New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به سريال "ستايش"

در برزخ عشق و ترديد

:: 24 اردیبهشت 1390  3:07:15 PM  ::

 

سی نت: سعيد سلطاني نام آشنايي براي دوستداران درام هاي تلويزيوني است. سلطاني با ساخت آثار قابل قبولي مانند "پس از باران " و " خانه اي در تاريکي " نشان داد که به روايت قصه هاي قديمي و پيوند آن به جامعه معاصر علاقه خاصي دارد. او با استفاده از موقعيت دراماتيک، تصويري ملموس از کاراکترهايش را مي سازد که براي تماشاگر تلويزيون جديد و بکر است. علي الخصوص علاقه جالب توجه سلطاني به پايه ريزي درام بر مبناي شخصيت زنان در دو اثر ذکر شده کاملا مشهود است. رويکردي که در توليد جديد ترين اثر تلويزيوني اش نيز منجر به انتخاب نام "ستايش" شده است.

اينبار سلطاني بستر قصه اش را بر خلاف دو اثر گذشته اش در زمان هاي نه چندان دور و اوايل دهه شصت انتخاب کرده و با پردازش شخصيت هاي داستان در ميان دو خانواده سنتي تلاش کرده تقابل سنت هاي گذشته با دنياي نسل جديد را به چالش بکشد. حشمت فردوس و محمود نادري در واقع چهره دو قشر طبقاتي را به تصوير مي کشند، يکي تعصبات ايدئولوژيکي را با جبر به خورد فرزند و خانواده اش مي دهد او پدر سالار وار سعي دارد به نوعي وجه ارباب گونه را در روابط کاري و خانوادگي اش حفظ کند و ديگري با اتکا به دين تصوير سمبوليکي از پسرش مي سازد. در اين ميان اين دو مرد با تفاوت هاي آشکارشان در نوع نگاه به هستي در يک اصل اتفاق نظر دارند، اينکه پسرانشان بايد همان رويه اي که آنها مي خواهند را در پيش بگيرند. فردوس قصد دارد از فرزندش يک ور دست بسازد به طوري که مخالف تحصيلات دانشگاهي است و نادري مي کوشد با کسب افتخار فرزندش در جنگ تصوير قابل قبولي را در طبقه اش کسب کند و مهر تائيدي بر اعتقاداتش بزند. غافل از اينکه جنگ ناتمام بين نسل ها و عدم ارتباط درست بين جهانبيني والد و فرزند هميشه وجود داشته ودارد.
از طرفي سلطاني با تصوير نهاد خانواده و پر رنگ نشان دادن احترام هاي سنتي به پدر سعي کرده سابقه تکريم والدين توسط فرزندان را برجسته تر کند. تصميمي که با انتخاب به جاي مهدي پاکدل و سکوت و احترام خاصي که در نگاه او نسبت به پدر موج ميزند توانسته نظر مخاطب را جلب کند و در ناخودآگاهش براي شخصيت طاهر با همه جفاي پدر احترام خاصي را قائل شود.

سلطاني در رويه سريال سازي اش نشان داده است توجه ويژه اي به ادبيات دارد و اين امر را در دو اثر پيشين خود به اثبات رسانده است. اينبار نيز او با انتخاب داستاني ملودرام و انتخاب نام يک زن که به شدت تداعي کننده رمان هاي ايراني است سعي کرده است نيم نگاهي به جنگ و آدم هاي درگير آن داشته باشد . اما در اين بين تصوير سازي او از آن برهه زماني نسبت به کارهاي قبلي او عقب گرد جدي در آثارش به شمار مي آيد. فضا سازي او در اکثر سکانس هاي ابتداي قصه به هيچ وجه کامل نيست و در بعضي ازسکانس ها به هيچ وجه تداعي کننده تهران دهه شصت نيست .از طرفي وقوع جنگ آنقدر ها که لازم است در زندگي روزمره شخصيتها منعکس نشده است به طور مثال سبک زندگي شخصيت هاي قصه و نوع طراحي صحنه منازل به هيچ وجه مطابق آن برهه زماني نيست; همين طور مي توان به عدم انعکاس جنگ و شاخصه هاي آن در زندگي کاراکترها اشاره کرد. به طوري که اگر از مقطع زماني فرار محمد از جبهه فاکتور بگيريم داستان و کاراکترهاي سريال مي توانند قصه شان را در زمان حال نيز روايت کنند.

رويکرد ديگري که در کل ماجراي سريال "ستايش "قابل تامل است، توجه به زنان و وجه دراماتيکي که حضور آنان بر کل ماجرا تحميل مي کند، حکايت از علاقه خاص سلطاني به روايت اينگونه آثارش دارد. او با انتخاب چهره معصوم نرگس محمدي و قطب منفي به نام انيس سعي دارد درامي مانند پس از باران را تصوير کند. ستايش ابتدا به خاطر برادر و در ادامه به خاطر عشق فداکاري هاي زيادي انجام مي دهد و زماني که مقابل پدر مي ايستد سعي دارد احترام اورا حفظ کند .اما در نهايت پيام قصه جوانان را به سمت انتخابهاي جسورانه و ترک خانواده تشويق مي کند که چندان خوشايند عامه مردم نخواهد بود.

درست است که سلطاني در روايت ملودرامي هايي که بيشتر وامدار ادبيات قصه گو است تبحر خاصي دارد. اما ريتم کند قصه و بعضا عدم وفاداري کارگردان به فضاي سازي داستان در برهه زماني روايت اثر، ستايش را در حد آثار پر بيننده گذشته کارگردان قرار نداده است. رويکردي که مي توانست با انتخاب به جاي روايت هاي عاطفي داستان وجه ديگري از درام هفتگي را به تصوير بکشد.

 

منبع: مردم سالاری

4171 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت