New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

ملودرامی شریف / یادداشت نیما بهدادی مهر بر فیلم "رسوایی"

:: 19 بهمن 1391  12:12:10 AM  ::

الناز شاکردوست در نمایی از فیلم

الناز شاکردوست در نمایی از فیلم "رسوایی"

 

سی نت: فیلم رسوایی واجد امتیازهایی بسیار است. پیام انسانی خود را در بستری گرم و شیوا روایت می کند و در الگوی سینمای قصه گوی پیام محور اثری ارزشمند به شمار می آید. به واقع برخلاف جبهه شکل گرفته پیرامون این اثر به دلیل آنکه سازنده اش مسعود ده نمکی است باید این نکته را از یاد نبریم که ارزشیابی یک فیلم سینمایی تنها باید برمبنای توفیق آن اثر در انتقال پیام و نیز رعایت استانداردهای فرم و بهره گیری از شکل منطقی روایت صورت پذیرد. این نکته بدان معناست که شیوه بازگویی قصه در قالب ملودرام به خوبی انجام می شود و نکته مهم دیگر اینکه ده نمکی این بار روایتی ساده و به دور از شعار را با تکیه بر الگوی قهرمان سازی به سرانجامی مطلوب می رساند. ملودرام رسوایی رگه هایی آشکار از اعتقادات ناب انسانی را در سطح درک عمومی مطرح می کند و جلوه نابی از حضور یک روحانی متعهد مردمی را به تصویر می کشد. حاج یوسف، روحانی این فیلم عابدی دوستدار خداست که به دلیل وجوه انسانی و خصایل اخلاقی بارزش در قامت یک قهرمان متجلی شده است. تصویر ناب و قابل لمس این روحانی متعهد بی شک تحت تاثیر بازی درخشان اکبر عبدی است؛ کمدین نابغه ای که به دلیل وسعت ایفای نقش های متفاوت به مرد هزارچهره سینمای ایران ملقب شده و در آزمونی چالش برانگیز در فیلم رسوایی حضوری تحسین برانگیز و جالب را به رخ می کشد. این حضور به دلیل فیلمنامه خوب اثر کاملا در بطن فیلم جا می افتد و سیر حرکتی یک فرد معتقد را به سوی شمایلی قهرمانانه پیش می برد. به واقع این حرکت به دلیل دقت نظر ویژه به حالات و روحیات حاج یوسف از سوی بازیگر نقش، بستری منطقی را طی می کند و مخاطب را با این شخصیت درگیر می کند. حاج یوسف در اولین سکانس حضور خود در این فیلم، آرامش و وقار خاصی دارد که از همان ابتدا تماشاگر را با خود همراه می کند و رفتار متواضعانه و خاشعانه وی در نماها و سکانس های طلایی حضورش، آنچه ایده آل یک مخاطب سینمادوست است بر پرده می نشاند. مخاطبی که خواستار قصه گویی و شنیدن روایتی ملموس از دردهای امروز جامعه است و پیام شریف و انسانی خود را بی هیچ لکنت یا فرصت طلبی ریاکارانه ای به مخاطب انتقال می دهد. گفتن از رسوایی تنها محدود به بازی عبدی نیست بلکه می توان فیلمنامه اثر را به دلیل فرم مطلوب قصه گویی اش شایسته توجه بیشتری دانست. در سناریوی رسوایی نکته کلیدی خرده روایتی است که در کنار خط اصلی قصه، فیلم را تا انتها به پیش می برد. قصه دختری بدنام که از سراتفاق به منزل حاج یوسف ورود می کند و سرانجام تحت تاثیر خلق و خوی ناب انسانی وی به سوی خدا گرایش می یابد. فیلمنامه برای نمایش باورپذیرانه تحول افسانه(با بازی قابل قبول الناز شاکردوست) به سکانس هایی تکیه دارد که حاج یوسف را در کار معاش خود (حمل بار در بازار) و رساندن وجوهات شرعیه به مستمندان(انجام وظیفه و تکلیف شرعی یک روحانی مسجدی) نشان می دهد. دوربین در این همراهی خوش فکرانه با حاج یوسف، شمایلی قهرمانانه از وی ثبت می کند تا سکانس پایانی اثر از منظر مفهومی و نمایشی منطقی باشد. این نکته بدین معناست که منطق روایی و نمایشی فیلمنامه در یک خط موازی فیلمی را شکل می دهد که در باور عمومی جرقه می آفریند، گاه اشکی از چشمان مخاطبش می گیرد و وی را به سوی خوبی دعوت می کند. تلنگری خوش فکرانه و حسابگرانه که در دیالوگ حاج یوسف به افسانه قابل لمس است، آنجایی که در محل زندگی افسانه حضور پیدا می کند و وجوه نقدی که از سوی هیئت امنای مسجد به عنوان حق منبر برایش در نظر گرفته شده است و بارها از گرفتن آن استنکاف داشته است به وی اهدا می کند و از او می خواهد چنانچه خدا برادرش را شفا داد دیگر برای خدا قیافه نگیرد. فیلم در عین سادگی و روانی، ظرافت هایی در انتقال پیام هایش به کار می برد که برای یک اثر ملودرام با رویکردی گیشه ای قابل اقناع است. در ادامه وجوه بارز این اثر را به صورت کوتاه بیان می کنم.
الف) روایت سرراست : نکته مهمی که ملودرام رسوایی را به تجربه ای مطلوب بدل کرده ، قصه سرراست و عامیانه ای است که انتخاب کرده و برای جذب مخاطب به شیوه ای هدفمند به اجرا رسانده است. قصه ای با رگه های روشنی از مشکلات روز جامعه و تصویر متمرکزی که از طبقه محور در محدوده روایت خود در پستوهای پایین شهر تهران نمایان می کند. قصه با بهره گیری از شیوه داستانگویی شرح حال هم به لحاظ خلق یک بدمن به توفیق می رسد و هم حرکت افسانه به سوی صلاح و رستگاری را در مسیری درست از منظر منطق روایی و نمایشی به بار می نشاند. در خلق قهرمان نیز این شیوه داستانگویی(شرح حال) بسیار کارآمد است و حاج یوسف را در مقام یکی از دوست داشتنی ترین قهرمانان سینمای اجتماعی متجلی می کند.

ب) حضور ده نمکی در مقام کارگردان: ده نمکی چه در سه گانه کمدی اخراجی ها و چه در ملودرام رسوایی عاملی موثر در تبلیغ برای آثارش بوده است. نوعی حضور پررنگ و البته گاه همراه با حاشیه های خاص و جالب که فروش فیلم هایش را در مرزی استاندارد و مناسب قرار داده است.بر همین مبنا آنچه رسوایی را از منظر کارنامه کاری ده نمکی به عنوان اثری سرپا و شریف می نمایاند، دوری هوشمندانه کارگردان از فرصت طلبی های معمول در پرداخت چنین سوژه هایی است که این بار نه در خط جناح گرایی های سیاسی می چرخد و نه می توان نیت فیلمساز را در ارائه تصویر نمایشی مطلوب از روحانی فیلم با پسوند پروپاگاندای اجتماعی به نفع روحانیت تعبیر کرد. فیلم کاملا در زمین مردم بازی می کند و روسیاهی ریاکارانه حاج شریف متظاهر و اقتدای جالب مردم به حاج یوسف در آن نمای باز پایانی را به عنوان نتیجه شگفت انگیز صداقت و خداباوری به رخ می کشد.

پ) ریسک هوشمندانه در سپردن نقش روحانی به اکبر عبدی: سپردن نقش روحانی عارف مسلک فیلم به اکبرعبدی یکی از ریسک های هوشمندانه ده نمکی است که به خلق متفاوت ترین روحانی تصویر شده در سینما انجامیده است. عبدی با درک درست از ویژگی های روحی این نقش و به دور از شیوه معمول بازیگریش در بهره گیری تمام و کمال از اجزای بدن و نوعی هیجان گونگی کودکانه در اجرای تیپ ها و کاراکترها، این بار آرامش خاص و فروتنی جالبی در ایفای نقش به کار می گیرد که به مروارید دیگری در نقش آفرینی های برجسته کارنامه بازیگریش می افزاید.

ت) حضور زن اغواگر: بازی الناز شاکردوست در نقش افسانه دیگر انتخاب هوشمندانه ده نمکی است که اگرچه تا حدودی تداعی گر کلیشه هایی از نقش آفرینی های دیگرش است اما این بار کاملا به جا و درست در بستر روایت فیلم می گنجد. بازی از تکانه ها و ویژگی های حسی این دسته افراد کاملا منطقی بهره می برد و ناز چشم، شیوه به کارگیری اجزای صورت برای جلب نظر مخاطب هدف و همچنین پوشش خاص افسانه، بازی شاکردوست را در یک سطح استاندارد قرار می دهد.

ث) شکل گیری یک مثلث انسانی پیش برنده: مثلث انسانی اثر کاملا هدفمند در کنار هم می گنجد و مبارزه و تقابل صداقت و تظاهر در برابر وجوه دنیایی را به شکلی نمادین در قالب رویارویی متفاوت افسانه با حاج یوسف و حاج شریف و بازخورد متفاوت رفتارهای آن دو در برابر افسانه تصویر می کند. این تصویرسازی به خوبی در دو سکانس دفتر کار حاج شریف و منزل حاج یوسف و ارتباط گیری متفاوت هر یک از آن ها با عکس همسر مرحومشان جا می افتد و پیام مهم فیلم درصفای درونی حاج یوسف و پلشتی حاج شریف هم در این سکانس و هم با توجه به رفتارهایشان با افسانه به خوبی در ذهن مخاطب جا می گیرد و بدین گونه اثری شریف در کارنامه مسعود ده نمکی به یادگار می ماند، اثری که سکوی پرش وی در سینمای ایران به حساب می آید.

 

منبع: مثلث

9499 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

رسوایی - Rosvaei        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و یکمین جشنواره فیلم فجر (255 خبر):

255 - فیلم‌فارسی از «رسوایی» شریف‌تر است / اظهارات صریح دکتر کوشکی درباره "رسوایی" و فیلم های مهم جشنواره سی و یکم فیلم فجر

254 - نظر خواهی خبرآنلاین از ۳۳ منتقد و نویسنده سینمایی / «دربند» و «آسمان زرد کم عمق» بهترین فیلم، رضا عطاران و نازنین بیاتی بهترین بازیگر

253 - جوایز بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد / "تنهای تنهای تنها" به تنهایی در صدر

252 - نازنين بياتی: بيكار ماندن را به بازی در نقشهای ضعيف ترجيح میدهم

251 - برندگان طنزواره بین المللی هم اعلام شدند!!!! / یادداشت طنز هادی حیدری اندر احوالات حواشی جشنواره فیلم فجر

250 - بهترین های جشنواره سی و یکم به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند / "دربند"، داودنژاد، شهاب حسینی، نازنین بیاتی و ...

249 - "ما كه نبايد از اينكه هنرپيشه فكش را كج مي‌كند، كمي روي پنجه پا راه مي‌رود يا زانوهايش را موقع راه رفتن به هم مي‌زند يا چشمانش قرمز است، تحت تاثير قرار بگيريم!!" / گفت‌وگو با ضيا‌ءالدين دري، عضو هيات داوري بخش مسابقه سينماي ايران

248 - رد دلایل داوران جشنواره فیلم فجر از سوی دو پزشک / کم‌توانان ذهنی می‌توانند بچه سالم به دنیا بیاورند

247 - بهروز افخمی (عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر): "حوض نقاشی" و "هیس" فیلم هایی ضعیف در ساختار و محتوا بودند - همه سیمرغ‌های "استرداد" حق‌اش بود - بهرام توکلی از کنار ساخت یک شاهکار عبور کرده است

246 - «حوض نقاشی» غلط علمی داشت - «استرداد» شاخص این دوره از جشنواره بود - بیانیه هیات داوران تند نبود / ناگفته‌های جمال شورجه از داوری‌های جشنواره‌ی فجر

>> همه اخبار سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت