New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "سعادت آباد" به بهانه ورود به شبکه نمایش خانگی

بیایید با دروغ و خیانت به سعادت برسیم

:: 5 اردیبهشت 1391  2:32:00 PM  ::

 

سی نت: پنجمین فیلم سینمایی مازیار میری (که به تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده) به نظر راهی متفاوت از فیلم های قبلی این فیلمساز را پیش گرفته است. میری بر خلاف رویه فیلم های سابقش،این بار به سراغ موضوعی رفته که درد جامعه است و دقیقا طبق صحبت های بهداد در پشت صحنه فیلم، "جامعه شناسی" درستی انجام داده. به ابتدای فیلم اگر دقت کنید متوجه کلید خوردن "دروغ" و "پنهان کاری" خواهید شد. از همان جا که لاله تلفن شیوا را جواب نمی دهد. هر چه جلوتر می رویم متوجه واقعیت های تلخ تری می شویم که همه بی رحمانه از هم پنهان می کنند. یاسی باردار بودنش را از محسن، لاله سفر و سقط جنینش را از علی، کلک زدن محسن به بهرام و.. با پیش رفتن به جا و مناسب خط روایی فیلم، مخاطب بیشتر احساس می کند که او هم در این جمع حضور دارد و هنگامی که مهمانی به پایان می رسد و مهمانان به خانه بر می گردند، او هم احساس می کند باید برگردد.

این شاخصه بارز "سعادت آباد" است. تماشاگر را به شدت درگیر می کند. موضوعی به روز و اجتماعی را مطرح می کند (دروغ، خیانت، پنهان کاری، عصبیت و ...)،با دوربین روی دست تردستانه آلادپوش (نگاه کنید به حرکت دوربین همراه مهمانان وقتی که دو تا و سه تا با هم صحبت می کنند و شما هیچ دیالوگی را از دست نمی دهید. چیزی که مشابه آن را تا امروز فقط در "درباره الی" دیده بودیم)، با سکانس پلان های متعدد در یک فضای محدود (اغلب داستان فیلم در خانه یاسی می گذرد) و نکات متعدد و واقعیت هایی که در فیلم بیان می شوند و به شدت ارزشمند هستند و مانند سریال ها و تله فیلم ها آدم را به خنده نمی اندازند، بلکه ما را به فکر وا می دارند و باز هم تکرار می کنم که بیننده را درگیر می کنند!

اما بازی بازیگران ... محسن تنباکویی حامد بهداد است یا حامد بهداد محسن تنباکویی؟؟ واقعا نمی دانم (البته دور از جان بهداد نازنین که همه می دانیم اهل هیچ گونه خیانت و بی معرفتی نیست). ولی حامد بهداد این بار هم همان روش همیشه را داشته. همان عصبیت ها، بی قراری ها، تند حرف زدن ها، حرکات سر و دست و میمیک صورتی که همیشه از او دیده ایم و این بار به طور عجیبی صد چندان دلنشین تر و باور پذیرتر شده است. او چه در زمانی که مثل "یک مشت پر عقاب" یا "هر شب تنهایی" این رفتارها را کنترل می کند و چه زمانی که مثل "روز سوم"، "جرم"، "هفت دقیقه تا پاییز" یا "سعادت آباد" این نوع بازی از وی "فوارن" می کند، همواره موفق است. نمی دانم این مقایسه درست است یا نه. اما یادم هست که همیشه همه به خسرو شکیبایی و جنس بازی همیشگی او (که برخی دوستان "تکراری" می نامیدند) ایراد می گرفتند و همیشه هم در عین حال آن را دوست داشتند. در مورد بهداد نیز این جا چنین مطلبی صدق می کند.

مهربانی ها و نگاه غمناک و متفکر و گاه معصومانه و نگرانی های یاسی با لیلا حاتمی، غرور وحشتناک و عصاقورت دادگی نگاه های از بالا و سرکوفت زدن به شوهر در تهمینه با بانو هنگامه قاضیانی، خشم های فرو خورده و رفتارهای متین و گاه دیوانه وار و شکاک و در نهایت آن انفجار و سیلی زدن در علی با امیر آقایی، تحت اختیار همسر بودن و گرفتاری های یک مرفه دیگر در ضمن نگاه هایی که حکایت از علاقه ای قدیمی به یاسی دارند (و خدا می داند اگر یاسی این موضوع را می فهمید این بار به چه حالی می افتاد) و داشتن ذره ای معرفت و انسانیت در وجود بهرام با بازی حسین یاری و در نهایت روبرگرداندن ها، نگاه ها، پنهان کاری ها و در آخر آن گریه تاثیر گذار لاله با بازی مهناز افشار، همه و همه باعث شد که این گروه بازیگران که شاید در نگاه اول جنس و استایل بازی آن ها ناهمگون به نظر می آمد، به شدت با یکدیگر بده و بستان داشته و بازی های چشمگیری ارائه دهند.

اما چرا سعادت آباد؟ ... به نظرم با مسماترین اسم بود. دقت کنید به دیالوگ بهرام: "خود ماها خیلی خوبیم؟ همه چی مون اوکیه؟" این عنوان حق مطلب را ادا کرده است. هیچ یک از این افراد با این که به نظر راضی می رسند، از این روزمرگی ها و رفتارهای چند سویه و در نهایت از زندگی به ظاهر مرفه خود چندان دل خوشی ندارند. این درست همان چیزی است که اتوپیا، آرمان شهر یا سعادت آباد را درست ضد آن چیزی نشان می دهد که در فیلم می بینیم. و راستی یک سوال به عنوان موخره ... مگر غیر از این بود که در فیلم دیدیم؟

 

منبع: سی نت

4982 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سعادت آباد - Saadat Abaad        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت