Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  توقف اکران «ماهمه باهم هستیم» در کرمان!

  بلیت «پردیس رازی» از این پس در تمام ایام هفته نیم‌بها خواهد بود

  ادامه «دورهمی» با مهران مدیری منتفی شد/اجرای تاک‌شو در فضای مجازی

  امکان اکران «روزهای نارنجی» در پاییز/ حضوردر جشنواره های خارجی ادامه دارد

  فیلمبرداری «دوزیست» با بازی جواد عزتی و هادی حجازی فر به پایان رسید

  پردیس سینمایی ملت 15 سالنه می شود

  نخل‌طلا به "پارازیت" رسید / دست خالی تارانتینو از کن ۲۰۱۹

  کارگردانیِ جاه طلبانه سوار بر فیلمنامه ای ساده انگارانه / نقد و بررسی امیررضا نوری پرتو از فیلم «متری شیش و نیم» / به بهانه رکوردزنی به عنوان پرفروش ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران

  «درد و شکوه» آلمودوار صدرنشین جدول ارزشگذاری منتقدان کن 2019 تا پایان روز چهارم

  حذف زواید آثار قبلی برای آزاد کردن هیولا! / یادداشت کاربر سی نت برای سه قسمت نخست «هیولا»ی مهران مدیری

 

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

تجربه ی لذت ناب سینما / یادداشت خواندنی کاربر سی نت برای "ماهی و گربه"

:: 29 بهمن 1392  ::

پوستر فیلم "ماهی و گربه" ساخته شهرام مکری

 

سینما شبکه (سی نت): "ماهی و گربه"، فیلمی ایست متعلق به جریان پسا مدرن سینما. فیلمی که با انتحاب فضای دریافتگری و به طبع آن سینمای ضد روایت و قهرمان و انتخاب فرمی تک پلانه، به شدت بیننده را چه از لحاظ تکنیکی (فرم و ...) و چه خصوصا از لحاظ زیبایی شناسی به فکر و تامل فرو میبرد.
روایت و خط روایی فیلم به توسط خرده داستان ها و روایت ها و نشانه های فیلم، شکسته شده و به تصاویری بدل شده است که هر کدام حاوی روایتی درون متنی می باشند.
فیلم در روایت غیر فرمی خرده داستانها، خلاقانه و درست عمل می کند. خرده داستانها که در فضای ذهنی (نریشن) بیان می شود و مخاطب به دنبال پیدا کردن جنبه ی بصری آن در فیلم میباشد. ایده ای که به شدت با فرم روایی و ساختاری فیلم هم راستاست.
داستان بیرونی فیلم مربوط به اتفاقی ایست که در سال 1377 در یکی از رستوران های شمال افتاده است. رستورانی که گوشت غیر حیوانی را مورد استفاده قرار می دهد و اینکه بر اساس متن این سه نفر (مالکان رستوران) گرفتار می شوند.
اما روایت درونی فیلم به شدت ذهنی و فلسفی ایست. روایتی که به دنیای ذهنی آدمهای درون فیلم بر می گردد و گویی حال، آنها در جایی دیگر (دنیایی دیگر) قرار دارند و خط داستانی فیلم را بازگو می کنند.
مکری، از هرگونه قاعده ی کلاسیک روایی و ساختاری می گریزد و خود را درگیر آن نمی کند. در روایت کلاسیک، همواره داستان اراده یک شخصیت انسانی و مبارزه او با موانع متعدد، در راه پیمودن به سمت یک هدف مشخص، تعریف می‌گردد. جنبه‌های دیگر روایت همچون فضای رخ دادن حوادث و "زمان آنها" به ماهیت و طرز شکل گیری روایت وابسته‌ است در "ماهی و گربه"، شخصیت ها، وجود فیزیکی ندارند و خیالات و داستانها و ذهن آن ها روایت می شود و فیلم دست به معرفی قهرمان و شخصیت بارز فیلم نمی زند و شخصیت ها سعی در پررنگ شدن نمی کنند.
مهم ترین و بارز ترین عامل فیلم برای مخاطب، "زمان" است. عنصری که تگ لاین فیلم نیز بر آن استوار است.
عنصر زمان در پلان بنا به تعریف کلاسیک آن، روند مستمری را طی می‌کند و اجزای روایت منظم و پی در پی روایت می‌شوند.
اما در ماهی و گربه، این تعریف دچار دگرگونی می شود. اتفاقا یکی از دلایل انتخابِ درست یک پلانه بودن فیلم، همین مساله ی زمان می باشد. مکری، سعی در شکست تعریف کلاسیک زمان در پلان دارد و به همین خاطر فیلم را در یک پلان فیلمبرداری می کند، پلانی که زمان در آن شکسته شده و موبیوس وار تکرار می شود. اتفاقی که سختی پلان – سکانس بودن فیلم را دوچندان می کند و نشان از نمونه ی درست و کاملا صحیح در خدمت بودن محتوا و فرم برای یکدیگر می باشد.
فضای فیلم نیز، بیشتر از آنکه رئال باشد، به سمت سوررئال بودن و فضای ذهنی شخصیت ها را در برگرفتن، می رود. دوربین آقای کلاری، میزانسن ها، لوکیشن، رنگ، خرده داستان ها و... همه و همه دست به دست هم دادند تا این فضای ذهنی به عقیده نگارنده شاعرانه به درستی شکل گیرد.
همانطور که از ابتدا تاکید داشته ام، ماهی و گربه، فیلمی زیبایی شناسانه و پر از نشانه ها و تعبیرهای فلسفی یست. از لوکیشن فیلم که جنگلی بدون روح است و در آن ابزار مدرن ( بخوانید "مادی") کارکردی ندارند و در حقیقت راهی برای خروج از این برزخ وجود ندارد. فیلم با زبان استعاری به پیش می رود. از عناصر فیزیکی (بادبادک ها و...) گرفته تا رنگ و موسیقی و طراحی لباس و... همه همه به شکل گیری این زبان استعاری و نماد گونه کمک می کنند.
فیلم برای آن دسته از منتقدان و یا بیننده هایی که به نشانه شناس علاقه دارند، بعدی دیگری را رو می کند و به آن ها میگوید که باید در فیلم حواستان به ذره ذره از عناصر قاب باشد؛ هدفون، سیب، و یا کفش های "حمید"!
در پایان باید از موسیقی عالی کریستف رضایی، دوربین طلایی آقایان کلاری، و همچنین بازی عالی تیم بازیگران تمجید کرد.
ماهی و گربه، از بهترین فیلم های امسال سینمای جهان،و تجربه ای بکر از سینماست. و دیدن چند باره ی آن برای درک کرن تک تک اجزای آن،ضروری و لذت بخش است.

.......................
علی فیروزجنگ

 

منبع: سی نت

6542 - احمد شاهوند

...............................................

  اثر مرتبط:

ماهی و گربه - Maahi o Gorbeh        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

  دیگر اخبار مربوط به سی و دومین جشنواره فیلم فجر (361 خبر):

361 - گاف عجیب و غریب هیات داوران جشنواره فیلم فجر در اعلام نام یک کاندیدا!/ نعیمه نظام دوست به جای شهین تسلیمی کاندیدا شد!

360 - بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر برگزیدگانش را شناخت/ 7 جایزه برای «شیار 143»

359 - چرا «رستاخیز» در جشنواره‌ی فجر شهرستانها به نمایش درنیامد؟

358 - نام هایی که چیزی برای عرضه نداشتند! / یادداشت نیما بهدادی مهر برای جشنواره سی و دوم فیلم فجر

357 - ریز انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت برای بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر

356 - "خانه پدری"، کیانوش عیاری، نوید محمدزاده، مریلا زارعی و ... / بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت معرفی شدند + لیست بهترین ها به انتخاب کاربران سایت

355 - حاتمی‌کیا: در این ایام به شدت به مباحث فیلم «چ» احتیاج داریم

354 - تجربه ی لذت ناب سینما / یادداشت خواندنی کاربر سی نت برای "ماهی و گربه"

353 - رقابت نزدیک سه فیلم / اعلام کاندیداهای بهترین های جشنواره سی و دوم به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت / کاربران هم بهترین های جشنواره را انتخاب کنند

352 - این فیلم ها رو به کی نشون می دین؟ / یادداشت محمد هاشمی برای چند فیلم جشنواره فجر

>> همه اخبار سی و دومین جشنواره فیلم فجر

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت