New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  جشنواره فیلم فجر در دوران کرونا؛ آری یا نه؟ / نگاهی به برگزاری جشنواره فیلم فجر در گفت و گوی جمعی نویسندگان «سینما شبکه» (سی نت) با حضور سهیلا قوسی، سیدجواد صفوی، فرهاد خالدی نیک، مجتبی اردشیری و احمد شاهوند

arrow  حبیب اسماعیلی (تهیه‌کننده سینما): بهترین زمان برای برگزاری جشنواره فجر بهار سال آینده است/ هر کسی در سینما سرمایه‌گذاری کرده؛ سرمایه‌اش از بین رفته است/ 100 فیلم در نوبت اکران است

arrow  اعتراض کارگردان «سلام بمبئی» به تغییرات فیلمش برای پخش تلویزیونی

arrow  توضیحات دبیر جشنواره فیلم فجر درباره پردیس«ملت» و چند فیلم خبرساز/«مست عشق» حسن فتحی مجوز ساخت ندارد/فیلم مجیدی همچنان در حال فیلمبرداری است

arrow  ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در گفتگو با ایسنا اعلام کرد:‌ سینمای رسانه در جشنواره‌ امسال در مجموعه ای که سالن «سینما» داشته باشد، برگزار می‌شود

arrow  دورخیز «دوزیست» برای رونمایی در جشنواره فجر/ سعید خانی تهیه کننده فیلم: به زودی نسخه نهایی فیلم را به دبیرخانه جشنواره ارسال می کنیم/ به هیات انتخاب جشنواره خوش‌بین هستیم

arrow  محمد احمدی تهیه‌کننده سینما: برای «قتل عمد» و «بعد از تو» فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کردیم

arrow  رنگ‌آمیزی موسیقی «رد خون» چگونه تغییر کرد؟/ روایت یک همراهی ۱۵ساله

arrow  وضع گیشه سینماها در تابستان اسف‌بار بود/ هزینه سینماها 7-8 برابر شده است

arrow  آخرین وضعیت "توقیف" یک فیلم دفاع مقدسی به روایت کارگردانش

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

یک ساواکی تمام عیار! / گفتگو با نیما رئیسی به بهانه بازی در سریال "پروانه

:: 15 اردیبهشت 1392  5:19:38 PM  ::

نیما رئیسی در نمایی از سریال

نیما رئیسی در نمایی از سریال "پروانه"

 

سی نت: نیما رئیسی بازیگری است که اگر حافظه تصویری درستی نداشته باشید و او را در نقش مرد جوان جدی «داستان یک شهر» به خاطر نیاورید، یا اگر یادتان نیاید آخرین حضورش در سرالظ‌های تلویزیونی در «میوه ممنوعه» و در نقش یک داماد هنرمند صلح‌طلب بوده، به محض شنیدن صدایش یادتان می‌آید طنین آرام و گرم این صدا را بارها در نیایش‌های خاص «رادیو هفت» شنیده‌اید. آخری‌اش همان نیایش آخر برنامه رادیو هفت در شب تحویل سال نو. بازیگری که سلیقه سختگیرش اجازه نداد در پنج سال گذاشته جز بازی در چند تله فیلم حضور بیشتری در تلویزیون داشته باشد و به جای بازیگری در تلویزیون و سینما، بازیگری تئاتر و گویندگی را در کارنامه‌ کاری‌اش ثبت کند. کارنامه‌ای که با انتخاب نقش «طالبی» (رئیس اداره‌ای از ساواک در دهه 50) متنوع و جسورانه شده. نقشی که با رنگ و لعاب جنس بازی نیما رئیسی و نکته‌سنجی‌ها‌ی جلیل سامان به باورپذیرترین و واقعی‌ترین رئیس ساواک همه سرال ‌های انقلابی ساخته شده در این سال‌ها تبدیل شده. بهانه خوبی برای ما تا به او درباره سرالک «پروانه»، سبک بازی خودش و وسواس کاری‌اش گپ بزنیم..

بعد از چند سال با نقش پرچالشی به تلویزیون برگشتید. رئیس اداره ساواک که شبیه همه رئیس ساواک‌هایی که تا به حال دیده‌ایم، نیست. یک وجه تخت منفی ندارد، عاشق می‌شود و با خواسته‌هایش درگیر می‌شود. چطور کاراکتر «طالبی» را از آب و گل در آوردید؟
شعور، درک و جسارت زیادی می‌خواهد که یک کارگردان بازیگری را که همیشه نقش مثبت بازی کرده، برای یک نقش خاکستری با لایه ظاهری منفی دعوت کند. کاری که آقای سامان و آقای سهراب‌پور درباره من انجام داد. برایم فیلمنامه اکت‌محور، فیلمنامه خیلی محترمی است. بنابراین در یک فیلمنامه ایستا که فقط یکسری حالات در آن دیده می‌شود و اتفاق‌ها و کاراکتر‌ها، داستان را پیش نمی‌برند، جذابیتی نمی‌بینم. فیلمنامه «پروانه» پر از ریزه‌کاری و جزییات بود. ماجرا‌های کوچک و اتفاقاتی داشت که حتی من خواننده را میخکوب می‌کرد. وقتی فیلمنامه را خواندم، خاکستری بودن شخصیت طالبی از لابه‌‌لای نقش بیرون می‌زد. همه این دلایل کافی بود که تصمیم بگیرم در «پروانه» و در یک نقش منفی بازی کنم. گرچه می‌دانستم وقتی این نقش را بازی می‌کنم، لایه‌های مثبتش هم بیشتر می‌شود. می‌دانستم در این نقش نباید ادای منفی بودن در بیاورم.

یعنی فکر می‌کنید مخاطب در نقش منفی باورتان نمی‌کند؟
آدم لباسی را که به او نمی‌آید، نباید بپوشد. این نقش با پرداختی کاملا منفی به من نمی‌آمد ولی ماندن در یک سبک نقش هم یک قاعده همیشگی نیست اما باید شرایط ساخته شود تا چهره‌هایی که همیشه نقش مثبت بازی کرده‌اند، بتوانند با شیطنت نقش منفی هم رو کنند یا با‌لعکس. من برای قبول این نقش سرالن «ارمغان تاریکی» را دیده‌ بودم و وقتی از نزدیک آقای سامان را دیدم، فهمیدم آدم عمیق و کاردانی هستند و احساس کردم می‌توانیم با هم حرف بزنیم و حرف همدیگر را بفهمیم. همین احساس نزدیکی و درک، کافی بود تا برای قالب شکنی به آقای سامان اعتماد کنم.

فارغ از محتوا، «پروانه» از نظر فرم با سرالس‌هایی مثل «میوه ممنوعه» یا تله فیلم‌هایی که شما در آنها بازی کردید، متفاوت است. این فرم روی بازی شما تاثیر داشت؟ مثلا به این فکر می‌کردید که آدم‌های دهه 50 آرام‌تر حرف می‌زدند یا ریتم راه رفتنشان با امروز فرق دارد؟
دهه 50، 60، 70، میلادی دهه مورد علاقه من در همه زمینه‌هاست. از موسیقی، گرافیک، معماری تا دکوراسیون و حتی طرز لباس پوشیدن. اصلاً اگر دست من بود، از جایی طرز لباس پوشیدن آدم‌ها را متوقف می‌کردم و می‌گفتم همه باید مثل آدم‌های این دهه‌ها لباس بپوشند! همیشه فکر می‌کنم کاش در آن زمان زندگی می‌کردم و اواخر دهه 70 هم عمرم تمام می‌شد! حالا شما فکر کنید به همچین آدمی یک نقش در دهه 50 خودمان پیشنهاد بشود. این اتفاقی بود که من را ذوق‌زده کرد ولی سعی کردم این ذوق‌زدگی در کار دیده نشود. به نظر من طرز حرف زدن آدم‌های آن دوران خیلی مودبانه بود. این را با توجه به فیلم‌هایی که از مصاحبه‌های تلویزیونی یا رادیویی آن زمان باقی مانده می‌گویم که البته به خاطر علاقه شخصی همیشه مورد مطالعه من بوده‌اند.

برای شمایی که همچین جزییاتی از آن دهه یادتان هست، لوکیش‌های سرال (خانه‌های قدیمی یا حتی اداره ساواک) می‌توانست حستان را تقویت کند؟
آقای سامان همه لوکیشن‌ها را با درایت انتخاب می‌کرد. این انتخاب‌ها از بس دقیق بودند وقتی وارد لوکیشن می‌شدیم، آن فضا را کاملاً حس می‌کردیم و همه چیز قابل باور بود. درست است که تصویر و قاب محدود است و همه لوکیشن دیده نمی‌شود ولی آن فضا و اشیا به حس و حالمان کمک می‌کرد. آقای سامان برای پیدا کردن این لوکیشن خیلی جست‌وجو کرده بود. مثلا ویلا‌های خیلی زیادی را می‌دیدند و می‌گفتند نه. الان اگر پای حرف‌های عوامل گروه بنشینید، حرفشان گواه سختگیری‌های آقای سامان است. ولی من به این نتیجه رسیدم که برای فیلمسازان باید بی‌نهایت سختگیر باشی تا بتوانی کار خوب بسازی. آقای سامان با این سختگیری زیاد، سرال را پیش می‌برد.

شما که مدتی از بازیگری در تلویزیون و سینما دور بودیدید، به نظر‌تان چقدر سطح سرال ‌سازی ما نسبت به سال‌ها قبل تغییر کرده؟
اصلا وجود آدم‌هایی مثل جلیل سامان است که باعث می‌شود من سال‌ها صبر کنم تا در چنین سریالی بازی کنم. در همین جشنواره فجر سال گذشته فیلمی بود که وقتی فیلمنامه‌اش را به من پیشنهاد کردند، گفتم آقا با من شوخی نکنید، این فیلم اصلاً ساخته نمی‌شود. از بس ضعیف بود. ولی این فیلم ساخته شد! وقتی بعد از پنج سال سرالا پروانه به من پیشنهاد شد خیلی لذت بردم. ولی وقتی از بیرون به خودم نگاه می‌کنم، می‌گویم من تا کی می‌خواهم با این روش سختگیرانه ادامه بدهم؟ بالاخره بازیگرم و باید کار کنم. من تا به حال توانسته‌ام با هر کلکی بوده خودم را نگه دارم. خیلی وقت‌ها ناراحت می‌شدم که به من می‌گویند «گوینده». در حالی که من به خاطر بازی نکردن در کار‌های ضعیف، گویندگی می‌کردم. با احترام به همه گوینده‌ها، اصلا برایم جذاب نبود که گوینده باشم. کار من بازیگری است و سال‌ها تئاتر کار کرده‌ام. اولین روزی که با آقای سامان حرف زدم، گفتم آقای سامان هیچ کس به کار‌هایی که تو نکرده‌ای دقت نمی‌کند. اگر من بیایم لیست کار‌هایی را که بازی نکردم به شما بدهم، شاید به من آفرین بگویید! من با تمام وجود تا الان در 37 سالگی‌ام برای انجام ندادن کار‌های ضعیف مقاومت کرده‌ام. ممکن است از این به بعد دیگر نتوانم؛ نه امکان مالی‌اش را دارم، نه شرایطش را. حالا راحت‌تر می‌توانم بپذیریم در کار‌هایی بازی کنم که دیگران هم بازی می‌کنند. تا آنجایی که ظرفیت روحی‌ام اجازه می‌دهد، این کار را می‌کنم.

 

منبع: همشهری جوان

8386 - احمد شاهوند

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

نیما رئیسی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت