New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  ضبط مرحله نیمه‌نهایی «عصرجدید» آغاز شد / با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی؛

arrow  روایت بهروز افخمی از تغییر پایان «شوکران» با انتخاب هدیه تهرانی

arrow  پایان پادشاهی پیمان قاسم‌خانی در سینمای کمدی

arrow  عذرخواهی سعید آقاخانی از مردم

arrow  ادامه «دورهمی» با مهران مدیری منتفی شد/اجرای تاک‌شو در فضای مجازی

arrow  «چند نفس تا افق» به پایان رسید / نمایش در روز قدس

arrow  چرا "خجالت نکش" در پخش تلویزیونی سانسور شد؟

arrow  «آرش ظلی‌پور» از حضور در برنامه «من و شما» منع شد

arrow  انتقاد از تکراری بودن فیلمهای ایرانی/ ۵۲ درصد مردم سینما نمی‌روند و ۷۰ درصد مخاطبان فیلم‌ها را در تلویزیون تماشا می‌کنند

arrow  «از لاک جیغ تا خدا» با 460 قسمت رکورددار برنامه های تلویزیونی تاریخ صداوسیما

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

مروری بر تولیدات سیمافیلم در حوزه دفاع مقدس

سیمای پرشور مقاومت در سیمافیلم

:: 4 مهر 1391  4:58:35 PM  ::

دفاع مقدس در سیمافیلم

دفاع مقدس در سیمافیلم

 

سی نت: همزمان با تولد گونه جدیدی با عنوان ژانر دفاع مقدس در شاکله سینمای کشور هم راستا با متولیان تولید در بخش دولتی همچون بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در طی این سالها اقدام به تولید آثار متعددی در قالب فیلم و مجموعه تلویزیونی در این زمینه نموده است در این میان مرکز سیمافیلم با ساخت و ارائه بیش از 50 اثر سینمایی و تله فیلم از فعالترین مراکز رسانه ملی در این حوزه بوده است آثاری که بخش قابل توجهی از آنها به مدد استفاده درست از المان های مقاومت و پایداری در زمره فیلمهای ماندگار تاریخ سینمای دفاع مقدس قرار گرفته اند .در این گزارش موجز ضمن مروری اجمالی بر برخی از این آثار با تنی چند از سازندگان این فیلمها نیز به گفتگو نشسته ایم.

تولیدات سیما فیلم در ژانر دفاع مقدس به دوبخش فیلمهای سینمایی و تلویزیونی تقسیم می شوند که در حوزه فیلمهای سینمایی می توان به "لیلی با من است" ساخته کمال تبریزی اشاره کرد که به عنوان اولین قدم جسورانه در ورد مقوله طنز به سینمای جنگ همواره مورد توجه و تحسین بوده است:
صادق مشکینی تصویر بردار تلویزیون برای دریافت وام مسکن ناچار به انجام ماموریتی چند روزه در پشت جبهه می شود اما دست تقدیر او رادر خط مقدم و صف مقابله با دشمن قرار می دهد.
"لیلی با من است" اثری چند لایه است که علاوه بر تحسین منتقدان در اقبلا عمومی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت .

"اتوبوس شب" کیومرث پوراحمد
رزمنده نوجوان ایرانی باید تعدادی اسیر عراقی را به تنهایی به پشت جبهه منتقل کند ..
فیلمی که به دلیل زبانی قاطع و مستند گونه در بسیاری از فستیوال های جهانی مورد توجه قرار گرفت.
پوراحمد درباره‌ي انگيزه‌ي ساخت فيلم به طريق سياه و سفيد می گوید:" بدلیل حضور مستمر شخصيت عماد با صورت خون‌آلود نمي‌خواستم خون ديده شود ودیگر اینکه درعين حال جنسی از نوستالوژي است كه خودمان به‌ فيلم‌هاي سياه و سفيد داريم .دوستان فني توصيه مي‌كردند كه فيلم را رنگي بگيريم و و بعد در بحث جلوه های ویژه سياه و سفيد شود اما من از ترس اين‌كه وسوسه نشوم فيلم رنگي بگيرم از ابتداي فيلم‌برداري، رنگ را بستم.

خودم علاقه‌مند بودم با كاراكتر "عيسي" "اتوبوس شب" يك سه‌گانه بسازم كه فيلم دوم مي‌توانست براساس رمان "شطرنج با ماشين قيامت" حبيب احمدزاده شکل بگیرد که متاسفانه این امکان میسر نشد."
جایزه بزرگ جشنواره آسیا پاسیفیک اصلی ترین جایزه این فیلم در سطح بین المللی بوده است.

"آخرین مرحله" محسن محسنی نسب
گروهي از رزمندگان ايراني در يك نبرد نابرابر در مقابل هجوم نيروهاي عراقي گرفتار مي شوند اما با راهنمايي و كمك سيد «فرمانده عمليات منطقه» آن ها تا پاي جان ايستادگي مي كنند، كه ناگهان با بمباران شيميايي عراق روبرو مي شوند. در اين بين يوسف مسئول گروه شناسايي شهيد مي شود و علي كه جانشين او مي شود مأموريت مي يابد كه نزد مهندس سيد صدرا صفايي برود و از او تقاضا كند تا براي شناسايي بمب هاي شيميايي و آموزش نحوه ي مقابله با آن ها به جبهه بيايد. اما ...

"مزرعه پدری" زنده یاد رسول ملاقلی پور
فیلمی که در جشنواره بیست و دوم فجر به لحاظ پروداکشن در رقابت با " دوئل " قرار گرفت اما در مقایسه با فیلم درویش فیلمنامه به مراتب محکمتری داشت .
محمود شوكتيان براي جلسه نقد و بررسي آخرين كتابش به نام «مزرعه پدري» به اهواز دعوت شده تا در يك همايش ادبي درباره ادبيات جنگ سخنراني كند. او در زمان جنگ همسر و دو فرزندش را بر اثر بمباران دشمن از دست داده، اما در خيال خود آنها را زنده مي پندارد و در اين سفر نيز در ذهن خود با آنها همراه است. محمود شوكتيان در طول سفر، خاطرات گذشته و حوادث جنگ را به ياد مي آورد؛

"نفوذی" احمد کاوری
سال 1382، فريدون كيان فر همراه با عده اي ديگر از اسيران جنگي به جا مانده در عراق، به ايران باز گردانده مي شوند. دو نفر از نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي او را به دليل اين كه مشهور به جاسوسي، پيوستن به سازمان مجاهدين و نقش داشتن در شهادت عده اي از اسيران ايراني بوده، بازداشت و بازجويي مي كنند. مأموران اطلاعاتي در صحبت با برخي از هم بندهاي فريدون، از جمله صادق جورابچي كه اكنون سرمايه دار است، و نيز داريوش يحيوي كه قبلاً در عراق عضو سازمان مجاهدين بوده و بعد توبه كرده گذشته او را جويا مي شوند.
"نفوذی" در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر مورد تقدیرهیات داوران، منتقدان و مخاطبان قرار گرفت و در سراسر کشور ، جلسات متعدد نمایش و نقد و بررسی برای آن برگزار شد ...

"یوما" صادق پروین آشتیانی
در بحبوحه اوایل حمله ارتش بعث عراق به خاک ایران و اشغال شهرهای مرزی از جمله سوسنگرد؛ مادری در جستجوی فرزندان گم شده خویش است...
این فیلم در بخش مسابقه دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت حضور دارد.
"اشلو" درباره رويدادهاي عملیات والفجر 2 است که با هدف کسب پیروزی‌های بزرگ و چشمگیر آغاز و همان ابتدا با مشکلات زیاد روبه رو ‌شد. اين شرايط به گونه اي بود که فرماندهان تصمیم گرفتند عقب‌نشینی ‌کنند، اما مقاومت چند روزه گردان فجر به فرماندهی شهید جاویدی صحنه را به سود نیروهای خودی تغییر ‌داد.
فیلمی که در بیست و نهین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین دستاورد هنری را از ظان خود کرد
آشتیانی درباره ساخت این دو فیلم می گوید: ساخت فیلم جنگی قطعا دشواریهای مخصوص به خود را دارد و این دو فیلم در شرایط سختی تولید شدند بویژه یوما که حکایتی از یک جنگ شهری است . من معتقدم مشکل تولید فیلم های دفاع مقدس بودجه است و قطعا با برآورد یک فیلم آپارتمانی نمی توان توقع تولید کاری با استاندارد بالا را در حوزه جنگ داشت طراحی صحنه گریم و اسپشیال افکت در کار جنگی متفاوت است و باید توجه ویژه ای از سوی مسئولان در این حوزه معطوف شود .
اما ورای این مشوکلات خوشبختانه نظارت محتوایی در سیما فیلم سبب شده است تا آثار ماندگاری در این مرکز تولید شود و سخت گیریهای اعمال شده شاید در ابتدا برای تهیه کننده و کارگردان ناخوشایند باشد اما بعدها دیده ایم که به نفع فیلم بوده است .

"روزهای زندگی" پرویز شیخ طادی
روایت تلاش و نبرد جمعی از پزشکان یک بیمارستان صحرایی در آخرین روزهای جنگ.
اثری که رکورد جوایز جشنواره بین المللی فیلم فجر را شکست و عنوان بهترین فیلم از سی امین دوره این جشنواره را از آن خود کرد .
اثری که برای نخستین بار زحمات جامعه پزشکی کشور را در جبهه ها به تصویر کشید تصویری به دور از کلیشه های رایج با ساختاری مستند.

"طبل بزرگ زیر پای چپ" کاظم معصومی
پس از يك عمليات ايزايي، نيروهاي خسته دو جبهه نبرد از فرط تشنگي در هواي گرم و آفتاب سوزان با مرگ دست بگريبانند. اين در حاليست كه حوضچه آبي در بين آنها قرار گرفته است.
این فیلم این فیلم در زمان نمایش به عنوان اثری متفاوت، جسورانه و ساختارشکن در ژانر دفاع مقدس از سوی جامعه منتقدان مورد تحسین قرار گرفت .
"طبل بزرگ زیر پای چپ" جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم مسکو و جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره بلاروس را از آن خود کرد.
معصومی درباره مراحل ساخت این اثر می گوید:" آنچه که برای ما در درجه اول اهمیت قرار داشت کیفیت و ماندگاری کار بود ما ساعتهاوقت گذاشتیم بحث کردیم و برای تولید نیز عجله وجود نداشت زیرا هدف نهایی ارائه یک اثر متفاوت بود.
خصوص مقاومت و پایداری و دفاع مقدس فیلم های زیادی در سینمای ایران تولید شده است اما تا آن زمان درباره واژه جنگ کاری انجام نشده بود جنگ و دفاع مقدس تفاوت های اساسی دارند.
همواره در محافل بین المللی مطرح شده است که ایران کشور جنگ طلبی است و به دنبال کشورگشایی است به همین دلیل ما تصمیم داشتیم که در عرصه بین المللی فیلمی در خصوص جنگ بسازیم جنگ با تئوری انسانی منافات دارد مردم موافق جنگ نیستند اما اگر اتفاق بیفتد قطعا خواهیم کرد."

"آنکه دریا می رود" آرش معیریان
رزمنده جواني در آستانه آغاز عمليات، توسط فرمانده اش فرا خوانده مي شود، از او خواسته مي شود براي فعاليت بيشتر در عمليات، روزه اش را بشكند. رزمنده فرصت كوتاهي دارد تا از حد ترخص شهر گذشته پس از افطار مجدداً به خطوط نبرد بازگردد و در اين ميان سلسله حوادثي حركت او را براي گذشتن از حد ترخص (قبل از اذان ظهر) با مشكل روبرو مي كند و...

"صدای پای من" مهرداد خوشبخت
دانيال قهرمان دو و ميداني در يكي از روستاهاي مرزي كشور بر اثر برخورد با مين، پاي خود را از دست مي دهد. او با كمك معلم و خانواده اش و يك پاي مصنوعي كه حرف مي زند، دوران افسردگي را طي مي كند. پاي مصنوعي آرزو دارد كه واقعي شود و در كفش بو بگيرد! فرشته مهربان به او قول مي دهد كه اگر پاي خوبي براي يك بچه باشد، او را واقعي كند. شب مسابقه پاي مصنوعي گم مي شود، رقيب دانيال آن را دزديده است.
" صدای پای من " سال گذشته عنوان بهترین فیلم ورزشی را از جشنواره پالرمو کسب کرد.

"بازگشته" سعید ابراهیمی فر
«بازگشته» داستان آزاده‌اي را روايت مي‌كند كه سال 1381 همراه با فروپاشي نظام بعثي جزو آخرين گروه آزادگان به ايران بازمي‎گردد، اما در بازگشت به ميهن متوجه اتفاق هولناكي كه براي خانواده‌اش رخ داده مي‌شود.
ابراهیمی فر در خصوص مشکلات ساخت فیلم جنگی در سینما و تلویزیون معتقد است " تفاوت بنیادین در این دو حوزه وجود ندارد مشکل مشترک همان معضل همیشگی فیلمنامه است و متاسفانه دیده می شود فیلم های جنگی با فیلمنامه بد پشت تجهیزات و پروداکشن های عظمیم پنهان می شوند برآوردهای بالا یک سری انفجار های عظیم و قصه های سست و ضعیف عمده شاکله فیلم هایی است که بویژه در سال های اخیر در حوزه سینمای دفاع مقدس تولید شده اند در حالیکه ادبیات جنگ ما مملو است از قصه هایی که تبلور کامل خود گذشتگی در طول 8 سال دفاع مقدس است. "

"آبی ها و خاکستر "فریدون فرهودی
ماجرای طاهره ، مهتاب و ملیکا که در زمستان سال 60 به عنوان امدادگر در بیمارستان اهواز کار می کنند

"بعد از سکوت" علیرضا امینی
داستان «بعد از سكوت» درباره يك متخصص جراح است، كه در مورد درمان ضايعات نخاعي تحقيق مي كند. وي براي انجام آزمايش و عمل جراحي به دنبال فرد مورد نظر در ميان جانبازان جنگ تحميلي مي شود.

"خواب یک ستاره" محسن عظمی نیا
داستان مینا،دانشجویي نخبه را روایت می کند که به دلیل ابتلا به بیماری حاد خونی از انجام امتحان بازمی ماند.راه نجات او پیوند مغز استخوان از خواهر و برادر است.پدر و مادر خوانده مینا برای نجات جان او مجبور می شوند که واقعیت را درباره زندگی مینا به او بگویند و ...

"روستای مرزی" منوچهر هادی
دختری جوان به نام سما در روستایی نزدیک مرز شغل معلمی دارد. سما برای کمک به پیرزنی که گاوی آبستن دارد، درصدد برمی‌آید راهی شهر شود و یک دامپزشک جوان را به روستای خودشان بیاورد. او در این مسیر با اتفاقاتی مواجه می‌شود و...

"یازده دقیقه و سی ثانیه" بهروز افخمی
داستان تله‌فيلم «يازده دقيقه و سي ثانيه» اوايل سال 59 و هم‌زمان با اولين حمله‌ عراق به تهران و بمباران فرودگاه مهرآباد اتفاق مي‌افتد. چند نفر از گروه فيلم‌برداري سازمان صدا و سيما مأمور مي‌شوند كه بعد از بمباران فرودگاه به جماران بروند و پيغام امام را ضبط كنند تا به اخبار ساعت 8:30 برسانند. گروه راهي جماران مي‌شوند تا پيغام را ضبط كنند، هنگام ضبط سخنراني امام اتفاقاتي مي‌افتد و ...
فیلم به مناسبت سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تولید شد و در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از سوی منتقدان تحسین شد.

"نخل گریان" پناه بر خدا رضایی
داستان دختری بنام فاطمه را روایت می کند که با مادرش در نخلستانی گذران زندگی می کنند که مدعیان فراوانی دارد. کریم، پدر فاطمه در گیر و دار درگیری های آبادان برای دفاع از خاکش، همسر باردارش را رها کرده و به دل دشمن می زند. نقل های مختلفی از علت ترک خانواده اش به او نسبت داده می شود. حتی عده ای معتقدند، کریم از معرکه گریخته است. تلاش فاطمه برای اثبات حقانیت پدری که هرگز ندیده است به ثمر می نشیند. و پیکر کریم طی یک معجزه، سالم در نخلستانش پیدا می شود. و در جیبش کاغذی است که مالکیت بی چون و چرای او بر این نخلستان را ثابت می کند.
ژنرال علی شاه حاتمی ژنرال قصه دو روحانی به نام های حمید (شهبانی نوری) و کریم (یاسر ولایی)را به تصویر می کشد که نیت کرده اند به جبهه آمده و در گردان شهادت که گردان خط شکن است، مشغول به خدمت شوند، اما از آنجایی که نیروهای این گردان تکمیل است آنها تصمیم می گیرند ...

 

منبع: سی نت

7691 - احمد شاهوند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت