New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

«کیفیت» تعیین‌کننده تعداد فیلم‌های فجر باشد/ رونق جشنواره حفظ شود

:: 3 دی 1396  9:55:32 PM  ::

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

 

سی نت: سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر قرار است تنها ۲۲ فیلم را به بخش مسابقه راه دهد که این مساله می‌تواند رونق جشنواره را کمرنگ ولی از سوی دیگر انتخاب و داوری‌ها را تخصصی‌تر کند.

نیوشا روزبان: نزدیک به ۴۰ روز تا برگزاری سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده باقی مانده است و سینماگرانی که تمایل به حضور در بزرگترین رویداد سینمایی کشور را دارند در تلاش هستند تا آثار خود را هرچه سریعتر به دبیرخانه برسانند.

هرچند در طول سال سازمان سینمایی تعداد زیادی پروانه ساخت صادر می کند، اما فقط بخشی از این آثار در جشنواره فیلم فجر حضور می یابند و در این دوره سیاستگذاران سینمایی اعلام کرده اند که تنها ۲۲ فیلم به بخش سودای سیمرغ راه پیدا می‌کند و قرار است این ۲۲ فیلم شامل آثار کارگردانان اول، کارگردانان باتجربه‌تر، سینمای مستند و آثار انیمیشن باشد. البته یکی شدن بخش فیلم‌های اول و فیلم‌های کارگردانان باتجربه‌تر از سال گذشته و در دوره سی و پنجم جشنواره صورت گرفت ولی در آن دوره ۳۳ فیلم با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در این گزارش با همراهی جواد نوروزبیگی و محمد خزایی از جمله تهیه کنندگان سینما و کیوان کثیریان عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به بررسی این موضوع پرداختیم که ۲۲ فیلم برای شکل‌گیری جشنواره ای ملی کافی است یا این تعداد ممکن است رونق جشنواره را تحت الشعاع قرار دهد.

با ما در این گزارش همراه باشید:

تاثیر نام کارگردان و تهیه کننده در انتخاب فیلم برای بخش مسابقه

جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سینما که معمولا حضور فعالی در جشنواره‌های فیلم فجر دارد به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه فیلمسازان قدیمی و با تجربه سینمای ایران در این جشنواره حضور دارند و تعداد آنها نیز کم نیست، این فرصت از فیلم اولی ها گرفته می شود تا آثارشان به صورت جداگانه مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه کم شدن ورودی جشنواره به ۲۲ فیلم و حذف بخش مستقل فیلم‌اولی باعث می شود که فرصت برای فیلمسازانی که اول راه ورود به سینمای بلند داستانی هستند کم شود، بیان کرد: در چنین شرایطی تعداد محدودی از فیلم های اول می تواند در لیست ۲۲ فیلم قرار گیرند و مطمئنم که تعداد بسیاری از آثار فدا می شوند و نمی توانند در این لیست قرار گیرند.

بهتر بود فیلم های اول در بخش جداگانه ای داوری می شدند، همان گونه که در دوره های قبل این اتفاق رخ می داد
تهیه‌کننده فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» ساخته هومن سیدی افزود: بهتر بود فیلم های اول در بخش جداگانه ای داوری می شدند، همان گونه که در دوره های قبل این اتفاق رخ می داد. با توجه به اینکه قوانین جشنواره فیلم فجر بدون ثبات و همیشه در حال تغییر است می توانستیم امسال این بخش را برای فیلم اولی ها داشته باشیم، چرا که بخش فیلم های اول در جشنواره به ثبات لازم رسیده بود و داوری درستی در مورد آنها صورت می‌گرفت و تبدیل به یک بخش فعال و گرم شده بود؛ بخشی که آثار بسیار خوبی در آن دیده می شد ولی متاسفانه این بخش از جشنواره فیلم فجر حذف شد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری نام صاحبان آثار در انتخاب فیلم های جشنواره فیلم فجر، عنوان کرد: معمولا نام کارگردان و تهیه کننده در حضور یک فیلم در جشنواره بسیار تاثیرگذار است و هر سال هم می بینیم که مثلا یک فیلمساز مطرح اثرش در جشنواره حضور دارد که اصلا هم فیلم خوبی نبوده است و تنها به دلیل نام فیلمساز، فیلمش در جشنواره پذیرفته شده است.

نوروزبیگی اضافه کرد: این مساله می تواند به دلیل سفارش شدن فیلم به دبیرخانه نیز رخ دهد ولی امیدوارم امسال همانطور که دبیرخانه جشنواره اعلام کرده با برنامه ریزی و نظم در حال پیش‌برد کارها است، دیگر شاهد چنین اتفاق هایی نباشیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «جاودانگی» ساخته مهدی فردقادری بیان کرد: البته نگاه هیات انتخاب تعیین می کند که چه فیلم هایی به جشنواره ورود پیدا کند و اگر به دنبال تغییراتی در جشنواره بودند باید همه موارد را مدنظر قرار داده و تغییر می دادند و نیاز به ترکیب هیات انتخاب متفاوت تری هم داشتیم.

وی با اشاره به جشنواره سال گذشته توضیح داد: در دوره سی و پنجم جشنواره ملی فیلم فجر به واسطه تغییراتی که در سیستم انتخاب فیلم ها رخ داد و فیلم های اول و فیلم های کارگردانان شناخته شده را با هم داوری کردند، نظم جشنواره به هم ریخت و انتقادها و حاشیه هایی ایجاد شد. اگر فیلم اولی ها سرجای قبلی خود بودند، شاید بار این حواشی کمتر می شد و جشنواره تا این اندازه زیر سوال نمی رفت.

هیچ گاه یک سمیناری از سوی دبیرخانه جشنواره برگزار نشد تا افرادی که تجربه شرکت در جشنواره را دارند نظرات خود را بیان کنند
نوروزبیگی افزود: متاسفانه مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر در دوره های مختلف کار خود را می کنند و به تجربه و پیشنهادهای سینماگران توجه نمی کنند. هیچ گاه یک سمیناری از سوی دبیرخانه جشنواره برگزار نشد تا افرادی که تجربه شرکت در جشنواره را دارند نظرات خود را بیان کنند. در واقع هیچگاه نظرخواهی درستی از سینماگران نشده است تا بتوانیم در زمینه برگزاری جشنواره به یک ثبات برسیم و هر بار با تغییر مدیر، تمام ساز و کار جشنواره به هم می ریزد.

تهیه‌کننده فیلم «بهمن» با اشاره به اینکه انگیزه رقابت در جشنواره فیلم فجر از سینماگران گرفته شده است، گفت: من به عنوان یک تهیه کننده تنها به احترام رسمی‌ترین جشنواره کشور، فیلم های خود را برای حضور ارائه می کنم تا از جشنواره فیلم فجر حمایت کنیم، اما دیگر انگیزه ای برای رقابت وجود ندارد و این انگیزه را از ما گرفته اند. سینماگران آنقدر که به فکر بعد از جشنواره هستند به فکر خود جشنواره نیستند و به جایی رسیده ایم که برخی از فیلمسازان مطرح آثار خود را به جشنواره ارسال نمی کنند.

به گفته وی، شان جشنواره باید توسط مدیران و سیاستگذاران آن حفظ شود و سلایق شخصی این رویداد را تحت تاثیر قرار ندهد.

موافق این تعداد فیلم هستم اما به شرطی که از اول می گفتند که تنها یک چهارم فیلم های تولیدی سینمای ایران می توانند در جشنواره حضور داشته باشند، پس فیلم ها را آنقدر خوب بسازید تا بتوانید در این لیست قرار بگیرید
نوروزبیگی در پایان با بیان اینکه کاهش تعداد فیلم ها می تواند هیجان را از جشنواره فیلم فجر بگیرد، گفت: این تعداد فیلم هیجان را نسبت به دوره ای که بیش از ۳۰ فیلم نمایش داده می شد، کم می کند. با این روش شاید با روزی ۲ یا ۳ فیلم روبه‌رو شویم و گرمی جشنواره نسبت به سال های گذشته گرفته می‌شود. از طرفی هم موافق این تعداد فیلم هستم اما به شرطی که از اول می گفتند که تنها یک چهارم فیلم های تولیدی سینمای ایران می توانند در جشنواره حضور داشته باشند، پس فیلم ها را آنقدر خوب بسازید تا بتوانید در این لیست قرار بگیرید. همچنین استثنایی نیز قائل نمی شدند که کدام کارگردانی نامش پشت یک فیلم است.

شاید با ارزیابی تولیدات سینمایی به عدد ۲۲ رسیدند

محمد خزاعی که تجربه دبیری سی و امین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر و تهیه کنندگی فیلم های مختلفی را برعهده دارد نیز درباره سوژه گزارش به خبرنگار مهر گفت: اگر تعریف درستی از جشنواره فیلم فجر و سیاستگذاری آن داشته باشیم می توانیم به درستی پاسخ این پرسش را بدهیم که ظرفیت تعداد فیلم هایی که می توانند در جشنواره شرکت کنند چه اندازه است.

وی با تاکید بر اینکه شکل و شمایل برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر نسبت به جشنواره هایی که در کشورهای دیگر برگزار می شود متفاوت است، بیان کرد: اینکه ما بخواهیم از جشنواره های دیگر برای برگزاری جشنواره فجر الگو بگیریم کار اشتباهی است. قطعا جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ می گویم جشنواره بین المللی چون همچنان مخالف جداسازی بخش ملی از بخش بین المللی هستم و معتقدم این جداسازی ضربه بزرگی به این جشنواره زد و می توان آن را یک اشتباه استراتژیک دانست، در کنار این که یک جشنواره معتبر سینمایی برای هنرمندان کشور است فضایی را برای جشن های انقلاب فراهم می کرد و نمونه چنین استقبال مردمی را در کمتر جشنواره خارجی شاهد بودیم به گونه‌ای که مردم صف های طولانی برای دیدن فیلم ها تشکیل می دادند و همه مردم درگیر این رویداد هنری می شدند و اخبار این جشنواره را دنبال می کردند.

شاید به این نتیجه رسیده اند که آثار سینمای ایران امسال سطح کیفی خوبی ندارند و همین تعداد فیلم برای حضور در جشنواره کافی است یا اینکه دوستان به این نتیجه رسیده اند که به دلیل تغییر مکان کاخ جشنواره، ظرفیت تعداد نمایش بیشتر را ندارند
تهیه‌کننده «به وقت شام» ساخته جدید ابراهیم حاتمی کیا که در جشنواره ملی فیلم فجر امسال حضور دارد، ادامه داد: تعیین اینکه چه تعداد فیلم در جشنواره حضور داشته باشد برعهده سیاستگذاران جشنواره است و شاید این دوستان قبل از برگزاری جشنواره و براساس ارزیابی که از وضعیت سینمای ایران داشته اند که شامل سطح کیفی آثار تولید شده است، به تعداد ۲۲ فیلم رسیده اند. شاید به این نتیجه رسیده اند که آثار سینمای ایران امسال سطح کیفی خوبی ندارند و همین تعداد فیلم برای حضور در جشنواره کافی است یا اینکه دوستان به این نتیجه رسیده اند که به دلیل تغییر مکان کاخ جشنواره، ظرفیت تعداد نمایش بیشتر را ندارند. به همین دلیل در حال حاضر نمی توانیم انتقاد جدی داشته باشیم که چرا دبیر جشنواره و یا شورای سیاستگذاری تصمیم به حضور ۲۲ فیلم گرفته اند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «قلاده های طلا» بیان کرد: نظر شخصی من این است که اگر حتی ۴۰ فیلم خوب که ویژگی های مناسبی برای حضور در جشنواره فیلم فجر دارند، داشته باشیم باید این ۴۰ فیلم در جشنواره حضور داشته باشند. البته این به آن معنا نیست که هر فیلمی باید در جشنواره حضور داشته باشد و باید دید فیلم ها شاخصه حضور در جشنواره فیلم فجر را دارند یا خیر. در چنین شرایطی اگر فیلم های خوبی تولید شده باشد اگر ۲۲ فیلم به ۲۷ فیلم هم برسد هیچ مشکلی ایجاد نمی شود. سطح کیفی آثار مشخص می کند چند فیلم می تواند در بخش مسابقه جشنواره حضور پیدا کند و این منطقی ترین شکل تصمیم گیری برای تعداد فیلم ها است.

بگذاریم هیات انتخاب مشخص کند چه تعداد فیلم به جشنواره راه یابد

وی با اشاره به اینکه در گذشته شاهد تصمیم گیری های اشتباه در جشنواره فیلم فجر بوده ایم و حتی برخی از آثار قابل اعتنا از بخش مسابقه خارج شدند، گفت: معتقدم منطقی ترین کار این است که بگذاریم هیات انتخاب فیلم ها را ببینند و سطح کیفی آثار را بسنجند و بعد تصمیم بگیرند که آیا آثار شاخص خوبی وجود دارد یا خیر. شاید در یک دوره تنها ۱۲ فیلم شاخص های مناسب برای حضور در بخش مسابقه را داشته باشند. تاکید می کنم که باید به شاخصه های مشترکی در زمینه تعداد فیلم ها برسیم و ببینیم که چه تعداد فیلم می‌تواند در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشته باشد.

خزاعی افزود: در برخی از جشنواره های دنیا اعلام می کنند که تعداد خاصی فیلم در جشنواره حضور پیدا می کند که این جشنواره ها معمولا بخش های متنوعی دارند. پیش از این گفتم که این امکان وجود دارد که دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزیابی‌ای در مورد کیفیت آثار تولیدشده در سینمای ایران داشته اند که به این نتیجه رسیده اند، اما چون اطلاعی در این زمینه ندارم نمی توانم نظر بدهم. اما این را می دانم که عرف و تصمیم منطقی و درست این است که ابتدا آثار دیده شوند و بعد در مورد تعداد آثاری که می تواند در جشنواره حضور داشته باشد تصمیم بگیریم.

دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر در بخش دیگر صحبت هایش توضیح داد: مساله دیگری که باید در نظر گرفت این است که سخت گیری بیشتر به معنای استانداردسازی نیست بلکه به این معنا است که ارزش جشنواره بین المللی فیلم فجر کم کم کاهش پیدا می کند چرا که هنرمندان کم کم از دایره رقابت در جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته می شوند و همین هنرمندان سال ها بعد تصمیم می گیرند که آثار خود را برای حضور در جشنواره فیلم فجر ارائه ندهند و کم کم باعث می شود که این آثار بدون حضور در جشنواره روانه بازار شوند و رقابت و هیجانی که در سال های قبل در این جشنواره وجود داشت، کمرنگ شود.

وی اضافه کرد: باید هنگام برنامه ریزی و سیاستگذاری جشنواره به این مساله توجه داشته باشیم که این جشن هم حال و هوای جشنواره ای دارد و هم به معنای گردهمایی سینماگران است. جشنواره بین المللی فیلم فجر شاخصه های بسیاری داشته است که باید این شاخصه ها حفظ شود.

خزاعی در پایان گفت: البته نباید فراموش کرد که پیش‌داوری کردن درباره جشنواره ای که هنوز برگزار نشده و حتی نام فیلم های آن اعلام نشده است، قضاوت عجولانه و سطحی خواهد بود و باید بگذاریم اسامی فیلم ها اعلام شود و ببینیم سیاستگذاران جشنواره چه برنامه ای را در نظر دارند و باید سعی کنیم تا آنجا که می توانیم به جشنواره کمک کنیم. جشنواره فیلم فجر هویت سینمای ایران است و نباید کاری کنیم هویت جشنواره از بین برود و تبدیل به یک جشنواره بی اهمیت شود.

جوایز جشنواره فیلم فجر سهمیه بندی نشود

اما کیوان کثیریان عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: تعداد کم فیلم های بخش مسابقه جشنواره ملی فیلم فجر می تواند یک امر مثبت باشد زیرا داوری ۳۰ تا ۴۰ فیلم سبب می شود که به نتیجه کارشناسی و تخصصی نرسیم. اما سوال این است که کارکرد جشنواره فیلم فجر و فلسفه وجودی آن چه بوده است؟ جشنواره فیلم فجر قرار بود پانورامایی از تولیدات سال سینمای ایران باشد یعنی بخش قابل توجهی از فیلم هایی که در سینمای ایران تولید می شود، بتواند در این جشنواره نمایش داده شود.

وی افزود: البته قرار نبود آنقدر فیلم ها در جشنواره سانس داشته باشند که به گیشه بعد از جشنواره لطمه بزند و از سوی دیگر هم قرار نبود فیلم های زیادی از جشنواره حذف شوند. در این میان یک راه حل میانه همیشه مغفول مانده و آن این است که بخش مسابقه و تعداد فیلم های حاضر در آن سرجای خود باشد، اما بخش های خارج از مسابقه پر و پیمان تری داشته باشیم.

این نویسنده با انتقاد از اینکه جشنواره فیلم فجر داوران متمرکزی دارد که جوایز را در بخش های مختلف سینمایی اهدا می کنند، بیان کرد: هیچ جشنواره ای در دنیا که داوری متمرکز دارد این تعداد جایزه نمی دهد بلکه این تعداد جوایز را آکادمی ها یا جشنواره های تخصصی به بخش های تخصصی می دهند، اما در جشنواره فیلم فجر داوران غیرتخصصی و محدود ارزش جوایز را کم می کنند.

هیچ جشنواره ای در دنیا که داوری متمرکز دارد این تعداد جایزه نمی دهد بلکه این تعداد جوایز را آکادمی ها یا جشنواره های تخصصی به بخش های تخصصی می دهند
کثیریان اضافه کرد:‌ این ۲۲ فیلم باید در پنج رشته داوری و جوایز آنها داده شود. اینکه این تعداد فیلم در ۱۰ روز داوری شود و بخش های مختلف مانند صدا، موسیقی، جلوه های ویژه و ... درست داوری شود، یک امر محال است بنابراین شکل ایده آل این است که فیلم ها در رشته های محدود داوری شوند و جوایز تخصصی نیز توسط داوران تخصصی در جشن‌های دیگر داده شود.

این منتقد سینما توضیح داد: داورانی که انتخاب می شوند تا چه اندازه می توانند فرق صدا را تشخیص دهند بنابراین مبنای جوایز کاملا زیر سوال می رود. در این زمینه اشتباه هایی نیز پیش می آید، مانند دوره قبل موسیقی فیلمی نامزد دریافت جایزه شد که موسیقی آن تنها در تیتراژ است این امر نشان می دهد که اهدای جوایز روی کاغذ انجام شده است. یا فیلمی در بخش جلوه های ویژه بصری نامزد شده بود که کارگردان فیلم می گفت در فیلم من تنها یک باران آن هم روی شیشه ماشین بود. در واقع می توان گفت جوایز را در جشنواره فیلم فجر تقسیم می کنند. به همین دلیل باید گفت مساله اصلی جشنواره فیلم فجر تعداد جوایز و اختصاص آن است یعنی جوایز آن مانند اسکار است اما داوری آن مانند کن انجام می شود.

کثیریان درباره اینکه جشنواره فیلم فجر باید بخش خارج از مسابقه داشته باشد، گفت: بخش خارج از مسابقه کمک می کند که تعداد بیشتری فیلم دیده شود زیرا جشنواره تا این اندازه لاغر هم خوب نیست. ما یا جشنواره را آنقدر چاق می کنیم و همه فیلم ها را وارد بخش مسابقه می کنیم که همه کلافه می شوند و یا بخش مسابقه را آنقدر کم می کنیم که جذابیت و هیجان آن از بین می رود گویی نمی خواهیم حالت تعادلی برای جشنواره ایجاد کنیم و هر سال با تغییرات زیادی مواجه هستیم.

ما یا جشنواره را آنقدر چاق می کنیم و همه فیلم ها را وارد بخش مسابقه می کنیم که همه کلافه می شوند و یا بخش مسابقه را آنقدر کم می کنیم که جذابیت و هیجان آن از بین می رود
وی در بخش دیگر صحبت هایش درباره حذف بخش مستقل فیلم اولی ها و رقابت آنها با فیلمسازان باتجربه تر گفت: اینکه بخش فیلم های اول در جشنواره حذف شده است و همه با هم داوری می شوند اتفاق خوبی است، اما در این زمینه نباید سهمیه بندی کرد یعنی نباید گفت که پنج فیلم اولی برای حضور در بخش مسابقه کافی است بلکه باید هر فیلمی اگر خوب بود در جشنواره حضور داشته باشند.

این نویسنده با تاکید بر اینکه این سهمیه بندی ها به ضرر همه است، بیان کرد: مثلا می گویند حتما باید فیلم جنگی در جشنواره حضور داشته باشد و هر فیلم جنگی با هر کیفیتی را وارد جشنواره می کنند تا بگویند فیلم دفاع مقدسی داریم. اگر قرارست ۲۲ فیلم انتخاب شود، ۲۲ فیلم واقعی باشد و اگر بگویند فیلم این کارگردان یا آن تهیه کننده چون سینماگران مطرحی هستند باید در جشنواره باشد، درست نیست. در چنین شرایطی فیلمسازی که فیلم خوبی ساخته است ولی معروف نیست از بخش مسابقه بیرون می ماند.

کثیریان با مرور اتفاقی که سال گذشته در آستانه جشنواره فیلم فجر افتاد، تاکید کرد: فیلم هایی مانند «یه وا» به کارگردانی آناهید آباد و «کارت پرواز» به کارگردانی مهدی رحمانی از جشنواره خارج شدند و جای آنها فیلم کارگردانی چون مسعود جعفری جوزانی را در لیست گذاشتند که فیلم واقعا بدی بود. معتقدم فیلم های بخش مسابقه باید از همه فیلم های جا مانده از این لیست بهتر باشد و اگر اینگونه نباشد باید صدای اعتراض همه درآید. ما باید به عنوان رسانه طرف بهترین کارها را بگیریم حال کارگردان فیلم می خواهد جوان باشد یا مشهور نباشد. معمولا هر دوره باید ۵ یا ۶ سهمیه در اختیار یک سری از کارگردانان باشد و به تعداد همین سهمیه‌ها، فیلم هایی که لیاقت حضور دارند از بخش مسابقه جشنواره جا می مانند.

جشنواره فیلم فجر محافظه‌کار است

معمولا هر دوره باید ۵ یا ۶ سهمیه در اختیار یک سری از کارگردانان باشد و به تعداد همین سهمیه ها، فیلم هایی که لیاقت حضور دارند از بخش مسابقه جشنواره جا می مانند

کثیریان درباره ترکیب هیات انتخاب جشنواره در سال های مختلف بیان کرد: ترکیب هیات انتخاب در همه سال ها اینگونه است که فیلم ها به گونه ای انتخاب شود که کارگردانان خاصی در جشنواره حضور داشته باشند چرا که با این کارگردانان تعارف دارند. غالبا طیف هیات انتخاب، طیف محافظه کار است و جشنواره فیلم فجر نیز می خواهد همچنان محافظه کار باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه ساختارشکنی در اهدای جوایز کمتر دیده شده است، توضیح داد: سالی که سعید روستایی برای فیلم «ابد و یک روز» جایزه گرفت جزو استثناها بود. با توجه به اینکه در آن دوره از تقسیم جوایز دست برداشتیم اتفاق بسیار خوبی رخ داد.

این مستندساز بیان کرد: اتفاقات عجیب همیشه در جشنواره فیلم فجر رخ می دهد به عنوان مثال فیلم «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره فیلم فجر همه جوایز اصلی را دریافت کرد اما «جرم» بهترین فیلم می شود. این اتفاق یک بار دیگر سر فیلم های «مهاجر» و «هامون» رخ داد، همه جوایز را به «هامون» دادند و بهترین فیلم «مهاجر» شد. این یعنی اینکه جشنواره فیلم فجر سیاست های خود را دارد و تصمیم گرفته می شود که چه فیلمی چه جایزه ای بگیرد. اگر جشنواره فیلم فجر می خواهد یک جشنواره واقعی باشد نباید جوایز آن از پیش تعیین شود.

وی با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم فجر در بخش داوری و هیات انتخاب باید واقعی باشد، گفت: هیات انتخاب از هیات داوری بسیار مهم تر است زیرا وقتی هیات انتخاب یک فیلم را انتخاب نمی کند، کسی نیز آن را نمی بیند مانند فیلم «کارت پرواز» که فیلم بسیار خوبی بود ولی فراموش شد. در چنین شرایطی سرنوشت فیلمساز و فیلم و عواملش دست هیات انتخاب است.

کثیریان در پایان گفت: مساله جالب این است که بعد از پایان جشنواره فیلم فجر، فیلمسازان تماس می گیرند و می گویند جشن منتقدان چه زمانی برگزار می شود، چراکه نسبت به داوری جشنواره فیلم فجر اعتماد ندارند و باید جشنواره فیلم فجر دوباره اعتمادها را به خود جلب کند.

 

منبع: مهر

3436 - فائز حسینی

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر (301 خبر):

301 - «مغزهای کوچک زنگ زده» با اختلافی فاحش در صدر / بهترین های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به انتخاب نویسندگان سی نت

300 - شماره دوم نشریه الکترونیکی سی نت ویژه حشنواره فیلم فجر منتشر شد / معرفی بهترین های جشنواره به انتخاب نویسندگان سی نت

299 - اختصاصی سی نت: کلیدی ترین صحبت های مطرح شده عوامل فیلم های سینمایی در نشست های خبری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

298 - صحبت های رسول صدرعاملی دردسرساز شد/ شکایت از جشنواره فیلم فجر برای داوری نکردن «لاتاری»

297 - مجیدرضا مصطفوی خطاب به دبیر فیلم فجر مطرح کرد: حذف «آستیگمات» از فیلم فجر براساس تعمد بوده است

296 - توضیحات طائرپور درباره‌ی یک حاشیه مراسم اختتامیه: تنها چاره این بود خودم خط قرمزهای تلویزیون را رعایت کنم

295 - افخمی: با «به وقت شام» و «لاتاری» رفتار فاشیستی می‌کنند

294 - دو گزینه حوزه هنری از فیلم های جشنواره برای اکران نوروز/ لاتاری، فیلشاه و فیلم کمدی لونه زنبور

293 - پیام فرمانده کل سپاه به حاتمی کیا: حرف‌های شما در اختتامیه جشنواره علامت شجاعت و اخلاص است

292 - اظهارات خشایار الوند درباره پخش زنده اختتامیه فجر از تلویزیون: باید برای تلویزیون کف و سوت بزنیم؟

291 - اتفاق زشت و ترسناک در جشنواره فیلم فجر افتاد/ مستندها داوری نشدند

290 - واکنش حیدری فاروقی به داوری نشدن فیلم‌های مستند جشنواره فیلم فجر

289 - بیانیه هیات مدیره انجمن مستندسازان: برخورد جشنواره فیلم فجر با مستندها توهین آمیز بود/ پاسخگو باشید

288 - انتقاد کارگردان «فیلشاه» از داوری نشدن فیلمش در فجر

287 - واکنش یک صنف سینمایی به اظهارات کارگردان «ابوقریب»

286 - «برای حاتمی کیا تخت پادشاهی درست کنید»/ بازخوانی صحبت های چهار سال قبل علی معلم درباره ابراهیم حاتمی کیا

285 - نامزدهای بهترین های جشنواره سی و ششم به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند / «مغزهای کوچک زنگ زده» در صدر

284 - برگزیدگان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند: "تنگه ابوقریب" با 6 سیمرغ و "مغزهای کوچک زنگ زده"با 4 سیمرغ پیشتاز/ از مضحکه «دو سیمرغی» تا طعنه‌های هومن سیدی و فریادهای ابراهیم حاتمی‌کیا

283 - به زبان سینما/یادداشت سیدجواد صفوی برای "عرق سرد"

282 - نامزدهای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد/ پیشتازی «مغزهای کوچک زنگ زده» و «تنگه ابوقریب» در 11 رشته و نقره داغ شدن «لاتاری»

281 - سکوت سر شار از نا گفته ها/یادداشت سیدجواد صفوی برای "امیر"

280 - قابل پیش بینی/یادداشت سیدجواد صفوی برای "به وقت شام"

279 - ما کجای جهان ایستاده ایم؟ / یادداشت حدیث جان بزرگی برای چند فیلم جشنواره سی و ششم فیلم فجر

278 - گامی به جلو/یادداشت سیدجوادصفوی برای "لاتاری"

277 - ساختار مناسب با فیلمنامه ای ناقص / یادداشت نساء نیکو برای فیلم «ماهورا»

276 - تنهایی آدمها در دنیای ارتباطات / یاداشت ندا طهرانی برای فیلم «جشن دلتنگی»

275 - واکنش فاطمه معتمدآریا به «تنگه ابوقریب» / مردانی که قهرمان می‌مانند

274 - تقدیر ظریف از فیلم جدید ابراهیم حاتمی کیا

273 - «بمب یک عاشقانه» رکوردار سانس فوق‌العاده شب هفتم / 18 سانس فوق‌العاده

272 - وزیر ارشاد اعلام کرد: دبیر سال بعد جشنواره فیلم فجر مشخص نیست

271 - چالشی به نام پخش زنده اختتامیه جشنواره فیلم فجر

270 - جامعیت گمشده، سوالاتی که بی جواب ماند / یادداشت کیوان کثیریان برای مستند «بانوی قدس ایران»

269 - انفجار اتمي / یادداشت آرش عنایتی برای فیلم کوتاه «حیوان»

268 - تنهایی و تک افتادگی یک زن / یادداشت پویان عسگری برای فیلم «عرق سرد»

267 - «غیرت» وجه غالب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

266 - بهرام توکلی کارگردان فیلم «تنگه ابوقریب»: سینمای مستقل در ایران وجود ندارد

265 - اعلام نامزدهای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شنبه 21 بهمن ماه پس از اكران آخرين فيلم سینمای رسانه

264 - سربه‌راهیِ بچه‌زرنگ! / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» هومن سیدی

263 - بخشی از ناگفته های جنگ تحمیلی در یک شاهکار سینمایی / یادداشت لاله محمودی برای فیلم «تنگه ابوقریب»

262 - گذشتن از خود به خاطر دیگران / یادداشت شبنم محمودی شرق برای فیلم «سرو زیر آب»

261 - در ستایش بازی/یادداشت سیدجواد صفوی برای "دارکوب"

260 - سوز واقعه / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم «تنگه ابوقریب»

259 - فیلمی گرم از دلِ سردی / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم "عرق سرد"

258 - کمی تا قسمتی ساده/یادداشت سیدجواد صفوی برای "خجالت نکش"

257 - مغز بزرگ هوشمند و به روز / یادداشت شبنم محمودی شرق برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»

256 - بدون تماشای فیلم رای بدهید! / «نتوانستیم جلوی این اتفاق را بگیریم»

255 - پاسخ عماد افروغ به تهیه‌کننده «امپراتور جهنم»

254 - هایده صفی یاری از «وقت ناهار» گفت/ از چراهای فیلم رها نشده ام

253 - تدوینگر «به وقت شام»»: حاتمی‌کیا یک فیلم پرهیجان می خواست/ داعش از این هم خشن‌تر است

252 - کارگردان فیلم «عرق سرد«»: تفکر حاکم در تلویزیون ریاکارانه است

251 - هومن سیدی: قصد ما در فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» سیاه نمایی نبود

250 - رسانه‌های غیررسمی جشنواره را قرق کرده‌اند/ چه کسی مجوز داده است؟

249 - مجید محیدی: «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی یکی از بهترین فیلم های جشنواره است

248 - نمای نسبتا دور/یادداشت سید جواد صفوی برای "چهارراه استانبول"

247 - آدمهای گمشده در دنیای فراموشی / یادداشت مصطفی محمودی برای فیلم «امیر»

246 - سرریزِ هیجان / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم «به وقت شام»

245 - ستودنی اما ناکافی / یادداشت لاله محمودی برای فیلم «به وقت شام»

244 - سفر به اطراف چزابه / یادداشت سید جواد صفوی برای "تنگه ابوقریب"

243 - فرصت سوزی / یادداشت سیدجواد صفوی برای فیلم " کار کثیف"

242 - قهرمانان عاصی و تنها در حاشیه خلیج فارس / یادداشت ندا طهرانی برای فیلم «لاتاری»

241 - قیصر نمایی / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم «لاتاری»

240 - چسباندن آگهی به دیوار پلاسکو / یادداشت حمید سلجوقی در نمایی از فیلم «چهارراه استانبول»

239 - خوب فروختن یا خوب بودن؛ مسئله این هم نیست! / یادداشت مهدی تیموری برای فیلم «چهارراه استانبول»

238 - یک فیلم محترم / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم «بمب، یک عاشقانه»

237 - سینمای ناب / یادداشت احمد شاهوند برای «شعله ور»

236 - ده فیلم برتر آرای تماشاگران تا پایان روز دوم اعلام شد

235 - عشق، نوستالژی، ارتباط و جنگ / یادداشت لاله محمودی برای فیلم «بمب، یک عاشقانه»

234 - دیرفهم و دیرهضم / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم «شعله ور»

233 - فرصت از دست رفته / یادداشت فرهاد خالدی نیک برای فیلم «جاده قدیم»

232 - چیدمان بی حساب و کتاب / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «جاده قدیم»

231 - جاده خاکی / یادداشت حمید سلحوقی برای فیلم «جاده قدیم»

230 - یک شکست تمام عیار / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «کامیون»

229 - شروع خوب، پایان بد / یادداشت حمید سلحوقی برای فیلم «کامیون»

228 - «کامیون طاقت جاده قدیم را ندارد!» / یادداشت فائز حسینی برای فیلم های «کامیون» و «جاده قدیم»

227 - آرای مردمی جشنواره ی فیلم فجر تا دوشنبه اعلام نمی شود

226 - پردیس هویزه مشهد به دلیل ناعدالتی از اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر انصراف داد

225 - آغاز انتشار مجدد نشریه الکترونیکی سی نت پس از شش سال / یادداشت احمد شاهوند پیرامون چهارده سال همنشینی بی وقفه با «سینما»

224 - به استقبال هشتمین تغییر در هشتمین سال پیاپی / یادداشت زرنوش محمدی برای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

223 - هندوانه ي در بسته / یادداشت فرهاد خالدار برای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

222 - به نام کاهش بودجه، به کام دوستداران اعمال سلیقه! / یادداشت مجتبی اردشیری در رثای جشنواره کوچک شده فیلم فجر

221 - خانه خلوت / پیش درآمدی بر جشنواره سی و ششم فیلم فجر نوشته سیدجواد صفوی

220 - سی و شش سالگی... / یادداشت حمید سلجوقی برای آغاز جشنواره سی و ششم

219 - شماره اول نشریه الکترونیکی سی نت ویژه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد

218 - به احترام سیمرغ؛ برپا! / یادداشت مهدی تیموری برای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

217 - سهم مغفول‌مانده مخاطبان شهرستانی از جشنواره فیلم فجر / یادداشت تیلدا حسینی به بهانه آغاز جشنواره سی و ششم فیلم فجر

216 - ماراتن جشنواره سی و ششم فیلم فجر آغاز شد/ برگزیدگان مسابقه تبلیغات سینمای ایران معرفی شدند

215 - پردیس سینمایی «شهرک» همزمان با جشنواره فیلم فجر افتتاح شد: راه اندازی ۲ سالن از 11 سالن

214 - ۳ فیلم در سینما آزادی به سانس فوق العاده رسید/سینماگران کنار مردم

213 - اکران خصوصی «لاتاری» با حضور دو نماینده مجلس

212 - پروانه نمایش فیلم سینمایی «عرق سرد» صادر شد + عکسی جدید از سحر دولتشاهی با گریمی متفاوت در نقش مهرانه نوری

211 - یادداشت کوتاه کیوان کثیریان برای دو فیلم «شعله ور» حمید نعمت الله و «سوءتفاهم» احمدرضا معتمدی در اولین روز جشنواره سی و ششم

210 - دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر: سیمرغ فیلم اول و هنر و تجربه اهدا می‌شود/ نکوداشت علی معلم

209 - علیرضا قربانی ترانه تیتراژ فیلم سینمایی «چهار راه استانبول» مصطفی کیایی را خواند/ آخرین مراحل فنی فیلم در راه جشنواره

208 - «کار کثیف» خسرو معصومی ۱۲۰۰ پلان داشت/ چالش صداگذاری با تنوع لوکیشن

207 - تماشای «فیلشاه» را در جشنواره از دست ندهید/ ایجاد یک جریان در انیمیشن ایران

206 - نامزدهای بخش مسابقه تبلیغات سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد

205 - مرتضی غفوری فیلمبردار سینمای ایران: «ماهورا» یکی از سخت ترین فیلم هایی بود که در طول زندگی ام کار کردم/ 3 روز وقت برای ضبط تنها یک پلان

204 - به دلیل حضور کمال تبریزی در ترکیه برای ساخت فیلم «خودسر»، داوری فیلم های فجر با تأخیر انجام می‌شود

203 - اعضای هیأت داوران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

202 - واکنش پیمان معادى به تغییر تهیه کننده فیلم "بمب، یک عاشقانه": نام مانی حقیقی را آوردم تا منتظر مهر تایید شورا بر نام احسان رسول اف نباشم

201 - کامبوزیا پرتوی: قرار بود بهروز وثوقی نقش اصلی «کامیون» را بازی کند/ فیلم سینمایی «کامیون» امسال در جشنواره رونمایی خواهد شد

200 - از ارومیه تا زاهدان: نمایش قطعی 15 فیلم‌ سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر در 30 استان کشور

199 - انتخاب بهترین فیلم مردمی جشنواره فیلم فجر از طریق تلگرام، اپلیکیشن و سایت

198 - «مغزهای کوچک زنگ‌زده» فیلمی با ریتم تند/ اولین تجربه ساخت آب در «جشن دلتنگی»

197 - ساخت موسیقی «به وقت شام» توسط کارن همایونفر به پایان رسید/ جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی خواهد شد

196 - مصطفی کیایی: فقط سازمان آتش نشانی از «چهارراه استانبول» حمایت کرد/ امیدوارم نتیجه فیلم را در جشنواره ببینیم

195 - محمدحسین مهدویان: «لاتاری» بهترین فیلمی‌ست که تا به حال ساخته‌ام + جدیدترین عکس از هنرنمایی ساعد سهیلی

194 - پاسخ احمد امینی به فرزاد موتمن: «سراسر شب» در هیات انتخاب جشنواره کمتر از چهار رای داشت

193 - مدیر سایت سینماتیکت: مشکلی در خرید بلیت اینترنتی جشنواره فیلم فجر نخواهد بود/ تحویل بلیت از ۶ بهمن

192 - رونمایی از نخستین عکس "امیر جدیدی" در فیلم سهیل بیرقی/ «عرق سرد» آماده نمایش در جشنواره

191 - عباس نادران: اگر از امتیازاتم استفاده می کردم، «شاه کش» در جشنواره بود

190 - کامبوزیا پرتوی: «کامیون» بدون ممیزی ساخته شد/ خوشحالم که فیلم من به قید قرعه در افتتاحیه اکران می شود

189 - اعلام گروه بندی فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برای خرید بلیت های مردمی

188 - آغاز پیش فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر از ساعت 10 صبح شنبه 30 دی

187 - سینماهای مردمی سی‌ و ششمین جشنواره فیلم فجر مشخص شد/دو سینمای تازه تاسیس به جشنواره نرسیدند/پردیس «مگامال» تنها سینمای جدید این دوره از جشنواره

186 - برخلاف شایعات مطرح شده «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا به فجر می‌رسد/ انجام اصلاحاتِ ۲ دقیقه پایانی

185 - محمدرضا عقیلی با "امپراتور جهنم" در جشنواره فیلم فجر

184 - حاشیه‌نگاری بر جنجالی‌ترین سیمرغ فیلم فجر

183 - جنگی‌سازان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را بشناسید

182 - آئین بزرگداشت «اکبر عبدی» در جشنواره فیلم فجر

181 - تصویر بیکاری و مهاجرت در «کار کثیف»/ سیزدهمین فیلم خسرو معصومی در جشنواره سی و ششم

180 - افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به دلیل کاهش هزینه‌ها حذف شد

179 - رقابت سیمرغ‌داران سال 95 در فجر سی‌وششم

178 - تلویزیون برای جشنواره فیلم فجر چه می‌کند/ ۴ برنامه با چند رویکرد، «هفت» هنوز بلاتکلیف است

177 - ابراهیم داروغه‌زاده: فیلم‌های جشنواره در دسترس هر کسی نیست تا بتواند آنها را ببیند

176 - «خجالت نکش» در مراحل پایانی + عکس جدید/ قرعه‌کشی فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر اتفاق خوبی بود

175 - آخرین وضعیت پارکینگ سینمای رسانه‌ها/ نشست‌ها پس از نمایش فیلم است

174 - تفریحات ناسالم در فجر36/ نقشه برای وارد کردن فیلم به جشنواره و بردن جشنواره به حاشیه!

173 - فیلم‌های کوتاه جشنواره ملی فجر اکران مردمی ندارد/ اهدای یک سیمرغ

172 - منیژه حکمت: سیاهی لشکر جشنواره نخواهم بود، اگر سانس «جاده قدیم» در سینمای رسانه بدون قرعه‌کشی بود، فیلم‌ام را از جشنواره بیرون می‌کشیدم

171 - اظهار نظرهای جدید سهیل بیرقی کارگردان «عرق سرد»/ فیلم حساس جشنواره امسال

170 - مهران احمدی با اولین فیلم سینمایی اش در جشنواره امسال: «مصادره» یک کمدی با دغدغه‌‌های انسانی

169 - پوریا آذربایجانی کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره: فیلم «جشن دلتنگی» روایتی از گره خوردن روابط آدم‌ها در فضای مجازی است

168 - رقابت مستندها در جشنواره امسال می‌تواند جریان‌ساز باشد

167 - محمدحسین نیرومند عضو هیأت انتخاب ادوار جشنواره فیلم فجر: روش‌های اقناعی در انتخاب مستقل آثار

166 - محمدعلی حسین‌نژاد: سال گذشته بعضی فیلم‌ها با تصمیم دبیر در جشنواره جای داده شد

165 - سحر عصر آزاد: جشنواره فیلم فجر سال تحویل سینمای ایران است

164 - رضا مقصودی: شوخی‌های جدی در فیلم «خجالت نکش» وجود دارد

163 - داروغه‌زاده نمایش فیلم برای اعضای کمیسیون فرهنگی قبل از آغاز جشنواره را تکذیب کرد/ فیلم‌ها برای هیچ فرد، نهاد و گروهی امکان نمایش ندارد

162 - شاهین امین معتقد: حضور در جشنواره فیلم فجر نباید سهمیه‌بندی باشد

161 - تماشاي ناقص فیلم‌ها، همیشه انتخاب در فجر را دشوار می‌کرد

160 - چالش تشخیص هویت در «وقت ناهار» یکی از فیلم های کوتاه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

159 - گفتگو با منیژه حکمت در مورد فیلم جدیدش در جشنواره: دغدغه‌های اجتماعی در یک بستر متفاوت

158 - گزارش کامل حضور وزیر ارشاد در جمع مدیران جشنواره فجر۳۶

157 - «شعله‌ور»؛ فیلم جدید حمید نعمت الله درباره حسادت

156 - رویارویی عشق و زندگی با جنگ در «ماهورا»

155 - سیمرغ بر شانه کدام کارگردان می‌نشیند؟/ آیا محمدحسین مهدویان هت تریک می کند؟

154 - لبخند سیمرغ به کمدی‌های جدید سینمای ایران

153 - دبیران دوره های قبلی را بشناسید/ رکوردداران برگزاری جشنواره فیلم فجر

152 - نگاهي به حضور چهار فیلم‌ دومی در جشنواره سی و ششم/ از پیمان معادی با «بمب» تا سهیل بیرقی با «عرق سرد»

151 - فقط 6 فیلم جشنواره فجر 36 محصول بخش دولتی است/ جشنواره فیلم‌های بخش خصوصی!

150 - آئین بزرگداشت «منوچهر اسماعیلی» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

149 - سیدجمال ساداتیان عضو هیات انتخاب جشنواره: همدلی و یکرنگی جشنواره سی و ششم به نمایش درآمد

148 - شاهین شجری کهن منتقد سینما: پایبندی به یک قانون تعریف شده، به اعتبار جشنواره اضافه می‌کند

147 - مرور جشنواره فیلم فجر از ابتدا تاکنون با فریدون جیرانی در «چشم شب روشن»/ از جنجالی‌ترین تا شاخص‌ترین ها

146 - تورج منصوری: پایبندی به آئین‌نامه جشنواره فیلم فجر از هر چیزی مهم‌تر است

145 - تدبیر و ابتکار روابط عمومی، اولین حرکت شفاف و صریح جشنواره امسال بود

144 - فرش قرمز از جشنواره فیلم فجر حذف شد/ کاهش ۵۰ درصد هزینه‌های جشنواره نسبت به سال گذشته

143 - جشنواره‌‌ای به رنگ فجر/ حضور 9 فیلم دفاع مقدسی در جشنواره امسال

142 - فرصت شرکت نهادها و سازمان‌ها در بخش «تجلی اراده ملی»

141 - جدول اکران سینمای رسانه (پردیس ملت) سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مشخص شد/ آغاز اکران فیلم ها از جمعه 13 بهمن/ رورانه نمایش 3 فیلم طی 9 روز

140 - اطلاعات جدید از فیلم گمنام جشنواره امسال "خجالت نکش" با بازی احمد مهرانفر و شبنم مقدمی/ یک فیلم اولی کمدی از "رضا مقصودی" نویسنده «لیلی با من است» و «همیشه پای یک زن در میان است»

139 - نوید محمودی کارگردان «چند متر مکعب عشق» پدیده جشنواره سی و دوم: فیلم جدیدمان «شکستن همزمان بیست استخوان» با بازی محسن تنابنده را به جشنواره دادیم اما انتخاب نشد

138 - اولین واکنش فرزاد موتمن به حضور نداشتن «سراسر شب» در جشنواره فجر/ فیلم را برای منتقدان و روزنامه‌نگاران نمایش خواهم داد

137 - اقدامی جالب و جدید از سوی ستاد جشنواره فیلم فجر: برای جلوگیری از اعتراضات، صبح روز چهارشنبه 20 دی جدول نمایش فیلم های سینمای رسانه قرعه کشی میشود

136 - ۱۶ مجموعه سینمایی در تهران میزبان جشنواره فیلم فجر می‌شود/سینما آستارا نخواهد رسید، پردیس سپنتا به احتمال 95 درصد به جشنواره می رسد

135 - بابک حمیدیان با 4 فیلم، پرکاترین بازیگر جشنواره سی و ششم فیلم فجر / لیست کامل بازیگرانی که با فیلم هایشان در جشنواره امسال حضور خواهند داشت

134 - بایکوت کامل فیلم اولی ها / حضور تنها 3 فیلم اولی در جشنواره امسال

133 - سید جمال ساداتیان یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر امشب میهمان برنامه زنده «سی و پنج» فریدون جیرانی

132 - توضیحات ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره در مورد 3 فیلم "شعله ور"، "آشغال های دوست داشتنی" و "امپراطور جهنم"

131 - فیلم های مهمی که فرم حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را پر نکرده بودند + دو فیلمی که به دلایل فنی به جشنواره نرسیدند

130 - غایبان جشنواره امسال/ فیلم هایی که به دلیل کیفیت مجوز حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را دریافت نکردند

129 - ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره: تصمیم برای بخش خارج از مسابقه‌ی فجر منوط به تقاضاست

128 - مضمون ۱۶ فیلم بخش مسابقه اجتماعی است/حضور ۳ فیلم با موضوع مقاومت و دفاع مقدس

127 - غلامرضا موسوی: انصراف فیلم‌هایی که در جشنواره با سر و صدا مواجه می‌شوند/نگرانی از داوری‌ها

126 - انصراف «آشغالهای دوست داشتنی» از جشنواره فیلم فجر

125 - آغاز به کار پرديس سیمایی «سپنتا» به مدیریت مسعود جعفری جوزانی همزمان با جشنواره فیلم فجر + عکس

124 - هیاهوی اکران یا هیاهوی جشنواره / برگ برنده فیلم‌های انتخاب نشده در سودای سیمرغ

123 - پرویز آبنار صداگذار سینمای ایران: پردیس ملت از لحاظ پخش صدا مناسب است/ تغییری به نفع جشنواره فجر

122 - سینماهای مردمی؛ هویت اصلی جشنواره فجر

121 - کامبوزیا پرتویی کارگردان "کامیون": پایبندی جشنواره به آئین‌نامه خوشحال‌کننده است

120 - دیدگاه سعید سعدی و دو تهیه‌کننده دیگر درباره رقابت ۲۲ فیلم در سودای سیمرغ

119 - عبدالله اسفندیاری: رقابت تعداد زیاد فیلم در سودای سیمرغ، جشنواره را بی‌معنی می‌کند

118 - جواد نوروزبیگی: ثبات در انتخاب 22 فیلم؛ حرکت به سوی جشنواره استاندارد

117 - منوچهر محمدی تهیه کننده سینما: افزایش اعتبار جشنواره با تثبیت تعداد 22 فیلم در سودای سیمرغ

116 - روح الله حجازی: رقابت 22 فیلم در فجر یعنی توجه به کیفیت

115 - رسمی: فیلم های بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

114 - سیمرغ‌داران سال گذشته با کدام فیلم به فجر 36 می‌آیند؟

113 - راهیابی 22 فیلم به بخش مسابقه، شأن جشنواره را حفظ می‌کند

112 - هارون یشایایی: انتخاب 22 فیلم در «سودای سیمرغ» داوری را عادلانه‌تر می‌کند

111 - ابوالحسن داوودی: سلیقه‌حرفه‌ای در قضاوت‌های فجر تعیین‌کننده است

110 - پردیس ملت در حال آماده‌سازی برای فجر است/تدارکِ اینترنت و پارکینگ

109 - شاید این 7 نفر شما را عصبانی کنند/ نگاهی به هیات انتخاب این دوره جشنواره فیلم فجر

108 - «عرق سرد» که از فیلم های حساس جشنواره به شمار می رود و داستان یک زن فوتبالیست را روایت می کند بعد از دریافت پروانه نمایش به دفتر جشنواره ارسال می شود + عکس جدید از باران کوثری

107 - حداقل تقاضای سازندگان «آشغالهای دوست داشتنی»/ حضور در جشنواره پس از 5 دوره و دریافت پروانه نمایش حق این فیلم است

106 - ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره خبر داد: اعلام اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره‌ی فجر تا 10 دی ماه

105 - همکاری مجدد کارن همایونفر با «حاتمی‌کیا»/ "به وقت شام" توسط هیات انتخاب جشنواره سی و ششم دیده شد

104 - فیلمبرداری «خودسر» جدیدترین ساخته کمال تبریزی به نیمه رسید/ احتمال عدم حضور فیلم در جشنواره

103 - «درخونگاه» به دفتر جشنواره رسید + عکس جدید

102 - «تنگه ابوغریب» یک اتفاق ویژه در جشنواره فجر است

101 - محمدعلی سجادی اعلام کرد: «طلاقم بده به خاطر گربه ها» را به فجر فرستادم

100 - توضیح قوه قضاییه درباره یک چالش سینمایی/ در انتخاب فجردخالت نکردیم

99 - سیدجمال ساداتیان عضو هیات انتخاب جشنواره: بیشتر فیلم‌های فجر را دیده‌ایم/ فعلا سورپرایز نشدیم

98 - برخلاف اظهار نظر پیشین مصطفی کیایی «چهار راه استانبول» به جشنواره فجر رسید + عکسی جذاب از فیلم

97 - صداگذاری «سراسر شب» فرزاد موتمن آغاز شد و به سرعت نسخه فیلم به دبیرخانه جشنواره فرستاده خواهد شد + عکس جدید از فیلم

96 - سوژه «شب لرزه» اسیدپاشی است/ تحویل نسخه فیلم به جشنواره

95 - «نسترن های وحشی» به جشنواره فیلم فجر تحویل داده شد

94 - صداگذاری «پیشونی سفید۲» آغاز شد/ نسخه فیلم به فجر رفت

93 - عبدالرضا کاهانی: خدا را شکر که سال‌هاست تکلیفم با جشنواره فجر روشن شده

92 - «کیفیت» تعیین‌کننده تعداد فیلم‌های فجر باشد/ رونق جشنواره حفظ شود

91 - قائم‌مقام مرکز گسترش سینمای مستندوتجربی: نمی‌توان مستند را از جشنواره فجر حذف کرد/ رقابت در بخش‌های اصلی

90 - تدوین «زنانی که با گرگها دویده‌اند» تمام شد/ انجام امور فنی برای حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

89 - ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره اعلام کرد: فقط هیات انتخاب فیلم‌ها را معرفی می‌کنند/ دخالتی در کارها نمی‌شود

88 - «گیتی همسر علیرضا» به دبیرخانه جشنواره ملی فجر تحویل داده شد

87 - سوال یک مستندساز درباره انتخاب‌های فجر/ حق برخی آثار ضایع شده است

86 - منیژه حکمت پس از گذشت 10 سال با فیلم جدیدش "جاده قدیم" پا به جشنواره فیلم فجر خواهد گذاشت

85 - انصراف سازندگان «آقای سانسور» از حضور در جشنواره فجر

84 - «امیر» تحویل دفتر جشنواره شد

83 - روزهای پایانی صداگذاری و میکس/ «هایلایت» در راه جشنواره فیلم فجر

82 - "لاتاری" سومین ساخته محمدحسین مهدویان برای سومین سال پیاپی به جشنواره فجر رسید + اولین عکس از هادی حجازی فر در این فیلم

81 - «شعله ور» تحویل دفتر جشنواره فیلم فجر شد

80 - حضور ۱۹۴ هنرمند در بخش تبلیغاتی جشنواره فیلم فجر

79 - ورود جدی معاونت پیشگیری از وقوع جرم به جشنواره فیلم فجر و نقش آفرینی در انتخاب فیلم‌ها

78 - طراح پوستر مشترک دو فیلم رسول صدرعاملی و منیژه حکمت در جشنواره فیلم فجر

77 - مهلت شرکت در مسابقه تبلیغات سینمای ایران به پایان رسید

76 - بزرگداشت «محمدعلی نجفی» سینماگر اصفهانی در جشنواره فیلم فجر

75 - فیلم سینمایی "گرگ بازی" به دفتر جشنواره فجر تحویل داده شد + عکس جدید از فیلم

74 - آخرین مراحل تولید فیلمی با بازی لیلا زارع و سعید آقاخانی/ «یک کیلو و بیست و یک گرم» اولین نمایش خود را در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر تجربه خواهد کرد

73 - حذف مستند «موج نو» از آثار منتخب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

72 - سینماهای سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به زودی اعلام خواهند شد

71 - فیلم های کوتاه داستانی جشنواره سی و ششم معرفی شدند

70 - مصطفی کیایی اعلام کرد: فیلم «چهار راه استانبول» به احتمال فراوان به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نمی‌رسد

69 - اعلام اسامی 11 فیلم منتخب هیأت انتخاب مستند جشنواره فجر 36

68 - انیمیشن سینمایی «فیلشاه» برای رقابت با فیلم‌های رئال به دفتر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ارائه شد

67 - «دِرِساژ» با بازی علی مصفا و شبنم مقدمی در راه جشنواره فیلم فجر

66 - «جن زیبا» پس از سی وششمین جشنواره فیلم فجر همزمان در ایران و ترکیه به نمایش درمی‌آید

65 - «تنگه ابوغریب» به دزفول رسید/ فیلم بهرام توکلی برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده می شود

64 - ثقفی: «روسی» درامی عاشقانه است و اواخر آذرماه فیلم جلوی دوربین می‌رود/ تلاش میکنیم فیلم را به جشنواره برسانیم

63 - اتمام بازی هادی کاظمی در «امیر»/ اولین رونمایی در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر خواهد بود

62 - ارایه نسخه‌ی اولیه فیلم سینمایی «عشق و آتش» به جشنواره‌ی فیلم فجر

61 - «بُهت» با مهتاب کرامتی به نیمه رسید و این اثر به زودی به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ارائه میشود

60 - طراح پوستر سی‌و ششمین جشنواره فیلم فجر: نقد کوچه‌بازاری جای نقد آگاهانه را گرفته است

59 - خبرهای جدید از فیلم جدید بهروز شعیبی: «دارکوب» در راه سی و ششمین جشنوراه فیلم فجر

58 - احیای بخش «تجلی اراده ملی» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

57 - حیدریان: تلاش برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر، دوری از حاشیه و توجه به اصل است

56 - گزارشی از هیات انتخاب ادوار جشنواره فیلم فجر/ امسال کار به رکوددارها سپرده شده است

55 - نظر سیف‌الله صمدیان درباره پوستر جشنواره فجر36 و برخی انتقادات ناپخته

54 - فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران منتشر شد

53 - ایرج تقی‌پور: پوستر جشنواره امسال ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارد

52 - گفت‌وگو با حمیدرضا بیدقی طراح پوستر جشنواره سی و ششم فیلم فجر

51 - محمد مهدی حیدریان: امیدوارم جشنواره امسال، سال تحول سینما باشد

50 - مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره: آماده سازی پردیس ملت برای جشنواره فیلم فجر آغاز شد

49 - پوستر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد

48 - هدیه تهرانی و علی مصفا برای سومین بار در فیلم سینمایی "واسطه" همبازی شدند/نسخه نهایی "واسطه" به زودی به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارسال میشود

47 - نسخه نهایی «موریانه» به زودی به فجر تحویل داده می‌شود/فیلمی با فرم خاص

46 - برای حضور در جشنواره ملی فیلم فجر فیلمبرداری «امیر» ادامه دارد/ تدوین همزمان توسط مستانه مهاجر

45 - ورود «زنانی که با گرگها دویده اند» به ماراتن جشنواره فیلم فجر

44 - فیلمبرداری «لالاکن» در شهرک گلستان ادامه دارد و عوامل در تلاش برای رسیدن نسخه فیلم به جشنواره سی و ششم/ تدوین ۲۰ درصد کار انجام شد

43 - کیومرث پوراحمد «رضا» را به جشنواره فیلم فجر می فرستد

42 - معرفی زودهنگام اعضاء هیات انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

41 - مرجان اشرفی زاده کارگردان "آبجی": اگر ۲۲ فیلم بخش مسابقه از بین فیلم‌های خوب انتخاب شود، می‌توان جشنواره‌ای حرفه‌ای برگزار کرد.

40 - آرش قاسمی: انتخاب پردیس سینمایی ملت هوشمندانه بود

39 - محمد کارت: حضور مستند در بخش سودای سیمرغ اتفاق مثبتی است

38 - حسین جعفریان: باید در هیئت داوران جشنواره فجر نماینده‌ای از عوامل فنی باشد

37 - توضیحات ابراهیم داروغه‌زاده درباره داوری انیمیشن‌ها در جشنواره فیلم فجر

36 - سعید ابوطالب: جشنواره فیلم فجر با سابقه طولانی که دارد، بر جریان فکری و هنری سینما تاثیرگذار است.

35 - ساعد نیک ذات: نباید جشنواره فیلم فجر را با جشنواره های خارجی مقایسه کنیم

34 - علیرضا رییسیان: برج میلاد هیچ زمان برایم جذابیتی نداشت

33 - اعلام فراخوان ثبت‌نام اهالی رسانه و منتقدان در جشنواره فیلم فجر

32 - فیلم جدید «روستایی»، تغییر ذائقه‌ای در سینما خواهد بود/"متری شش و نیم" به جشنواره نمیرسد و در سال 97 اکران میشود

31 - نخستین تصاویر از فیلم سینمایی «لاتاری» سومین ساخته محمدحسین مهدویان منتشر شد/ رونمایی از فیلم در فجر

30 - بابک حمیدیان و مینا ساداتی جلوی دوربین جشن دلتنگی رفتند/اولین نمایش فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

29 - با پایان یافتن مهلت حضور فیلم ها مجموعا 137 اثر در جشنواره فیلم فجر ثبت نام کردند(94 فیلم سینمایی و 43 مستند)/اعلام آثار سودای سیمرغ هفته اول دی ماه

28 - «آهوی پیشونی سفید ۲» فرم حضور در جشنواره ملی فیلم فجر را پر کرد

27 - «لالاکن» خود را برای جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند

26 - خسرو معصومی اعلام کرد: «کار کثیف» فرم فجر را پر کرد/ انجام آخرین مراحل فنی

25 - تاکید سفت و سخت دبیرخانه جشنواره: مهلت ارسال فیلم به جشنواره فیلم فجر تمدید نمی‌شود/ نسخه تدوین شده فیلم ها تا پایان آبان ماه باید به جشنواره ارسال شود

24 - فيلمبردارى «چهار راه استانبول» مصطفی کیایی با موضوع حادثه پلاسکو به پايان رسيد/ تلاش برای رسیدن نسخه فیلم به جشنواره

23 - فیلمبرداری «دِرِساژ» اولین فیلم بلند پویا بادکوبه با بازی علی مصفا و شبنم مقدمی به پایان رسید/اولین نماش در جشنواره فیلم فجر امسال

22 - تاریخ‌نگاری سالن رسانه‌های سینمایی در جشنواره فیلم فجر/ 25 سال از «شهر قصه» تا «پردیس ملت»

21 - پس از 8 سال جشنواره با برج میلاد خداحافظی کرد/ پردیس سینمایی ملت میزبان اهالی رسانه در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر شد

20 - «شاه‌کُش» یک درام معمایی متفاوت به کارگردانی وحید امیرخانی و با بازی مهناز افشار به جشنواره سی و ششم می‌آید

19 - فراخوان سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر اعلام شد/ آخرین زمان تحویل نسخه نهایی فیلم ها روز چهارشنبه 20 دی ماه

18 - تاخیر در انتشار فراخوان جشنواره ملی فیلم فجر نسبت به ۲ سال گذشته/سرانجام جوایز فنی از جشنواره می روند یا باز هم می مانند؟

17 - در جلسه مستندسازان با دبیر جشنواره فجر: نحوه حضور مستند در جشنواره فیلم فجر بررسی شد

16 - دبیر جشنواره فجر با نمایندگان فیلم کوتاه جلسه گذاشت

15 - تصمیم‌گیری برای جشنواره ملی فیلم فجر پشت درهای بسته

14 - دبیر شورای عالی تهیه کنندگان: حقوق اکران فیلم‌ها در جشنواره فجر پرداخت شود

13 - «آستیگمات» در راه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر + عکس جدید از باران کوثری

12 - سعید سعدی: فیلم سینمایی "مغرهای کوچک زنگ زده" جدیدترین ساخته هومن سیدی با پایان یافتن مراحل فنی به زودی آماده نمایش برای جشنواره سی و ششم میشود

11 - پیام تبریک ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به مناسبت روز ملی سینما

10 - «مسعود نجفی» برای دومین سال پیاپی به عنوان مدیر روابط عمومی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر معرفی شد

9 - انتقاد کیومرث پوراحمد از حذف احتمالی جوایز فنی جشنواره فیلم فجر/فیلم‌سازی «هلو بیا تو گلو» نیست

8 - «شعله‌ور» ساخته جدید حمید نعمت الله با بازی امین حیایی در جشنواره سی و ششم فجر رونمایی می‌شود

7 - فیلم سینمایی «ماهور» به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر می‌رود

6 - یادداشت رامین حیدری فاروقی پیرامون حذف بخش مستند از جشنواره فیلم فجر

5 - مستند نباید از جشنواره فجر حذف شود/ سینما فقط فیلم داستانی نیست

4 - فیلمبرداری«به وقت شام» حاتمی‌کیا ظرف 20روز آینده به پایان خواهد رسید/اولین نمایش در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

3 - سینما در انتظار فراخوان جدید جشنواره فجر/سیمرغ‌ها کم می‌شود؟

2 - ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر شد

1 - چرا لازم است تمام جوایز رشته‌های فنی از جشنواره فجر حذف شود

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت