Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  «در جستجوی فریده» چگونه نماینده ایران در اسکار 2020 شد؟!

  مستند «در جستجوی فریده» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۰ شد

  امیر جدیدی بازیگر فیلم سعید ملکان شد/ نخستین تجربه سعید ملکان در مقام کارگردان

  پریناز ایزدیار به عنوان اولین بازیگر فیلم جدید سامان سالور انتخاب شد

  «مطرب» مصطفی کیایی مجوز نمایش گرفت

  «تگزاس۳» همین امسال کلید می‌خورد/ خالی ماندن سینماها جایز نیست

  یک همکاری غیرمنتظره: «پیمان معادی» بازیگر فیلم جدید محمدحسین مهدویان «درخت گردو» شد

  «روز بلوا» چهارمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی به زودی کلید می خورد

  آغاز اکران «قسم» تنابنده و پایان «متری شیش و نیم» / قرارداد اکران سه فیلم سینمایی ثبت شد

  رضا گوران، همزمان با اکران «سرکوب»: اکران عمومی را به حذفیات جشنواره ترجیح دادم

 

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

اختصاصی سی نت

افول فیلمسازان مطرح در سال تولد ترانه سینمای ایران و اعتبار بخش بین الملل / نگاهی به تفاوت نگاه داوران و منتقدان در جشنواره بیستم فیلم فجر - 1380

:: 4 بهمن 1391  ::

جشنواره بیستم فیلم فجر - جلد کتاب فیلمنامه من ترانه پانزده سال دارم

 

سینما شبکه (سی نت): همواره در طول برگزاری دوره های جشنواره فیلم فجر، تفاوت فاحشی میان انتخاب داوران و انتخاب منتقدان وجود داشته است. سال گذشته در خبرنامه آن لاین جشنواره سی ام فیلم فجر که به همت گردانندگان سایت سی نت به سردبیری احمد شاهوند منتشر می شد، به شکلی آماری انتخاب های داوران و منتقدان را از سال 1366 (ششمین دوره جشنواره) - به دلیل اینکه برای اولین بار از سال 1366 انتخاب های منتقدان توسط ماهنامه فیلم چاپ می شد - منتشر کردیم.

حال بار دیگر و امسال به تفکیک هر دوره به تفاوت انتخاب داوران و منتقدان (فقط در بخش مسابقه سینمای ایران و فقط در بخش های اصلی) نگاهی می اندازیم.

در دوره بیستم جشنواره فیلم فجر داوران و منتقدان تنها در سه بخش (فیلمنامه، بازیگر نقش اول زن و موسیقی) به انتخاب یکسان رسیدند که نشان از ضعف داوری داشت.

نکته ها:
- حضور فیلمهای مطرح کارگردانان مطرح، اعبتاری دوچندان به بخش بین الملل داده بود. فیلمهایی چون: در ستایش عشق (ژان لوک گدار)، برادر (تاکشی کیتانو)، سرزمین هیچ کس (دنیس تانوویچ)، قول (شان پن)، دیگران (آلخاندرو آمنابار).
نکته جالب دیگر، برنده شدن جک نیکلسون برای بازی در فیلم "قول" بود. در بخش بین الملل فیلمها آنچنان قدرتمند بودند که جایی برای نمایندگان ایران نبود. تنها "خانه ای روی آب" موفق شد دیپلم افتخار بهترین فیلم را از آن خود کند.
- عدم حضور نام بهمن فرمان آرا (خانه ای روی آب) در لیست کاندیداهای بخش بهترین کارگردانی، عدم حضور نام حاتمی کیا و فرهادی (ارتفاع پست) در لیست کاندیداهای بهترین فیلمنامه، حضور گوهر خیراندیش در میان بهترین بازیگران نقش اول و حتی جایزه گرفتن وی در صورتیکه خیراندیش در "ارتفاع پست" نقش مکمل بود، عدم حضور نام هایده صفی یاری در لیست کاندیداهای بهترین تدوین، عدم حضور نام حسن پویا (ارتفاع پست) در لیست کاندیداهای بهترین فیلمبرداری، عدم حضور نام فرهاد قائمیان (قارچ سمی) در لیست کاندیداهای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، عدم حضور نام لیلا حاتمی (ارتفاع پست) در لیست کاندیداهای بهترین بازیگر نقش اول زن و ... از نقاط ضعف هیات داوری جشنواره بیستم بود. هیات داورانی که همه از چهره های مطرح سینمای ایران بودند.
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم به انتخاب تماشاگران به "ارتفاع پست" رسید.
- در دوره بیستم اکثر کارگردانان مطرح سینمای ایران نسبت به اثر قبلی شان با افت روبرو بودند: مهرجویی (بمانی) نسبت به همه فیلمهای قبلی اش حتی نسبت به "میکس"، حاتمی کیا (ارتفاع پست) نسبت به آژانس شیشه ای و روبان قرمز، فرمان آرا (خانه ای روی آب) نسبت به "بوی کافور عطر یاس"، ملاقلی پور (قارچ سمی) نسبت به "هیوا" و "سفر به چزابه"، الوند (مزاحم) نسبت به "دست های آلوده"، عیاری (سفره ایرانی) نسبت به "بودن و نبودن" و ...
- اما رسول صدرعاملی با "من ترانه ..."، ابوالحسن داودی با "نان و عشق و ..."، جبلی با "خواب سفید" و بنی اعتماد با مستند "روزگار ما" روند رو به رشد خود را ادامه دادند. بخصوص صدرعاملی که تا به امروز "من ترانه ..." همچنان بهترین فیلمش است.
- ترانه علیدوستی در اولین حضور سینمایی اش با فیلم "من ترانه پانزده سال دارم" تحسین برانگیز ظاهر شد. وی تا به امروز طی دوازده سال حضور در سینمای ایران، کم ترین ضریب اشتباه را داشته است. در همه فیلم هایش عالی ظاهر شده (شهر زیبا، چهارشنبه سوری، کنعان، تردید، درباره الی، زندگی با چشمان بسته، انتهای خیابان هشتم، پذیرایی ساده و ... به جز دو فیلم که از حضور در آنها ظاهرا پشیمان است: "هرچی خدا بخواد" و "راز دشت تاران".

فیلم های مطرح بخش مسابقه سینمای ایران:
آرزوهای زمین (وحید موساییان)، ارتفاع پست (ابراهیم حاتمی کیا)، امتحان (ناصر رفایی)، ایستگاه متروک (علیرضا رئیسیان)، بمانی (داریوش مهرجویی)، خانه ای روی آب (بهمن فرمان آرا)، خواب سفید (حمید جبلی)، کاغذ بی خط (ناصر تقوایی)، مزاحم (سیروس الوند)، سفر به فردا (محمدحسین حقیقی)، شام آخر (فریدون جیرانی)، مربای شیرین (مرضیه برومند)، من ترانه پانزده سال دارم (رسول صدرعاملی)، نان و عشق و موتور هزار (ابوالحسن داودی)، نگین (اصغر هاشمی)،

در ادامه نگاهی می اندازیم به تفاوت نگاه داوران و منتقدان در جشنواره بیستم فیلم فجر:

بهترین فیلم:
* داوران: خانه ای روی آب، کاغذ بی خط - جایزه ویژه هیات داوران: امتحان / دیگر نامزدها: بمانی، من ترانه ...، ارتفاع پست، قارچ سمی
** منتقدان: 1 - من ترانه پانزده سال دارم (46 امتیاز) 2 - ارتفاع پست (24 امتیاز) 3 - کاغذ بی خط (21 امتیاز) 4 - امتحان (14 امتیاز) 5 - خانه ای روی آب (12 امتیاز)

بهترین کارگردانی:
* داوران: رسول صدرعاملی (من ترانه ...) / دیگر نامزدها: علیرضا رئیسیان (ایستگاه متروک)، داریوش مهرجویی (بمانی)، ناصر تقوایی (کاغذ بی خط)، ابراهیم حاتمی کیا (ارتفاع پست)
** منتقدان: 1 - ابراهیم حاتمی کیا (ارتفاع پست) (10 امتیاز) 2 - ناصر تقوایی (کاغذ بی خط) (6 امتیاز) 3 - رسول صدرعاملی (من ترانه پانزده سال دارم)، بهمن فرمان آرا (خانه ای روی آب) (4 امتیاز)

بهترین فیلمنامه:
* داوران: من ترانه ... (کامبوزیا پرتوی، رسول صدرعاملی) / دیگر نامزدها: بمانی (داریوش مهرجویی، وحیده محمدی فر)، خواب سفید (حمید جبلی)، خانه ای روی آب (بهمن فرمان آرا)، کاغذ بی خط (ناصر تقوایی، مینو فرشچی)، قارچ سمی (رسول ملاقلی پور)
** منتقدان: 1 - من ترانه پانزده سال دارم (کامبوزیا پرتوی، رسول صدرعاملی) (10 امتیاز) 2 - امتحان (ناصر رفایی)، ارتفاع پست (اصغر فرهادی، ابراهیم حاتمی کیا)، بمانی (داریوش مهرجویی، وحیده محمدی فر) (3 امتیاز)

بهترین بازیگر نقش اول مرد:
* داوران: رضا کیانیان (خانه ای روی آب) - دیپلم افتخار: حمید جبلی (خواب سفید) / دیگر نامزدها: حمید فرخ نژاد (ارتفاع پست)، خسرو شکیبایی (کاغذ بی خط)، جمشید هاشم پور (سفر به فردا)
** منتقدان: 1 - حمید فرخ نژاد (ارتفاع پست) (15 امتیاز) 2 - رضا کیانیان (خانه ای روی آب) (6 امتیاز)

بهترین بازیگر نقش اول زن:
* داوران: ترانه علیدوستی (من ترانه ...) - دیپلم افتخار: گوهر خیراندیش (ارتفاع پست) / دیگر نامزدها: لیلا حاتمی (ایستگاه متروک)، هدیه تهرانی (کاغذ بی خط)، کتایون ریاحی (شام آخر)
** منتقدان: 1 - ترانه علیدوستی (من ترانه ...) (19 امتیاز) 2 - لیلا حاتمی (ارتفاع پست) (4 امتیاز)

بهترین فیلمبرداری:
* داوران: محمد آلادپوش (ایتسگاه متروک) / دیگر نامزدها: فرهاد صبا (کاغذ بی خط)، علی اللهیاری (مزاحم)، محمود کلاری (خانه ای روی آب)، محمد داودی (سفر به فردا)، بهرام بدخشانی (من ترانه ...)
** منتقدان: 1 - محمود کلاری (خانه ای روی آب) (5 امتیاز) 2 - بهرام بدخشانی (من ترانه ...)، حسن پویا (ارتفاع پست) (4 امتیاز)

بهترین تدوین:
* داوران: بهرام دهقانی (قارچ سمی) / دیگر نامزدها: عباس گنجوی (خانه ای روی آب)، مهرزاد مینویی (سفر به فردا)، محمدرضا مویینی (من ترانه ...)، مصطفی خرقه پوش (نان و عشق و موتور هزار)، نازنین مفخم (شام آخر)
** منتقدان: 1 - هایده صفی یاری (ارتفاع پست) (8 امتیاز) 2 - محمدرضا مویینی (من ترانه ...) (4 امتیاز)

بهترین موسیقی متن:
* داوران: ناصر چشم آذر (قارچ سمی) / دیگر نامزدها: احمد پژمان (خانه ای روی آب)، محمدرضا درویشی (بمانی)، فریدون شهبازیان (آرزوهای زمین)، پیروز ارجمند (خواب سفید)
** منتقدان: 1 - ناصر چشم آذر (قارچ سمی) (5 امتیاز) 2 - محمدرضا درویشی (بمانی) (3 امتیاز)

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:
* داوران: عزت الله انتظامی (خانه ای روی آب) - دیپلم افتخار: حسین شیدایی (آرزوهای زمین) / دیگر نامزدها: یوسف یوسف پشندی (خواب سفید)، جمشید مشایخی (کاغذ بی خط)، اکبر عبدی (نان و عشق و موتور هزار)
** منتقدان: 1 - فرهاد قائمیان (قارچ سمی) (3 امتیاز) 2 - عزت الله انتظامی (خانه ای روی آب)، آتیلا پسیانی (شام آخر)، حبیب رضایی (بمانی)، حسین محجوب (من ترانه ...) (2 امتیاز)

بهترین بازیگر نقش مکمل زن:
* داوران: بهناز جعفری (خانه ای روی آب) - دیپلم افتخار: مهتاب نصیرپور (من ترانه ...) / دیگر نامزدها: لعیا زنگنه (مزاحم)، رویا تیموریان (قارچ سمی)، بیتا فرهی (خانه ای روی آب)
** منتقدان: 1 - مهتاب نصیرپور (من ترانه ...) (10 امتیاز) 2 - گوهر خیراندیش (ارتفاع پست) (7 امتیاز)

اسامی هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران:
داريوش ارجمند، بابك بيات، پرويز پرستويي، كيومرث پوراحمد، نعمت حقيقي، مجيد مجيدي، هارون يشايائي.

 

منبع: سی نت

9891 - احمد شاهوند

...............................................

  اثر مرتبط:

خانه ای روی آب - Khanehee Rooy-e Aab        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

  هنرمند مرتبط :

ترانه علیدوستی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

................................................

  دیگر اخبار مربوط به سی و یکمین جشنواره فیلم فجر (255 خبر):

255 - فیلم‌فارسی از «رسوایی» شریف‌تر است / اظهارات صریح دکتر کوشکی درباره "رسوایی" و فیلم های مهم جشنواره سی و یکم فیلم فجر

254 - نظر خواهی خبرآنلاین از ۳۳ منتقد و نویسنده سینمایی / «دربند» و «آسمان زرد کم عمق» بهترین فیلم، رضا عطاران و نازنین بیاتی بهترین بازیگر

253 - جوایز بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد / "تنهای تنهای تنها" به تنهایی در صدر

252 - نازنين بياتی: بيكار ماندن را به بازی در نقشهای ضعيف ترجيح میدهم

251 - برندگان طنزواره بین المللی هم اعلام شدند!!!! / یادداشت طنز هادی حیدری اندر احوالات حواشی جشنواره فیلم فجر

250 - بهترین های جشنواره سی و یکم به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند / "دربند"، داودنژاد، شهاب حسینی، نازنین بیاتی و ...

249 - "ما كه نبايد از اينكه هنرپيشه فكش را كج مي‌كند، كمي روي پنجه پا راه مي‌رود يا زانوهايش را موقع راه رفتن به هم مي‌زند يا چشمانش قرمز است، تحت تاثير قرار بگيريم!!" / گفت‌وگو با ضيا‌ءالدين دري، عضو هيات داوري بخش مسابقه سينماي ايران

248 - رد دلایل داوران جشنواره فیلم فجر از سوی دو پزشک / کم‌توانان ذهنی می‌توانند بچه سالم به دنیا بیاورند

247 - بهروز افخمی (عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر): "حوض نقاشی" و "هیس" فیلم هایی ضعیف در ساختار و محتوا بودند - همه سیمرغ‌های "استرداد" حق‌اش بود - بهرام توکلی از کنار ساخت یک شاهکار عبور کرده است

246 - «حوض نقاشی» غلط علمی داشت - «استرداد» شاخص این دوره از جشنواره بود - بیانیه هیات داوران تند نبود / ناگفته‌های جمال شورجه از داوری‌های جشنواره‌ی فجر

>> همه اخبار سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت