New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  جشنواره فیلم فجر در دوران کرونا؛ آری یا نه؟ / نگاهی به برگزاری جشنواره فیلم فجر در گفت و گوی جمعی نویسندگان «سینما شبکه» (سی نت) با حضور سهیلا قوسی، سیدجواد صفوی، فرهاد خالدی نیک، مجتبی اردشیری و احمد شاهوند

arrow  حبیب اسماعیلی (تهیه‌کننده سینما): بهترین زمان برای برگزاری جشنواره فجر بهار سال آینده است/ هر کسی در سینما سرمایه‌گذاری کرده؛ سرمایه‌اش از بین رفته است/ 100 فیلم در نوبت اکران است

arrow  اعتراض کارگردان «سلام بمبئی» به تغییرات فیلمش برای پخش تلویزیونی

arrow  توضیحات دبیر جشنواره فیلم فجر درباره پردیس«ملت» و چند فیلم خبرساز/«مست عشق» حسن فتحی مجوز ساخت ندارد/فیلم مجیدی همچنان در حال فیلمبرداری است

arrow  ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در گفتگو با ایسنا اعلام کرد:‌ سینمای رسانه در جشنواره‌ امسال در مجموعه ای که سالن «سینما» داشته باشد، برگزار می‌شود

arrow  دورخیز «دوزیست» برای رونمایی در جشنواره فجر/ سعید خانی تهیه کننده فیلم: به زودی نسخه نهایی فیلم را به دبیرخانه جشنواره ارسال می کنیم/ به هیات انتخاب جشنواره خوش‌بین هستیم

arrow  محمد احمدی تهیه‌کننده سینما: برای «قتل عمد» و «بعد از تو» فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کردیم

arrow  رنگ‌آمیزی موسیقی «رد خون» چگونه تغییر کرد؟/ روایت یک همراهی ۱۵ساله

arrow  وضع گیشه سینماها در تابستان اسف‌بار بود/ هزینه سینماها 7-8 برابر شده است

arrow  آخرین وضعیت "توقیف" یک فیلم دفاع مقدسی به روایت کارگردانش

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

احمد طالبی‌نژاد: ایرج کریمی قربانی سینما شد

:: 12 شهریور 1394  9:14:31 AM  ::

ایرج کریمی

ایرج کریمی

 

سی نت: احمد طالبی‌نژاد می‌گوید زنده‌یاد ایرج کریمی منتقدی بود که او همیشه به عنوان الگو از نقدها و کارهایش استفاده می‌کرده است.

درگذشت ایرج کریمی اگرچه با توجه به بیماری جانکاهش اتفاق غیرمنتظره‌ای نبود اما از اندوه و تاسف چیزی کم نمی‌کند. هنرمندی که چه با نقدهایش و چه با آثار سینمایی‌اش تاثیری شگرف بر سینمای ایران طی چند دهه گذاشت و سهم بسزایی در پیشرفت عرصه نقد سینمایی داشت.

با احمد طالبی‌نژاد، منتقد که سال‌ها با او در مجله فیلم همکاری می‌کرد درباره ایرج کریمی و خصوصیات حرفه‌ای‌اش گفت‌وگویی کرده‌ایم که می‌خوانید:


ایرج کریمی طی دهههای گذشته همواره یکی از منتقدان برجسته مجله فیلم و عرصه سینما بود. نظر شما درباره تاثیر او در عرصه نقد فیلم چیست؟

متاسفانه از ظرفیت‌های نامحدودی که این آدم داشت مطبوعات سینمایی استفاده نکردند. البته یک دلیلش هم این بود که خود ایرج بسیار نخبه‌گرا بود و برای هر فیلم و هر کارگردانی نقد نمی‌نوشت. او به سینمای روشنفکر اروپا و کمی هم سینمای امریکا گرایش داشت و به نظر با نقدهایی که نوشت بسیار تاثیرگذار بود. در نوشته‌های به خود منتقدین درس‌هایی می‌داد که بسیار ارزشمند بودند و من خودم از نقدهایش خیلی چیزها یاد گرفتم. در واقع او به نوعی منتقد الگوی من بود. بسیار نگاه دقیق و ذهن تحلیلگری داشت و معانی نهفته در آثار ارزشمند را به خوبی درک می‌کرد. به عنوان مثال جدا از نقدهایی که درباره فیلم‌های خارجی می‌نوشت می‌خواهم خوانندگان این گفت‌وگو را به نقدی که ایرج کریمی بر فیلم «بودن یا نبودن» ساخته کیانوش عیاری نوشت ارجاع دهم. شاید بد نباشد آن نقد را پیدا کنند و بخوانند. به نظرم آن نوشته از نظر کشف عناصر بصری که در فیلم وجود داشت یک شاهکار بود. در هر صورت ایرج منتقد بسیاری دقیقی بود که به چند زبان از جمله آلمانی و فرانسوی مسلط بود و خودش هم به طور ذاتی حافظه خیلی خوبی داشت. معمولا منتقدینی که حافظه خوبی دارند منتقدان خوبی می‌شوند چون در ذهن‌شان تصویرها را ثبت می‌کنند و به درستی از آن استفاده خواهند کرد.


در عرصه فیلمسازی کار او را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ایرج کریمی قبل از این که به عنوان منتقد شناخته شود فیلمساز بود. چند سالی در کانون پرورش فکری به عنوان کارشناس سینمایی همراه با عباس کیارستمی کار می کرد و چند فیلم کوتاه و نیمه بلند ساخت و یکی دو تا از آنها جایزه جشنواره رشد را از آن خود کرد. یادم هست یکی از آن فیلم‌ها تئاتری بود که ایرج آن را به فیلم تبدیل کرد. بهروز غریب‌پور از داستان «اولدوز و کلاغ ها»ی صمد بهرنگی تئاتری به روی صحنه برده بود و او آن را تبدیل به فیلم کرد. چند فیلم نیمه بلند هم به نام «رابطه» برای تلویزیون ساخت که به خوبی می‌شد در آن ردپای آن نگاه عمیق و روشنفکرانه را دید. همان‌طور که گفتمالگویش در سینما، سینمای روشنفکرانه اروپا بود اما اولین فیلم موفقش «یک تار مو» بود که به نظر من یکی از درخشان‌ترین فیلم هایی است که ساخته شد گرچه به قصد فیلم سینمایی ساخته نشد، یک تله فیلم بود ولی آن قدر خوب بود که یک کپی بیست و پنج از آن گرفتند و در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد.

فیلم «باغ‌های کندلوس» نیز به نظرم یکی از بهترین عاشقانه‌های سینمای ایران است. فیلمی درباره زندگی و عشق، این که عاشق ردپای معشوق را از گورستان‌ها تا خاطراتش دنبال می‌کند و پی می‌گیرد بسیار زیبا بود. از لحاظ بصری هم خیلی فیلم خوبی بود موفقیت های زیادی به دست آورد. نسل جوان نیز خیلی این فیلم را دوست داشت و فکر کنم هنوز هم جزو فیلم‌های محبوب باشد. متاسفانه تعداد فیلم های سینمایی ایرج کریمی خیلی زیاد نیست ولی همین چند فیلمی که از او مانده نشان می‌دهد که فیلمسازی را بلد بود. یکی دیگر از فیلم‌هایش «نسل جادویی» هم که هنوز اکران نشده ولی ظاهرا یکی دو بار از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده است و دربرگیرنده نگاه عمیق و فلسفی ایرج است. اما فارغ از این که ایرج فیملساز خوبی بود یا نبود آدمی بود که به هر پدیده فرهنگی نگرش عمیقی داشت. نقدهایش کمیاب بود و جوری به فیلم ها و کتاب‌ها نگاه می کرد که معانی فرامتنی زیادی پیدا می شد. اشاره به یکی از کتابهاش مجموعه مقالات که در مجله فیلم بعد کتاب از چشم سینما اصلا نگرش ادبیاتی اش خیلی عمیق بود. یکی دو رمان منتشر کرد که موقعیت خوبی پیدا نکردند ولی مجموعا آدمی بود خیلی عمیق و با وجودی که رشته تحصیلی‌اش مهندسی شیمی بود در عرصه‌های مختلفی کار کرد. یادم هست یک بار با هم به نمایشگاه نقاشی رفتیم، او از تابلوها چنان مفاهیمی عمیقی می‌گرفت که نقاش می گفت شما درست می گویید ولی من به این فکر نمی‌کردم. ذهن کنجکاو، اطلاعات بسیار و تسلطش بر ادبیات و جامعه شناسی و … بی‌نظیر بود.


به نظرتان مشخص‌ترین خصوصیت‌ ایرج کریمی چه بود؟

خیلی عاشق سینما و ادبیات بود. یک جور عشق ورزی عجیب و غریبی که در کمتر کسی دیده‌ام. همه زندگی‌اش قربانی سینما شد چون عشق اول و آخرش سینما بود. قید خیلی از امتیازها را زد برای این که با سینما محشور باشد و از یاد گرفتن هیچ وقت پرهیز نداشت. آدم خاصی بود و حساسیت های خیلی خاصی داشت. در عین حال بر خلاف چهره عبوسش بسیار بذله‌گو و خوش مشرب بود و روزهایی که در مجله فیلم همدیگر را می دیدیم آن روز، روز خوش ما بود. به نظرم ایرج قربانی سینما شد.

 

منبع: خبر آنلاین

3329 - احمد شاهوند

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

ایرج کریمی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت