New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

آیا این فیلم "نوآر" است؟/ یادداشت هادی حیدری برای فیلم "جیب بر خیابان جنوبی"

:: 2 دی 1392  7:40:46 PM  ::

نورا هاشمی و مصطفی زمانی - پوستر فیلم

نورا هاشمی و مصطفی زمانی - پوستر فیلم "جیب بر خیابان جنوبی"

 

سی نت: اگر تا به حال ، مطلبی راجع به "جیب بر خیابان جنوبی" خوانده اید و یا اینکه در جریان حواشی اکران آن بوده باشید ، احتمالا بیش از هر چیز دیگری ، کلمه "نوآر" را شنیده اید . اما اینکه نوآر چیست و این فیلم تا چه میزان به این جریان از سینما وابسته است و آیا اصلا نوآر مناسب فرهنگ و سلیقه ایرانی هست یا خیر ، موضوعی است که در این جا قدری بیشتر به آن می پردازیم .


نوآر چیست؟

نوآر جریانی در سینمای جهان است که از جهت بصری تحت تاثیر سینمای اکسپرسیونیستی آلمان است و از نظر داشتن لحنی تلخ و مایوسانه متاثر از جنگ جهانی دوم و تبعات آن می باشد که در اوایل دهه چهل میلادی با فیلم های مثل "غریبه ای در طبقه سوم" و "شاهین مالت" شکل گرفت . تولید فیلم هایی تیره و تار با مضامین نزدیک به هم که واکنشی ناخودآگاه به حس و حال زمان و وقایع اتفاق افتاده از سوی فیلمسازان آمریکایی بود.

این جریان در سالهای بعد از جنگ به کشورهای اروپایی هم راه پیدا کرد و در آنجا بود که منتقدان فرانسوی متوجه شباهت های آنها شدند و عنوان نوآر را به آنها نسبت دادند. اوج استفاده از این نوع جریان سینمایی را می توان دهه 40 تا 50 دانست. هر چند نوآرهای اعتراضی در دهه 70 با باز تعریف مولفه های نوآر با رویکردی رایج در زمانه خود از جنگ ویتنام گرفته تا جنبش های اعتراضی ساخته شدند ، که به آنها نئو نوآر گفته می شود و کماکان نیز ادامه دارند. ( مانند "راننده تاکسی" اسکورسیزی) .



آیا "جیب بر خیابان جنوبی" فیلمی نوآر است؟

بهترین کار برای فهمیدن اینکه آیا "جبیب بر خیابان جنوبی" نوآر است یا خیر ، بررسی مولفه های این جریان سینمایی ، در فیلم مورد بحث است. از جمله مطرح ترین مولفه های سینمای نوآر ، می توان به حضور مردی منزوی و گوشه گیر به عنوان قهرمان فیلم در کنار زن فریبنده و اغواگر اشاره کرد که چیزی برای از دست دادن ندارند . چنین فیلم هایی معمولا با پایان تلخی همراه می شوند که حس همدردی تماشاگر را بر می انگیزد. در این گونه از فیلم ها از لوکیشن های تاریک و محقر و فیلمبرداری پرکنتراست و بعضا سیاه و سفید استفاده می گردد که با استفاده از نورپردازی کم، حس و حال سرد و تلخ فیلم را نشان می دهد.

با نگاهی به مولفه های بالا ، بدون تردید می توان گفت جیب بر خیابان جنوبی فیلم نوآری است که با اتخاذ رویکردی وفادارانه ، مولفه های موجود در نوآرهای قدیمی را با زبانی مد روز، بازسازی کرده است و جاذبه موجود در آنها را با سر و شکلی جدید به تصویر کشانده است. از وضعیت تاریک و سیاه محل سکونت کاوه (مصطفی زمانی) تا منطقه به شدت محروم محل زندگی طلا (نورا هاشمی) ، همه تصویری مشابه از مولفه های نوآر می دهد که در کنار بازی متقابل مصطفی زمانی و نورا هاشمی و حضور شخصیتی مانند رعنا (بهناز جعفری) باعث می شود که بتوان حتی آن را یکی از وفادارترین و کاملترین فیلم های این گونه از جریان سینما در جهان دانست.



آیا نوآر مناسب فرهنگ و سلیقه ایرانی است؟

همانطور که در قسمت تعریف نوآر نیز بیان شد ، هر چند شکل گیری نوار از آمریکا بود ، اما تعلق خاصی به یک کشور ندارد ، بلکه جریانی در سینما است که در اروپا نیز بعد از جنگ جهانی رایج شد و می تواند با توجه به فرم و محتوایش در غالب فرهنگ و سلیقه هر ملتی نمایان گردد. ایران و سینمای ملی آن را نیز نمی توان از این قاعده مستثنی دانست ، اما اینکه تا چه میزان بیننده عام ایرانی می تواند با این جریان ارتباط برقرار کند ، جای بحث فراوانی دارد.
در این فیلم کارگردان سعی کرده است معضلاتی نظیر فقر و آسیب های ناشی از آن نظیر سرقت و جیب بری را با نگاهی انتقادی در غالب جریان نوآر بیان کند. پیش از این در فیلمی مثل "کیفر" با نگاهی جدیدتر و کم وفادارانه تر به نوآر ، چنین جریانی امتحان شده و توانسته بود با استقبال منتقدان و مردم نیز همراه شود. "جیب بر خیابان جنوبی" هم ، با توجه به اینکه نگاهی کاملا وفادارانه به این جریان دارد ، امید است همانطور که در جشنواره فجر با استقبال منتقدان رو به رو گشت ، مورد استقبال هر چه بیشتر تماشاگران نیز قرار گیرد.



داخل پرانتز

حیف است که مطلب درباره این فیلم را تمام کرد و از بازیهای درخشان بازیگران فیلم و موسیقی جذاب آن چیزی نگفت. به جرات می توان گفت که مصطفی زمانی بهترین نقش آفرینی سینمایی خود را در این فیلم دارد. بازی زیرپوستی نورا هاشمی بسیار هنرمندانه است و بهناز جعفری هم هر چند حضور کوتاهی دارد، اما به خوبی از عهده نقش یک روسپی برآمده است. حضور موفق امیر جعفری با گریم و ظاهری که تا به حال از وی ندیده بودیم از نکات دیگر جالب توجه "جیب بر خیابان جنوبی" است.
اما خاص تر از همه این مطالب ، موسیقی متن عالی پیمان یزدانیان بر روی فیلم می باشد که با توجه به ریتم و ضرباهنگ مناسبی که با موضوع آن دارد ، بسیار جذاب و شنیدنی شده است و بعضا حفره های معدود موجود در فیلمنامه را نیز به خوبی پوشانده است.

 

منبع: سی نت

7224 - هادی حیدری

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

جیب بر خیابان جنوبی - Jibbor-e Khiaban-e Jonoobi        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت