New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  ضبط مرحله نیمه‌نهایی «عصرجدید» آغاز شد / با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی؛

arrow  روایت بهروز افخمی از تغییر پایان «شوکران» با انتخاب هدیه تهرانی

arrow  پایان پادشاهی پیمان قاسم‌خانی در سینمای کمدی

arrow  عذرخواهی سعید آقاخانی از مردم

arrow  ادامه «دورهمی» با مهران مدیری منتفی شد/اجرای تاک‌شو در فضای مجازی

arrow  «چند نفس تا افق» به پایان رسید / نمایش در روز قدس

arrow  چرا "خجالت نکش" در پخش تلویزیونی سانسور شد؟

arrow  «آرش ظلی‌پور» از حضور در برنامه «من و شما» منع شد

arrow  انتقاد از تکراری بودن فیلمهای ایرانی/ ۵۲ درصد مردم سینما نمی‌روند و ۷۰ درصد مخاطبان فیلم‌ها را در تلویزیون تماشا می‌کنند

arrow  «از لاک جیغ تا خدا» با 460 قسمت رکورددار برنامه های تلویزیونی تاریخ صداوسیما

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

سینماگران از "مختارنامه" گفتند

"مختارنامه" و استانداردهای جهانی

:: 6 آذر 1391  9:16:06 AM  ::

مختارنامه و استانداردهای جهانی

مختارنامه و استانداردهای جهانی

 

سی نت: سهیلا قوسی: رسیدن به استانداردهای جهانی در حوزه تكنیك تصویری آرزویی است كه اهالی و برنامه سازان سینما همواره آن را"صعب الوصول"دانسته و می دانند.نقصانی كه در آثار تاریخی بیش از سایر ژانرها خودنمایی می كند. زیرا فیلم ها و مجموعه هایی كه در بطن تاریخ روایت می شوند،نیازمند مختصاتی هستند که با عنوان"بیگ پروداكشن" آشنا باشند و این"بیگ پروداكشن"یا تولید عظیم،با سینما و تلویزیون ایران به لحاظ اختصاص بودجه و امكانات مدرن و به روز،بیگانه است.

با پخش مجموعه"مختارنامه" که از تولیدات بزرگ مرکز سیمافیلم بسیاری از متخصصان فن و اهالی نقد رفته رفته به این باور رسیدند كه به واسطه تولید این اثر اتفاقات مثبتی در رسیدن به آنچه كه استاندارد می دانیم،رخ داده است. کما اینکه با بازپخش این مجموعه به طور همزمان از شبکه های آی فیلم ، قرآن و جام جم این اثر فاخر همچنان پربیننده است.از این رو در گفتگو با برخی از اصحاب هنر و مطبوعات ،"مختارنامه"را از منظر طراحی هنری مورد بررسی قرار داده ایم.


محصول رسانه ای فاخر

شهرام خرازی ها عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، "مختارنامه"را یك محصول رسانه ای قابل عرضه در كشورهای منطقه دانسته و می گوید: این مجموعه به عنوان یك محصول رسانه ای استاندارد قابل عرضه در سطح منطقه و از استانداردهای لازم در بخش ساختار بصری برخوردار است.این سریال ساختار بصری خوبی دارد اما در مقایسه با مجموعه "امام علی"(ع) به لحاظ تكنیكی عقب تر است.

او تصریح می كند: این مجموعه از منظر جلوه های ویژه پیشرفت های چشمگیری نسبت به استانداردهای ایران داشته،اما با بیگ پروداكشن هایی كه در جهان تولید می شود،فاصله زیادی دارد.

این منتقد در عین حال "مختارنامه"را یک محصول رسانه ای فاخر می داند كه علاوه بر پخش ماهواره ای در سطح جهان و به ویژه كشورهای مسلمان،قابلیت تكثیر ویدئویی در کشورهای خاور دور را نیز دارد.او همچنین اظهار می داردقطعا اگر این سریال در این فرمت ارائه شود با استقبال گسترده كشورهای عربی مواجه می شود زیرا این مجموعه چه از منظر محتوا و چه تكنیك،چند پله بالاتر از آثار مشابهی است كه در كشورهایی همچون مصر،سوریه،قطر و كاوت ساخته می شوند زیرا این سریال در یك كلام اثری با پشتوانه عمیق فرهنگی است.

خرازی ها اذعان می دارد: در بخش طراحی هنری این سریال به نظر می رسد که برجسته ترین بخش،طراحی چهره پردازی كار است.داوود میرباقری از تئاتر می آید و به همین دلیل در تمامی آثارش،چهره پردازی و جلوه های ویژه چهره پردازی از جایگاه خاصی برخوردار است،به بیان دیگر این كارگردان بخشی از ابعاد شخصیت ها را از طریق چهره پردازی معرفی می كند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تصریح می كند: در بخش طراحی جنگ ها چند نكته مثبت دیده می شود،نخست آنكه در این بخش با وجود طراحی عظیم به شیوه آثار هالیوودی چیزی به نام تقلید دیده نمی شود و همه عناصر به شدت شرقی است،از سوی دیگر نسبت به جنگ هایی كه تا كنون در سریال های تاریخی شاهد بوده ایم،این مجموعه چند قدم روبه جلو حكت كرده است اما اشكلات جزئی نیز در این بخش مشاهده می شود،به عنوان مثال گروه طراح،گرد و خاك صحنه را كنترل نكرده اند و این مسئله به زیبایی شناسی تصاوری در برخی از كادرها لطمه زده است،مضاف بر اینكه خشونت بسیاری در این صحنه ها وجود دارد اما در مجموع"مختارنامه"اثری فاخر و شایسته تقدیر است.


طراحی صحنه"مختارنامه"مایه غرور ملی است

اصغر پورهاجریان رئیس انجمن جلوه های ویژه سینماست.او بیش از دو دهه در این بخش و به ویژه در حوزه طراحی اسپشیال افكت فیلم های مرتبط با ژانر دفاع مقدس فعالیت می كند.پورهاجریان"مختارنامه"را مایه تفاخر و غرور ملی توصیف كرده و می گوید:"مختارنامه"از منظر جلوه های ویژه میدانی،بصری و طراحی صحنه مایه تفاخر و غرور ملی است.

به گفته پورهاجریان، این سریال با بهترین عوامل تكنیكی سینما در حوزه های چهره پردازی، "اسپشیال - " make up و مدیریت هنری صحنه یك شاهكار و نشان دهنده این امر است كه ما در بخش تكنیك و رسیدن به استانداردهای جهانی،پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم.

او تصریح می كند: در مجموعه "مختارنامه" طراحی هنری میدانی، هم در بخش طراحی صحنه و المان ها و هم در بخش طراحی جنگ ها،آرایش نظامی و زخم ها بسیار موفق عمل كرده و تخصص عوامل صحنه به خوبی نمایان است.

پورهاجریان اظهار می دارد: معتقدم در بحث طراحی هنری به جایی رسیده ایم كه توانایی رقابت با آثار شاخص جهانی را داریم با این تفاوت كه امكانات و بودجه اختصاص یافته به آثار تاریخی در ایران در مقایسه با سینمای جهان و هالیوود صفر است،از این رو می توان گفت متخصصان ایرانی حتی به مراتب قدرتمند تر عمل می كنند.

من در خارج از كشور در چند پروژه تاریخی كار كرده ام و از نزدیك مشاهده كرده ام كه امكانات سخت افزاری و نرم افزاری آن ها بسیار پیشرفته و گسترده است.در آنجا برای ساخت اثری چون هری پاتر به مدت 7 الی 8 سال برنامه ریزی گسترده صورت می گیرد و اتودهای مختلفی بر راو كار زده می شود در حالیكه در ایران چنین امكانی وجود ندارد.
این طراح اذعان می دارد:عموما در محافل مختلف عنوان می شود بودجه" مختارنامه"بیست و چند میلیارد تومان است،اگر این رقم که در مدت 5 سال به یك اثر عظیم تاریخی اختصاص یافته است را به دلار تبدیل كنیم،معادل هزینه یك فیلم متوسط سینمایی در هالیوود نمی شود.


فراتر از استانداردهای ایران

ذبیح الله رحمانی یكی دیگر از اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران،بخش طراحی اكشن این اثر را برجسته دانسته و عنوان می كند:طراحی اكشن این اثر فراتر از استانداردهای ایران است.

به گفته او طراحی اكشن مجموعه "مختارنامه"بسیار حرفه ای و فراتر از استانداردهایی است كه تا كنون در ایران تجربه شده است. با درنظر گرفتن این نكته كه تا كنون مجموعه ای تاریخی به ابعاد"مختارنامه"در ایران تولید نشده است،اما گروه طراحی هنری این سریال اعم از طراحی اكشن و بدلكاری، طراحی جنگ، چهره پردازی، جلوه های ویژه میدانی و رایانه ای و طراحی صحنه در انسجامی مثال زدنی به بهترین نحو ممكن كار خود را ارائه داده اند.

او می افزاید: می توان گفت بخش طراحی اكشن این سریال تا حدی با نمونه های خارجی برابری می كند و اگر تا به امروز همواره از كمبودهایمان در بخش های تكنیكی سینما شكوه می كردیم، با پخش این سریال می توانیم ادعا كنیم كه در این زمینه نیز حرف هایی جدی برای گفتن داریم، به طوری كه تماشاگر ایرانی با دیدن این مجموعه احساس غرور و افتخار می كند.

رحمانی معتقد است با توجه به اینكه مغز متفكر هر اثر تصویری،كارگردان آن کار است،نگاه میرباقری در تك تك پلان ها و اجرای مسائل تكنیكی به شدت قابل مشاهده است.با وجود آنكه در بخش چهره پردازی نگاه خلاقانه و هنرمندانه طراحان مشهود است اما به دلیل آنكه مراحل فیلمبرداری بیش از 5 سال به طول انجامید،به نظر می رسد راكورد چهره پردازی ها آن طور كه باید حفظ نشده و با در نظر گرفتن اینكه با مجموعه ای فاخر مواجه ایم كه همه نكات و ریزه كاری ها در آن لحاظ شده،ای كاش در بحث چهره پردازی و حفظ راكوردها دقت لازم صورت می گرفت.


موسیقی، نقطه قوت "مختارنامه"

سمیه قاضی زاده از دیگر منتقدان و روزنامه نگاران سینما و تلویزیون معتقد است:دكور كعبه و شهر مکه، جذاب ترین و باورپذیرترین بخش"مختارنامه"در این زمینه است.

به گفته او "مختارنامه"،به عنوان آخرین كار داوود میرباقری،پخته ترین اثر او محسوب می شود.این مجموعه در مقایسه با آثار مشابهی كه در ایران ساخته می شوند از منظر كیفی چه در حوزه محتوا و چه در بحث تكنیك در بالاترین رده قرار می گیرد.

او تصریح می كند: اما در عین حال نباید آن را با نمونه های خارجی مقایسه كرد و با وجود آنكه،كار از استاندارد بالایی برخوردار است اما در عین حال با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد و حتی نمی توان آن را با فیلمی چون"ملك سلیمان"مقایسه كرد زیرا بخش عمده ای از جلوه های بصری و تروكاژهای این فیلم در خارج از كشور انجام شده است.

اختصاص بودجه كافی و زمان مناسب برای ساخت این مجموعه، سبب شده "مختارنامه"در بخش طراحی هنری و دقت در جزئیات صحنه بسیار شاخص و قابل توجه باشد و البته حضور و دقت نظر كارگردان در تمامی قسمت ها كاملا مشهود است.

قاضی زاده اظهار می دارد: طراحی صحنه در این مجموعه ثابت می كند كه گروه سازنده به شدت به شعور مخاطب احترام گذاشته اند و از كوچكترین موارد نیز سرسری گذر نكرده اند.

این مدرس موسیقی به موسیقی "مختارنامه" اشاره كرده و می افزاید: یكی از نقاط قوت این سریال موسیقی آن است، امیر توسلی با این سریال ثابت كرد كه صاحب استعداد فوق العاده ای در زمینه تلفیق سازها و نواهاست.او تلفیق زیبایی از موسیقی ایرانی، اركسترال و عرب را در دو تیتراژ ابتدایی و پایانی این مجموعه ایجاد كرده به طوری كه مخاطب به ویژه عنوان بندی پایانی را تا انتها گوش می كند. همچنین موسیقی، در بخش های مربوط به جنگ و شروه خوانی زنان نیز بسیار موفق است.


تبحر در چهره پردازی

مهین نویدی از چهره پردازان بنام سینما و تلویزیونی است كه سال هاست در زمینه طراحی چهره در مجموعه های متعدد تاریخی فعالیت می كند. او تبحر چهره پردازان این مجموعه را در حفظ راكوردها ستودنی عنوان كرده و می افزاید: تبحر عبدالله اسكندری و مسعود ولدبیگی، در حفظ راكوردهای این مجموعه سخت تاریخی ستودنی است.

"مختارنامه" یك اثر پرمشقت و درخشان در حوزه تاریخ است و حاكی از یك كار دقیق و گروهی منسجم در بخش های طراحی صحنه، جلوه های ویژه و خصوصا چهره پردازی است.

او تصریح می كند: من تجربه كار در مجموعه هایی چون "حجربن عدی"، "در چشم باد" و " كلاه پهلوی"را دارم و می دانم كه حفظ راكورد در یك مجموعه تاریخی به دلیل طولانی شدن زمان تولید بسیار دشوار است زیرا بازیگران اصلی معمولا به طور همزمان در چند كار مختلف حضور دارند و باید طراح چهره پردازی به كوچكترین تغییرات جزئی توجه داشته باشد.

نویدی اضافه می کند: با این وجود به دلیل حجم عظیم کار،برخی به اصطلاح گاف ها در این بخش كاری و پروسه طولانی اجتناب ناپذیر است به ویژه در بحث ریش و مو بازیگران كه بخش اصلی چهره پردازی كارهای تاریخی است، در مجموعه "مختارنامه"، چهره پردازی بخصوص در حوزه اسپشیال به بهترین شكل ممكن اتفاق افتاده است.

او اظهار می دارد: مسئله دیگر، تعامل میان اعضای گروه طراحی هنری شامل طراح صحنه و دكور، چهره پردازی، جلوه های ویژه، نور و تصویر است. در سینمای جهان اگر قرار باشد در صحنه ای یك بخش اسپشیال وجود داشته باشد،بقیه شاخه ها به دلیل حساسیت كار، خود را با بخش مد نظر هماهنگ می كنند اما در اینجا به ندرت این اتفاق رخ می دهد، به عنوان مثال اگر من به عنوان چهره پرداز زخمی را روی صورت بازیگر طراحی كنم كه نیاز به نور كمی دارد باید نورپرداز خود را هماهنگ كند اما معمولا او ترجیح می دهد با توجه به نگاه خود صحنه مورد نظر را نور دهد، اما به نظر می رسد این همانگی در "مختارنامه" به بهترین شكل ممكن صورت گرفته است.

گروه طراح هنری یك اثر تاریخی باید تمام وقت خود را در اختیار كار قرار دهند زیرا باید با شخصیت ها زندگی كنند. زمانی كه مجموعه "مختارنامه" وارد مرحله پیش تولید شد، داوود میرباقری برای چهره پردازی این كار از من دعوت كرد اما چون به طور همزمان مشغول كار در پروژه "در چشم باد" بودم، نپذیرفتم چراکه معتقدم حضور همزمان در دو سریال تاریخی به كیفیت هر دو لطمه می زند،در نهایت كار به مسعود ولدبیگی و عبدالله اسكندری پیشنهاد شد و نتیجه كار این دو شاهكار است.

 

منبع: سی نت

4387 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

مختارنامه - Mokhtarnameh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت