New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  ضبط مرحله نیمه‌نهایی «عصرجدید» آغاز شد / با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی؛

arrow  روایت بهروز افخمی از تغییر پایان «شوکران» با انتخاب هدیه تهرانی

arrow  پایان پادشاهی پیمان قاسم‌خانی در سینمای کمدی

arrow  عذرخواهی سعید آقاخانی از مردم

arrow  ادامه «دورهمی» با مهران مدیری منتفی شد/اجرای تاک‌شو در فضای مجازی

arrow  «چند نفس تا افق» به پایان رسید / نمایش در روز قدس

arrow  چرا "خجالت نکش" در پخش تلویزیونی سانسور شد؟

arrow  «آرش ظلی‌پور» از حضور در برنامه «من و شما» منع شد

arrow  انتقاد از تکراری بودن فیلمهای ایرانی/ ۵۲ درصد مردم سینما نمی‌روند و ۷۰ درصد مخاطبان فیلم‌ها را در تلویزیون تماشا می‌کنند

arrow  «از لاک جیغ تا خدا» با 460 قسمت رکورددار برنامه های تلویزیونی تاریخ صداوسیما

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

گزارش برنامه "هفت" جمعه 19 آبان

از نقد و بررسی "سفر سنگ" و گفتگو با سعید راد تا فیلم سوزی در اکران

:: 19 آبان 1391  1:26:03 PM  ::

برنامه هفت

برنامه هفت

 

سی نت: نقد و بررسی فیلم سینمایی «سفر سنگ» مسعود کیمیایی و میزگرد «فیلم سوزی در اکران» از جمله آیتم‌های پخش‌ شده‌ی برنامه «هفت» بود.

در ابتدای برنامه محمود گبرلو در سرمقاله برنامه این طور عنوان کرد: «اگر بخواهیم در سینمای ایران هیاهوی کاذب راه بیاندازیم از مسیر خود دور می‌شویم بنابراین نیاز است که همه گروه‌ها بدون جنجال در کنار هم و با یکدیگر گفتگو کنند. البته سینمای ایران نیز باید بیشتر از آنچه که الان هست نسبت به اعتقادات، فرهنگ و آداب و رسوم اجتماعی مردم توجه نشان دهد تا بیش از پیش شاهد سینمای متعالی و رو به رشد باشیم.»

گفتگوی «هفت» اختصاص به حضور سعید راد در برنامه داشت که به بهانه پخش فیلم سینمایی «سفر سنگ» انجام شد.

سعید راد در ابتدای صحبتهایش درباره حضور در این فیلم گفت: از سالهای ابتدایی که وارد سینما شده بودم تب و تاب دیدن مسعود کیمیایی برای من آرزو بود و همیشه علاقمند بودم ببینم کی نوبت من می شود که در فیلم‌های او حضور داشته باشم. زمانی که پیشنهاد بازی از طرف وی به من شد با علاقه پذیرفتم. شعف و شور و هیجانی که در امثال من وجود داشت به دلیل یادگیری و آموزش بود.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر قرار بود «سفر سنگ» الان ساخته شود به یک بودجه 10 میلیاردی احتیاج داشت اما درآن زمان که ما در منطقه طالقان کار می‌کردیم هیچ بودجه و امکاناتی در اختیار نداشتیم و گاهی اهالی منطقه ما را به خانه‌هایشان دعوت می‌کردند و به ما شام و ناهار می‌دادند.

بازیگر فیلم «دوئل» ادامه داد: بعد از30 سال که از آخرین بازی‌ام در فیلم "خط قرمز" کیمیایی می‌گذرد من همچنان برای حضور در کارهای او هیجان زده هستم و امیدواری که بتوانم در فیلم «دست تنها» حضور داشته باشم و امکان ساخته شدن این فیلم فراهم شود.

سعید راد ادامه داد: در آن زمان یک حرکت عظیم انقلابی به درستی در «سفر سنگ» روایت می‌شد و فیلم جدیدی به حساب می‌آمد تا جایی که این فیلم در آن زمان توقیف شد و من حتی می‌ترسیدم دیالوگ‌های فیلم را بر زبان بیاورم. فیلم‌هایی مثل «سفر سنگ» تاریخ مصرف ندارند و هیچگاه کهنه نمی‌شوند.

این بازیگر در ادامه درباره حضور جوانان در آموزشگاه‌های بازیگری گفت: من منکر وجود این کلاسها نیستم اما مسئله مورد بحث این است که چه کسی قرار است این کلاسهای را اداره کند و دوم اینکه سینمای ما چقدر ظرفیت پذیرش بازیگر دارد. متاسفانه تعداد کمی از افراد می‌توانند بازیگر شده و در سینما به راه خود ادامه دهند.

وی متذکر شد: انتخاب و هدایت کارگردان در بازیگرشدن یک فرد بسیار اهمیت دارد. کارگردانانی هستند که به واسطه شناختی که دارند فردی را به دنیای بازیگری معرفی می کنند که این فرد در ادامه می‌تواند راه درستی را برای حضور در سینما انتخاب کند مثل انتخاب ترانه علیدوستی توسط رسول صدر عاملی برای بازی در فیلم «من ترانه 15 سال دارم». بازیگران جوان ما فوق‌العاده با استعداد هستند اما از خودشان محافظت نمی‌کنند و بعد از بازی در 15 فیلم تبدیل به یک اسم می‌شوند و خودشان را تکرار می‌کنند.

راد ادامه داد: تمام تبلیغات دنیا بر روی بازیگران است. در همه جای دنیا تماشاگر با بازیگر وارد سینما می‌شود و با فیلم از سالن بیرون می‌آید اما در ایران به این مساله کمتر پرداخت می‌شود. مثلاً کیمیایی حتماً برای انتخاب من به عنوان کولی «سفر سنگ» دیدگاه درستی داشته‌ است. در قبل از انقلاب تعداد بازیگران بسیار کم و انتخاب‌ها هم محدودتر بود.

وی عنوان کرد: من بسیار خرسندم که کیمیایی من را انتخاب کرد و این مساله را هم قبول ندارم که به خاطر اینکه با بازیگر ثابت فیلم‌هایش به مشکل بر خورده بود من را انتخاب کرده چون این نقش به شخصیت و بازی من می‌خورد. کیمیایی به درستی می‌داند چه بازیگری را چگونه برای یک اثر انتخاب کند بنابراین نقش باید به بازیگر بخورد تا برای حضور در آن انتخاب شود.

در ادامه برنامه سید احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ارتباط با خبری مبنی بر اختصاص 35 میلیارد تومان برای تولید سه فیلم فاخر در فارابی پشت خط آمد و توضیح داد: این خبر به هیچ عنوان درست نیست بلکه این مبلغ قرار است برای تولید همه فیلم‌ها و مواد خام مصرفی اختصاص یابد. تقریباً با 25 درصد بودجه‌ای که الان اعلام کرده‌اند 4 فیلم فاخر ساخته می‌شود.

وی افزود: امسال تنها 14 میلیارد تومان بودجه به ما داده‌اند و کل بودجه‌ ما همین قدر است که به فیلم‌های فاخر هم تعلق می گیرد. اختصاص مبلغ 35 میلیارد تومان درست است اما چون دولت با کمبود بودجه مواجه بوده این مبلغ به دست ما نرسیده است.

در بخش دیگری از برنامه «هفت» نیز مازیار رضاخانی دبیر جشنواره فیلم پروین اعتصامی روی خط آ‌مد و درباره لغو برگزاری این جشنواره گفت: تا روز چهارشنبه قرار بود هفتمین دوره این جشنواره برگزار شود اما جواد شمقدری با ما اعلام کرد به دلیل کبود بودجه جشنواره قرار است به سال دیگری موکول شود.

وی ادامه داد: ما آماده برگزاری جشنواره را داریم و امیدواریم با همت شمقدری و با تخصیص بودجه بتوانیم برای کرامت زنان سینمای ایران این جشنواره را راه‌اندازی کنیم. متاسفانه ما دبیرخانه را راه‌اندازی کرده و فراخوان جشنواره را منتشر کردیم و تا امروز حدود 67 میلیون تومان بدهکار هستیم بنابراین امیدوارم جشنواره بتواند برگزار شود.

7 روز هفته و چهره‌ها که به معرفی فعالیت‌های هنرمندانی چون احمد نجفی، رضا عطاران، هدیه تهرانی، جیرانی، امین حیایی و الهام حمیدی اختصاص داشت بخش‌های دیگر برنامه شب گذشته بودند.

بخش نقد فیلم اختصاص به بررسی فیلم سینمایی «سفر سنگ» با حضور جواد طوسی و نادر طالب‌زاده داشت.

در ابتدا طالب‌زاده درباره این فیلم عنوان کرد: «سفر سنگ» از فیلم‌های کلاسیکی است که حق مطلب در مورد آن ادا نشده. در زمان جنگ این فیلم تنها اثر ایرانی بود که می‌شد به خاطر طرح مبارزات و مقاومت‌های مردمی‌اش نشان داده شود. این فیلم در واقع به نوعی انقلاب را پیشگویی می‌کند.

طوسی نیز در این رابطه عنوان کرد: این فیلم می‌تواند محمل خوبی برای مقایسه سینمای کیمیایی باشد. در «سفر سنگ» کیمیایی از فردگرایی همیشگی‌اش که مورد انتقاد برخی بوده فاصله گرفته و جمع گرایی و اتحاد گرایش پیدا کرده است. وی در این فیلم به سینمایی وسترن هم نیم نگاهی داشته است.

طالب‌زاده نیز در این زمینه گفت:‌ باید دید چطور کارگردانی زودتر از زمان متوجه وقوع اتفاقاتی در کشور می‌شود و به مسایل مهمی چون شهادت و مبارزات مردمی می‌پردازد و آن را در یک قصه ساده به صورت مخلصانه روایت می‌کند. این فیلم اصلاً شعار نمی‌دهد. من به بصیرت کیمیایی و جلو بودن از زمانه‌اش احترام می‌گذارم.

گبرلو نیز در این باره عنوان کرد: در این فیلم یک وحدت فکری تشکیل می‌شود و رمز موفقیت آدم‌ها را در متوسل شدن به اعتقادات دینی‌شان می‌بیند. این مساله امتیاز و هوشمندی کارگردان فیلم را نشان می‌دهد.

طالب زاده عنوان کرد: در این فیلم خلوص نیتی وجود دارد و به راحتی نیز قابل پخش از تلویزیون است. مساله مهم این است که این فیلم بعد از 35 سال چه حرفی برای گفتن دارد. در آن زمان مطرح کردن مسایلی مثل نماز جماعت، شهادت طلبی و مواجهه با مذهب بسیار شجاعت می‌خواست. باید از کارگردان و گروه بازیگران فیلم تقدیر به عمل می‌آمد و به این نگاه توجه خاصی می‌شد تا فیلمساز این راه را ادامه دهد.

وی افزود: شاید توجه کردن به این اثر مهمتر از خود فیلم باشد چون هنرمند حساس است و نیاز به توجه دارد. این واقعیت بسیار مهم است که چرا کیمیایی ایران را ترک نکرد. در صورتی که می‌توانست مثل بسیاری این کار را انجام دهد.

وی متذکر شد: به فیلمسازانی مثل کیمیایی باید توجه کرد و کمک کرد تا راه خودشان را پیش بروند. متاسفانه برخی برخوردهای سلیقه‌ای و ممیزی‌های غیراصولی به فیلمسازانی مثل او می‌شود که راه را بر آنها می‌بندد و اجازه بروز خلاقیت را کمرنگ می‌کند.

طوسی نیز در نقد این فیلم عنوان کرد: «سفر سنگ» قصه‌اش را درست و سرراست روایت می کند. اگر بخواهیم شیوه دیالوگ نویسی کیمیایی را مورد توجه قرار دهیم می‌بینیم. که شخصیت‌ها در دایره کلامی درستی شکل می‌گیرند. سال 56 فیلمسازی سینمای ملی ایران را به درستی و بدون شعارگویی مطرح می‌کند.

وی اشاره کرد: باید آسیب شناسی درستی صورت گیرد که چرا پرمخاطب‌ترین فیلم کیمیایی «سفر سنگ» بوده اما هرچه جلوتر می‌رویم از این دنیا دورتر می‌شویم و فیلمساز به یک پرتکلف‌گویی و بریده گویی در طرح مضامین آثارش می‌رسد.

در ادامه برنامه قسمت‌هایی از گفتگویی که نادر طالب‌زاده همان روز با مسعود کیمیایی در منزلش انجام داده بود، به نمایش درآمد.

کیمیایی در این مصاحبه درباره تجربه ساخت «سفر سنگ» گفت: زمینه ساخت این فیلم از آثار قبلی من و حضور داشتن در مسایل سیاسی، اجتماعی روز می‌آید و قصد من نیز انتقال دادن این عقاید به مردم بود.

وی ادامه داد: این فیلم از هیچ دفتر حزب،‌ گروه و عقیده سیاسی سفارش نگرفته بود بلکه این ایده کاملاً دلی بود چون تغییر شرایط در آن زمان کاملاً احساس می‌شد. «سفر سنگ» در شرایط بسیاری سختی ساخته شده تا جایی که اهالی ده شام و ناهار ما را می‌دادند و بازیگران نیز در ترس و ابهام زیادی دیالوگ‌هایشان را بیان می‌کردند.

در بخش دیگری از این گفتگو کیمیایی درباره اعمال ممیزی به آثار فیلمسازانی از نسل خودش گفت: امیدوارم از طرف مسئولان کمی عمیق‌تر، پراحترام‌تر با امثال من برخورد شود. باید اعتماد به باور کارگردان‌هایی از نسل من در سینما وجود داشته باشد. فیلمسازانی از نسل من برادری‌شان را با ساختن آثاری مثل "سفر سنگ" ثابت کرده‌اند. این دوستان باید بدانند که من به این انقلاب باور داشتم که در این کشور ماندم و خط قرمزها را هم می‌شناسم پس کاش کمی اعتمادها به ما بیشتر شود و عمیق‌تر به باورهایمان نگاه کنند.

بخش میزگرد برنامه با حضور محمدرضا شریفی نیا و حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش برگزار شد که به مساله فیلم سوزی در سینما می‌پرداخت.

کاوش در ابتدا بعد از توضیحاتی درباره نحوه چینش فیلم‌ها و نوع اکران‌شان توضیح داد: شورای صنفی هیچ دخالتی در امر اکران کردن فیلم ها ندارد. به این معنی که زمانی یک فیلم با پخش کننده قرارداد می‌بندد و پخش کننده نیز با یک گروه سینمایی وارد مذاکره می‌شود زمان اکران مشخص می‌شود. آن موقع است که تازه نقش شورای صنفی شروع می‌شود که این قرارداد به درستی به اجرا در بیاید.

وی افزود: در این که اوضاع سینمای ما به هم ریخته است هیچ حرفی نیست اما کلیات این بحران در اکران به یک آسیب شناسی درست احتیاج دارد. به عنوان نمونه ما تا سال 89 با ریزش مخاطب روبرو بودیم. اما در سال 90 ، 21 میلیارد مخاطب در سینما داشتیم که این مساله به دلیل برنامه‌ریزی و مدیریت درست بوده است.

وی تصریح کرد: اما مساله ریزش مخاطب و فیلم سوزی و از بین رفتن تعادل چه در اکران و چه در تولید از زمانی پیش آمد که دو فیلم "گشت ارشاد" و "خصوصی" از اکران پایین کشیده شدند. حوزه هنری شرایط را آشفته کرده و ما هنوز نتوانستیم کنترل اوضاع را به دست بگیریم.

شریفی نیا نیز در این زمینه عنوان کرد: مهندسی درستی در اکران فیلم‌ها وجود ندارد. بخش خصوصی فیلمش را با هزینه بسیار ساخته و انتظار دارد که فیلم‌های بخش دولتی در همان زمان اثرشان را وارد بازار نکنند و باعث فیلم سوزی بخش خصوصی نشوند. چرا باید 4 فیلم کودک همزمان با هم اکران شود؟ این صدمه برای فیلم‌های بخش دولتی که نگران بازگشت سرمایه نیستند زیاد نیست اما فیلم‌های بخش خصوصی متضرر می‌شوند.

وی عنوان کرد: بحران در مدیریت سینمای ایران وجود دارد و باید بررسی شود که به چه نهادی مربوط می‌شود. متاسفانه اصل موضوع فراموش شده و اغلب مدیران ما درگیر حاشیه‌ها شده‌اند. این حواشی باید با مدیریت مناسب حل شود. مدیریت سینمای ما احتیاج به یک برنامه ریزی دارد و درست مثل فوتبال احتیاج به یک مربی متخصص داریم که اکران و چینش درست فیلم ها را مدیریت کند.

نظرسنجی برنامه اختصاص به طرح این سوال داشت که از میان فیلم‌های «تشریفات»، «ترن»، «دادشاه»، «سفر سنگ» و «سناتور» که با موضوع مبارزات مردمی ساخته شده است کدام را بیشتر می‌پسندند که در پایان برنامه فیلم «سفر سنگ» بیش از 56 درصد از آراء مردمی را از آن خود کرد

 

منبع: ایسنا

5543 - احمد شاهوند

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

سعید راد        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت