New Page 1

سی نت | سینما شبکه

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  اختصاصي سي نت/ چهارمين حضور «بهنام بهزادي»، «رضا درميشيان» و «مجيد برزگر» پس از چهار دوره غيبت در سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر

arrow  سانحه هنگام فیلمبرداری، «فاطمه گودرزی» بازیگر سینما و تلویزیون را راهی بیمارستان کرد

arrow  ساخت موسیقی «سم پاشی» آغاز شد/ نخستین ساخته علی یاور با بازی امیر جعفری و امیر آقایی برای نمایش در بخش نگاه نو جشنواره فجر آماده می شود

arrow  «سه‌کام‌حبس» در مراحل پایانی تدوین/ فیلم جدید سالمان سالور با بازی محسن تنابنده در راه جشنواره فجر

arrow  صدور پروانه برای کاهانی کوچک + صدور چهار پروانه دیگر

arrow  مسعود نجفی خبر داد:‌ جایزه ویژه زبان فارسی به جشنواره فیلم فجر اضافه شد

arrow  «علی کفاشیان» رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران: تا به حال سینما نرفته بودم

arrow  غلامرضا موسوی: در برابر انتخاب‌های جشنواره فیلم فجر سعه صدر داشته باشیم/ تسویه‌حساب شخصی و سیاسی را کنار بگذاریم

arrow  تهیه‌کننده «آژانس شیشه ای»: هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر را قصاص قبل از جنایت نکنیم

arrow  ظرفیت صندلی های «پردیس سینمایی ملت» اندازه برج میلاد شد/ افتتاح سالن‌های جدید پردیس ملت تا جشنواره فجر 38/ مشکلات اینترنت و پارکینگ برطرف شد

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  چرا مخاطبان یک سینما چهار برابر افزایش یافتند؟

  فیلمبرداری «قاتل و وحشی» با بازی لیلا حاتمی و امین حیایی از سر گرفته شد/ فیلم حمید نعمت‌الله در راه جشنواره فجر

  مانی حقیقی و باران کوثری با «کشتارگاه» در راه جشنواره سی و هشتم/ فیلمبرداری فیلم عباس امینی به پایان رسید

  ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در گفتگو با ایسنا اعلام کرد:‌ سینمای رسانه در جشنواره‌ امسال در مجموعه ای که سالن «سینما» داشته باشد، برگزار می‌شود

  انتشار عکسی از باران کوثری در «عامه پسند»/ فیلم جدید سهیل بیرقی برای حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود

  نیم‌قرن فیلمسازی داریوش مهرجویی و جای خالی‌اش در «فجر ۳۸»

  دورخیز «دوزیست» برای رونمایی در جشنواره فجر/ سعید خانی تهیه کننده فیلم: به زودی نسخه نهایی فیلم را به دبیرخانه جشنواره ارسال می کنیم/ به هیات انتخاب جشنواره خوش‌بین هستیم

  اکران سه فیلم جدید از صبح چهارشنبه در سینماها: «جان‌دار»، «تیغ و ترمه» و «23 نفر»

  حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره کرالا به ریاست معتمدآریا

  «شبی که ماه کامل شد» در بخش اصلی جشنواره فرانسوی

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

لامینور

لامینور (داریوش مهرجویی)

بازیگران: علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، بیتا فرهی، کاوه آفاق، دیبا زاهدی، رضا داودنژاد و امرالله صابری

جنایت بی دقت

جنایت بی دقت (شهرام مکری)

بازیگران: بابک کریمی، سیاوش چراغی‌پور، محمد ساربان، فریبا کامران، بهزاد دورانی، عادل یراقی، الاهه بخشی، معصومه بیگی، محمود بهرازنیا، امیر شاملو، مینا درودیان، کیانا منتجبی، سعید نادری، محمدحسین محمدیان، صدف عمویی، حامد محمودی، محمد ربانی، محمدرضا جنگی، داوود بنی‌اسد، محمدحسین قشمی و ...

عنکبوت

عنکبوت (ابراهیم ایرج زاد)

بازیگران: محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینی نیا، حمیدرضا هدایتی راد، جواد یحیوی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، سحر عبدالهی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، حمید حاجی‌محمدزاده، میثم دامن‌زه، داود ذاکری با حضور فرید سجادی حسینی

لتیان

لتیان (علی تیموری)

بازیگران: امیر جدیدی، پری ناز ایزدیار، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر

Cinema

قاتل و وحشی (حمید نعمت الله)

بازیگران: لیلا حاتمی، امین حیایی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، عزت‌الله رمضانی‌فر، سام نوری و یاسمین معینی

خروج

خروج (ابراهیم حاتمی کیا)

بازیگران: فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب

گورکن

گورکن (کاظم ملایی)

بازیگران: ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، بهنوش بختیاری، رضا بهبودی، مهدی حسینی‌نیا، سیاوش چراغی پور، محمود نظرعلیان و یدالله شادمانی

من می ترسم

من می ترسم (بهنام بهزادی)

بازیگران: الناز شاکردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیر جعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی، پیام یزدانی، مجید جعفری و یگانه رفتاری

Cinema

شنای پروانه (محمد کارت)

بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری

مست عشق

مست عشق (حسن فتحی)

بازیگران: شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، هانده ارچل، حسام منظور، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

کارگردانی استاندارد زیر سایه فیلمنامه ای پرایراد / یادداشت امیررضا نوری پرتو برای فیلم «قسم» ساخته محسن تنابنده

:: 6 شهریور 1398  ::

مهناز افشار در نمایی از فیلم

مهناز افشار در نمایی از فیلم "قسم" ساخته محسن تنابنده

 

سینما شبکه (سی نت): «زنی به نامِ راضیه تمامِ بستگانِ خود را جمع کرده تا از شمال به مشهد بروند و در دادگاهِ بهمن- شوهرِ رضوان، خواهرِ راضیه- شرکت کنند و ضدِّ او مراسمِ قسّامه را به‌جا بیاورند تا بهمن به جرمِ قتلِ زن‌اش محکوم شود. امّا در ادامه روشن می‌شود که این خسرو- شوهرِ خودِ راضیه- بوده که رضوان را به قتل رسانده و راضیه از این‌ قضاوتِ نادرست و از این‌که در بردنِ این‌همه آدم برای انجامِ مراسمِ قسّامه پافشاری می‌کرده و نیز از این‌که خسرو خواهرِ او را کشته، سرخورده و سرافکنده می‌شود...». این ایدۀ مرکزیِ فیلمِ «قسم» است؛ دوّمین تجربۀ سینماییِ «محسن تنابنده» که فیلم‌نامه‌اش هم به قلمِ خودِ اوست. روشن است که با وجودِ کاراکترهایی که در همین ایده پیش‌بینی شده‌اند، انتظارِ یک قصّۀ جادّه‌ایِ دراماتیزۀ (نمایشی‌شدۀ) پُرکشش و خوب را داریم. امّا واقعیت این است که هم‌چون بسیاری از فیلم‌های ایرانیِ سال‌های اخیر، فیلم‌نامۀ «قسم» از همین ایدۀ اوّلیه فراتر نمی‌رود و در مرکز و کانونِ همین ایده می‌ایستد و کم‌کم فرو می‌رود و تمامِ داستان‌اش نَه بسط و گسترشِ الگومندِ این ایده، بلکه کِش‌دادنِ بیهودۀ این خمیرمایۀ اوّلیۀ داستانی‌ست.

به‌عنوانِ یک درامِ جادّه‌ای که برپایۀ الگوی درام‌های ایستگاهی بنا شده، اگر به «قسم» نگاه کنیم، باز هم می‌بینیم که موقعیت‌ها و ایستگاه‌هایی که نویسندۀ فیلم‌نامه بر سرِ راهِ این شخصیت‌ها گذاشته، پتانسیلِ پیش‌بردِ رابطه‌ها و پیوندهای عاطفی و فامیلیِ این کاراکترها، تحوّل و دگرگونیِ روحیِ شخصیت‌ها و حتّی ظرفیتِ شکل‌دهی و پیش‌بُردِ کِش‌مَکش‌های میان‌شان را ندارند. برای نمونه، صحنۀ قصدِ پلیسِ راه برای خواباندنِ اتوبوسِ «خلیل» (حسن پورشیرازی)، صحنۀ دعوای دو برادرِ پابه‌سن‌گذاشته در اتوبوس و تلاشِ همۀ اهلِ فامیل برای آشتی‌دادنِ این‌دو که بر سرِ مرگِ سگِ یکی‌شان دوسال است که با یک‌دیگر قهرند، صحنۀ حضورِ «مرتضی»- جوانکِ عاشقِ «رعنا»- که با اعتراضِ بیش‌ترِ آدم‌های حاضر در اتوبوس هم‌راه است، صحنۀ تمرینِ «راضیه» (مهناز افشار) با بستگان‌‌اش در رستوران برای انجامِ مراسمِ قسم‌خوردن در دادگاه، و نیز ارائۀ اطّلاعاتِ مهم از بخشِ «پیش‌داستان/ Back-story» در قالبِ صحنۀ بی‌منطقِ پخشِ فیلمِ اعترافاتِ «بهمن» (مهران احمدی) از تلویزیونِ اتوبوس و فیلم‌گرفتنِ «راضیه» از آن فیلم برای فرستادنِ فایل‌اش به وکیلِ پرونده (که صحنه‌ای بسیار طولانی و ملال‌آور هم شده)، همه‌وهمه، مثال‌ها و مصداق‌هایی‌اند برای موقعیت‌های ایستا و غیرِ کاربردیِ گنجانده‌شده در فیلم‌نامۀ فیلمِ «قسم».

دلیل و منطقِ ضعیفِ کنش‌ها و تصمیم‌های کاراکترها نیز یکی دیگر از ایرادهای فیلم‌نامه به‌شمار می‌آید؛ برای نمونه، اگر «وکیل» می‌دانسته که «خسرو/ شوهرِ راضیه» (سعید آقاخانی)، «نجمه»- دخترِ افغانیِ کارگر و شاهدِ قتلِ «رضوان»- را کتک زده، چرا زودتر این را برای «راضیه» فاش نکرده است؟ آیا اگر خواستِ او از «راضیه» برای فیلم‌گرفتن از فیلمِ اعترافاتِ «بهمن» را هم در راستای تلاشِ او برای تغییرِ نظرِ شهادت‌دهندگان و قسم‌خوردگان بدانیم، باز آن منطقِ زیرِ سؤال‌رفته شکلِ درستی می‌گیرد؟ یا برای مثال، می‌توان به دلیلِ باورناپذیرِ سکوتِ «نجمه» در این سال‌ها اشاره کرد. پرسشِ دیگر آن‌که اگر «رعنا»، «خسرو» و «نجمه» را چندشبِ پیش با یک‌دیگر دیده، چرا زودتر آن را به «راضیه» نگفته است؟ اگر «جلیل» از مسیرِ «رعنا» این مسأله را می‌داند، چرا پیش از آغازِ سفر آن را با «راضیه» در میان نگذاشته است؟ حتّی با اعترافِ «رعنا»، یکی‌دوتَنِ دیگر از بستگانِ «راضیه» نیز می‌گویند که پنج‌سالِ پیش خودروی «خسرو» را نزدیکِ گاوداری و شیردوشیِ «بهمن» (مکانِ وقوعِ قتل) دیده‌اند؛ پرسش این‌جاست که چرا تاکنون چیزی نگفته‌اند؟ چرا پلیس در تحقیقات‌اش سراغِ این شاهدان نیامده است؟

سوای این‌ها، می‌توان به حضورِ تزیینیِ بیش‌ترِ کاراکترها در اتوبوس اشاره کرد که بود و نبودشان هیچ تأثیری بر روندِ شکل‌گیریِ خیلی از موقعیت‌ها و صحنه‌های فیلم نمی‌گذارد. حتّی اگر از این دیدگاه به منطقِ حضورشان نگاه کنیم که این‌ها در حالِ آمدن‌‌اند برای ادای قسم در دادگاه، باز هم می‌شد بسیارشان را حذف کرد و با گفتنِ یک دیالوگ که بقیۀ بستگان و فامیل در راه‌اند و دارند پشتِ سرِ همین چند شخصیتِ اصلی به‌سوی مشهد می‌آیند، حذف و نبودشان به‌آسانی توجیه می‌شد.

«قسم»، برخلافِ ظاهرِ ساده‌اش، با درنظرگرفتن مختصات و مناسباتِ سینمای ایران، تولیدِ دشواری دارد. بی‌تردید، هدایتِ این‌همه آدم در یک اتوبوس، آن هم با تمرکزِ کارگردان بر نماهای متنوّع و کم‌تر‌تکراری در دکوپاژ کارِ آسانی نیست و نشان می‌دهد که «تنابنده» در پشتِ دوربین حواس‌اش به جزییاتِ بیش‌ترِ صحنه‌هایش بوده است. نورپردازیِ طبیعیِ «تورج اصلانی» نیز به کمکِ رئالیتۀ موجود در میزانسن‌های «محسن تنابنده» آمده است. حتّی می‌توان به صحنۀ سقوطِ اتوبوس به درونِ حوضچه اشاره کرد که پروداکشنِ خوب و استانداردی دارد. ولی همۀ این‌ها دلیلی نمی‌شوند که «قسم» را فیلمی ضعیف ندانیم. علّتِ اصلی‌اش هم برمی‌گردد به فیلم‌نامۀ بسیار پُرایرادِ فیلم و البته بازی‌های نَه‌چندان‌خوبِ هنرپیشگانِ اصلی و فرعی؛ که هر دو ضعف را هم باید به حسابِ «محسن تنابندۀ نویسنده و کارگردان» بنویسیم.

 

منبع: سینما شبکه (سی نت)

607 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

قسم - Ghasam        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت