New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

Cinema

بی رویا (آرین وزیر دفتری)

بازیگران: طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی کرم‌رودی، فرانک کلانتر، مجتبی فلاحی، نهال دشتی، میلاد یزدانی، مهری آل‌آقا، شهریار فرد، نوا نعمتی و… با حضورِ رضا داودنژاد و هنرمندیِ مائده طهماسبی و بازیگر خردسال تیام کرمانیان

Cinema

مصائب شیرین ۲ (علیرضا داوودنژاد)

بازیگران: رضا داوودنژاد ترلان پروانه مونا داوودنژاد زهرا داوودنژاد همایون کاظمی سارا لوئیس کاظمی علی داوودنژاد محمدرضا داوودنژاد

Cinema

طلاخون ( ابراهیم شیبانی)

بازیگران: شهاب حسینی حسام منظور زری خوشکام ترنم کرمانیان بهار قاسمی

Cinema

آهو ( هوشنگ گلمکانی)

بازیگران: علی مصفا سپیده آرمان حامد کمیلی سهیلا رضوی رضا یزدانی رضا کیانیان

Cinema

عروسی مردم (مجید توکلی)

بازیگران: احترام برومند زهرا داوودنژاد خسرو بامداد نازنین بیاتی شکیب شجره افسانه تهرانچی سجاد تابش محمد امامی سارا محمدی ایمان صدیق

Cinema

نگهبان شب (رضا میرکریمی)

بازیگران: محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی با حضور افتخاری ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد

Cinema

پیر پسر (اکتای براهنی)

بازیگران: حامد بهداد لیلا حاتمی بابک حمیدیان حسن پورشیرازی

Cinema

19 (منیژه حکمت)

بازیگران: پانته آ پناهی‌ها، بزرگمهر حسین‌پور، کتایون امیرابراهیمی، جمشید آهنگرانی فراهانی، پریسا نعمتی مقدم، مهدی نعمتی مقدم، نوید سجادی حسینی، فاطمه فراهانی، اعظم رنگرزان، نارتا سجادی حسینی، نیلا عالمی، برزو آزاد.

Cinema

سگ بند (مهران احمدی)

بازیگران: امیر جعفری سیروس گرجستانی مهران احمدی بهرام افشاری نازنین بیاتی بهاره کیان‌افشار ناهید مسلمی سعید امیرسلیمانی میرطاهر مظلومی ویدا جوان سیامک صفری عزت‌الله مهرآوران امین فصیح علی تقی‌پور رضا ذاکریان

Cinema

چپ راست (حامد محمدی )

بازیگران: ویشکا آسایش سارا بهرامی رامبد جوان پیمان قاسم خانی ستاره اسکندری سروش صحت مونا فرجاد تینو صالحی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به سبک هنري رضا عطاران

رابطه ميان انحصار و شربت غليظ!

:: 24 اردیبهشت 1390  12:14:23 PM  ::

 

سی نت: رضا عطاران در حالي قدم به دنياي ساخت سريال هاي طنز نهاد که تجارب ارزنده اي از ساخت و بازي در آيتم هاي کوتاه کمدي به دست آورده بود. ضمن اينکه نشست و برخاست وي با بازيگران قدر اين حرفه و همچنين نويسندگي در اين حوزه، سبب شد که او ديدي همه جانبه به مقوله طنز پيدا کند. به عبارتي او در اين وادي هم نوشت،هم بازي کرد و هم کارگرداني را تجربه نمود و از اينرو سريال هاي وي به شدت مورد استقبال مردم و مسوولين قرار گرفت و حال که چند سالي است سريالي براي سيما نساخته، خلا» نبود او به شدت احساس مي شود.

عطاران با تکيه بر انسجام اصول سنتي يک خانواده، روالي کميک را درگير زندگي آنها مي کند; روالي که براي اکثرخانواده ها ملموس و پذيرفتني است. به عنوان مثال مگر مي شود کسي با خط سير اصلي سريال "متهم گريخت" ارتباط برقرار نکند.همين رئاليته بودن جريان درگيري زندگي امروز با موضوعي قابل فهم، شاکله ساختاري سريال هاي او را تشکيل مي دهد و از آنجايي که وي دستي بر نوشتن دارد، به راحتي مي تواند در تشخيص موقعيت هاي کميک موفق عمل نمايد. وقتي استخوان بندي در سريال هاي عطاران شکل گرفت کار وارد مرحله سخت تري مي شود که همانا فضاسازي هاي متعدد است و اين برخلاف کار بسياري از کارگردانان طنز است. بسياري از کارگردانان اين حيطه، استخوان بندي را مهم تر از فضاي داستاني مي دانند که قرار است حوادث بر بستر آنها اتفاق بيفتد اما در کارهاي عطاران اين شاکله، روندي معکوس دارد. مگر سوژه سريال "ترش و شيرين" تا قبل از عطاران کار نشده بود؟ پس چرا اين سريال جزو يکي از برترين سريال هاي طنز تلويزيون پس از انقلاب است؟چون اولا فضاسازي ها به شدت نو و بکر بود و ثانيا شوخي هايي که در اين فضاها به کار مي آمد بسيار ضابطه مند و اصولي بود. شوخي هايي که ما در طنزهاي عطاران مي بينيم به شدت خاص است که در عين خاص بودن براي همه ما نيز اتفاق افتاده است به نوعي مي توان براي اين روال،عنوان"سهل الممتنع"را به کار برد. مخاطب در طنزهاي عطاران به حرکات و گفتاري مي خندد که خود در زمان هاي مختلف انجام داده است وحالت خودآگاه يا ناخودآگاه بيننده به اين مساله، سبب رضايت خاطر او مي گردد و اين دقيقا همان رسالتي است که چارلي چاپلين در تعريف يک اثر خوب کمدي از خود ارائه داده بود.

بسياري از کارگردانان ما نيز با نگرش به اين سياق عطاران، دست به ساخت اثر زدند و به صراحت مي توان اذعان داشت که هيچيک نتوانستند موفقيت کار او را داشته باشند.عده اي تلاش کردند تا بدعتي پايه گذارند و شکلي آپارتماني به طنزهاي عطاران بدهند(چون لوکيشن سريال هاي عطاران هيچگاه در آپارتمان نبوده)اما اثرشان مقبول نيفتاد،عده اي هم تلاش کردند تا با همان تيم بازيگري عطاران موفقيت هاي وي را تکرار کنند که باز هم نتيجه اي حاصل نشد و اينجاست که مي توانيم ادعا نماييم طنز عطاران طنزي خودساخته است که فقط به خودش اختصاص دارد و شايد از اينروست که وي هم اکنون در ساخت سريالي جديد دست به عصا شده و سخت گيري هايش افزون گشته است.

نکته تاثير گذار در سريال هاي عطاران تطابق وحشتناک لوکيشن با بافت خانواده است. سريال "متهم گريخت" يا "خانه به دوش"بهترين نمونه براي اين مدعاست; گاه اين تطابق در مقام تناقضي ساختارمند ظاهر مي شود و سريال بسيار خوبي چون "ترش و شيرين"را رقم مي زند.

کاراکترهاي آثار او هيچ پيچيدگي خاصي ندارند و آناليز آنها براي بيننده بسيار ساده و دم دستي است بدون آنکه مخاطب بتواند رفلکس هاي مترتب بعدي را از روي اخلاقيات وي حدس بزند.

چارچوبه هاي نوشتاري متن شسته رفته است و هيچ هجو و آسمان ريسماني شامل حال آن نمي شود. درست مانند شربت غليظي که بايد به آن آب اضافه کرد تا قابل خوردن شود.عطاران با سريال هاي فشرده خود به لحاظ قصه پردازي و نوع روايت، اين شربت غليظ را در اختيار مخاطب قرار مي دهد و اين مخاطب است که با استنباط ساده خود به مانند آب ريختن در ليوان شربت، مي تواند طنز کاربردي عطاران را هضم نمايد.

 

منبع: مردم سالاری

3642 -  

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

رضا عطاران        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت