New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  ماه‌چهره خلیلی درگذشت

arrow  خالق «عروس آتش» درگذشت / کرونا خسرو سینایی را از پا درآورد

arrow  بلیت سینماها نیم‌بها شد

arrow  مروری بر حضور سینمای ایران در ادوار جشنواره ونیز:‌ ۱۰۶ فیلم، سهم سینمای ایران در جشنواره ۷۷ ساله

arrow  خسرو سینایی کارگردان سینمای ایران به کرونا مبتلا شد/ تنفس کمکی با دستگاه ونتیلاتور

arrow  جعفر گودرزی: چگونگی برگزاری چهاردهمین جشن انجمن منتقدان سینما مشخص نیست

arrow  سعید خانی مطرح کرد: مزایا و معایب طرح ارشاد برای تسویه‌حساب سینماداران با پخش‌کنندگان

arrow  مجید مجیدی با «خورشید» به ونیز می‌رود/ دو فیلم ایرانی در «افق‌ها»

arrow  »جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران / به انتخاب 55 نویسنده و منتقد

arrow  «نرگس مست» تجربه‌ای‌ که الگو نداشت/حذف ۷ دقیقه از فیلم

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

اختصاصی «سینما شبکه» (سی نت)

ماجرای یک استعدادیاب بازیگری / یادداشت حسن حق حقیقی برای سروش صحت

:: 14 تیر 1399  10:43:49 AM  ::

سروش صحت

سروش صحت

 

سینما شبکه (سی نت): سروش صحت از آن دست افرادی است که به تدریج و آهسته قدم در مسیر موفقیت گذاشت. در دوره ای که مدتش هم کم نبود مشغول نویسندگی و بازیگری بود که حاصلش بازی و نوشتن فیلمنامه آثار پربیننده ای شد.

سالها تجربه در فضای فیلمنامه نویسی و بازیگری کافی بود تا به آنچه که به نظر از مدتها قبل در سر می پرواند وارد شود و با سریال چارخونه به عرصه کارگردانی پاگذاشت که البته تداوم هم یافت و در این سالها بیشترین زمان را صرف آن کرده است. به اینها اگر حضور در برنامه کتاب باز در مقام مجری را بیفزاییم باید گفت که صحت همه گونه فعالیتی را در عالم هنر تجربه کرده و به نوعی باید آچار فرانسه این حوزه او را به حساب آورد. صحت در هر کدام از حوزه های نامبرده به نوعی توانست نمره قبولی بگیرد، اما تجربه های درخور و قابل اعتنایش در کارگردانی در سالهای اخیر که بیشتر معطوف به ساخت سریال در تلویزیون بوده است سبب شده تا او را بیشتر در قامت کارگردان ساختمان پزشکان، پژمان و لیسانسه ها به یاد بیاوریم، هر چند دوران بازیگری یا نویسندگی موفقی را سپری کرد، اما اقبال عمومی نسبت به این آثار بیشتر شایستگی هایش در حوزه کارگردانی را توی چشم می آورد. سوای کیفیت آثار ساخته شده اش در مقام کارگردان، مجموعه هایش نکته قابل توجهی در خود دارد که او و توانایی اش را از دیگر همکارانش متمایز می کند. مرور ذهنی آثارش ما را به یک نقطه اشتراک می رساند که نشان از توانایی او در تشخیص و معرفی چهره و استعدادهای کشف نشده در عرصه بازیگری دارد. صحت از چارخونه تا لیسانسه ها سعی کرد در هر اثرش چهره ای تازه به عالم بازیگری معرفی کند. عنصر قابل تاملی که تکرار و تداومش تاییدی است بر این استعداد ویژه، حتی اگر این وسط یکی دوتایی از بازیگران حاصل معرفی و توصیه افراد دیگر باشد، اما نهایتا هرکدامشان برای حضور در اثر باید به تایید صحت به عنوان کارگردان رسیده باشند و نقش تاثیرگذار او پس از آن در بازی گرفتن از آنها غیرقابل کتمان است.

چارخونه
صحت در اولین تجربه کارگردانی اش یعنی چارخونه با انتخابی درست که حکایت از دقت و هوشمندی اش میداد سراغ اردلان شجاع کاوه ای رفت که پیشتر حضورش در آثار جدی و نقش های جدی معمولا با رگه هایی از کمدی در بازی اش پیدا بود. صحت به درستی به حضور طنازانه این بازیگر در همان آثار جدی پی برد و در چارخونه از حضورش در قالبی طنز بهره گرفت. انتخاب اما همپای کیفیت نه چندان بالای مجموعه آن چیزی نشد که انتظار میرفت. نمی شود از نظر دور داشت که بخشی از آن برمی گشت به کیفیت مجموعه که آنطور که باید مطلوب نبود، اما اشکال عمده مربوط به شخصیت مثبتی بود که شجاع کاوه در این اثر ایفاگرش بود. در واقع اولا شخصیت مثبت کمتر به پرورش نقشی طنزآمیر راه می داد و از سوی دیگر ایراد اینجا بود که تمام حضور طنزآمیز این بازیگر در مجموعه های جدی در قالب نقشی منفی بود که یکی از اپیزودهای سریال کلانتر از به یادماندنی ترینهایش بود. با تماشای این اپیزود سریال کلانتر بر این موضوع صحه خواهید گذاشت. نهایتا هر چند سعی شد از قابلیت های کمدی شجاع کاوه در چارخونه استفاده شود اما به عبارتی نقش محوله اشتباه، نتوانست موجب بروز استعداد فراوان شجاع کاوه در حوزه کمدی و به نوعی سکوی پرتاب او شود و پتانسیل بالایش دست نخورده ماند.

ساختمان پزشکان
صحت در ساختمان پزشکان هم از چهره ای تازه ای به نام بهنام تشکر رونمایی کرد که بینندگان تلویزیونی قبلا شناختی از او نداشتند و گویا سبقه تئاتری قابل توجه اش در این انتخاب سهیم بود. انصافا با وجود شخصیت مثبت تشکر در ساختمان پزشکان و کمتر کمدی پذیری نقشهای این چنینی، اینقدر کیفیت ساخت و فیلمنامه سریال درست و کم نقص بود تا دکتر افشار تبدیل به یکی از بهترین و محبوب ترین شخصیت های سریال شود. در واقع درست مثل سیامک انصاری شبهای برره، بهنام تشکر نیز با شخصیت مثبت و متعادلش شرایط را برای ایجاد موقعیتهای طنز و اعلام رفتارهای نادرست دیگر شخصیتهای اثر فراهم می کند و درست مثل او از موقعیت سازی کمدی سربلند بیرون می آید. در نهایت ساختمان پزشکان گام بلندی برای شناسایی تشکر شد که گواه آن سرازیر شدن پیشنهادهای فراوان بازیگری سمت او و حضورهای موفق در آثار پس از ساختمان پزشکان بود. و البته نشان از انتخاب درست و حاکی از کشف و معرفی چهره تازه ای داد که جرقه اش توسط سریالی به کارگردانی سروش صحت زده شد.

پژمان
آنطور که از مصاحبه های زمان پخش سریال برمی آید رفاقت پژمان جمشیدی با گروه سازندگان سریال و از جمله پیمان و مهراب قاسم خانی سبب شد تا همیشه ساخت سریالی با موضوع زندگی یک فوتبالیست نزدیک روزهای بازنشستگی از سمت جمشیدی مطرح گردد تا بالاخره این پیشنهاد در قالب سریال پژمان شکل اجرایی به خود بگیرد. به گفته طرفین آن اوایل هیچگاه بازی پژمان جمشیدی در نقش اول داستان جدی نبود اما در نهایت رنگ واقعیت به خود گرفت. استعداد بالقوه و رفاقت چندین ساله با فعالان عالم هنر و بازیگری باب آشنایی جمشیدی با این حوزه شد تا انتخاب نهایی نقش پژمان شود. بازی اش در قسمتهای اول اگرچه کمی ناپخته و نابازیگر وار به نظر می آمد اما رفته رفته جا افتاد و صحه گذاشت بر درستی انتخابش و به واقع عدم احساس غریبگی پژمان جمشیدی جلوی دوربین و در مقام اجرای نقش چنین امری را متجلی ساخت. نتیجه هم نقشی شد که نه تنها افسوس عدم استفاده از بازیگر حرفه ای را بر جای نگذاشت که اتفاقا بر انتخاب فردی که آشنایی اش با حوزه فوتبال سهم زیادی در هر چه باورپذیرتر شدنش داشت را بیشتر نمایان کرد. پیشنهادهای فراوان پس از سریال پژمان به جمشیدی و ایفای نقشهای متعدد و مطلوب که حتی به کاندید شدن او در جشنواره فیلم فجر نیز منجر شد گواهی است بر انتخاب درست گروه سازنده پژمان و حضورش در عالم بازیگری.

شمعدونی
شمعدونی نشان تاییدی دیگری بود بر اینکه گویا صحت برای شروع هر پروژه تازه ای یک چهره جدید در آستین برای رو کردن دارد. در شمعدونی او محمد نادری را برای یکی از نقشهای اصلی انتخاب کرد و انصافا مناسبترین گزینه برای ایفای آن بود و به بهترین نحو از پس آن برآمد. نادری ایفاگر نقش مردی حراف در سریال بود که بازی خوبش در سریال سبب شد تا این حضور همراه با توفیق، پای او را به بسیاری آثار نمایشی باز کند.

لیسانسه ها
قرعه اینبار به نام هوتن شکیبا افتاد تا با اجرای قابل تحسینش تبدیل به یکی از کشفهای تازه سروش صحت شود. او اینقدر حضوری درخشان در لیسانسه ها داشت که پس از پخش تبدیل به انتخاب اول خیلی از فیلمسازها شود. لیسانسه ها او را هرچه بهتر به عوامل سینما شناساند و معروف و مشهور ساخت تا سازندگان شبی که ماه کامل شد با اطمینان کامل نقش اولشان را به او بسپارند و شکیبا هم با دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر به درستی جواب این اعتماد را بدهد و توانایی بالایش را به اثبات برساند.

ظهور استعدادهای جدید در آثار صحت ضمن معرفی افراد توانا در امر بازیگری به سینما و تلویزیون ایران در واقع تلنگری است بر سازندگان آثار نمایشی که در این سالها چشمشان را بر استعدادهای موجود بسته اند و زحمت بهره گیری افراد ناشناخته بیشمار در حوزه بازیگری را به خود نداده و برای ساخت یک اثر سراغ چهره های تکراری برای نقشهای تکراری رفته اند تا حوزه نمایش در این سالها و در زمینه بازیگری فقیرتر از همیشه به راهش ادامه دهد. در حالیکه افراد زیادی به دلیل بی توجهی و ناشناخته ماندن، استعداد و پتانسیل شان در گوشه ای خاک می خورد و نادیده گرفته می شود. به این فکر کنید که صحت هم برای ساخت آثارش سراغ همان بازیگران آشنا می رفت، آنگاه افرادی مثل تشکر، نادری، جمشیدی و شکیبا تا چه زمانی باید منتظر فرصتی برای ارائه توانایی شان می ماندند و به عبارتی اصلا این فرصت برای بروز استعدادشان داده می شد.

تا اینجای مطلب از توانایی های سروش صحت در کشف استعدادهای تازه گفتیم. با توجه به ویژگی های سریالش و اینکه فوق لیسانسه هایش بیشتر از دو سری قبلی به جای روند داستانی به هم پیوسته و مرتبط، حاوی موقعیت های مستقل کمدی قابل توجه و تامل است، ما هم استعداد کشف نشده او را در ساخت کمدی در گونه آیتمی همانند آنچه مهران مدیری در این سالها در شبکه نمایش خانگی ساخت یا شهاب عباسی با خنده بازار ارائه داد را به او اعلام و ساختش را به او پیشنهاد می کنیم که البته بعید است با توجه به روحیاتش هیچگاه به سمت ساخت آنها برود.

 

منبع: اختصاصی سینما شبکه (سی نت)

386 - احمد شاهوند

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

سروش صحت        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت