New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "سن پطرزبورگ"

فیلم نویسنده یا کارگردان؟

:: 28 مهر 1389  1:36:04 PM  ::

 

سی نت: یک فیلم کمدی از بهروز افخمی با فیلمنامه‌ای از پیمان قاسم‌خانی به اندازه کافی کنجکاوی‌برانگیز است که بتوان از حاشیه‌هایی چون نبود کارگردان بر سر مراحل آماده‌سازی نهایی و تدوین و ... گذر کرد و "سن پطرزبورگ" را به عنوان تلاقی نگاه این کارگردان و فیلمنامه‌نویس تماشا کرد، اما واقعاً این فیلم تلاقی دو نگاه است یا حاکمیت نگاه نویسنده؟

"سن پطرزبورگ" هفتمین فیلم کارگردانی است که آثار بحث‌برانگیز مختلفی در مقاطع مختلف به سینمای ایران عرضه کرده و تنها مروری بر نام فیلم‌هایی چون "جهان پهلوان تختی"، "عروس"، "شوکران"، "گاوخونی"، ... و حتی فیلم ناکام "فرزند صبح" بر این ویژگی صحه می‌گذارد.

طبعاً کمدی از دریچه نگاه افخمی می‌تواند جذابیت خاص خود را داشته باشد، بخصوص وقتی در این تجربه استاد و شاگرد قدیمی که امروز نویسنده‌ای صاحب سبک شده، کنار هم قرار گرفته‌اند تا "سن پطرزبورگ" صرف نظر از خبرسازی‌های قبل، هنگام و پس از ساخت، اثری جذاب و دیدنی شود.

فیلم داستان به ظاهر معمول و عادی از همراه شدن دو جوان جاه‌طلب به نام‌های کریم و فرشاد برای رسیدن به یک گنج قدیمی است که این همراهی اجباری به تدریج از مسیر یک رئالیسم تخت فاصله گرفته و به سوی درام‌پردازی فانتزی‌گون می رود. در این مسیر غریب حتی کریم می‌تواند پسر گمشده تزار روسیه باشد که از یک قتل عام خانوادگی جان سالم به در برده و حالا میراث‌دار حکومت تزاری است!

مسیری که داستان در خطوط اصلی و پرداخت جزئیات طی می‌کند به روشنی می‌تواند ادامه خط فکری و سلیقه پیمان قاسم‌خانی را در تلفیق واقعیت و فانتزی مشخص کند. بخصوص که در نگارش این فیلمنامه، او و مهراب قاسم‌خانی در کنار هم قرار گرفته‌اند تا محصول نهایی قوام یافته نوع نگاه آنها به طنز، کمدی، سینما، فانتزی و ... باشد.

از همین روست که بدون آنکه نام کارگردان بر فیلم سنگینی کند، "سن پطرزبورگ" بیش از آنکه اثری از بهروز افخمی به نظر بیاید، یک اثر امضاءدار از قاسم‌خانی است. از ارجاعات به فیلم‌های خارجی و مورد علاقه‌اش، روایت ساختارشکن و کلاژگون، شخصیت‌پردازی و دیالوگ‌نویسی طنازانه تا اجرا که حضور قاسم‌خانی در یکی از نقش‌های اصلی بر این وجه صحه می‌گذارد.

شیوه داستانگویی فیلم که روایتی چندگانه از گذشته دور، گذشته نزدیک و حال است، بیش از هر چیز یادآور همین ساختار کلاژگون در فیلمنامه‌های "نان و عشق و موتور 1000"، "مکس"، "نقاب" (آنچه از فیلمنامه اولیه در فیلم باقیمانده) و ... است.

این بار روایت مستند مربوط به گذشته دور، قرار است زمینه‌چینی لازم برای گره‌گشایی پایانی یعنی تبدیل شدن کریم به پسر گمشده تزار روسیه را فراهم کند. فلاش‌بک‌های لحظه‌ای هم که گذشته نزدیک فرشاد را در زندان تداعی می‌کنند، علاوه بر طراحی یک موتیف که بر اثر تکرار تبدیل به شوخی می‌شود به شخصیت‌پردازی کاراکتر کمک می‌کنند.

در روایت زمان حال هم قصه خطی همراهی کریم و فرشاد برای پیدا کردن گنج و رودست زدن‌های پی‌در‌پی آنها به یکدیگر جلو می‌رود و نهایتاً این روایت‌ها در گره‌گشایی با هم تلاقی کرده و تکمیل‌کننده یکدیگر می‌شوند.
نوع چیدمان خطوط اصلی و فرعی داستانی و تلاقی روایت و داستان‌های مختلف از ویژگی‌هایی است که معمولاً به بهترین شکل در فیلمنامه‌های قاسم‌خانی نمود پیدا می‌کند. بعلاوه اینکه قرار گرفتن شخصیت فرشاد به عنوان مردی که با تأثیر گذاشتن بر زنها به نوعی آنها را تلکه می‌کند - و در "نقاب" محور اصلی انگیزه‌ها و همراهی دو شخصیت اصلی بود - در کنار دزدی خرده‌پا چون کریم که تبدیل به پسر تزار روسیه می‌شود - و هجوی که با این بخش از تاریخ و گذشته انجام می‌شود - به خوبی در فیلم جواب می‌دهد.

اما همچنان در "سن پطرزبورگ" با همه نقاط قوت و ضعفش رد پای کارگردانی چون افخمی به سختی قابل پیگیری است. اگر بپذیریم یک کارگردان هوشمند نه صرفاً مولف، کسی است که خود را با نیاز فیلمنامه همراه و گاه حذف کند، باید گفت بهروز افخمی بهترین انتخاب برای کارگردانی این فیلم بوده است.

 

منبع: خبر آن لاین

4869 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سن پطرزبورگ - SanPeterzburg        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت