New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به سریال "خانه به دوش"

نمک و خلاقيت به ميزان لازم

:: 24 اردیبهشت 1390  12:13:06 PM  ::

 

سی نت: جذابيت لحظه هاي ماندگار در آثار رضا عطاران را مي توان به بهره گيري از روايت هاي ساده اي مرتبط دانست که ريشه در عمق جامعه دارند و بالطبع فضايي دلنشين را پديد ميآورند. به واقع موقعيت هاي انتخاب شده توسط عطاران معمولا از دل اجتماع سربرمي آورند و به همين دليل است که مي توانند تا مدت ها مخاطب را پاي تلويزيون نگه دارند. تجربه نشان داده است که اين سريال ها حتي پس از پخش مجدد از تلويزيون بازهم در جذب مخاطبان توفيق داشته اند.

داستان سريال "خانه به دوش" نيز همچون ساخته هاي ديگر اين کارگردان فاقد هر نوع پيچيدگي است و همراه با ماجراي يک خانواده پيش مي رود. آقا ماشا»الله (حميد لولايي) مدت ها پيش، از شراکت با دوست قديمي و درواقع باجناق خود (اصلان) منصرف شده است و حالا با يک وانت هندوانه روزگار مي گذراند; اصلان هم پس از مدت ها به نان و نوايي رسيده است و اکنون رقابت و حرف و حديث ها بين اين دو خانواده است که قصه را پيش مي برد. داستان اصلي در واقع موقعيت خاص و مبهمي را پيش روي تماشاگر نمي گذارد که موجب سردرگمي باشد; آقاماشا»الله و خانواده اش جز از آدم هاي معمولي و شناخته شده در همين جامعه هستند که با مشکلات موجود دست و پنجه نرم مي کنند. شبيه بودن اين شخصيت ها به اشخاص جامعه يکي ازدلايل نزديک شدن اکثر مخاطبان به داستان اين مجموعه بود که علاوه برايجاد لحظات سرگرم کننده، تحليلي برشرايط اجتماعي در لابه لاي روايت داشت. دراين سريال مخاطبان براي اولين بار با زاويه ديد متفاوتي از نگاه يک کارگردان روبه رو مي شدند که به موقعيت هاي مختلف خنده پيوند مي خورد; البته پخش چنين مجموعه اي در مناسبتي مثل ماه مبارک رمضان نيز بر گام هاي بعدي در روند سريال سازي بي تاثير نبود; پس از آن بود که طنز و کمدي در مهمترين مولفه هاي جذابيت براي ايام مناسبتي قرار گرفتند.

شکل گيري خنده در روايت هاي رضا عطاران وضعيتي فانتزي و يا دوراز ذهن ندارد و بر مبناي شمايل ساده شخصيت هاي جامعه اي ساخته شده است که درآن زندگي مي کنيم. همگون بودن شخصيت ها با اقشار مختلف جامعه که بخش اعظم آن را قشر متوسط رو به پايين تشکيل مي دادند، اين موقعيت را فراهم نمود تا سبکي برخاسته از نگاه اين کارگردان در تلويزيون شکل بگيرد; سبکي که بعدها در آثار ديگران تکرار نشد و نتوانست آن طور که بايد و شايد مخاطبان هميشگي تلويزيون و به ويژه مناسبت ها را به خود جلب نمايد.
از وجه ديگر با اين که معمولا در روايت هاي عطاران با تعدد شخصيت روبرو هستيم اما هرکدام از شخصيت ها جايگاه مشخصي دارند که به سرعت تعريف مشخصي به خود مي گيرند و از اين رو مخاطب در برابر آنان احساس بيگانگي نخواهد داشت. نکته مهم را مي توان در شيوه هاي بازيگري رضا عطاران جستجو کرد که گاه دردل شخصيت هاي خلق شده توسط وي تجلي يافته است; به واقع بازيگر بودن اين کارگردان بر ايفاي نقش بازيگران بي تاثير نبوده است. حميد لولايي درعمق اين شخصيت پردازي ها به بازيگري محبوب نزد عموم تبديل شد و توانايي هاي خود را بيش از پيش به نمايش گذاشت. تکيه کلام هايي که لولايي درحين بازي خود و گاهي مبتني بر فن بداهه به زبان مي آورد، تا اندازه اي قابل توجه بود که درآن زمان بخشي از مکالمه هاي مردم عادي را تحت تاثير قرار مي داد. لازم است به اين نکته اشاره نمايم که تعداد بسياري از بازيگران با وجود داشتن استعداد ذاتي در کار بازيگري، به واسطه هدايت مناسب کارگردان جايگاه خود را تثبيت نمودند که شيوه کارگرداني رضا عطاران را مي توان در اين حيطه قرار داد. عطاران با انتخاب هاي مناسب خود در واقع معرف برخي از استعدادهاي بازيگري در تلويزيون بود. نگارش روايتي ساده و انتخاب بازيگراني که جوهره طنز را در وجود خود به همراه دارند از ويژگي هاي بارز آثار رضا عطاران است; به تمام اين موارد مي توان خلق موقعيت هاي رئال و شبيه به زندگي عادي را افزود که خلاقيت بازيگران همواره در آن جاري است و همين نکته مي تواند مهمترين عامل براي ارتباط گرفتن با بيننده باشد.

رضا عطاران کارگردان خلاق و هوشمندي است که با ايجاد موقعيت هاي کميک و درعين حال پرمعنا درپي فراخواندن مخاطب به سمت اثر خويش است نه اين که با ترفندهاي پيچيده نگاه بيننده را به ناکجا آبادي ببرد که به هيچ وجه شباهتي به جامعه خود ندارد. موقعيت هاي ساده و دلچسب در مجموعه هايي که توسط عطاران کارگرداني شده است، سليقه کارگردان هاي ديگر و حتي بينندگان را نسبت به ساخت و تماشاي آثار نمايشي در تلويزيون تغيير داد; شايد همين سادگي در پرداخت روايت براي اولين بار موجب شد تا بيينده ارتباط تنگاتنگي با اين سريال برقرار نمايد و در ادامه به انتظار ساخته هاي بعدي از اين کارگردان بنشيند. اکنون به نظر مي رسد جاي ساخته هاي نمايشي از اين جنس در تلويزيون خالي است و بدون شک بينندگان کمبود کارگردان هايي مثل رضا عطاران را که واقعيت هاي تلخ اجتماعي را در قاب طنز قرار دادند، به خوبي حس می کنند.

 

منبع: مردم سالاری

4588 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت