New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "مرهم"

مرهمی کمیاب برای سینمای ایران

:: 16 اردیبهشت 1390  1:16:08 PM  ::

 

سی نت: علیرضا داودنژاد فیلمسازی است که یکی در میان از آثارش خوشم می آید. فیلم هایی مثل نازنین، بچه های بد، مصائب شیرین، نیاز و تا حدودی هوو را دوست داشتم اما هشت پا، ملاقات با طوطی و تیغ زنش را نه ...

این بار فیلم او نماد یک فیلم اخلاق گرای سالم برای سینمای ایران است که مهمترین ویژگی آن در شیوه ی روایتش، گرفتار نشدن در دام شتابزدگی است. از این رو مرهم برای سینمای ایران غنیمت است، همانطور که زمانی "خون بازی" و صد البته "سنتوری" غنیمت بودند و شاید قدرشان را ندانستیم. فیلم از لحاظ مضمون، نوع پرداخت و شیوه ی روایتش تا حدودی به ساخته های رخشان بنی اعتماد و محسن عبدالوهاب بالاخص فیلم "خون بازی" شبیه است اما من بیننده، فیلم داودنژاد را بیشتر می پسندم.

تقابل افکار سنتی با نسل مدرن در این فیلم به خوبی درآمده است و شاید در طی سالیان اخیر، "مرهم" اولین فیلمی باشد که بدون شعارزدگی، کلیشه پردازی، ادعای روشنفکری و همچنین چشم پوشی بر حقایق تلخ جامعه، می تواند فیلمی آموزنده باشد.

فیلمنامه ی "مرهم" داودنژاد در عین سادگی بیانش نشان می دهد که ساختار می شناسد. زمانی که فیلم را در سینما می دیدم برایم خوشبختانه یا متاسفانه جالب بود که کسی برای "مرهم" نخندید، دست نزد و سوت نکشید. این یعنی اینکه مردم شخصیت های فیلم داودنژاد را باور می کنند. شخصیت هایی که در عین بداهه گویی شان (آنگونه که در بعضی صحنه ها به نظر می رسد) دیالوگ های ساده و شیرینی را بیان می کنند و من لذت می برم از آن دیالوگ هایی که مادربزرگ و نوه اش به هم می گویند، زمانی که مادربزرگ برای اولین بار پایپ را در دستان مریم می بیند.

فیلم با یک فیلمنامه صادقانه و ساده به استقبال موضوع اعتیاد می رود. ساده نویسی نه ساده انگاری ... و این چقدر خوب است. روایت طوری است که بیننده دچار سردرگمی، ابهام در شناخت شخصیت، خستگی و ... نمی شود. فیلم داستان زندگی مریم (طناز طباطبایی) را روایت می کند که از خانواده ی سنت گرای خود دل بریده و به دنبال یک زندگی آزادانه است. به همین دلیل از خانه فراری شده و طولی نمی کشد که گرفتار اعتیاد می شود. در این میان مادربزرگش مرتب به او کمک می کند تا در باتلاق فرو نرود و از مهلکه ی اعتیاد نجات پیدا کند. مریم تصمیم می گیرد تا با دوستانش به شمال سفر کند و با وقوع اتفاقاتی در این سفر که اوج فیلم است مریم به اصل خویش بر می گردد، البته در آغوش مادربزرگش (اشرف السادات).

داودنژاد به خوبی از تکنیک دوربین روی دست در این فیلم استفاده کرده است. حرکات دوربین این فیلم قابل تحسین است. دوربین این فیلم داودنژاد مثل شخصیتی است که دچار سرگیجه است. شاید این دوربین برای ما نمایشگر یک نگاه نگران است، نگاهی که نمی تواند آرام و ساکن باشد. نگاهی که از سر بیقراری است به شخصیت های فیلمش. فیلم در کل ریتم خوبی دارد و این ریتم هنگامی که به زندگی خانواده ی دیگری سرک می کشیم کند نمی شود.

اما بازیگران: بدون شک کبری حسن زاده (اشرف السادات) بازی باورپذیرتر، زیباتر و روان تر از سایرین به نمایش گذاشته است و من اصلا باورم نمی شود که این اولین تجربه ی بازی او در جلوی دوربین است. اوج هنر او در سکانس هایی است که مریم شیشه می کشد، سکانس های شمال و بالاخص سکانس آخر. طناز طباطبایی نیز با ارائه ی یک بازی قابل قبول مخاطب را با خود همراه می کند. سکانس هایی که با مادربزرگش صحبت می کند مخصوصا مواقعی که پایپ در دست دارد خیلی خوب درآمده است.

رضا داودنژاد، این اولین باری است که من به او می گویم بازیگر! واقعا جای رضا داودنژاد با این بازی حضور در "نون و ریحون" و "نیش و زنبور" است؟ او چقدر نسبت به کارهای قبلی اش بهتر کار کرده است و من چقدر تعجب کردم از آن صحنه ای که مریم در آن جاده در حال فرار کردن است و رضا با خونسردی تمام به سراغش می رود و او را پیش مادربزرگش می برد. نوع همراهی اشرف السادات با مریم هم به همان شکلی است که باید باشد. دیگر خبری از نصیحت، دعوا و جار و جنجال نیست اما نگرانی در نگاه اشرف السادات موج می زند.

به سراغ صحنه های آخر فیلم برویم: صحنه ای که مریم در آغوش مادربزرگش (اشرف السادات) قرار می گیرد. جالب است که دوربین از نمای کلوزآپ به لانگ شات می پرد و دوباره یادآوری می کند این فاصله ها را ... اینکه ممکن است دوباره این فاصله ها بوجود آیذ.

جمع بندی: فیلم سه نقطه ی قوت دارد که باعث شده تحسین منتقدان و سینماگران را به دنبال داشته باشد.
1 - فیلمنامه ای واقع گرا با دستمایه قراردادن آنچه که امروزه یکی از دغدغه های جوانان است. فیلمنامه ای ساده و صادق که به دور از شعار و کلیشه پردازی با مخاطب ارتباط برقرار می کند.
2 - دوربینی که بسیار خوب و بجا حرکت می کند. کار فیلمبردار و همینطور دکوپاژ داودنژاد در نود درصد صحنه هایش دیدنی است و آن دوربین روی دستی که بر خلاف خیلی از فیلم ها در این فیلم باید استفاده می شد.
3 - بازی زیبا و ستودنی تیم بازیگران علی الخصوص کبری حسن زاده و طناز طباطبایی که با ارائه ی یک بازی حسی زیبا در ایجاد ارتباط با تماشاگر موفقند.

بنا به این تفاسیر به زعم نویسنده، "مرهم" یکی از منسجم ترین فیلم های چند سال اخیر سینمای ایران و بهترین فیلم داودنژاد است که نشان داد این فیلمساز هنوز هم می تواند خاطره ی فیلم های خوب "بچه های بد" و "مصائب شیرین" را برایمان زنده کند.

در پایان جمله ای زیبا از مهدی فخیم زاده بازگو می کنم: داودنژاد در این فیلم شیطان اعتیاد و فرشته ی محبت را رو در روی هم قرار داده و از آن مرهمی ساخته برای زخم دردناکی از زخم های جامعه.

 

منبع: سی نت

5179 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

مرهم - Marham        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت