New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به فیلم "یه حبه قند"

مرگ با یه حبه قند می‌آید به دهان

:: 21 بهمن 1389  12:57:31 PM  ::

 

سی نت: "یه حبه قند" فیلمی است در ستایش پیوند تنگاتنگ بین زندگی و مرگ و همه آرامش و شفافیتی که مرگ می‌تواند برای دنیای زندگان به همراه آورد.

رضا میرکریمی پس از نقطه اوجی چون "به همین سادگی" که اجرایی حساب شده از یک درام درونی بر بستر زندگی روزمره بود، در فیلم جدیدش هم خود را وارد چالش جدیدی از حیث ساختار، مضمون و اجرا کرده است.

میرکریمی این بار هم با تکیه بر یک فیلمنامه‌نویس حرفه‌ای و مستقل یعنی محمدرضا گوهری که در "خیلی دور، خیلی نزدیک" هم با او همکاری داشته، به سمت و سوی تجربه‌های جدید رفته است.

"یه حبه قند" زندگی دو روزه خانواده‌ای پرجمعیت است که برای عقد غیابی کوچکترین دختر خانه از گوشه و کنار دور هم می‌شوند، اما مرگ ناگهانی دایی بزرگ همه تدارکات جشن را صرف مراسم عزا می‌کند.

به این ترتیب داستان فیلم بیش از هر چیز متأثر از روابط و مناسبات خانوادگی است که در زندگی امروز ور افتاده و تنها برای نسل‌های قدیمی‌تر نوستالژی دارد. نوستالژی جمع شدن چند نسل در خانه اجدادی و برخورد بی‌واسطه با همه خوشی‌ها و ناخوشی‌هایی که این نوع زندگی تنگاتنگ برای اهل خانه دارد.

هرچند فیلم با این قصه ساده و معرفی شخصیت‌های متعدد تور قصه را پهن می‌کند، اما نکته مهم شیوه اطلاعات‌دهی تدریجی درباره آدم‌ها و قصه‌هایشان است که دنبال کردن روند آماده شدن آنها برای مراسم عقد روز بعد را واجد جذابیت و گرما می‌کند.

آنچه در این میان اتفاق می‌افتد برجسته شدن محور اصلی قصه و تغییر تدریجی آن به سمت و سوی لایه‌های درونی شخصیت‌ها و از همه مهمتر کاراکتر خاله‌ریزه (نگار جواهریان) است.

هرچند شخصیت‌های پیرامون هر یک فضایی از قصه را پر کرده و از کلیات به جزئیات مناسبات و روابط در این اجتماع کوچک و سنتی نقب می‌زنند، اما به نظر می‌آید خودشناسی که از مرگ دایی بزرگ عاید خاله‌ریزه می‌شود برجسته‌تر از شخصیت‌های پیرامونش باشد.

دختری که وجه برجسته او تسلیم محض و آماده به خدمت بودن است و به نظر می‌آید به همین دلیل هم از عشق درونی‌اش به قاسم چشم پوشیده تا به یک ازدواج غیابی تن دردهد.

مرگ دایی همانطور که کدورت‌ها و تلخی‌های آدم‌ها را تخفیف داده و آنها را با هم مهربان‌تر می‌کند، تناقضات جذابی را هم رقم می‌زند. تناقضاتی چون نوحه‌خوانی داماد ناخلف که اتفاقاً ترانه‌های کوچه و بازاری را نوحه‌وار می‌خواند و بر دل مادرزن هم می‌نشیند تا بالاخره گریه کند، این در حالیست که مادر یک داماد آخوند هم دارد.

اما در این میان این خاله‌ریزه است که وقتی دست‌خوردگی عشق‌اش به قاسم -به گونه‌ای نمادین با لکه‌های سرخ به‌جا مانده از املت بر چادر سپیدش- از پرده بیرون می‌افتد، لباس سیاه عزا را با همان تعبیر بدشگونی برای عروس بر تن می‌کند تا با این لباس رزم آماده جنگ و ایستادن پای عشق شود.

در روایت چنین قصه به ظاهر سهل و ممتنعی است که میرکریمی زاویه نگاه خود را از این پیچیدگی خفته در عمق سادگی، به تصویر می‌کشد و ابائی از حرکت در عمق همین موقعیت‌های لحظه‌ای ندارد.

اسلوموشن‌های کارکردی که در عین زیبایی بصری کارکرد انتقال پتانسیل موجود در فضا را دارند یکی از این تمهیدات هستند که در عرض موقعیت حرکت می‌کنند تا تداخل زندگی و مرگ، عروسی و عزا، خنده و گریه، شادی و غم و ... در عمق جان مخاطب رسوب کند.

 

منبع: خبر آن لاین

5052 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

یه حبه قند - Ye Habbe Ghand        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت