New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

ارزیابی کوتاه جشنواره 29 فیلم فجر

مرگ خاطره ها

:: 28 بهمن 1389  9:56:28 AM  ::

 

سی نت: در دورانی نه چندان دور، سینما و تماشای فیلم، کاری روزمره و عنصری اصلی در رفتار شهروندان ایرانی و سبک زندگی آنها محسوب می شد و جامعه در متن تصویری آثار، حقیقت و واقعیت زندگی خود را می دید و به دلیل همسویی و همگامی قصه و روایت اثر با متن زندگی اجتماعی، پدیده ای چون صف های طولانی در جلوی سینماها شکل می گرفت.

اما امروز، نه تنها از صف های طویل خبری نیست بلکه حتی تماشای یک اثر خوب نیز، آن تاثیر سابق را ندارد و در شرایط کنونی کمتر اتفاق می افتد که یک فیلم و حواشی پیرامونی آن، در قاب ذهنی بینندگان جلوه ای خاطره گون بیابد.

در حقیقت، سینما که روزگاری به منبع اصلی سرگرمی اجتماعی بدل شده بود، اکنون دوران رکود خود را سپری می کند و نه اثری از حیث ماندگاری در ذهن جامعه تلالو می یابد و نه کسب افتخار همچون گذشته به چشم می آید.

فیلم های امروز صرفا به خاطر رفع حوایج مادی ساخته می شود و این اقتصادگرایی و گیشه محوری حاکم بر ارکان تولید فیلم، چنان روح هنری و جانمایه متنی آثار را زیر سوال برده است که خاطره سازی و جریان سازی یک فیلم به رویایی زیبا می ماند.

از این بعد، مهرجویی اگرچه همچنان هنرمندانه به ساخت اثر مشغول است اما در دو تجربه اخیر خود یعنی "طهران روزهای آشنایی" و "آسمان محبوب" از آن کارگردان قدرتمند "اجاره نشین ها"، "هامون"، "پری"،"لیلا"، "مهمان مامان" و "سنتوری" فاصله گرفته است.

"یک حبه قند" صلابت و قدرت میرکریمی در "زیرنور ماه" را تداعی نمی کند و حاتمی کیا نیز از روزهای خوش و موفقش در سینما فاصله گرفته و "گزارش یک جشن" او بسیار محافظه کارانه است و شاید جامعه سینمایی نویس حق دارد که چنین به وی و اثرش بتازد و بازگشت او به سینمای جنگ را خواستار شود؛ سینمایی که در آن رشد کرد و به هویت هنری بارزی رسید تا با "مهاجر" و "دیده بان" ، سینمای دفاع مقدس را در همان جغرافیای مفهومی اش بررسی کند و با "از کرخه تا راین"، غربت و مظلومیت رزمنده ایرانی را به تصویر بکشد و کاش ابراهیم به قاب های تصویری "آژانس شیشه ای" بازگردد.

کمال تبریزی نیز با "خیابان های آرام" اگرچه به همان جنس کمدی هایش در "لیلی با من است"، "مارمولک" و "پاداش" وفادار بوده، اما بی شک این تجربه جدید، جسارت مالوف تبریزی را ندارد و در چنین شرایطی است که حتی بازی ها نیز رخ نمایی خوبی از خود بروز نمی دهد.

پرستویی همچون همیشه خوب است اما بازیش صلابت حاج کاظم و قدرت رضا مثالی را ندارد؛ مهدی هاشمی در "آقا یوسف" حضور قابل تاملی دارد اما بعضی ری اکشن هایش هنوز نادر سیاه دره را در ذهن مخاطب تداعی می کند.

حامد بهداد در "سعادت آباد" همچنان بر اغراق در اجرا وفادار است و برون گرایی حسی آشکاری بر ماهیت نقش آفرینی هایش حاکم کرده و البته لیلا حاتمی نوار موفقیت و کمال در بازیگری را در فرازی مناسب طی می کند.

کیمیایی و تم آشنای سینمایش یعنی اخلاق در جامعه این بار در "جرم" تجربه ای جدید را طی می کند و نشان می دهد این کارگردان چرا همچنان پابرجاست.

امسال دو غافلگیری ویژه هم داشتیم؛ یکی بازی تماشایی ویشکا آسایش در "ورود آقایان ممنوع" و دیگری "جدایی نادر از سیمین" که نشان داد اصغر فرهادی بی شک برترین کارگردان دهه 80 است و البته افسوسی هم باقی می ماند و آن اینکه بر سینمای کمدی چه می گذرد که اکبر عبدی دیگر جلوه ای در جشنواره فیلم فجر ندارد.

در برآیندی کلی تولیدات نمایش داده شده در جشنواره 29 بر سنت همیشگی ایرانی ها یعنی جوزدگی و حاکمیت تنش و هرج و مرج بر فضای گفتمانی رنگی دوباره زد و ما از تجربه نشست های پرحاشیه دوره 28 پیرامون آثاری چون "تسویه حساب" و "زمهریر" به نوعی آنارشیسم انتقادی در قبال مسایلی رسیدیم که در کانالی طبیعی مورد قضاوت قرار نگرفت.

نظر انتقادی رضا میرکریمی نسبت به هیئت داوران و زیرسوال بردن صلاحیت و شایستگی این گروه در امر قضاوت، فضای پرتنشی را در سالن نشست مطبوعاتی برج میلاد و برنامه زنده هفت ایجاد کرد و حتی بازتاب های گسترده ای در وبگاه ها و پایگاه های خبری و تحلیلی داشت.

نشست مطبوعاتی "فرزند صبح" و حاشیه های اظهار نظر بهروز افخمی در فرآیندی یک ماهه از اوایل بهمن تاکنون و همچنین فضای ملتهب حاکم بر نشست مطبوعاتی پایان نامه نیز دیگر حواشی بزرگ جشنواره 29 را تشکیل می دهند ونکته تلخ اینکه اگر روزگاری خاطرات عالم فرهنگ و هنر، بازتابی از رعایت اخلاق و وقار در گفتار و رفتار بود اما امروز در روزهای پایانی سال 1389، تلخی های گزنده برآمده از بی فرهنگی، عصبیت و تنش جلوه ای روشن در کارنامه دهه اخیر سینما داشته وبا این اوصاف سینمای امروز اسیر مرگ خاطره هاست و جامعه بی خاطره، بدون شک مرده است.

 

منبع: سی نت

4840 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت