New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  اصغر فرهادی، بهترین کارگردان دهه نود سینمای ایران شد / به انتخاب پنجاه و سه نویسنده و منتقد ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  بهترین کارگردانان دهه نود سینمای ایران به انتخاب 53 نویسنده و منتقد معرفی شدند / در سومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

arrow  محمدرضا فروتن تغییر جنسیتش را تکذیب کرد

arrow  مسعود مهرابی، مدیرمسئول ماهنامه «فیلم» درگذشت

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  تدوین فیلم سینمایی «سرآغاز» به پایان رسید

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

arrow  در ستایش پوست‌اندازی / یادداشت مجتبی اردشیری برای فیلم «ابد و یک روز» به عنوان سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

arrow  «ما به همه گفتیم زدیم، شمام بگید زده، خوبیت نداره ...*» / بهمن مفید درگذشت

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم های پرفروش و فیلم های برتر سالهای 1384 تا 1390 و سال های 2008 تا 2011

اصغر فرهادی، پیوند دهنده مخاطب عام و خاص

:: 27 تیر 1390  3:25:58 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): یکی از موضوعاتی که همیشه در بحث ها و مقالات سینمایی مطرح بوده تفاوت در سلیقه مردم و منتقدان سینمایی است. این موضوع به صورت مخاطب عام و خاص نیز مطرح می شود. ویژگی بارز مخاطب عام، علاقه‌مندی به «رو» بودن داستان یا پیام فیلم است. به دیگر سخن، "مخاطب عام"، تنها در صورتی به تماشای فیلمی می‌نشیند که بتواند با آن ارتباط برقرار کند. هرچند که این تعریف برای مخاطب خاص نیز تأثیرگذار است. اما مخاطب عام علاقه‌مند است فضا و داستان فیلم به همان شیوه‌‌ای روایت شود که در زندگی وجود دارد.

همانطور که می دانیم در ایران معتبرترین جشنواره در حورزه سینما که منتقدین را گردهم می آورد جشنواره فیلم فجر است. جالب اینجا است که حتی فیلمهای منتخب جشنواره در بعضی سالها خوشایند منتقدین نیز نبوده است.

اینجا مسئله ای بالاتر از تفاوت سلیقه ها است. فیلمهایی که بعضی منتقدین آن را مستهجن می نامند جزو پرفروشترین فیلمها می شود و بسیاری فیلمهای ممتاز جشنواره و منتقدین به فروش چشمگیری دست پیدا نمی کنند. مشکل اینجا است که این فاصله سال به سال بیشتر می شود و سازندگان و تهیه کنندگان فیلمهای بی کیفیت پرفروش آن را سبکی از سینما می دانند!!

جالب تر اینجا است که این موضوع نه تنها در ایران بلکه در مهد سینمای جهان نیز به چشم می خورد. جائیکه فیلمهایی مثل "هری پاتر" و "دزدان دریایی کارائیب" با وجود فروش فوق العاده در سراسر جهان موفق به کسب نامزدی در اسکار نشده اند.

برای ریزتر شدن و نگاه ذره بینانه در ادامه به تفکیک سالها از 84 تا 90 در ایران و 2008 تا 2011 در جهان به این بحث پرداخته شده است. شاید بتوان گفت جواب این سوال و راه حل آن در همین امسال یعنی سال 90 نهفته است، که در ادامه توضیح داده شده است.

سال 84:
در حالیکه "خیلی دور خیلی نزدیک" بهترین فیلم جشنواره انتخاب شد نتوانست به فروش خوبی دست پیدا کند و "مکس" سامان مقدم پرفروشترین فیلم شد. جالب اینکه "بید مجنون" با بازی پرویز پرستویی که در جشنواره فیلم فجر فیلم برگزیده تماشاگران شد نیز نتوانست فروش فوق العاده ای را کسب کند هر چند جز ده فیلم پرفروش بود.
اما فیلمی که هم توجه منتقدان و هم مردم را به خود جلب کرد "چهارشنبه سوری" فرهادی بود. از اینجا بود که فرهادی خود را به عنوان پیوند دهنده این رابطه گسسته نشان داد.

سال 85:
"به نام پدر" بهترین فیلم جشنواره فجر جز ده فیلم پرفروش نیز قرار نگرفت. سامان مقدم با فیلم "کافه ستاره" هر چند توانست تا حدی نظر منتقدین را جلب کند اما اینبار به فروشی دست پیدا نکرد. "آتش بس" پرفروشترین فیلم شد.
اینبار "میم مثل مادر" ملاقلی پور بود که برترین فیلم مشترک مخاطب عام و خاص شد.

سال 86:
سال 86 و در ادامه 87 نوید نزدیک شدن این فاصله را به منتقدین می داد. سالیکه فیلمهایی چون "رئیس" ،" رفیق بد" ، "روز سوم" ، "پارک وی" و "اخراجی ها" نظر مشترکی را بین منتقدین و عامه مردم ایجاد کرده بود. "روز سوم" بیشتر با توجه به موضوع ارزشی خود توانست بهترین فیلم فجر باشد اما با ظهور "اخراجی ها" در این سال صدر جدول فروش فیلمها تکانی اساسی خورد. فیلمی که هر چه به تعداد اعداد جلویش اضافه می شود گویی به فاصله و اختلاف نظر مخاطب عام و خاص نیز اضافه می کند

سال 87:
همانطور که گفته شد در سال 87 فیلمهای "کنعان" ، "انعکاس" ، "دعوت" ، "همیشه پای یک زن در میان است" و "دایره زنگی" فیلمهای منتخب هر دو دسته بودند. و در ادامه روند سال 86 مخاطب عام و خاص به هم نزدیکتر دیده می شدند. "به همین سادگی" بهترین فیلم جشنواره بود ولی "دایره زنگی" بخت آور را می توان به عنوان بهترین اثر این سال در ایجاد نقطه مشترک بین منتدان و عامه مردم نام برد. و در عوض "چارچنگولی" که دومین فیلم پرفروش 87 بود را باید به عنوان بارزترین نماد فاصله بین مخاطب عام و خاص نام برد.

سال 88:
در سال 88 تنها فیلمی که باعث حیرت اهالی سینما چه عام و چه خاص شد "درباره الی" فرهادی بود. ولی باز نتوانست رقیبی جدی برای "اخراجی های 2 "در فروش باشد. فیلم "تردید" کریم مسیحی نیز با وجود انتقادهای فراوان بهترین فیلم فجر شد.

سال 89:
اوضاع این سال از همه بدتر است. "ملک سلیمان" با توجه به حمایهای دولتی و تبلیغات وسیع توانست بعد از سالها تنها فیلمی باشد که بدون مضمون طنز به عنوان پرفروشترین فیلم سال می رسد. "پوپک و مش ماشاا.." را می توان به عنوان نماد جدایی مخاطب عام و خاص این سال نام برد. سالی که "هفت دقیقه تا پاییز" که شباهت هایی با "درباره الی" نیز داشت نتوانست به شاهکاری چشمگیر تبدیل شود.

و اما سال 90:
امسال سالی پر برکت برای سینما به نظر می رسد. بی شک "جدایی نادر از سیمین" سومین فیلم از سه گانه فرهادی بهترین فیلمی است که هم مخاطب عام و هم خاص آن را دیده و پسندیده اند. فرهادی با این سه گانه نشان داد که می توان هم تماشاگر عادی سینما را راضی نگاه داشت و هم منتقد سینما را. و شاید علت اصلی آن را نیز به ما نشان داد.

فیلمهایی که درد مشترک مردم را بیان می کنند و با اصولی حرفه ای ساخته می شوند راز نزدیک تر شدن این فاصله است. دومین راز را نیز می توان با دقت به فروش "ورود آقایان ممنوع" یافت. فیلم طنز با داستان و محتوا خارج از کلیشه های مرسوم در سینما برای جذب گیشه بهترین تعریف و بیان برای این فیلم است.
هر چند "اخراجی ها" کماکان با این سینما پیش می آید!!!!!

* * *

همانطور که گفته شد هالیوود نیز شرایط آن چنان بهتری ندارد. بهتر است مانند سینمای ایران آن را نیز به تفکیک سه سال اخیر بررسی کنیم.

سال 2009:
در بین فیلمهای برتر اسکار ("مورد عجیب بنجامین باتن" ، "فراست" ، "میلک" ، "خواننده" ، "میلیونر زاغه نشین") هیچکدام به فروش بالایی نرسیدند. پرفروشترین فیلم این سال "شوالیه تاریکی" کریستوفر نولان بود. "آیرومن" و "ایندیانا جونز" و "هنکاک" و "وال ای" نیز فیلمهای بعدی بودند.

سال 2010:
در بین نامزدهای اسکار ("آواتار" ، "گنجه درد" ، "بالا در آسمان" ، "پدر سوخته های لعنتی" و ...) "آواتار" رکوردشکن شد. اما باز "هری پاتر" با یک داستان دیگر توانست فروش بالای خود را بدست آورد.

سال 2011:
در بین نامزدان اسکار "داستان اسباب بازی 3" در کنار "تلقین" نولان به فروش زیادی دست پیدا کردند. و باز "هری پاتر" این بار با ادامه "و یادگاران مرگ" در کنار "آلیس در سرزمین عجایب" و "شرک تا ابد" به فروش زیادی رسیدند ولی جایزه ای چشمگیر در اسکار بدست نیاوردند.

 

منبع: سی نت

2624 -  

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

اصغر فرهادی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت