New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

رفیقم کجایی ... ؟! / یادداشت امیررضا نوری پرتو برای ترانه "کجایی؟" محسن چاووشی در سریال "شهرزاد "

:: 3 دی 1394  3:49:46 PM  ::

محسن چاووشی - سریال شهرزاد

محسن چاووشی - سریال شهرزاد

 

سی نت: خیلی از ما حداقل یک‌بار در زندگی با اثری روبه‌رو شده‌ایم که شاید با متر و معیارهایی که برای خودمان محترم‌اند و نیز با سلیقه‌های پرورش‌یافته‌مان هم‌خوانیِ چندانی هم نداشته باشد؛ اما همان اثر در یک آن گریبان‌مان را گرفته و رها نکرده است.

درست در همان لحظۀ طلایی و جادویی‌ست که همۀ الگوها، استانداردها و تعریف‌های تثبیت‌شده رنگ می‌بازند و کارکردشان را از دست می‌دهند. در آن دَم، آدم احساس می‌کند که اسیرِ حسی غریب و وصف‌ناپذیر شده است؛ حسی که شکلِ مشابه‌اش را تنها و تنها در لحظه‌ای که برای نخستین‌بار در زندگی «عشق» را از نزدیک لمس می‌کنیم، تجربه کرده‌ایم.

برای خودِ من این لحظه‌های فراموش‌نشدنی و حسی ناب و وصف‌ناپذیر که در دلِ این لحظه‌ها زاده می‌شوند و پا می‌گیرند، بارها و بارها رُخ داده‌اند و شکل گرفته‌اند؛ آن‌هم در هنگامِ مواجهه با برخی فیلم‌ها و نمایش‌ها و موسیقی‌ها و کتاب‌ها...

بیش از سه‌هفته است که ترانۀ «کجایی...؟»- که این روزها خیلی هم هوادار پیدا کرده- مونس و هم‌دمِ خیلی از لحظه‌های من بوده و اعتراف می‌کنم که با هر بار شنیدن‌اش آتشی به روح و جان‌ام می‌افتد که با هیچ واژه‌ای نمی‌توان وصف‌اش کرد. از آن صبحِ زود که برای نخستین‌بار این ترانه را شنیدم و پشت‌ام را لرزاند تا همین الآن که در حالِ نوشتنِ این یادداشت از بلندگوی لپ‌تاپ‌ام پخش می‌شود، در میانِ همۀ دویدن‌های روزانه، در فاصلۀ حضور از این کلاس تا کلاسی دیگر، در زمانِ تاکسی‌سواری‌های پی‌درپی و نَفَس‌گیر، در بیش‌ترِ زمان‌هایی که در اتاق‌ام با خود خلوت کرده‌ام، این ترانۀ «کجایی...؟» است که در گوش‌ام می‌پیچد و روی مغزم رژه می‌رود. در این میان، دیگر چندان برای‌ام مهم نبوده و نیست که نگاهِ کنجکاوِ فلان ره‌گذر یا فلان رانندۀ تاکسی یا فلان مسافر گاهی روی من متمرکز شده و نمی‌داند به این دلیل دست‌ام را پیوسته و ناخودآگاه به پشتِ عینکِ آفتابی می‌‌بَرَم که قطره‌‌های اشکِ جمع‌شده در چشمان‌ام را پاک کنم و نگذارم روی گونه‌های‌ام سرازیر شوند. برای‌ام مهم نیست که «محسن چاوشی» و آثارش- جز دو ترانه‌ای عاشقانه که برای «سنتوری» خوانده- هیچ‌گاه در فهرستِ خواننده‌ها و ترانه‌های محبوب‌ام نبوده‌اند؛ یا این‌که برای‌ام مهم نیست که برخی، ایرادهایی به بخش‌هایی از متنِ ترانه می‌گیرند و یا این‌که بارِ دیگر بر تَصَنُّعی‌بودنِ صدای «چاوشی» تأکید می‌کنند؛ یا حتی برای‌ام مهم نیست که موسیقی و تنظیمِ این ترانه با نمونه‌هایی فراوان- که هر روز همانندِ قارچ سبز می‌شوند- تفاوتی آشکار ندارد. در تمامِ این روزها تنها چیزی که برای‌ام ارزش‌مند و دوست‌داشتنی و حتی مقدس بوده، آن اتمسفر و حال‌وهوایی غریب است که اتفاقاً برآیندِ همان صدا و همان شعر و همان موسیقی است؛ فضایی برآمده از هم‌کاریِ یک اجتماعِ خوب که کارشان در کنارِ هم خوش نِشسته و دل را می‌بَرَد و مسحور می‌کند؛ دنیایی که با هر بار شنیدنِ ترانه، تکه‌ای از روح و وجودم را از من جدا و در خود حَل می‌کند؛ به‌ویژه آن بخش از ترانه که «چاوشی»- با هم‌راهیِ «سینا سرلک»- می‌خواند:

«یِه دنیا غریب‌ام؛ کجایی عزیزم...؟/ بیا تا چشم‌هامو تو[ی] چشم‌هات بریزم...
نگو دل بُریده‌ی، خدایی نکرده.../ ببین خوابِ چشم‌هات با چشم‌هام چه کرده....
همه جا رو گَشتم؛ کجایی عزیزم...؟/ بیا تا رگ‌هامو تو[ی] خونِت بریزم...
بیا روتو رو کن؛ مَنو زیر و رو کن.../ بیا زخم‌هامو یِه‌جوری رُفو کن...
عزیزم کجایی...؟ دقیقا کجایی...؟/ کجایی تو بی‌من...؟ تو بی‌من کجایی...؟»

 

منبع: فیسبوک امیررضا نوری پرتو

6005 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

شهرزاد - Shahrzad        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت