New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

به بهانه زادروز پرویز پرستویی

مرد موقعیت ها و لحظه های حسی

:: 1 تیر 1390  4:59:36 PM  ::

 

سی نت: کارنامه پربار پرویز پرستویی دو وضعیت متفاوت را فراروی سینمایی نویسان قرار می دهد. در وجه اول، مسیر تحلیل جاذبه ها و شاخصه های بازیگری وی که سیکل متنوعی دارد کار را ساده تر جلوه می کند اما در وجه دوم، تعدد نقش آفرینی های این بازیگر وظیفه سنگینی را بر قلم سینمایی نویسان دیکته می کند تا حق مطلب را درباره هنر فنی اش ادا کنیم. در صفحه این هفته به مناسبت زادروز پرستویی به بررسی 4 نقش آفرینی برجسته وی در لیلی با من است، آژانس شیشه ای، مومیایی 3 و مارمولک می پردازیم.

صادق مشکینی - لیلی با من است
در میان کاراکترهای سینمای دفاع مقدس، آنچه نقشی چون صادق مشکینی را به یک نمونه منحصر به فرد بدل ساخته است، جدای از الگوی روایی بکر و تجربه نشده فیلم، باید در نوع بازی و اجرای پرستویی جستجو کرد؛ بازیگری که اگرچه به واسطه هنرنمایی در آثاری چون "رعنا" و "آپارتمان" به نامی برجسته در تلویزیون تبدیل شده بود اما بی شک ایفای نقش صادق مشکینی با آن وجه جذاب از برقراری رابطه با خدا یا تظاهر به شجاعتی که صادق را در دو موقعیت تمایل به حضور در جبهه در وجهی ظاهری و زمینه چینی جهت فرار از جنگ و بازی با تقدیر در بعدی درونی قرار می داد هنر فنی پرستویی در نمایش متوازن هر دو این موقعیت های حسی را که به خوبی در لحظه های جبهه فیلم منعکس است بر همگان ثابت نمود.

حاج کاظم - آژانس شیشه ای
در مطلبی پیرامون بررسی کارنامه هنری پرویز پرستویی، وی را با لفظ "فریاد آرمان های ایران" مورد نظر قرار دادم که در همان برهه با توجه به نقش آفرینی های این بازیگر در"رعنا" و "آپارتمان" و مجموعه بازی هایی که در درام های اوایل انقلاب در نقش آدم های انقلابی با گرایشات مذهبی به انجام می رساند، این لقب با شمایل هنریش تطابق کاملی می یافت؛

اما آنچه این هنرمند را تحت قالب یک آرمانگرا در تفکر اجتماعی نهادینه کرد بازی ماندگار وی در نقش حاج کاظم بود؛ نقشی که به علت فوران حسی و تکنیکی در سکانس گروگانگیری در آزانس هواپیمایی، سرفصلی جدید در سینمای ایران به شمار می رفت و پرستویی به خوبی حس سرخوردگی فرمانده آرمانگرای دوران جنگ را در مواجهه با واقعیات روز بازتاب داد.

به واقع حاج کاظم فرصتی طلایی برای بازیگر مطرحی چون پرستویی بود تا به خوبی در قالب متن تصویری اثر مسیر تغییر حالات و رفتار این فرمانده جنگ را از آرامش درونی اوایل فیلم به سمت و سوی انفجار و طغیان حاصل از زیرسوال رفتن تمامی ارزش های درونی شده اش به مخاطب عرضه کند و بی شک صحنه مرور تاریخ انقلاب و جنگ در مقام یک راوی و نیز دوئل کلامی وی و رضا کیانیان در تحلیل جغرافیای مفهومی جنگ و کلیدواژه های آن دوران، هنوز هم طلایی ترین سکانس سینمای داع مقدس به شمار می رود.

سروان قربانی - مومیایی3
ایفای نقش سروان حواس پرت و البته وظیفه شناس در کمدی موقعیت ناب و برجسته ای چون "مومیایی3" باز هم از توانایی های بازیگری پرده برداشت که در هنرنمایی های گذشته اش به خوبی از پتانسیل های درونی و برونی جهت پالایش و غربال کاراکتر بهره گرفته بود و از اینرو بازی با نگاه، بیان و اندام منطبق بر حسی کارآگاه گجتی و به ویژه در سکانس های رویارویی با مهتاب کرامتی و همراهی با رامبد جوان برای نفوذ به مخفیگاه ربایندگان مومیایی به زیبایی و بسیار باورپذیر توسط پرستویی اجرا شد و آن جدیت و پشتکار در انجام ماموریت که به دلیل تناقض با ماهیت صحنه، وجهی کمیک به شاخص های رفتاری کاراکتر می بخشید، پرویز پرستویی را به عنوان هنرمندی توانا در ایفای نقش های متنوع ، جلوه گر ساخت.

رضا مثقالی – مارمولک
فيلم «مارمولک» در زمان خود دچار يک بدفهمي موضوعي شد و به زعم برخي با وهن روحانيت و تکثر انديشه پلوراليسم ديني، سعي داشته تا بنيان تفکر اعتقادي جامعه را سست کند که اگر منصفانه به اين اثر بنگريم با فيلمي روبه رو مي شويم که با درونمايه فلسفي خود، به مرزهاي خداشناسي و خودشناسي اشاراتي تصويري دارد و از اين دريچه خدايي را به جامعه عرضه مي کند که صميمي ترين دوست آدمي است و با هر انسان مطابق با بعد تفکرش روبه رو مي شود و جلوه ربوبي خود را منطبق برنگاه هر فرد به او مي نماياند و از اين زاويه بود که فيلم به عرصه قدرت نمايي پيمان قاسم خاني در خلق ديالوگ هاي کمدي چند وجهي و نيز شاهکار اجرايي پرستويي در مقام خورشيد تابان بازيگري سينماي ايران تبديل شد.

به واقع تجربه غریب ایفای کاراکتر رضا مثقالی، چنان تصویر تابناکی از بازیگر شاخص سینمای ایران بر پرده نقره ای بازنمایی کرد که مخاطب آن وجه قدرتمندانه در اجرای نقش های درام در آثاری چون"رعنا"، "آپارتمان"، "آژانس شیشه ای"، "روبان قرمز"، "موج مرده" و "خاک سرخ" را به کناری نهاد و با دیالوگ های روان اداشده توسط پرستویی یکی از ماندگار ترین کاراکترهای دهه 80 را در حافظه دیداری خود به ثبت رساند.

پرستویی در این نقش آفرینی ممتاز به خوبی فاصله گذاری حسی در ایفای دوکاراکتر رضا مثقالی به عنوان یک دزد سابقه دار و حاج آقا احمدی را رعایت می کند؛ به واقع رضا مثقالی فرورفته در لباس روحانیت اگرچه از این پوشش جهت فرار از قانون بهره می برد اما تقدس و وجهه بالای معنوی چنین جایگاهی، چنان برای رضا تکان دهنده است که به مرور با شرایط جدید مانوس شده و آداب اصلی چنین کاری را که در ابتدا با آن قرابتی نداشت در تمامی وجوه رفتاری و گفتاری اش مسلط می سازد و البته آنچه هنر فنی پرستویی را در این نقش به اثبات می رساند سبکی رفتاری- گفتاری است که برای مخاطب جاذبه بالایی دارد.

پرستویی از تنظیم نت آوایی بیان به عنوان یک شناسه در اجرای نقش حاجی احمدی بهره می برد و البته قرار گرفتن رضا مثقالی در برخی موقعیت ها چنان حساب شده صورت می گیرد که گاه در ادای لفظ بر مبنای شمایل یک روحانی تناقضی چند حسی را بر قالب آوایی نقش مسلط می کند و به واقع با نمایش خود حقیقی اش و تناقضاتی که میان رفتارهای قاعده مند و اخلاقی یک روحانی وارسته با آداب رفتاری و گویشی رضا مثقالی وجود دارد صحنه های کمدی نابی را می پروراند.از منظری دیگر سینمای ایران یکی از ماندگارترین نقش های خود در شمایل روحانیت را از فیلمی هدیه گرفت که در روایت اثر و حقیقت درونی نقش دارای چنین وجهی نبود.

در برآیندی کلی پرويز پرستويي در شرايطي با نقش برجسته صادق مشکيني در«ليلي با من است» به سطح اول بازيگري درسينماي ايران رسيد که پيش از آن با نقش آفريني در آثاري چون «شکار»، « سازمان 4» و «رعنا» و نيز جان بخشي به کاراکتر محمدبن ابي بکر در مجموعه «امام علي (ع)» و جواد کولي در « آدم برفي» زمينه هاي مناسب براي رونمايي از توانايي هاي حسي و تکنيکي اش را در باروري نقش هاي گوناگون به وجود آورده بود و از اين رو درخشش خيره کننده در ابر نقش حاج کاظم در «آژانس شيشه اي» آغازي بر راه نوين و مسير درخشان بازيگري به شمار مي رفت که در نقش آفريني هاي خود در سينماي جنگ و در آثاري چون «روبان قرمز»، «موج مرده»، «به نام پدر»، «خاک سرخ» و «پاداش سکوت» متهم به کليشه آفريني حاج کاظم در قاب هنر شده اما ايفاي نقش کمدي دووجهي در قالب شخصيت هايي چون خسرو پذيرش و فرهاد جم در فيلم «مرد عوضي» از قابليت هاي والايش در بازيگري حکايت دارد. پرستويي در نقش سروان قرباني فيلم «موميايي3» نيز از کمدي اندام به درستي بهره برد و به اجرايي استادانه در صحنه هاي کميک فيلم رسيد که به ويژه نمايش غلوآميز رفتار و گفتار جهت بازتابش صفت دروني کاراکتر به خوبي توسط پرستويي به مرحله خلق هنري رسيد و اينگونه بود که در مسير متداوم درخشش در بازيگري به خلق ماهرانه تيپ هايي چون قصاب، راننده تاکسي، ميوه فروش و بقال در اثر بحث انگيز «کتاب قانون» و ايفاي کاراکتر رحمان توانا در همين فيلم رسيد که هنر بي پايانش را در منظر ديد جامعه قرار داد.

به واقع پرستويي در کنار اجراهاي منحصر به فردي که در سينماي کمدي، اجتماعي و دفاع مقدس داشته، قدرت بازيگري اش در مثلث هنري صادق مشکيني- حاج کاظم و رضا مثقالي را در آثاري پرورانيده که با ساختار جسورانه از منظر جريان سازي و تاثيرگذاري بر تفکر مخاطب نمونه هايي مثالي در سينماي پس از انقلاب اسلامي به شمار مي روند.

 

منبع: مردم سالاری

5403 -  

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

پرویز پرستویی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت