New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "اینجا بدون من"

یک پایان متفاوط!

:: 7 شهریور 1390  10:51:33 PM  ::

 

سی نت: گاهی تنها یک سکانس از یک فیلم می تواند آن را تبدیل کند به چیزی غیرمعمول، که شایستگی اش را برای به خاطر سپردن به ارمغان می آورد. به نظرم، سکانس پایانی فیلم «اینجا بدون من» چنین خاصیتی دارد. بقیه ی فیلم شاید تنها یک واگویه ی سینمایی، و تا حدودی، ایرانی باشد، از نمایشنامه ی «باغ وحش شیشه ای» تنسی ویلیامز. اگر چنان پایانی درکار نبود نمی توانستم ارزش چندانی برای فیلم قایل شوم و شاید اکنون دیگر چنین یادداشتی وجود نمی داشت. چون در آن صورت بهرام توکلی همان حرف تنسی ویلیامز را زده بود و همان داستان او را تعریف کرده بود. و این، در شرایط تاریخی حاضر، به نظرم یکی از عبث ترین کارهای دنیاست که در اقتباس، همان شاهکاری که قبلاً به بهترین نحو ساخته و پرداخته شده، اکنون تنها در رسانه ای دیگر، واگویه شود.

پایان فیلم «اینجا بدون من» از این جهت به نظرم ارزشمند است که یک «تفاوط» با پایان نمایشنامه ی «باغ وحش شیشه ای» را به نمایش گذارده است. «تفاوط»(differance) واژه ای است که ژاک دریدا، فیلسوف پساساخت گرای فرانسوی ابداع کرده و حاصل تلفظ کلمه ی difference با یک a است که در زبان فارسی به شکل نوشتن کلمه ی «تفاوت» با «ط» معادل شده است. دریدا چنین تعریفی را از «تفاوط»ارائه داده است: «تفاوط آن چیزی است که عمل دلالت را ممکن می سازد، تنها به شرط آن که هر یک از به اصطلاح عناصر «حاضر»، هر عنصر که بر صحنه ی حضور پدیدار می شود، به چیزی جز خودش مربوط شود و، از این رهگذر، نشان عنصری از گذشته را درون خود داشته باشد، و پیشاپیش خود را به وسیله ی نشان رابطه اش با عنصری از آینده به زوال بسپارد، این رد که رابطه اش را با آن چه آینده می نامیم کمتر از رابطه اش با آن چه گذشته می نامیم نیست، دقیقاً به وسیله ی همین رابطه با آن چه که نیست، با آن چه که مطلق نیست، آن چه را که اکنون (حال حاضر) می نامیم می سازد: یعنی حتی بدون ارتباط با یک گذشته یا یک آینده به مثابه ی یک اکنون تبدل یافته. برای آن که اکنون خودش باشد، فاصله ای باید آن را از آن چه که نیست جدا سازد، اما این فاصله که آن را حاضر می سازد، به همین دلیل، باید آن را در و از خودش جدا کند، تا از این رهگذر، همراه با اکنون، هر آن چه بر مبنای اکنون فهم می شود، یعنی هر آن چه را در زبان متافیزیکی مان به ادراک درمی آید، هر هستنده، و به ویژه گوهر یا سوژه، را نیز [در و از خود] جدا سازد.» دریدا در جای دیگر، تعریفی، شاید روشن تر از واژه ی «تفاوط» ارائه داده است: «تفاوط باید مقدم بر جدایی میان به تأخیر افتادن همچون تعویق و تفاوت داشتن همچون کنش فعال تفاوت درک شود. البته اگر کسی بر مبنای آگاهی، یعنی حضور، یا بر مبنای مورد ساده ی مخالف آن، یعنی غیاب یا ناآگاهی، بیاغازد، تفاوط را ادراک ناپذیر خواهد یافت.» اگر بخواهیم، خیلی ساده کلمه ی «تفاوط» را تعریف کنیم، می توانیم آن را در چنین فرمولی قرار دهیم: «تفاوط= تفاوت+تعویق». بر اساس این تعریف، همیشه نشتی از دو چیز متضاد به درون هم وجود دارد: حال با یک تعویق تبدیل به گذشته می شود و آینده با چنین تعویقی تبدیل به حال. به همین ترتیب، همیشه نشتی از بیرون به سمت درون وجود دارد، از حاشیه به سوی متن و بالعکس و ...

پایان فیلم «اینجا بدون من» هم چنین نشتی را جلوه گر ساخته است و نمودارگر تفاوط مشابهی است. این تفاوط در فاصله ی محو شدن لبخند احسان رخ می دهد که شاهد صحنه هایی است مبنی بر خوشبختی تمام عیار خود و خانواده اش پس از تحمل آن همه بدبختی هایی که زندگی بر آنها تحمیل کرده بوده است. اما محو تدریجی لبخند، ناگهان یک «تفاوط» را چون پتک بر ذهن فرو می آورد: نکند همه ی اینها تنها رویایی باشند که در ذهن احسان نقش بسته اند؟ ناگهان واقعیت و رویا درون هم نشت پیدا می کنند. آنچه در بیرون هست، به آنچه در دنیای درون احسان رخ می دهد، نشت پیدا می کند و «تفاوط» رویا و واقعیت، بیرون و درون، عین و ذهن را به رخ می کشد. اما مسئله این است که تمام این چیزها در اینجا، به طور متقابل و معکوس قابل تبدیل به هم هستند: رویا همان قدر می تواند به واقعیت تبدیل شود که واقعیت به رویا و... بنابراین در پایان فیلم، ما دچار همان حس «متفاوط» تلخ و شیرین می شویم که چنین نشتی بین مفاهیم متضاد موجبش شده اند. به این ترتیب، میان این پایان «اینجا بدون من» و منبع مورد اقتباسش، «باغ وحش شیشه ای» هم چنین «تفاوطی» به وجود می آید: «باغ وحش شیشه ای» پایان دنیای خود را یکسره تلخ و سرشار از ناامیدی می نمایاند و آدم هایش را همان طور بدبخت در دنیای خودشان رها می کند، در حالی که پایان اینجا بدون من مملو از نشت میان تلخی و شیرینی، امید و ناامیدی، خوشبختی و شوربختی است.

نقلی هست مبنی بر اینکه بهرام توکلی ابتدا قصد داشته فیلم خود را با خودکشی آدم هایش تمام کند و ممیزی موجب شده که وی به چنین پایانی برسد. این هم از همان موارد جالب و قابل مطالعه ای است که چگونه ممیزی، اتفاقاً باعث شده که یک فیلم، سر و شکل هنرمندانه تری به خود بگیرد. نمونه ی مشهور این موضوع داستان اعمال سانسور حکومت فرانکو بر پایان فیلم «ویریدیانا» ی بونوئل است که جیمز برادینلی آن را بدین گونه نقل کرده است: «بونوئل گفته است: «در صحنه ی پایانی فیلم نامه ی اصلی ویریدیانا به سراغ پسرعمویش می رود و سانسور اسپانیا جلوی فیلم برداری این صحنه را گرفت. بنابراین، آن صحنه را جایگزین صحنه ی فعلی، یعنی یک بازی ورق سه نفره کردم.» در اینجاست که به قول بونوئل سانسور باعث می شود که سکانس، حال و هوایی هوشمندانه تر و دگرگون کننده تر پیدا کند.»

 

منبع: سی نت

5276 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

اینجا بدون من - Inja Bedoon-e Man        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت