New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  اصغر فرهادی، بهترین کارگردان دهه نود سینمای ایران شد / به انتخاب پنجاه و سه نویسنده و منتقد ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  بهترین کارگردانان دهه نود سینمای ایران به انتخاب 53 نویسنده و منتقد معرفی شدند / در سومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

arrow  محمدرضا فروتن تغییر جنسیتش را تکذیب کرد

arrow  مسعود مهرابی، مدیرمسئول ماهنامه «فیلم» درگذشت

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  تدوین فیلم سینمایی «سرآغاز» به پایان رسید

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

arrow  در ستایش پوست‌اندازی / یادداشت مجتبی اردشیری برای فیلم «ابد و یک روز» به عنوان سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

arrow  «ما به همه گفتیم زدیم، شمام بگید زده، خوبیت نداره ...*» / بهمن مفید درگذشت

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

بررسی مقوله اخلاق در سینمای اصغر فرهادی

پیله آرمانی دیروز، پروانه مصداقی امروز

:: 8 اردیبهشت 1390  1:41:37 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): گزاف نیست اگر بگوییم سینمای فرهادی،سینمایی مبتنی بر آموزه های اخلاقی است.حال این آموزه ها گاهی در بطن مفهوم فیلم گنجانده می شوند و گاه به شکلی کاملا عامدانه،در تمام زوایای ظاهری فیلم به چشم می خورند.اگر روی سخنمان را بر روی 5 فیلم فرهادی قرار دهیم، در می یابیم که در تمامی این آثار،جنبه معرفت شناسانه اثر بر دیگر ابعاد آن برتری دارد.

در "رقص در غبار" ما علیرغم تنهایی های مفرط مارگیر(فرامرز قریبیان) و نهایت نیازمندی نظر،هیچگونه حرکت ضد اخلاقی را از این دو نفر مشاهده نمی کنیم.در "شهر زیبا" نیز با وجود تمام بی گناهی هایی که در فیلم فریاد کشیده می شوند و با وجود اینکه کارگردان فضای لازم را برای خلق مفاهیم غیر اخلاقی فراهم می کند، باز ما شاهد حرکت ناشایستی در حوزه اخلاق نیستیم."چهارشنبه سوری" نیز یک آنتی پادتن اخلاقی است که در آن، خیانت به گونه ای دیگر روایت می شود.اگر چه خود مفهوم خیانت امری غیر اخلاقی است اما تلاش فرهادی،نشان دادن رفلکسهای اخلاقی پانته آ بهرام است.گرچه برخی تلاشهای فرخ نژاد در این فیلم(نظیر رسیدگی به فرزندش یا تلاش برای رساندن روح انگیز به خانه اش در ساعات پایانی شب) را نیز می توان جزو اخلاقیاتی برشمرد که فیلم به شکلی ملموس بدان پرداخته است."درباره الی" را اما باید واضحترین فیلم فرهادی در این عرصه به حساب آورد.این فیلم جزو همان آثاری است که شالوده آن بر مبنای اخلاق پی ریزی شده است.تنگناهای اخلاقی که می تواند در همسفر شدن چند خانواده، حدود و ثغور مشخصی را بسازد،در این فیلم به جزیی ترین شکل ممکن نشان داده می شود."درباره الی" نه تنها در مضمون، بلکه در شکل اجرا نیز پایبند به تمام اصول اخلاقی می ماند و اتفاقا تنها به روایت صرف بسنده نکرده و برخلاف "جدایی نادر از سیمین"،دست به تفسیر هم می زند.

در"جدایی نادر از سیمین"،بار دیگر همان سینمای شخصیتهای ساده به سراغ ما می آیند که روایتهایی چند بعدی دارند.در این فیلم برخلاف سایر ساخته های قبلی کارگردان ما با نوعی تناقض اخلاقی(حداقل در شکل صوری روایت)مواجهیم که نمونه خیلی کمرنگ تر آنرا در "چهارشنبه سوری"دیده بودیم.

داستان "جدایی نادر از سیمین" بر پایه اخلاق معمول انسانی آغاز می شود.زوجی به دلیل عدم تفاهم در موضوع اقامت در خارج از کشور تصمیم به طلاق می گیرند.موضوع طلاق در این فیلم،آمدن پرستار برای پدر نادر،بحث آمدن حجت(شهاب حسینی) بعنوان پرستار،تهمت دزدی از جمله مواردی است که می تواند روی اول سکه ما در بحث اخلاق مبتنی بر وجدانیات باشد.اما روی دیگر سکه، اخلاقی است که نادر را در عین آگاهی،مجبور به دروغ گفتن می کند،ترمه نیز به همین ترتیب؛البته این جنبه از اخلاق پایدار نمی ماند و تنها برای بیان شبهه در روال داستان به کار می آید،همانگونه که در پایان ماجرا نیز ما با یک دو راهی وسوسه کننده مواجه می شویم.اگر در "درباره الی" سپیده مجبور بود بنا به دلایلی دروغ بگوید تا ماجرا شکل منطقی خود را حفظ کرده و شبهاتی دیگر درست نشود، اینجا راضیه بر سر همان دو راهی قرار می گیرد اما نمی تواند دروغ بگوید.اگرچه فرهادی در پایان این دو فیلم،به نوعی مجبور به گنجاندن این دو راهی است اما همواره بر ناپاک بودن این جریان صحه می گذارد و اصلا به همین جهت است که راضیه بسیار محبوب تر از سپیده از کار درآمده است.

در "جدایی نادر از سیمین"،ترمه نقش بالانس میان این مفاهیم اخلاقی را ایفا می کند و به همین دلیل از سوی کارگردان بعنوان سنگ محک استفاده می شود.گرایشهای صوری که وی در طول فیلم به سمت مادر و گاها پدر خود دارد،اشکالاتی که به هر دو نفر آنها می گیرد(که عمده این اشکالات موضوع اخلاقی دارد مانند نکوهش پدر که صحبتهای آن روز معلم با راضیه را شنیده اما کتمان می کند)،تصویر رنجهایی که در صورت او بیشتر از نادر و سیمین دیده می شود،در نهایت، در مقام تصمیم گیر ظاهر شده و دلیلی می شود بر این مدعا که او ترازوی اصول اخلاقی کارگردان در این فیلم است.

اما شاید بتوان واضح ترین عنصر اخلاقی این فیلم را در شخصیت حجت ببینیم.کاراکتری که در دید اول، فردی به نظر می آید که در آن شرایط می تواند به راحتی این خانواده را تیغ بزند؛اما نه تنها این اتفاق رخ نمی دهد بلکه مفاهیم اخلاقی از زبان او به شکلی کاملا منطقی نمایانگر می شود.فرهادی از یک سو وی را به دلیل سایر مشکلات، نظیر داشتن چک و بدهی در تنگنا قرار داده و از دیگر سو با رخ دادن سانحه سقط بچه ،او را مورد امتحان قرار می دهد.این تازگی ها سبب شده که فیلم،مسیر جدیدی را در بحث باز کند.گفته های حجت با توجه به تیپ و گریم خاصش، بسیار غلط اندازتر از نادر است اما ما از زبان نادر دروغ می شنویم اما از زبان حجت نه.

راضیه هم برخلاف تصور اولیه،شخصیتی خاکستری ندارد،همچنان که سیمین خاکستری نیست در حالیکه تصور غالب اینگونه حکم می کرد که باشد،گویا در فیلم تنها شخصیت متمایل به خاکستری، خود نادر است که در عین ناباوری مخاطب، دروغ می گوید اما دروغ خود را لو می دهد و نمی گذارد که پایان بندی داستان با دروغ او بسته شود.این یک دگردیسی اخلاقی است.در یک چهارم اولیه داستان،مخاطب به آنالیز تقریبا جامعی از شخصیتهای فیلم دست می یابد،آنالیزی که می تواند بر اساس آن،پی به وجدان کاراکترها ببرد اما همانگونه که عنوان شد همه چیز تدریجا برمی گردد.مخاطب از سیمین انتظار جدایی دارد نه اینکه در شرایطی حساس به کمک همسرش بیاید،از راضیه و حجت انتظار فریبکاری و سوء استفاده دارد اما آنان راستگو ظاهر می شوند،از نادر انتظار صداقت دارد اما او دروغ می گوید ولی تنها شخصیتی که سر جای خودش قرار دارد ترمه است.این تغییرات،درونمایه ای اخلاقی دارد و هنر فرهادی در نگارش چنین فیلمنامه ای را نشان می دهد.

"جدایی نادر از سیمین" شکل متمدنانه تری از اخلاق شهری را به تصویر می کشد؛اخلاقی که همه ما به نوعی با آن سر و کار داریم؛این یک نوع اخلاق مصداقی است که می تواند با توجه به تناقض ساختاری خود،نمونه کاملتری از اخلاقی باشد که در سایر ساخته های سینمایی فرهادی دیدیم و از این حیث است که جامعیت پیدا کرده و حتی در مجامع بین المللی نیز با استقبال قابل توجهی مواجه می گردد.

 

منبع: روزنامه مردم سالاری

3078 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

جدایی نادر از سیمین - Jodaee Nader az Simin        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

اصغر فرهادی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت