی ۴ هواپیماربا شد/ پایان متفاوت «ارتفاع پست»

arrow  «حسین آرتیست» سینما درگذشت

arrow  رخشان بنی اعتماد: من جزو شیفتگان سینما نبودم

arrow  آزاده نامداری درگذشت

arrow  پرویز پورحسینی بازیگر سرشناس سینمای ایران بر اثر کرونا درگذشت

arrow  کامبوزیا پرتوی کارگردان و فیلم نامه نویس سینمای ایران بر اثر کرونا درگذشت

arrow  «آنتونیا شرکا» عضو هیات انتخاب نماینده ایران برای اسکار: امیدی به موفقت «خورشید» ندارم/ انتخاب اولم بی‌تردید «خانه پدری» کیانوش عیاری بود

arrow  «جورج کلونی»: تشویق مردم برای رفتن به سینما نیرنگ‌بازانه است

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

مجتبی راعی: عده‌ای می‌گفتند «بادیگارد» رد شد تا حاتمی‌کیا مظلوم بماند

:: 1 اسفند 1394  2:55:56 AM  ::

مجتبی راعی

مجتبی راعی

 

سی نت: ابوالحسن داوودی و مجتبی راعی - دو تن از اعضای هیات داوران جشنواره فیلم فجر - شامگاه گذشته به بیان نظرات خود درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر 94 و نحوه داوری آثار پرداختند.

داوودی در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره امسال، تاکید کرد که اختلاف فیلم «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار» با دیگر آثار بسیار فاحش بود.

راعی هم اظهار کرد: اگر « ابد و یک روز» نبود کار ما سخت‌تر می‌شد. جالب است که عده ای می گفتند روی این فیلم فضاسازی شده است عده‌ای می گفتند شما فیلم «بادیگارد» را رد کرده‌اید تا حاتمی کیا مظلوم بماند؛ در حالی که چنین نبود.

برنامه سینمای ایران پنجشنبه 29 بهمن ماه میزبان ناصر هاشمی (بازیگر فیلم برادرم خسرو) و احسان بیگلری (نویسنده فیلم برادرم خسرو) و مجتبی راعی و ابوالحسن داوودی بود که توضیحاتی را درباره نحوه داوری‌های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر دادند.

شهاب حسینی برادرانه پای فیلم ایستاد

در ابتدای برنامه احسان بیگلری نویسنده فیلم «برادرم خسرو» گفت: یادم می آید ابتدا می خواستم فیلمی با قصه ای دیگر بسازم که فیلمنامه را نزد سعید ملکان بردم، خواند و به من گفت این فیلمنامه را نساز و این حرف من را به شدت افسرده کرد اما متوجه شدم همین مخالفت ملکان من را به جایی رساند که متوجه شدم خودم را چگونه در سینما پیدا کنم.

وی ادامه داد: همان شب قصه جدیدی به ذهنم رسید که از آن به بعد همراه با پریسا هاشم پور (همسرم ) فیلمنامه را کامل کردیم. با ساخت این فیلم می خواستم از فضای فیلم های اجتماعی بیرون بیایم و وارد درام روانشناختی شوم. صد درصد از فیلم راضی نیستم اما تلاش کردم تا فیلم قابل قبولی بسازم بعد از پنج ماه فیلمنامه کامل شده را به سعید ملکان دادم که خواند و تایید کرد و گفت بسازید.

وی با اشاره به بداهه‌گویی نیز ادامه داد: وقتی بازیگری مانند شهاب حسینی را داری که سعی می کند فضا را زنده کند و یا ناصرهاشمی که بازیگری تئاتری بود سعی می کردم در جاهایی منعطف باشیم و در جاهایی که بداهه صحیح کمک می کرد، استفاده می کردیم.

نویسنده فیلم «برادرم خسرو» یادآور شد: شهاب حسینی زمینه‌ساز ساخت این فیلم بود که کمک زیادی به ساخت فیلم کرد و برادرانه پای این فیلم ایستاد؛ ضمن اینکه دستمزدی هم برای حضورش در این فیلم نگرفته است.

وی درباره لوکیشن فیلم نیز گفت: از لوکیشن‌های آپارتمانی با فضای سرد خسته شده بودم و می خواستم در خانه ای بزرگ و گرم باشد و خانه تنگ و تاریگی را برای خسرو درنظر نگیریم. دفتر شهاب حسینی جایی بود که طبقه بالای آن منزل یک خانم بود که به پیشنهاد شهاب آنرا دیدیم و به عنوان لوکیشن انتخاب کردیم.

بیگری همچنین خاطرنشان کرد: در فیلم سینمایی «درباره الی» دستیار اصغر فرهادی بودم همچنین چند فیلم هم در کنار کیومرث پوراحمد بودم که تجربه های بسیار خوبی بود.

وی درباره فیلم نیمه بلندش نیز گفت: در این فیلم مجید بهرامی بازی می کرد که بازیگر بسیار بزرگ و دوست داشتنی بود که برای نقش خود ویرانگری می کرد. این فیلم بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت. زمانی که فیلم تمام می شود دیگر نمی توانم با فیلم ارتباط برقرار کنم زیرا در زمان مونتاژ زیاد آن را می بینم شاید به همین دلیل حسی به آن ندارم.

بیگلری با بیان اینکه بخش سخت سینما مدیریت کردن است ادامه داد: تمام 45 شب فیلمبرداری من تنها 5 شب به منزل رفتم زیرا مسئولیت سنگین بود و احساس می کردم که باید جواب سرمایه دیگران را بدهم و قدر این نعمت را بدانم. به نظرم سینما بسیار حرفه سختی است و مطمئن هستم فیلم بعدی از این هم سخت تر است.

سیاه و سفید را دوست ندارم

ناصر هاشمی گفت: وقتی فیلمنامه را خواندم نظراتی داشتم که به نویسنده فیلم گفتم و با بیگلری بحث های زیادی داشتم که مقداری از آن پذیرفته شد. نمی دانم اگر باقی نظراتم در فیلم اعمال می شد آیا فیلم بهتر می شد یا نه؟ اما می توان گفت فیلمنامه به گونه ای است که مخاطب را تا انتها با خود همراه می کند.

وی درباره لوکیشن فیلم نیز گفت: لوکیشن اثر زیادی بر روی مخاطب خواهد داشت به نظرم باید بر روی این نکته دقت زیادی شود.

بازیگر فیلم «برادرم خسرو» ادامه داد: بعد از سریال «روزگارغریب » دیگر نقش پزشک را قبول نکردم زیرا بعد از آن سریال در بین مخاطبان این انتظار پیش آمده بود که باید نقش های پزشک و مهندس را قبول کنم و من به دلیل اینکه می خواستم در این نقش کلیشه نشوم، نپذیرفتم.

هاشمی با بیان اینکه داستان‌های روانشناسی در فیلم را دوست ندارد، گفت: دوست داشتم فیلمنامه کلیت داشته باشد و با هردو شخصیت در فیلم همذات پنداری شود. سیاه و سفید را دوست نداشتم و فکر می کردم هرچه کلی تر باشد در ذهن ما بیشتر می ماند تا موقعیت ها را بهتر بفهمیم. به نظرم این دو شخصیت که یکی به سمت سنگ دلی و یکی به سمت ساده دلی برود از ماندگاری فیلم کم می کند.

باید خارج از نام ها زبان سینما را درک کنیم

داوودی: آثار جوانان مرا خوشحال و نگران کرد

در بخش دوم این برنامه ابوالحسن داوودی گفت: امسال در سینمای ایران برای من بدعت جدیدی بود زیرا آثاری را جوان ها به سینما آورده بودند که من را به شدت خوشحال کرد و البته کمی نگران. نگران از اینکه نسل من که با انقلاب کارش را شروع کرده باید سعی کند تا از قافله عقب نماند باید تلاش کنیم تا زبان جدیدی که در سینما جاری شده را خوب بفهمیم و گرنه می بازیم.

وی با بیان اینکه امروز تکنولوزی کار را ساده تر کرده و باید آن را پذیریم ادامه داد: خصوصیت اصلی تکنولوژی جدید این است که کاربرد سینما را راحت تر کرده است اما اشکالش این است که برخی ها نمی خواهند از یک قالب خارج شوند. باید بپذیریم که این نسل بزرگ و ما پیر شدیم و اگر امروز می‌خواهیم برای رده 10 تا 40 سال فیلم بسازیم باید به زبان جدید توجه داشته باشیم زیرا این جزئی از تکنیک کار است.

داوودی درباره داوری های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز گفت: امسال جشنواره فیلم فجر عاقلانه ترین و جذاب ترین شکل داوری را داشتند زیرا از همه طیف های فکری درکنارهم بودند و قطعا اگر7 آدم که 30 سال در کنار هم زندگی کرده بودند را کنار هم می گذاشتیم، نمی توانستند بدین شکل عمل کنند.

«ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار» داوری را آسان کرد

وی ادامه داد: چیزی که از همان ابتدای داوری برای همه ما اهمیت داشت این بود که در این داوری ها به حواشی کاری نداشتیم و مشخصا هنر صنعت سینما را داوری کردیم و کاری هم به پیامدهای آن نداشتیم و از همان ابتدا محمد حیدری و حجت الله ایوبی نیز این موضوع را پذیرفتند. باید توجه داشت که موقعیت فکری و جایگاه این داورها به گونه ای بود که از هرگونه جناح سیاسی و ... دور بودند به همین دلیل بهترین دوره داوری در جشنواره فجر را گذراندم.

داوودی در ادامه خاطرنشان کرد: در ابتدا پیش بینی می کردم داوری سختی داشته باشیم اما وقتی فیلم ابد و یک روز و ایستاده در غبار را دیدم خیالم راحت شد. باید توجه داشت که جشنواره فیلم فجر خط گذاری و ریل گذاری سینما را نشان می دهد. چیزی که امسال نشان می داد اینکه زبان و نسل جدید باید درک شود و نسل من باید از فضای تابوی سلطه اسم ها خارج شود. یعنی با نام کارگردان ها حق کسی ضایع نشود.

وی همچنین گفت: اختلاف فیلم « ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار» بسیار فاحش بود؛ ضمن اینکه در داوری های امسال بسیار زیاد به ساختار فیلم ها فکر کردیم و تفاوت زبان و موضوعی مطرح می کرد که با نسل امروز ارتباط برقرار کرد. تاثیراتی که ایستاده در غبار بر نسلی که اصلا جنگ را ندیده بود، داشت تاثیر شگرفی بود و این به نظرم سینما است. از این جهت که این جشنواره توانست فضا را جا بندازند که باید خارج از نام ها زبان سینما را درک کنیم و فاصله ها را کم کنیم.

صدا و سیما نگاهش به سینما جناحی است

وی با بیان اینکه مشکل جشنواره فیلم فجر در تعریف آن است، گفت: جشنواره فیلم فجر جشن آیینی در دهه فجر است و نتوانسته تعریف مشخصی به عنوان جشنواره داشته باشد. در جشنواره فیلم فجر هر فردی توقعی دارد به همین دلیل هم هر سال با حواشی همراه است. این توهم و توطئه‌ای که در جشنواره است موجب می شود تا جشنواره در موقعیت اصلی خود تعریف نشود.

داوودی با بیان اینکه جشنواره فجر سال ها از بی تعریفی رنج می برد، ادامه داد: فایده مسابقه در جشنواره این است که فیلمساز باور می کند که دیده شده است و این دیده شدن بسیار مهم است؛ به عنوان مثال، در مورد فیلم های امسال یک یا دو فیلمساز اول کار ویژه ای ساختند که اگر توسط داوران دیده نمی شد موجب سرخوردگی آن می شد.

وی ادامه داد: تعداد فیلم هایی که در طول سال تولید می کنیم میزانی که خروجی داریم عملا 50 سینما داریم که فیلم ها نمایش داده می‌شود و برای این 50 سینما هم از نظر اطلاعات دادن به مخاطب خساست می‌کنیم. برخی فیلم ها مخاطب دارند اما اطلاع رسانی فیلم‌ها دقیق نیست.

داوودی افزود: صدا و سیما انحصاری است و اغلب اوقات نگاهش به سینما ملی نبوده و جناحی بوده است. باید متوجه شده باشد که وقتی یک شبکه دم دستی به راحتی می تواند جریان سینما را پیش ببرد برای تلویزیون خوب نیست که عقب بماند و توجه داشته باشد که سینما و رسانه ملی می توانند به هم کمک و همدیگر را کامل کنند و امیدوارم رفاقت بین سینما و تلویزیون روزی به وجود آید.

وی با بیان اینکه هیچ وقت به سینما به عنوان حرفه نگاه نکردم، گفت: به نظرم خیلی خوب است تا از همان ابتدا که فیلمسازی قرار است فیلمی بسازد از او سوال شود که چرا می خواهی چنین فیلمی را بسازی و برای موضوع مورد نظر تا چه اندازه دغدغه داشتی.

خودسانسوری های نسل ما بیشتر شده است

راعی: هر سال خودسانسوری های درونمان را بیشتر کردیم

راعی گفت: نسل ما با محدودیت های زیادی رشد کرده است و هر سال خودسانسوری های درونمان را بیشتر کردیم. در مورد موضوعاتی که انتخاب می کنیم هم باید توجه داشته باشیم که کلیشه نباشد زیرا اگر کلیشه شود که دیگر جذابیتی ندارد بنابراین کلیشه‌های ذهنی مان چارچوب هایی در ذهن خودمان پیدا کرده و دیگر خوب فکر نمی کند اما جوان های امروز رها هستند و متوجه کلیشه های ذهنی ما نمی شوند. فیلمساز جوان امروز رفته تحقیق کرده و فیلمش را می سازد اما ما زمانیکه می خواهیم فیلم بسازیم با نباید هایی مواجه هستیم.

وی درباره داوری ها نیز گفت: بیشتر جایزه ها بیشتر از پنج رأی داشتند البته تعدادی هم هفت رأی داشت. داوری سختی اش این است که باید با یک معیارهای تخصی داوری کنید در حالی که فیلم ها ممکن است خارج از داوری رنگ و بوی دیگری داشته باشد. آیا همه آن فیلم ها باید انتظار داشته باشند که همه آنها در داوری هم رأی آورد؟ ما به عده ای گفتیم بیایند و نظرات تخصصی درباره فیلم بدهند. مهم این است که با شرافت انجام داده باشند من فضای داوری را بسیار سالم دیدم.

راعی با بیان اینکه داوری سخت بود زیرا فشارهای حاشیه ای زیادی داشتیم، افزود: سلامتی که داروها در برخوردها داشتند موجب آسانی کار می شد. زمانیکه فیلم ها خوب هستند داورها هم روی خوب بودن آن می‌ایستند. خوشبختانه ترکیب داورها به گونه ای بود که نمی شد بگوییم سخت است چون داوری ها صادقانه بود به همین دلیل هم راه درست زود پیدا می شد.

اگر« ابد و یک روز» نبود کار داوری سخت می شد

وی ادامه داد: اگر « ابد و یک روز» نبود کار ما سخت‌تر می شد. جالب است که عده ای می گفتند روی این فیلم فضاسازی شده است عده ای می گفتند شما فیلم بادیگارد را رد کرده‌اید تا حاتمی کیا مظلوم بماند؛ در حالی که چنین نبود. اگر همه کسانی که کشور را دوست دارند اجازه دهند فرهنگ درگیر هدف های سیاسی نشود، به نفع همه است.

وی ادامه داد: یادم می آید یکی از سایت ها درباره ابد و یک روز نوشته بود داورها در راستای پروژه نفوذ کار کردند.

راعی درباره مسابقه ای بودن جشنواره نیز گفت: جشنواره فیلم فجر ایرانی شده به همین دلیل هم به سادگی نمی تواند مسیر مشخصی پیدا کند. زمانی که سینما نبضش آرام می تپد همین جشنواره موجب تند شدن نبض سینما شده است؛ بنابراین مسابقه باید باشد به شرط آنکه داوران آن مستقل و کارشناس باشند.

وی ادامه داد: همه کسانی که این کشور را دوست دارند و فکر می کنند مردم باید فیلم‌های ایرانی را ببینند باید به سینما کمک کنند.

 

منبع: ایسنا

3052 - فائز حسینی

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

بادیگارد - Badigard        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

ابراهیم حاتمی کیا        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت