New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

«گذشته»، «جدايي نادر از سيمين» را كامل مي‌كند / واکنش متفاوت منتقدان و فیلمسازان به آنونس جدیدترین فیلم فرهادی

:: 8 اردیبهشت 1392  12:39:51 PM  ::

علی مصفا و برنیس بژو در نمایی از فیلم

علی مصفا و برنیس بژو در نمایی از فیلم "گذشته"

 

سی نت: پخش آنونس فيلم «گذشته» واكنش‌هاي متفاوتي را در پي داشت.
عده‌اي با تماشاي لحظاتي كوتاه از فيلم تازه فرهادي به اين نتيجه رسيدند كه اين كارگردان فيلم درخشان ديگري را خلق كرده است و برخي هم برعكس، «گذشته» تكرار «جدايي نادر از سيمين» ناميدند. قضاوت كردن بر اساس آنونس يك فيلم و انتشار نظرهاي متفاوت علاقه‌مندان سينما و برخي منتقدان در فضاي مجازي و رسانه‌هاي مكتوب، بيش از هر چيز از كنجكاوي بالاي دوستداران سينما درخصوص فيلم تازه فرهادي حكايت دارد. اصغر فرهادي در همه اين سال‌ها با فيلم‌هايش روندي رو‌به رشد را طي كرده است.

«شهر زيبا» نسبت به «رقص در غبار» اولين ساخته فرهادي فيلمي منسجم‌تر و خوش‌ساخت‌تر بود. با «چهارشنبه سوري»‌ فرهادي به عنوان فيلمسازي صاحب سبك شناخته شد. «درباره الي» آغاز جهاني شدن فرهادي بود و «جدايي نادر از سيمين» فرهادي را بر قله سينماي جهان قرار داد. خرس طلاي برلين، كسب اسكار بهترين فيلم غيرانگليسي زبان و انبوهي جايزه‌ ريز و درشت ديگر، فرهادي را به پرافتخارترين كارگردان سينماي ايران مبدل كرد.
اين موفقيت‌ها، انتظار را از اصغر فرهادي بالا برده و حالا كه او در فرانسه فيلم تازه‌اش را كارگرداني كرده، چه كساني كه علاقه‌مند سينماي فرهادي هستند و چه معدود منتقدان فيلم‌هاي او، كنجكاو تماشاي «گذشته» هستند.

نكته ديگر اين است كه با توچه به حضور پررنگ عوامل ايراني در فيلم «گذشته» اين اثر سينمايي را كه به عنوان محصول فرانسه به كن رفته را مي‌توان اثري ايراني ـ فرانسوي ناميد؟ آيا حضور كارگردان ايراني موجب پيوند فيلم «گذشته» به سينماي ايران مي‌شود؟ درباره فيلم تازه فرهادي با فرزاد موتمن، احمد طالبي‌نژاد و اسماعيل ميهن‌دوست گفت‌و‌گو كرده‌ايم.


فرزاد موتمن: اميدوارم موفق باشند و باعث افتخار ما، فارغ از اينكه به كجا تعلق دارد

فرزاد موتمن ضمن اینکه ترجیح داد به سوال ژاسخ ندهد برای فرهادی و تیمش آرزوی موفقیت کرد.

موتمن به «باني فيلم» توضيح داد: به نظرم دقيقاً نمي‌توان «گذشته» را يك فيلم ايراني به حساب آورد، چون اين فيلم با بودجه و سرمايه اروپايي‌ها و در همان محل ساخته شده است. فيلم‌هايي مي‌توانند ايراني قلمداد شوند كه در شرايط ويژه ساخت فيلم در ايران توليد شده باشند. شرايط توليد فيلم در ايران با همه جهان فرق دارد و اين را نمي‌توان ناديده گرفت، اما براي ساخته شدن فيلم «گذشته» عوامل ايراني نقش اساسي داشته‌اند و اين را هم نمي‌توان از قلم انداخت.

وي در ادامه افزود: من فيلم را نديده‌ام و حتي از داستان آن هم بي‌خبرم. همانطور كه عرض كردم شرايط ويژه فيلمسازي در ايران مثل لحاظ كردن مميزي‌ها رنگ و بوي خاصي را به توليدات ما مي‌دهد و اگر چنين مسائلي را هم كنار بگذاريم، ايراني به حساب آوردن «گذشته» مي‌تواند مثل اين باشد كه بگوييم فيلم‌هايي كه بيلي وايدلر در آمريكا ساخته است، اتريشي است. وقتي فيلمي در كشوري ديگر ساخته مي‌شود متعلق به همان كشور است.

موتمن در پاسخ به اين پرسش كه آيا فرهادي مي‌تواند در فرانسه هم موفقيت‌هاي خود را تكرار كند، گفت: ترجيح مي‌دهم به اين سؤال جواب ندهم. ضمن اينكه نمي‌توانم درباره يك فيلم ناديده چيزي بگويم، تنها با توجه به اينكه فرهادي كارگردان آن است و فيلمبرداري ايراني دارد، اميدوارم موفق باشند و باعث افتخار ما، فارغ از اينكه به كجا تعلق دارد.


احمد طالبي‌نژاد: همه چيز بايد به پس از تماشاي اين اثر موكول شود

احمد طالبي‌نژاد دو كشور ايران و فرانسه را در مالكيت آخرين ساخته فرهادي، سهيم دانست.
اين منتقد سينما به «باني فيلم» گفت: بهترين عبارتي كه بتوان براي اين فيلم استفاده كرد، «محصول مشترك» است، چيزي كه در تمام دنيا رايج است و تنها مختص كشور ما نمي‌شود. اين توليد مشترك بهترين روش براي گسترده كردن بازار جهاني سينماي ماست. اگر «گذشته» را يك فيلم ايراني-فرانسوي بدانيم، دو بازار ايران و فرانسه را به شكل تضمين شده براي آن داريم.

وي در ادامه افزود: بهتر است اين پيش‌داوري‌ها را هيچكس در مورد اين فيلم نداشته باشد. همه چيز بايد به پس از تماشاي اين اثر موكول شود. هر فيلمسازي كه به عنوان يك فيلمساز مؤلف شناخته مي‌شود، در همه آثارش يك ردپا به عنوان دغدغه‌هاي مشخص يك تفكر خاص ديده مي‌شود و حتي مضامين شبيه به هم نيز ممكن است ديده شود كه اصلاً ايرادي ندارد، چون به قول حافظ «يك زبان بيش نيست سخن عشق/ زين عجب كز هر زبان كه مي‌شنونم نامكرر است» همه داريم حرف‌هاي ساده زندگي را مطرح مي‌كنيم و عجيب نيست اگر فيلم‌ها در يك نگاه ظاهري به هم شبيه باشند. مهم اين است كه آقاي فرهادي براي گفتن اين حرف قدمي رو به جلو برداشته باشد.

اين منتقد سينما همچنين گفت: فيلمسازهاي زيادي بوده‌اند كه در ايران بسيار موفق بوده‌اند و پس از مهاجرت‌شان نتوانستند به همان ميزان بدرخشند، مثل امير نادري كه در ايران كارگردان بسيار خوبي بود. همچنين فيلمسازهايي را سراغ داريم كه در كشور خودشان چندان به چشم نيامدند و درجه يك نبوده‌اند، مثل هيچكاك كه انگليسي بود و در آمريكا موفق شد. همينطور فيلمساز آمريكايي هم داشته‌ايم كه در جايي غير از اين كشور موفق شده باشد. آينده را نمي‌توان پيش‌بيني كرد و شايد فرهادي به ايران بازگردد و دوباره همينجا به فعاليت ادامه دهد.


عليرضا اميني: «گذشته»، «جدايي نادر از سيمين» را كامل مي‌كند

عليرضا اميني ساخته جديد اصغر فرهادي را با وجود توليد در فرانسه، يك اثر ايراني دانست.
اين كارگردان به «باني فيلم» گفت: وقتي يك تفكر ايراني پشت يك فيلم باشد، صد در صد بايد آن را يك فيلم ايراني به حساب آورد، چون فكر و ايده و تجربه، امضاي ايراني دارد.

وي در ادامه افزود: دنيا دارد به سمت جهاني شدن و برداشتن مرزها پيش مي‌رود و وقتي موضوع جهان‌شمولي در ميان باشد، ديگر اينگونه دسته‌بندي‌هاي ايراني يا غيرايراني معنايي ندارد، اما واقعيت اين است كه تفكر فرهادي پشت فيلمش قرار دارد.

اميني درباره اين شايعه كه «گذشته» تكرار «جدايي نادر از سيمين» است، توضيح داد: من از موضوع فيلم كاملاً خبر دارم و مي‌دانم سوژه‌اي است كه هر جاي دنيا مي‌تواند اتفاق بيفتد. همچنين بايد اينطور گفت «گذشته» فيلمي در راستاي كامل كردن آن چيزي است كه ما با تماشاي فيلم قبلي فرهادي به آن رسيديم و ابدا نمي‌توان واژه تكرار را براي آن به كار برد، بلكه بايد گفت اين فيلم ادامه «جدايي نادر از سيمين» است. به عبارت ديگر جهان‌بيني و تفكر فرهادي در اين فيلم كامل‌تر به نمايش در آمده است.

عليرضا اميني در خاتمه تأكيد داشت: اصغر فرهادي هميشه دغدغه‌هاي ذهني خودش را مي‌سازد. چه در ايران و چه در خارج از آن. گذشته از آن، من موفقيت را داراي يك تعريف نسبي قلمداد مي‌كنم. در يك تعريف خلاصه شده، يك موفقيت سينمايي با ميزان اثرگذاري يك فيلم مشخص مي‌شود و فرهادي در اين مورد هميشه به توفيق دست پيدا كرده است.


اسماعيل ميهن‌دوست: فرهادي خودش را تكرار نمي‌كند
اسماعيل ميهن دوست ارزيابي صحيح يك فيلم را منحصراً در توجه به كيفيت آن اثر توصيف كرد.
اين كارگردان و منتقد سينمايي به «باني فيلم» گفت: چرا بايد اين سؤال را مطرح كنيم؟ بهتر اين است كه به خود فيلم توجه نشان بدهيم. اگر يك فيلم محصول مشترك ايران و فرانسه باشد يا صرفاً به يك كشور محدود شود چه منفعت يا ضرري را ايجاد مي‌كند؟ بايد اجازه دهيم فيلم به نمايش برسد و بعد اظهار نظر كنيم. البته هميشه دو گروه در ايران وجود دارند. يكي عده‌اي كه شيفتگان يك فيلمساز هستند و او را در هر حال تمجيد مي‌كنند و عده ديگر كساني كه اساساً فقط بلدند فيلم را بكوبند و براي هيچ يك از دو گروه بيان موضع پس تماشاي فيلم اهميت ندارد.

وي در ادامه افزود: من اصغر فرهادي و سينماي او را دوست دارم، اما الان نمي‌توانم با ساخته جديد او پز بدهم، چون ممكن است خداي نكرده كار خوبي از آب در نيامده باشد. ما كارگرداني سراغ داريم كه فيلمي در فرانسه كار كرده بود و راضي‌كننده نشد. كار كردن يك فيلمساز ايراني در كشوري ديگر به خودي خود افتخاربرانگيز نيست. ما در زمينه سينمايمان هم حرف براي گفتن داريم، همانطور كه شعر و فرش‌مان را در جهان مطرح كرده‌ايم و پرداختن به چنين مسائلي به نوعي يادآور عقده حقارت است كه ما مستحق آن نيستيم. من معتقد هستم هنر اصلاً مرزي ندارد و از فعاليت ايرانيان در سينماي خارجي هم استقبال مي‌كنم، اما حرف من اين است خود فيلم است كه اهميت دارد، نه اينكه متعلق به چه كشوري باشد. به همين دليل اساساً با طرح اين مسئله مخالفم و به نظرم جايي براي پرداختن به اين موضوع نيست كه طرح از چه كسي است و سرمايه از چه كسي؟ كه عده‌اي بگويند بستر ساخت ايراني نبوده و عده ديگري جواب بدهند از تفكر ايراني بهره‌مند بوده و اينطور قضايا. چرا چنين بحثي را راه بيندازيم، وقتي قرار نيست حاصلي از آن به دست بياوريم؟

ميهن دوست همچنين در رد اين شايعه كه فيلم جديد فرهادي به ساخته قبلي او شبيه باشد، گفت: من فرهادي را از نزديك مي‌شناسم و مي‌دانم او كسي نيست كه خود را تكرار كند. ديگر آنكه آيا ما چنين فرضيه‌اي را با تماشاي يك آنونس تشخيص داده‌ايم و سرمايه‌گذار فرانسوي نداده است؟ دامن زدن به چنين چيزهايي دست كم گرفتن فرهادي است كه امري از پايه غلط است.

اسماعيل ميهن دوست در خاتمه اضافه كرد: من تا قبل از ديدن فيلم هيچ نظري ندارم. مهم‌ترين پيش‌نياز براي توليد فيلم در يك كشور خارجي، شناخت آن سرزمين است. بالطبع يك هنرمند از محيط پيرامون خود آگاهي كامل‌تري دارد و البته «گذشته» يك قصه فرانسوي ندارد و به نظرم قرار نيست كه ايراني هم نباشد و از خلاصه داستان منتشر شده هم مي‌توان اينطور برداشت كرد كه اين فيلم دغدغه يك ايراني ساكن خارج از كشور است. من از كسي اسم نمي برم، اما فيلمسازهاي زيادي داريم كه در خارج از ايران بسيار ناموفق عمل مي‌كنند.

 

عکس های مرتبط:

برنیس بژو، طاهر رحیم و علی مصفا در نمایی از فیلم

برنیس بژو، طاهر رحیم و علی مصفا در نمایی از فیلم "گذشته"

 

منبع: بانی فیلم آن لاین

11115 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

گذشته - Le Passe        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت