New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

يادداشتي بر فيلم "سن پطرزبورگ"

فيلمي با رنگ و بوي كمدي‌هاي مديري

:: 21 مهر 1389  2:17:29 PM  ::

 

سی نت: چند صباحي هست عادت کرده‌ايم به اين‌که به خودمان بقبولانيم قرار نيست روي پرده سينماهاي کشورمان فيلم قابل قبولي ببينيم. اين به‌خصوص در آثار اکران شده در دوره اکران پيشين - عيد فطر - کاملا نمود داشت و به يکباره پنج فيلمي اکران شدند که هيچ يک آثار قابل قبول و حتي قابل ارزشگذاري نبودند! اين روند البته گاهي با سکته‌هايي هم مواجه شده است، به‌خصوص با نمايش آثاري چون "کيفر"، "هفت دقيقه تا پاييز" و ... که با وجود نقص‌هاي بعضا درشت‌شان لااقل آثار قابل تامل و متفکرانه‌اي را به مخاطب عرضه كرده‌اند.

اين روند البته در سينماي کمدي اين روزها به معناي واقعي کلمه فاجعه بار و رقت انگيز است و حتي عده‌اي از کارشناسان را مجبور به فاتحه خواني براي سينماي کمدي ايران کرد! اين سال‌ها کمتر فيلم کمدي در اين مملکت ساخته و عرضه شده که علاوه بر خوش رنگ و لعاب بودن و خنداندن تماشاگر لااقل مخاطب را به اندکي تفکر وادارند و حتي اگر چيزي به سليقه مخاطب نمي‌افزايند، چيزي هم کم نکنند! در اين ميان در سال‌جاري اثري ساخته شد با نام "پسر آدم، دختر حوا"، به کارگرداني رامبد جوان، کمدين محبوب و خوش‌فکر اين روزها که با وجود عدم بهره‌گيري از فيلمنامه و مضمون به خصوصي، لااقل با آفرينش يک کمدي آبرومند و بامزه - حتي با طنز موقعيت و کلامي - هم بازخورد خوبي داشت و هم مخاطبان را با کمدي خوب آشنا کرد.

در ادامه اين روند چند روزي هست که اثري بر پرده سينماها نقش بسته که اکرانش را با وجود تمامي نقاط ضعف متعددي که دارد، بايد به فال نيک گرفت.

"سن پطرزبورگ"، فيلم جديد بهروز افخمي است. اثري از سازنده‌اي صاحب فکر و خوش ذوق که پيش از اين و با آثار قابل تامل و معتبري همچون "شوکران"، "گاوخوني" و "روز فرشته"، نامش را به‌ عنوان يک کارگردان صاحب سبک سينماي معاصر ايران، به ثبت رسانده است.

بهروز افخمي در "سن پطرزبورگ"، همان‌طور که خودخواسته و اعلام کرده، انگيزه اصلي خود را بر اين گذاشته که اثري بسازد تا رنگ و بوي کمدي‌هاي متفکرانه مهران مديري را داشته باشد و خوشبختانه اين تاثيرپذيري که گاهي براي بسياري از فيلم‌ها تبديل به پاشنه آشيلي انکار ناپذير مي‌شد اينجا مبدل به اتفاقي قابل قبول گرديده است. اتفاقي که البته بيش از هر چيز، نياز به يک نويسنده کمدي خوش فکر و موثر داشته و افخمي همين کار را انجام داده و به سراغ بهترين نويسنده کمدي اين روزهاي سينماي ما رفته است: پيمان قاسم خاني.

افخمي براي رسيدن به نوع جديدي از کمدي در سينماي ايران از دو حربه استفاده کرده: يکي از طنزهاي کلامي که کاملا امضاي پيمان قاسم خاني را بر پاي خود دارند و ديگري،خلق موقعيت‌هاي کميک در دل موقعيت‌هايي که مخاطب توقع شوخي با آنها را ندارد و به نوعي خرق عادت محسوب مي‌شود.

فيلم داستان دو جوان آس و پاس را روايت مي‌کند که با رخ دادن تصادفي راز گنجي را از پيرمردي روس تبار مي‌شنوند و به دنبال آن ماجراهاي بسياري دامنشان را مي‌گيرد. پيمان و مهراب قاسم خاني، بزرگ‌ترين محوريت داستان فيلم را بر همين وجه درام اثر استوار گردانيده‌اند. کريم و فرشاد، آشکارا از دو قطب مختلف جامعه‌اند که با وجود تناقض‌هاي اساسي موجود در کردارشان، در نقطه‌اي به هم مي‌رسند: شارلاتانيسم! قاسم خاني، همانند ساير نوشته‌هاي خود، بر ديالوگ‌هاي کميک تاکيد بسياري دارد و همين موجب شده فيلم يک ويژگي اساسا مهم داشته باشد که البته مي‌تواند براي کارگردان مخرب باشد.

"سن پطرزبورگ" بيش از هر چيزي، فيلم پيمان قاسم خاني است و در درجه دوم ساخته بهروز افخمي. سايه سنگين پيمان قاسم خاني و برادرش در تک‌تک سکانس‌ها و به‌خصوص ديالوگ‌هاي دو پهلو و کنايي - که هم رنگ و بوي آثار روشنفکرانه مديري را دارند و هم طنز موقعيت رضا عطاران به شدت احساس مي‌شود و اين در جاهايي کار افخمي را کم رنگ مي‌كند اما دليل اينکه فيلم به همين دليل دو قطبي بودن به اثري دوپاره تبديل نشده، هماهنگ بودن ساختار خوش رنگ و لعاب فيلم با محوريت داستاني آن است. به‌خصوص در لوکيشن‌هاي بسته داخلي که از اعمال موکد شخصيت‌ها - با بازي غير‌منتظره و بسيار خوب محسن تنابنده و حتي بيشتر از وي، خود پيمان قاسم خاني - گرفته تا کادر بندي و دکوپاژ‌هاي اغراق شده افخمي، همگي در به بار نشستن بار طنز و همچنين موقعيت‌هاي دراماتيک اثر، مناسب جلوه مي‌کنند و قابل قبولند. اما مشکل اينجاست که تم اصلي اثر - که گويي با نيم نگاهي به "گنج قارون" سيامك ياسمي نگاشته شده. و با وجود پتانسيل‌هاي بسيار براي تبديل شدن به يک داستان پرکشش، عملا از کمدي کلامي و موقعيت اثر جامانده و به عبارت ديگر تمام کشش خود را در حد همان ايده اوليه جذاب و مبدعانه - انتقال گنج سلطنتي تزار روس به جايي که به فکر احدي هم نرسيده: ايران و ماجراهاي کريم و فرشاد براي رسيدن به آن - نگاه مي‌دارد و در اجرا حتي با وجود تمهيد جالب قرار دادن نريشن ناصر طهماسب روي تصاوير تاريخي مربوط به تاريخچه گنج که الحق اجراي بسيار خوب و هنرمندانه‌اي، چه از جانب کارگردان و چه صداپيشه، دارد، چندان جا نيفتاده. اين مي‌تواند از يک سو به دليل علاقه بيش از اندازه افخمي به مانور روي کمدي لحظه‌اي باشد که موجب شده داستان اصلي کمرنگ شود و از يک سو مي‌تواند به خاطر بداهه‌پردازي بازيگران شکل گرفته باشد. به همه اينها اضافه کنيد حضور شخصيت کاملا کليشه‌اي و نه چندان کارآمد امين حيايي را - که گويي دوست مي‌دارد تا انتهاي عمر همين تيپ داش مشدي و لات مسلک را حفظ کند و قصد تغيير ندارد - كه نه تنها کارکردي ندارد بلکه جاهايي به کليت اثر لطماتي نيز وارد کرده. به‌خصوص در چند سکانس بسيار کش‌دار کليسا که حضور وي تنها براي پررنگ کردن قابليت‌هاي وي در عرضه ميميک و رفتارهاي کميک در فيلم تعبيه شده و هيچ نقش ديگري ندارد.

اما بخش‌هايي که به بهروز افخمي مربوط مي‌شود، امتيازات و نقاط ضعف مخصوص به خود را دارد. بزرگ‌ترين کاميابي افخمي در بخش اکت بازيگران به‌دست آمده است. کافي است دقت کنيد به زوج به‌يادماندني داستان، با بازي محسن تنابنده و پيمان قاسم خاني. بهروز افخمي با همين انتخاب هوشمندانه و البته سرشار از ريسک، به در‌آمدن بار طنز فيلم کمک شاياني کرده. اورسون ولز جايي گفته: نويسندگان اغلب بازيگران بزرگي هستند. اين سخن گوهربار در فيلم جديد افخمي نمود فراواني دارد. بازي دو بازيگر اصلي فيلم به دليل درک بالاي آنها از موقعيت‌هاي طنز خلق شده، بسيار طبيعي و بامزه از کار در آمده و قطعا برگ برنده اصلي فيلم نيز همين بازي متفاوت زوج اصلي فيلم است. (هرچند که ممکن است به قيمت نفروختن فيلم تمام شود اما تجربه بسيار موفقي از کار در آمده.) بگذريم که بازي بهاره رهنما در يکي از نقش‌هاي کليدي اثر با وجود اينکه خيلي هم بد نيست اما متاسفانه براي مخاطب عام،کاملا کليشه است و به هيچ عنوان حرف جديدي براي ابراز ندارد. به اينها اضافه کنيد ريتم

به‌شدت کند يک سوم پاياني داستان را که با وجود انواع و اقسام شوخي‌ها کاملا حوصله سر بر از کار در آمده و بخصوص تدوين در اين سکانس‌ها به شدت توي ذوق مي‌زند و قابل بحث نيست. پايان‌بندي کار نيز به شدت عجيب و غريب و نچسب از کار در آمده و حتي گره‌گشايي کنايي اثر- يک شبه تزار شدن کريم! - نيز کمک شاياني به قابل قبول شدن پايان‌بندي اثر نکرده است.

"سن پطرزبورگ" همچنين در عبور از برخي خط قرمزهاي اساسي نيز پيشتاز است. پيمان قاسم خاني با استفاده از تجربيات بسيارش در عرصه نويسندگي، با عبوري هوشمندانه و کاملا ظريف و بديع، چنان بازي با برخي نکات انجام مي‌دهد که جالب توجه است. کافي است دقت کنيد در سکانس بسيار خوب حضور دو شارلاتان داستان در خانه کتي. اين بخش علاوه بر اينکه يکي از بهترين موقعيت‌هاي کمدي بيست سال اخير سينماي ايران را عرضه مي‌کند يکي از جسورانه‌ترين و قابل ريسک‌ترين اين تجربه‌ها را نيز رقم مي‌زند: به‌خصوص شوخي در مورد جراح پروستات و دكتر پوست و ... قاسم خاني علاوه بر اجراي بسيار خوب خود در اين صحنه، ديالوگ‌ها و موقعيت را يکي پس از ديگري و به قدري ظريف رديف کرده و به نمايش گذاشته که بدون باج دادن به مخاطب، به شدت خنده‌دار و طبيعي از کار در آمده‌اند. يا کافي است دقت کنيد به خاطرات فرشاد از دوران حبس، با آن نورپردازي بي‌نظير صحنه، و ببينيد که بهروز افخمي و تيم سازنده‌اش، از چه هوش سرشاري بهره مي‌برند!

"سن پطرزبورگ" در نهايت و با وجود کاستي‌هاي بسياري که دارد اثر مفرح و جذابي است که سينماي کمدي بي‌رمق و کم‌مايه اين روزهاي کشور ما به شدت کمبودش را احساس مي‌کرد. هرچند که فيلم مناسبي براي تمام اعضاي خانواده نيست! بهروز افخمي، با وجود فاصله بسيار ميان آثاري چون "شوکران" با "سن پطرزبورگ"، نشان مي‌دهد که رگ خواب تماشاگرانش، چه بينندگان خاص و چه عام را به خوبي مي ‌شناسد و اين تنوع ژانر بسيار جالب، بي‌شک نقطه قوتي است در کارنامه هنري نسبتا پربار وي.

 

منبع: تهران امروز

6986 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سن پطرزبورگ - SanPeterzburg        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت