New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

در نشست خبری دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان شد؛

رونمایی از ۲۹ فیلم برای اولین بار در جشنواره جهانی فیلم فجر / حضور ۳۰۰ مهمان از ۷۸ کشور خارجی

:: 22 فروردین 1397  8:33:26 PM  ::

سیدرضا میرکریمی (دبیر) و کیوان کثیریان (مدیر روابط عمومی) در نشست خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سیدرضا میرکریمی (دبیر) و کیوان کثیریان (مدیر روابط عمومی) در نشست خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر

 

سی نت: نشست خبری سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف جشنواره، اهداف و برنامه ها و معرفی فیلم‌های ایرانی بخش‌های مختلف و داوران جشنواره برگزار شد.

به گزارش سی نت به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ظهر چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه نشست خبری رضا میرکریمی دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر و مدیران بخش های جشنواره با حضور نمایندگان رسانه های مختلف در پردیس چارسو برگزار شد.

در ابتدای نشست سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره ضمن خوشامدگویی به خبرنگاران و اصحاب رسانه بیان کرد: به همکارانم بابت کار مستمری که انجام دادند خسته نباشید گفته و پیشاپیش عید مبعث را تبریک می گویم.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر یکی از قدیمی ترین جشنواره های قاره کهن است که در حال حضار به سی و ششمین دوره خود رسیده و امسال چهارمین دوره استقلال جشنواره جهانی از بخش ملی را داریم.

میرکریمی با تاکید بر اینکه برای این جداسازی کار کارشناسانه زیادی انجام شد و سعی بر این بود از اتلاف هزینه جلوگیری شود، توضیح داد: جشنواره در این دوره سعی کرد پراکندگی خوبی را شاهد باشد و من مسئولیت این کار را به اتکای یک تیم خوب و با تجربه که در زمینه بین الملل کار کرده اند انجام می دهم. ضمن اینکه هدفگذاری ما برگزاری رویدادی هم تراز شهره و آوازه سینمای ایران بود.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد: ما در جشنواره جهانی فیلم فجر به دنبال این هستیم که به کشورها و فیلمسازانی که آرمان های مشترکی با ما دارند توجه کنیم. همچنین سینمایی که در آن اخلاقیات، ارزش ها و کرامات انسانی مورد توجه است در این جشنواره مدنظر قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال دوست یابی برای سینمای ایران هستیم، بیان کرد: با وجود اینکه به مرز جغرافیایی خاصی قائل نیستیم و دوست داریم از همه جای جهان آثاری داشته باشیم، ولی با کشورهایی که هم آیین ما باشند تعامل بیشتری داریم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد: سینمای ایران ظرفیت های زیادی دارد ولی کمتر از آن استفاده شده است و ما باید در این حوزه بیشتر سرمایه گذاری کنیم و اصولا هرگونه سرمایه گذاری در این بخش خوب است.

میرکریمی ضمن برشمردن اهداف جشنواره بیان کرد: طبیعتا جشنواره جهانی فیلم فجر هم مثل بقیه جشنواره های جهان دارای اهداف ملی است و تمرکز ما روی این قضیه است. طی یک سال گذشته درباره رویکرد جشنواره صحبت های زیادی کرده ام که تبادلات سینمایی ایران با منطقه و جهان از جمله اهداف اصلی ما محسوب می شود.

وی افزود: برخورداری از جایگاه برتر فرهنگی در منطقه خاورمیانه در کوتاه مدت و آسیانه میانه در میان مدت، معرفی آثار سینمای جهان با مضامین اخلاق گرا که با مبانی اخلاقی فرهنگ ما همسو باشد، افزایش سطح آگاهی عمومی جهان درباره سینمای ایران، پرداختن میان رشته ای پژوهشگران در رشته های علوم انسانی با تکیه بر پژوهش های علمی و حرکت در مسیر دیپلماسی عمومی کشور و ارایه تصویری شفاف از ایران از جمله دیگر اهداف جشنواره جهانی فیلم فجر است.

میرکریمی با اشاره به اینکه آنچه یک جشنواره را دارای شناسنامه و اعتبار می کند این است که اهداف و رویکردهایش مشخص باشد، توضیح داد: تیم مدیریت یک جشنواره باید توجیه باشد که به چه سمتی حرکت کند و جشنواره با تغییرات فصلی مدیران، رویکرد متغیری نداشته باشد.

وی افزود: در سه سال گذشته خیلی اصرار داشتیم که تغییراتمان در جشنواره اندک باشد و هر سال درصدد ضعف ها هستیم و به همین دلیل کمترین تغییرات را در مدیریت و ساختار شاهد هستیم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به رضایتمندی مهمانان داخلی و خارجی گفت: هزینه تبلیغات ما برای شناساندن یک جای حرفه‌ای برای قرارهای حرفه‌ای سینماگران جهان خیلی پایین آمده است زیرا سینماگران خارجی خودشان در سال‌های اخیر هزینه حضور در جشنواره را پرداخته اند. این افتخاری است که با تلاش و دلسوزی همه کسانی که جشنواره جهانی فیلم فجر برایشان مهم بوده، محقق شده است.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد: امسال مهمانان مهمی در جشنواره حضور خواهند داشت. انتخاب و پخش فیلم از بیش از ۵۰ کشور جهان کار ساده‌ای نیست و کسانی که جشنواره برگزار کرده‌اند می‌دانند که چه کار سنگینی است.

میرکریمی با اشاره به اهمیت داشتن دبیرخانه دائمی در طول سال عنوان کرد: ما سعی کردیم در طول سال فعالیت خود را دنبال کنیم و دائمی بودن دبیرخانه کمک زیادی به رسیدن به نظم جشنواره داشته است.

وی در مورد رویکرد جشنواره در قاره آسیا و جهان اظهار کرد: آنچه که مهم است و جشنواره را دارای شناسنامه می‌کند این است که اهدافش برای مدیرانش مشخص باشد و بر اساس تغییرات فصلی سیاستمداران، آیین‌نامه خود را تغییر ندهد؛ این موضوعی است که در این سه سال بر آن تاکید داشتیم.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد: کمترین تغییر مدیریتی در سه سال اتفاق افتاده و این آورده جشنواره است که با جمعی متخصص روبه‌رو هستیم و همین امر کار ما را برای برگزاری جشنواره‌ای حرفه‌ای آسان کرده است.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به بازدید نمایندگان فیاپ از جشنواره در سال گذشته گفت: ما سال گذشته از فیاپ درخواست کردیم همه بخش‌های جشنواره را مورد ارزیابی قرار دهد. آنها در مجمع‌شان که در افتتاحیه جشنواره فیلم کن برگزار شد و نماینده ما هم در آن حضور داشت، اعلام کردند جشنواره جهانی فیلم فجر «گریدA » جشنواره های جهان را دریافت کند و می‌تواند جزو ۱۵ جشنواره برتر جهان باشد و این یعنی بسیاری از موانع که می‌توانست پیش پای برگزاری جشنواره واقعی جهانی در ایران باشد، برطرف شده است.

وی درباره مکان برگزاری جشنواره توضیح داد: پردیس چارسو به عنوان کاخ جشنواره از سال اول انتخاب شد اما چنین جشنواره‌ای نیاز به یک مکان دایمی و بزرگ دارد. حجم زیاد استقبال از باشگاه جشنواره و به ویژه حضور قشر دانشگاهی و دانشجویان به قدری زیاد شده است که باید فکری جدی برای احداث یک کاخ بزرگ برای جشنواره‌های بزرگ اینچنینی کنیم که در این ارتباط با شهرداری مذاکراتی انجام داده‌ایم.

میرکریمی از مسئولان پردیس چارسو برای همکاری با جشنواره تشکر کرد و گفت: امسال یک سالن نمایش در چارسو به ظرفیت نمایش‌ها اضافه شده است.

میرکریمی با تشکر از سینماگران مطرحی که با جشنواره همکاری کردند با اشاره به اینکه عامل موفقیت جشنواره کار تیمی بوده است، عنوان کرد: بسیاری از همکارانی که در این جشنواره کنار من هستند هر کدام در اندازه دبیری جشنواره هستند و به من افتخار دادند که در این جشنواره مسئولیت قبول کردند.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به تجهیز بخش کتابخانه ویدیویی جشنواره اشاره کرد و گفت: سال گذشته این بخش با استقبال زیادی مواجه شد و این به ما کمک کرد در کنار نمایش های سالنی، نمایش های تک نفره ای را برای مهمانان خارجی و مشتریان فیلم هایمان داشته باشیم.

وی افزود: امسال کتابخانه ویدیویی را تکمیل کرده ایم و در این بخش ما به فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن توجه ویژه داریم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر همچنین خبر داد که به درخواست مهمانان جشنواره، نمایش فیلم ها در بازار، ۲ بار خواهد بود.

میرکریمی با تاکید بر اهمیت کار رسانه‌ها در جشنواره به حضور پرتعداد رسانه‌های خارجی در این دوره از جشنواره اشاره کرد.



این نویسنده و کارگردان سینمای ایران با تاکید عنوان کرد: با توجه به اینکه به جشنواره‌هایی که فرش قرمزی هستند علاقه‌ای نداریم و آنها را برای سینمای خودمان کاربردی نمی‌دانیم بیشتر وجوه علمی جشنواره را بررسی کردیم. سال گذشته فیاپ بر این باور بود که تعداد ورک‌شاپ‌ها و سمینارهای جشنواره ما ستودنی بوده و امسال هم از استادان درجه یکی برای این بخش دعوت کرده ایم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر به حضور نیروهای داوطلب از بین دانشجویان رشته‌های مختلف و کمک در بخش تشریفات اشاره کرد و گفت: من به تک تک این افراد افتخار می‌کنم و سطح رضایت از کار آنها بسیار بالاست. آنها مهمانان خارجی را از فرودگاه تا همه برنامه‌های جشنواره همراهی می‌کنند و اینها نشان از مشارکت بالای مردمی است و نشان می‌دهد که مردم جشنواره را از آن خودشان می‌دانند.

وی در بخش دیگر نشست اعلام کرد: امسال برای ثبت نام اعلام کردیم کسی که می‌خواهد فیلمش را برای جشنواره ما بفرستد باید رقمی را بپردازد. این الگوی جشنواره‌های بزرگ دنیا است و با همین الگو بیش از ۱۶۰۰ فیلم شرکت کردند و برای حضور فیلمشان در جشنواره ۲۰ دلار پرداخت کردند. این نکته نشان می‌دهد که متقاضیان واقعا علاقه‌مند به شرکت در جشنواره هستند و حاضرند هزینه آن را پرداخت کنند. همچنین این امر باعث شده ما در تقویم جشنواره های معتبر سینمای دنیا قرار بگیریم.

وی افزود: در بازار ۱۷۰ مهمان داریم که امسال اولویت با خریداران است و ۴۷ خریدار به بازار می‌آیند. سال گذشته استقبال زیادی از این بخش شد و این نشان‌دهنده این است که آنها منافعی در اینجا دارند که حتی حاضر می‌شوند بلیت هواپیمای خود را خودشان خریداری کنند، به اینجا بیایند و غرفه‌ای داشته باشند و این علامت خوبی برای ما است که بازار را جدی تر بگیریم.

میرکریمی خبر داد: امسال ۳۰۰ مهمان از ۷۸ کشور به ایران می‌آیند که ۵۵ نفر از این جمعیت مرتبط با بخش دارالفنون است. امسال از همه استان‌های کشور و از حدود ۳۰ کشور خارجی مهمان داریم که ورک‌شاپ‌های خوبی برای آنها در نظر گرفته‌ایم.

میرکریمی به ۱۲۰ فیلم خارجی پذیرفته شده از ۵۴ کشور اشاره کرد و گفت: فیلم‌هایی که انتخاب شدند فیلم‌هایی هستند که ارزش‌های سینمایی در آنها شاخص است و این معیار اول ما در انتخاب فیلم‌ها بود. تنوع ژانر و موضوع هم مدنظر ما قرار گرفت زیرا سینمای ما هم نیاز به مواجهه با سوژه‌ها و ژانرهای جدید دارد. در این میان سلیقه و نیاز مخاطب هم لحاظ شده است.

به گفته وی، در کنار فاکتورهای اشاره شده انتخاب بهترین فیلم‌های روز جهان هم مدنظر قرار گرفته است.

میرکریمی تاکید کرد: حق پخش این فیلم‌ها برای نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر پرداخت شده است و شاید دیگر نتوانید آنها را در اکران در ایران ببینید.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر بخش های مختلف این رویداد سینمایی را اینگونه معرفی کرد: سینمای سعادت، جلوه گاه شرق، جشنواره جشنواره ها، زنگ هفتم، زیتون های زخمی، مرور سینمای گرجستان، سینمای ایتالیا، فیلم های کوتاه آلمان، بازسازی فیلم های کلاسیک و ….از بخش های جشنواره امسال هستند.

وی اضافه کرد: مرمت فیلم های کلاسیک سینمای جهان و ایران کاری است که از سال گذشته آغاز شده و با استقبال زیادی هم مواجه شده و امسال نیز این بخش را داریم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره بخش «مستند زیر ذره بین» عنوان کرد: بهترین فیلم‌های مستند را می‌توانید در این بخش جست‌وجو کنید و توصیه می‌کنم فیلم‌های این بخش را ببینید و به ویژه اینکه فیلم های ایرانی خوبی در این بخش داریم.

وی افزود: نمایش‌های ویژه ما امسال به بهترین فیلم‌های کشورها که به اسکار معرفی شدند، تعلق دارد. البته نفس اسکار برایمان مهم نبود بلکه این مهم بود که بهترین‌ها را داشته باشیم و فرصت خوبی برای فیلم‌بین‌ها است. سال گذشته بخش «سینمای وحشت» را داشتیم که با استقبال خوبی هم رو به رو شد و امسال کاری کردیم که ژانرها و گونه‌های مختلف در یک بخش جا بگیرند و نام آن را «فانوس خیال» گذاشتیم.

میرکریمی با اشاره به اینکه سال گذشته اتفاقی شوم رخ داد و مساله تغییر پایتخت فلسطین مطرح شد، بیان کرد: این شیطنت صهیونیست‌ها با واکنش جدی جهانیان مواجه شد و ما هم امسال در جشنواره جهانی فیلم فجر نسبت به این موضوع واکنش داریم و در بخش «زیتون‌های زخمی» فیلم‌های مهمی درباره مسایل فلسطین و منطقه خواهیم داشت.

وی افزود: خوشحالم که فیلم‌های زیبا و خوبی از فلسطین و سوریه داریم و همچنین دو فیلم درباره یمن و میانمار داریم که این دو فیلم در این بخش رونمایی می‌شوند.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره توجه به سینمای ایتالیا در این دوره از جشنواره اظهار کرد: امسال مروری بر سینمای ایتالیا داریم زیرا این سینما تاثیر زیادی بر سینمای جهان و ایران داشته و ما می‌خواستیم از حال و روز امروز سینمای ایتالیا خبر داشته باشیم از همین ‌رو مهمانان و فیلم‌های برجسته‌ای داریم.

وی افزود: سینمای گرجستان هم امسال در جشنواره جهانی مرور می‌شود، چراکه فیلمسازان بزرگی دارد. به یاد دارم سال گذشته سینمای بالتیک و کره را بررسی کردیم و سپس کشورهای اروپایی به آن توجه کردند. یک اتفاق بد این است که ما آسیایی‌ها خودمان را در اروپا می‌شناسیم یعنی ابتدا باید آن کارگردان در اروپا جایزه بگیرد بعد ما آن را بشناسیم و اصولا جشنواره‌های آسیایی کمتر دست به کشف می‌زنند، به همین دلیل ما سال گذشته روی سینمایی فوکوس کردیم که کمتر به آن توجه می‌شد.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره بخش «زنگ هفتم» گفت: با هماهنگی شهرداری تهران و وزارت آموزش و پرورش در بخش «زنگ هفتم» ۲۵ هزار دانش‌آموز فیلم‌هایی را در جشنواره می‌بینند و همچنین هدیه‌ای حاوی پاکتی با ۴ بلیت که بتوانند با خانواده سفر فرهنگی بروند، برای تعدادی از دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: ما امسال درباره محیط زیست بی‌تفاوت نبودیم و فیلم‌هایی درباره آلودگی آب و هوا داریم. به دنیای ورزش هم بی‌تفاوت نبودیم و فیلم مهمی با موضوع فوتبال داریم که بی‌ارتباط با جام جهانی فوتبال نیست.

میرکریمی خبر داد: امسال سمینارها و مسترکلاس هایی در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، سوره و دانشگاه‌هایی که سال قبل میزبان جشنواره بودند، خواهیم داشت.

وی در این بخش از نشست به معرفی برخی فیلم های خارجی و ایرانی بخش هایی از جشنواره پرداخت.

میرکریمی در بخش دیگری از نشست ضمن معرفی داوران و مهمانان جشنواره از برگزاری یک کنسرت ویژه مهمانان جشنواره در تاریخ ۵ اردیبهشت در تالار وحدت با حضور نیکولا پیووانی آهنگساز مطرح ایتالیایی خبر داد که این کنسرت با هماهنگی سفارت ایتالیا برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد: مهمان ویژه دیگری در جشنواره امسال داریم که اولیور استون فیلمساز برجسته آمریکایی است. او ابراز تمایل کرد که در جشنواره برنامه‌ای داشته باشد و ما برنامه مفصلی برای او چیده ایم.

در ادامه آثار ایرانی پذیرفته شده برای بخش «مستند زیر ذره‌بین» جشنواره شامل «ارثیه پدری» به کارگردانی مهدی نقویان، «در جستجوی فریده» به کارگردانی کوروش عطایی و آزاده موسوی، «در جستجوی خانه خورشید» به کارگردانی مهدی باقری، «بانو قدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی و «راه دل» به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری از سوی میرکریمی اعلام شد.

وی همچنین خبر داد: امسال در بخش «سینمای سعادت» (مسابقه بین‌الملل) سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر سه فیلم بلند سینمایی و سه فیلم کوتاه ایرانی با فیلم‌های خارجی به رقابت می‌پردازند. فیلم‌های بلند ایرانی پذیرفته شده در این بخش جشنواره نیز عبارتند از «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی، «چهل و هفت» به کارگردانی احمد اطراقچی و علیرضا عطاءالله تبریزی، «هت تریک» به کارگردانی رامتین لوافی.

وی افزود: همچنین فیلم‌های کوتاه ایرانی حاضر در این بخش شامل «آقای گوزن» به کارگردانی مجتبی موسوی، «ترخیص» به کارگردانی آزاده موسوی و «چتر خاکستری» به کارگردانی محمد پوستین دوز است.

بنا بر اعلام میرکریمی در بخش «فانوس خیال» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر فیلم‌های ایرانی «سرو زیر آب» ساخته محمدعلی باشه آهنگر، «مارموز» ساخته کمال تبریزی و «گرگ بازی» ساخته عباس نظام دوست پذیرفته شده‌اند.

وی اسامی داوران سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را به این شرح اعلام کرد: داوران بخش بین الملل: یوآنا کوز-کراوزه (فیلمساز) از لهستان، میلچو مانچفسکی (فیلمساز) از مقدونیه، دیمیتریس آتانیتیس (فیلمساز) از یونان، آدور گوپالاکریشنان (فیلمساز) از هند، جیووانی اسپانیولتی (منتقد و مدرس) از ایتالیا، محمود کلاری (فیلمبردار) از ایران و مریلا زارعی (بازیگر) از ایران. داوران بخش جلوه گاه شرق: عمار جمال (فیلمبردار) از عراق، فرهاد اصلانی (بازیگر) از ایران، سالومه دموریا (بازیگر) از گرجستان، احمد بویاجی اوغلو (منتقد و تهیه کننده) از ترکیه و سوهان پانشا (تهیه کننده) از مالزی. داوران نتپک: آندریاس اونگربوک (منتقد) از اتریش، رامان چاولا (برنامه ریز جشنواره) از هند، حبیب احمدزاده (نویسنده) از ایران. داوران بین الادیان: والری دِمارناک (منتقد) از فرانسه، توماس کرول (مدرس) از آلمان و حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری (مدرس) از ایران.

کیوان کثیریان مدیر رسانه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در این بخش نشست به آغاز پیش فروش بلیت‌های جشنواره از ساعت ۱۲ ظهر امروز (چهارشنبه ۲۲ فروردین) در سایت سینماتیکت و سایت جشنواره خبر داد.

وی بیان کرد: برای مهمانان و اصحاب رسانه سهمیه‌ای جداگانه در نظر گرفته شده که یک روز زودتر درگاه جشنواره باز می‌شود تا علاقه‌مندان بتوانند بلیت خود را رایگان تهیه کنند.

رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر از حمایت ویژه سازمان سینمایی و شخص وزیر ارشاد تشکر کرد و گفت: خوشحالم که غیر از حوزه وزارت ارشاد، حوزه‌های دیگر هم با جشنواره همکاری و همدلی زیادی داشتند.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: جشنواره امسال همزمان با اعیاد شعبانیه است و این موضوع به ما کمک کرده تا نشاط اجتماعی ایجاد کرده و جامعه را نیز با این نشاط همراه کنیم.

در ادامه نشست پرسش و پاسخ خبرنگاران با دبیر جشنواره برگزار شد.

رضا میرکریمی در پاسخ به این پرسش که این جشنواره هدف مشخصی را دنبال نمی کند گفت: ما هر بخشی را که طراحی کردیم با فکر و اعتقاد بوده است. متاسفانه در ایران شرایط طوری شده که کمی سان و رژه ای شده‌ایم. دوست داریم فقط به همدیگر گزارش دهیم و همین که مقام بالادست خوشش بیاید برایمان کافی است. من با این مساله که خانواده شهدا را روی سن بیاوریم و بعد فکر کنیم همه چیز درست است و با همین ویترین همه چیز را توجیه کنیم، مطلقاً مخالفم. اگر فیلم هایی در بخش زیتون های زخمی داریم، با اعتقاد آنها را انتخاب کردیم. برای تک تک فیلم هایش وقت گذاشتیم و زحمت کشیدیم.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه جشنواره جهانی الهام بخش نیست گفت: گرایش ما یک گرایش کاملا ملی و بر اساس هویت ملی خودمان است و آرزویمان این است که جشنواره ای در تراز جمهوری اسلامی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: در این چند سالی که جشنواره جهانی برگزار می شود یک رقیب منطقه ای برای ما به وجود آمده است که با وجود اینکه پول های زیادی خرج می کند به خاطر عدم موفقیت، از ما عصبانی است و حتی نماینده ما را به جشنواره راه نداد، با اینکه هزینه هایش را هم خودمان پرداخت می کردیم. این عصبانیت نشان می دهد ما درست گام بر می‌داریم. امسال سه جشنواره فیلم دیگر در پکن، مسکو و بخارست همزمان با جشنواره ما برگزار می شود ولی مهمانان خارجی ما ترجیح داده اند به ایران بیایند.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: اگر به لحاظ آماری این چهار جشنواره را رصد کنید که در این شرایط رقابتی که همه می‌خواهند مهمانان برجسته ای داشته باشند، کدام یک موفق تر عمل کرده‌اند و کدام یک کشور کم مساله تری برای سفر است، جشنواره ما موفق است.

وی در جواب به سوال دیگری که چرا «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره حضور ندارد، گفت: ما اسفندماه با سرمایه گذار فیلم تماس گرفتیم و درخواست کردیم فیلم را در نوروز اکران نکنند و برای بخش مسابقه جشنواره جهانی فیلم فجر نگه دارند ولی صاحبان فیلم علاقه داشتند فیلم در نوروز اکران شود و طبق آیین نامه فیلمی که اکران عمومی شده است نمی‌تواند در بخش مسابقه حضور داشته باشد. درنهایت ما بهترین فیلم جشنواره ملی فیلم فجر فیلم یعنی «تنگه ابوقریب» را در بخش رقابتی خود داریم.

میرکریمی درباره فیلم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: من افتخار می کنم که مجید مجیدی فیلمساز برجسته ایرانی توانسته است با سرمایه گذاری یک کشور صاحب سبک در سینما مثل هند، فیلمی استاندارد بسازد تا آنجا که وزیر فرهنگشان در افتتاحیه فیلم در شهر بمبئی حضور پیدا می‌کند و می‌گوید ما به همکاری با ایرانی‌ها افتخار می‌کنیم که کمک می‌کنند سطح سینمای هند ارتقا یابد. به همین دلیل ما از این فیلمساز نامدار خواهش کردیم که فیلم «آن سوی ابرها» را به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره نمایش دهیم.

وی درباره دلیل تنوع آثار و برنامه های حاضر در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: شاید برخی انتقاد کنند که چرا طیف گسترده ای از نگاه‌ها و دیدگاه‌ها در جشنواره حضور دارند که باید بگویم این دیدگاه من است مه فکر می کنم وقتی یک جشنواره می‌خواهد در تراز جمهوری اسلامی برگزار شود و مهمترین رویداد فرهنگی هنری کشور است، باید به گونه ای برگزار شود که همه دیدگاه ها سهمی در آن داشته باشند. این بدان معنا نیست که کسی گرایشش را از دست بدهد یا دیدگاهش را فراموش کند.

میرکریمی در پاسخ به انتقادی به پوستر جشنواره به استقبال بسیار زیاد از طراحی آن اشاره کرد و گفت: ما این پوسترهای را بر اساس هویت ملی مان طراحی کردیم تا جهانیان بدانند فرهنگ در کشور ما چه سابقه ای دارد. همه جا به دنبال این هستند که تاریخ قدیمی تری از خود به نمایش بگذارند مثلا چند استخوان از شن‌های عربستان بیرون کشیده اند و همه جا پر کرده اند که این برای ۱۲ هزار سال پیش است که تاریخ خود را چند هزار سال از تاریخ ما را قدیمی تر نشان دهند! هیچ جا با دست خودش گذشته خودش را نابود نمی کند. ما ۱۲۰ سال سابقه سینما داریم که با تفاوت ۵-۶ سال از سینمای جهان شروع شده است و باید به آن افتخار کنیم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد: در هر سه دوره نگاه من به اقلام تبلیغاتی جشنواره نگاه هویت گرا بوده و هدف مان به رخ کشیدن هویت ملی‌مان بوده است. سال گذشته مهمانان آنقدر از پوسترها استقبال کردند که ما دوباره آنها را چاپ کردیم تا آنها را با خود به کشورهایشان ببرند. من فکر می کنم چنانچه حتما یک الگوی تکراری بگذاریم و محدوده هویتی‌مان را محدود به پنج، شش المان کنیم، این به معنای کوچک کردن فرهنگ است. این یک تصویر غلط است که هر چیزی را می‌سازیم باید یک بخشی از آن موضوع در پوستر باشد و ما می‌خواهیم این نسبت را بشکنیم.

وی افزود: ما می خواستیم عادت ها و کلیشه های قبلی در طراحی پوستر جشنواره ها را بشکنیم و از المان های تکراری استفاده نکنیم.

میرکریمی درباره سایت دایره المعارف سینمای ایران با اشاره به اینکه در یک سال گذشته بر اساس تلاش گروهی از محققان یک دیتا بیس قوی ایجاد شده است، گفت: همه محتوای سینمای ایران با بیش از ۴۷۰۰ فیلم سینمایی و تعداد زیادی فیلم کوتاه با اطلاعات دقیق در این سایت گردآوری شده و رونمایی این سایت را در جشنواره انجام خواهیم داد.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه به عنوان مشاور بین الملل سازمان سینمایی هم فعالیت دارد و همچنین فعالیت در این جشنواره بیان کرد این دو موضوع خیلی قابل تفکیک نیستند و حوزه های مشترک دارند.

پرسش بعدی به کم رنگ بودن تعامل با رسانه های خارجی و توجه به سینمای ترکیه اختصاص داشت.

رضا میرکریمی در این باره بیان کرد: ترکیه همسایه ما است و تبادلات خوب سینمایی با آنها داریم و در ۲ دوره اخیر جشنواره جهانی فیلم فجر به آنها توجه ویژه شده است. ما نمی توانیم سینمای ترکیه را نادیده بگیریم و در تدارک کارهای مشترک بیشتر هستیم.

وی درباره تعامل با رسانه های گفت: حتما حضور رسانه های خارجی برای ما مساله مهمی است و شما همراه ما هستید ولی واقعا نمی توان با همه رسانه های حاضر در جشنواره که بیش از ۱۵۰۰ رسانه هستند مصاحبه اختصاصی انجام داد.

پرسش بعدی درباره نوسانات دلار و تاثیر بر حضور مهمانان و برنامه ها و همچنین مساله حمایت از همه طیف فیلمسازان به ویژه فیلم اولی ها مطرح شد.

میرکریمی درباره نوسانات دلار گفت: کارهای جشنواره خیلی زود شروع شده و بودجه ها قبلا بسته شده و در این دوره با مشکلی رو به رو نیستیم و امیدوارم این شرایط اقتصادی گذرا باشد و به سال های بعد نرسد.

وی درباره بخش دوم سوال بیان کرد: جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر در کنار هم هستند و مقابل هم نیستند. ما می خواهیم در جشنواره تا جایی که امکان داریم استعدادهای جوان را شناسایی کرده و فرصت بروز بدهیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت کشور افغانستان در جشنواره گفت: افغانستان هرگز از توجه جشنواره جهانی خارج نمی شود برای مثال امسال در بخشی فیلمی از این کشور داریم ضمن اینکه مهمان و داور و سهمیه ای در بخش دارالفنون از این کشور نیز داریم. اصلا در دارالفنون اولویت ما حضور افرادی از منطقه در این بخش است.

میرکریمی درپاسخ به اینکه چرا فیلمسازان اشتیاقی به حضور در جشنوار ها ندارند، گفت: ما در این مورد کم کاری نکردیم و برای ۵۰۰ شخصیت سینمایی کارت صادر شده است ولی باید به نقطه ای برسیم که همه هنرمندان و اندیشمندان ما و همه کسانی که متوجه شوند منافعشان با این رویداد فرهنگی همخوانی دارد خودشان پیش قدم شوند. اینکه هنرمندان حضور پیدا کنند متاثر از اتفاقات هنری جشنواره است.

وی درباره احتمال اکران فیلم های خارجی جشنواره در سینما گفت: ارتباط خوبی بین جشنواره جهانی فیلم فجر و سازمان سینمایی وجود دارد و قرار است برای اکران فیلم‌هایی که اینجا نمایش داده می‌شوند، اقدام شود، اما در بهترین حالت ۱۰ فیلم از میان ۱۳۰ اثر خارجی امکان اکران پیدا خواهد کرد چرا که در آیین نامه سینمایی اکران خارجی بسیار محدود است.

میرکریمی در مورد حضور آثار برتر در جشنواره گفت: سال گذشته تعداد کسانی که آثار برتری در سینما داشتند مثال زدنی بود. امسال فیلمسازان بزرگ، کم فیلم ساختند ولی ما سعی کردیم بهترین آثار را انتخاب کنیم. مثلا برای بخش جام جهان نما تمام فیلم‌هایی که در جشنواره های مختلف جایزه دریافت کردند انتخاب کردیم.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با تاکید بر اینکه فیلم های حاضر در جشنواره، آثار خوبی در عرصه سینما هستند گفت: ما ۲۰ فیلم خارجی به غیر از ۹ فیلم ایرانی در جشنواره داریم که برای اولین بار اکران می شوند و فیلم های دیگری نیز داریم که فقط در کشورشان به نمایش درآمده اند.

میرکریمی درباره لزوم خرید بلیت برای ورود به سالن های نمایش فیلم برای خبرنگاران گفت: به خاطر تعداد زیاد کارت‌هایی که صادر شده است، نمی توان اجازه داد افراد از جمله خبرنگاران به صرف اینکه کارت دارند، بدون بلیت به سینما وارد شوند. ما ۲۰۰۰ کارت مهمان داریم ولی مجموع صندلی سینماهای مان ۱۲۰۰ عدد است. ضمن اینکه واقعیت این است که فیلم‌ها به یک نسبت مخاطب ندارد.

وی با رد برگزاری جلساتی با نمایندگان مجلس برای انتخاب فیلم ها و اختصاص بودجه از این طریق برای جشنواره، در مورد حضور برخی فیلم‌هایی که در جشنواره ملی حضور نداشتند ولی در جشنواره جهانی هستند، گفت: اگر فیلمی از جشنواره ملی جا مانده به این معنی نیست که فیلم بدی است. اینجا بر اساس پراکندگی فیلم‌های خارجی که داریم فیلم‌های ایرانی را انتخاب می‌کنیم. در جشنواره ملی فیلم فجر فیلم هایی دیگری حضور دارند و در مقایسه با هم انتخاب ها صورت می گیرد و اینجا فیلم های دیگری درخواست داده اند.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر چشم انداز جشنواره را مثبت ارزیابی کرد و گفت: پا فشاری بر اصولی که به آن اعتقاد داریم می‌تواند ما را موفق کند. اینطور نیست که آثار برجسته سینما در ایران قابل نمایش نباشد و امیدواریم در سال های نه چندان دور فیلمسازانی داشته باشیم که برای ذائقه ایرانی فیلم بسازند.

میرکریمی در پاسخ به پرسشی درباره بودجه و هزینه های برگزاری جشنواره گفت: بودجه جشنواره ۸ میلیارد است و سعی می کنیم بتوانیم با این بودجه این جشنواره را برگزار کنیم. این هزینه تمام بخش های سنگین جشنواره از دعوت از مهمانان و هتل و پذیرایی را در بر می گیرد. ضمن اینکه هزینه و فایده یک کار توسط سیاستگذاران کلان فرهنگی سنجیده می شود. یک اتفاق فرهنگی می تواند هزینه دیپلماسی کشور را کاهش دهد. البته ما به دنبال صرفه جویی هستیم و دو بار به خاطر انضباط مالی تشویق شدیم.

یکی دیگر از سوالات خبرنگاران مساله ممیزی فیلم های خارجی و رضایت صاحبان آثار بود. دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: صاحبان آثار را در جشنواره و در سالن نمایش فیلم هایشان می بینید و این یعنی اینکه با رضایت و نظر خودشان ممیزی های مدنظرمان انجام می گیرد.

وی افزود: این مساله ممیزی که آنقدر در ایران به آن تاکید می کنید در کشورهای دیگر هم وجود دارد و فیلمسازان جهان هم این مساله را می دانند. نماینده فیاپ که سال گذشته به ایران آمد به این مساله هم دقت کرد و متوجه شد رضایت فیلمسازان هم جلب شده است.

نمایش فیلم اصغر فرهادی در جشنواره جهانی فیلم فجر موضوع دیگر نشست بود که میرکریمی در این باره گفت: ما با شرکت پخش کننده صحبت کردیم ولی گفته شد فیلم ایشان به زمان نمایش در جشنواره ما نمی رسد و حتی برای نمایش در جشنواره کن هم به سختی آماده می شود.

وی افزود: ما تعامل خوبی با ایشان داریم و شاید در دوره بعد در مقام داور از حضور ایشان بهره ببریم.

میرکریمی در پاسخ به پرسشی درباره رونق بازار با اشاره به اینکه فروشندگان هرگز قیمت فروش خود را نمی‌گویند، گفت: ما داریم تلاش می کنیم به جای اینکه تعداد فروشندگان زیاد شود تعداد خریداران زیاد شوند و امسال با ۴۷ خریداری که می آیند ما رکورد خودمان را خواهیم زدیم. برای ما بازار منطقه بسیار مهم است و بازار ما محلی برای فیلم های منطقه هم شده است.

میرکریمی با استقبال از درخواست نماینده جامعه ناشنوایان برای دوبله همزمان فیلم «به وقت شام» در جشنواره برای این جامعه تصریح کرد: ز جمعیت ناشنوایان دعوت کنیم که در یک سانس ویژه حضور یابند.

حضور علاقمندان شهرستانی برای شرکت در برنامه های جشنواره و تماشای آثار مساله دیگری بود که به آن اشاره شد که جشنواره در سال های بعد در استان ها نیز جشنواره برگزار شود.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: در جشنواره جهانی فیلم فجر هر فیلم اجازه ۲ بار پخش دارد و مساله ما با جشنواره ملی فیلم فجر فرق دارد.

وی درباره ایجاد فضایی برای ورک شاپ ها در شهرهای دیگر گفت: من افسوس می خورم که تمرکزگرایی رخ داده اما عرف این نیست در شهرهای دیگر باشد. من شخصا فکر می‌کنم ما به ده ها جشنواره جهانی احتیاج داریم‌ ما سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ نمی کنیم و همین یکی را هم زیاد می دانیم حال من بد می شود که چرا در شهرستان ها رویدادهای فرهنگی رخ نمی دهد.

سوال دیگر درباره همکاری وزارت امور خارجه برای حضور مهمانان خارجی بود که میرکریمی گفت: وزارت خارجه همکاری خیلی خوبی با ما داشته و دارد و فقط چند مورد نگرانی داریم که امیدوارم ویزای این افراد هم به زودی صادر شود و همه مهمانان ما به ایران بیایند.

دبیر سی ششمین جشنواره جهانی فیلم جهانی فجر در مورد گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص و ابراز ناراحتی رژیم صهیونیستی از نفوذ سینمای ایران در منطقه گفت: این نشان می‌دهد جشنواره ما الهام بخش است و این عصبانیت آنها کاملا طبیعی است. از نظر ما کشورهای منطقه از سینمای ایران بسیار درس گرفتند و می توانیم رد پای سینماگران بزرگمان را در قفقاز و ترکیه و دیگر نقاط منطقه بینیم. سرمایه گذاری روی دیپلماسی عمومی هزینه های هر کشوری را در حوزه سخت افزاری به شدت کاهش می دهد.

 

منبع: سی نت

2853 - احمد شاهوند

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر (10 خبر):

10 - بازی در بازی / نگاهی به فیلم «گرگ بازی» ساخته عباس نظام دوست

9 - رونمایی از ۲۹ فیلم برای اولین بار در جشنواره جهانی فیلم فجر / حضور ۳۰۰ مهمان از ۷۸ کشور خارجی

8 - فیلم‌های ایرانی حاضر در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند

7 - داوران بخش های مختلف جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند

6 - اسامی ۶ فیلم ایرانی پذیرفته شد در بخش «جلوه گاه شرق» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد / رونمایی از ۳ فیلم بلند داستانی

5 - نیکولا پیووانی، آهنگساز برنده اسکار به ایران می‌آید

4 - اسامی فیلم‌های مستند و کوتاه ایرانی بخش بازار سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد

3 - قائم مقام دبیر جشنواره جهانی تشریح کرد: 8 پردیس و 2 سینما میزبان «زنگ هفتم» می‌شود

2 - "ریتی پان" بازیگر فیلم جدید آنجلینا جولی «اول پدرم را کشتند» برای جشنواره جهانی فجر به ایران می آید

1 - اسامی فیلم‌های خارجی بخش «جشنواره جشنواره‌ها» اعلام شد

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت