New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "جدایی نادر از سیمین"

حقیقت گمشده

:: 23 بهمن 1389  5:06:59 PM  ::

 

سی نت: فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" به کارگردانی اصغر فرهادی واکاوای موقعیتی تراژیک و تلاش برای نمایش بحران‌های اخلاقی و اجتماعی است.

همان طور که پیش‌بینی می‌شد یکی از بهترین‌ فیلم‌های این دوره "جدایی نادر از سیمین" به کارگردانی اصغر فرهادی است، هنوز تعدادی از فیلم‌هایی که می‌توانند غافلگیرکننده و فراتر از انتظار باشند باقی مانده‌اند و بدون دیدن آن‌ها گفتن این جمله که "جدایی نادر از سیمین" بهترین فیلم جشنواره است، منصفانه نیست.

فیلم مانند تجربه‌های قبلی این کارگردان و به ویژه "درباره الی" و "چهارشنبه سوری" درباره قضاوت کردن و موقعیت‌های دشوار و نفسگیری است که رویه‌های دیگری از شخصیت‌ها را نشان می‌دهد، اصغر فرهادی استاد نمایش شرایط تراژیک و ویران‌کننده‌ای است که انسان‌ها در آن اسیر می‌شوند و قدرت تغییر آن را ندارند، حتی اگر بتوانند با وقت‌کشی فرجامشان را به تاخیر بیندازند قادر به عوض کردن سرنوشت محتومشان نیستند.

"جدایی نادر از سیمین" بر خلاف بسیاری از فیلم‌های این دوره از جشنواره قصه‌گو است و قواعد قصه‌گویی را رعایت می‌کند، تا انتها از تماشاگر پیش می‌افتد و کارگردان ابایی ندارد از این که ابتدا به قصه و روایت فکر کند و بعد به دنبال مطرح کردن دغدغه‌هایش درباره زوال ارزش‌های اخلاقی و... باشد. در قصه یکدست و منسجمی که فرهادی برایمان تعریف می‌کند معانی و مفاهیم به شکلی نامحسوس زیر لایه‌های قصه‌اند.

فرهادی در فیلم‌های قبلی‌اش نشان داده که فضاسازی متناسب با مضمون فیلم را می‌داند، خانه نادر (پیمان معادی)، حضور پدر، بازی نادر و دخترش با سمیه، رابطه صمیمی نادر و ترمه (سارینا فرهادی) و نمایش جزئیات این رابطه (صحنه پمپ بنزین را به یاد بیاورید) کمک کرده تا دنیایی که او پیش چشم تماشاگر قرار می‌دهد باورپذیر و دوست‌داشتنی از کار درآید.

تاثیرگذاری بیشتر سکانس‌های فیلم‌های فرهادی به دلیل همین فضاسازی واقع‌گرایانه اما کاملا فکر شده است، سکانس‌هایی که حجت (شهاب حسینی) پرخاشگر و عصبی است، یا سکانس حضور او در آشپزخانه کنار همسرش، سکانس گریه نادر در حمام و... حال و هوایی ویژه به "جدایی نادر از سیمین" می‌دهد و تماشاگر را متاثر می‌کند.

یکی از امتیازهای جذاب فیلم‌های فرهادی به چالش کشیدن باورهای ذهنی تماشاگر است، او در مقام نویسنده این قدرت را دارد تا مدام رویه‌های مختلف شخصیت‌هایش را نشان بدهد، ذهن تماشاگر موقع دیدن فیلم‌های فرهادی بازی می‌خورد، ماجرای سقط جنین زن ابتدا به نظر یک کلاهبرداری است، نادر بی‌تقصیر به نظر می‌رسد و... اما در انتهای فیلم ما هم مانند راضیه (ساره بیات) در تردید هستیم و این تردید نسبت به واقعیت شخصیت‌ها است که باعث می‌شود بارها دیدن "جدایی نادر از سیمین" همچنان جذاب باشد.

صحبت کردن درباره بازی‌های فیلم عجیب نیست، فرهادی مهارت کار با بازیگر را دارد و طبیعی است که بازیگرانش این فرصت را داشته باشند که نقش‌هایی که خوب و با جزئیات نوشته شده با کمترین ایراد بازی کنند، فقط کافی است بازی مریلا زارعی در این فیلم را با "گزارش یک جشن" مقایسه کنیم تا متوجه شویم درک کارگردان از توانایی‌های بازیگر به چه نتایجی می‌رسد و بازیگران در این دیده شدن‌ها چه اندازه به هوش و تجربه شخصی متکی هستند و چقدر حاصل کارشان به هوشمندی کارگردان بستگی دارد.

"جدایی نادر از سیمین" شاید به اندازه "چهارشنبه سوری" و "درباره الی" غافلگیرکننده نباشد، در فاصله "چهارشنبه سوری" تا امسال و زمان اکران "جدایی نادر از سیمین" اصغر فرهادی مسیری دشوار را طی کرده، تحسین شده و انتظارها از او بالا رفته است، همه ما از فیلمسازی مثل او توقع شگفتی ساختن داریم.

با همه این‌ها، "جدایی نادر از سیمین" مثل فیلم‌های قبلی فرهادی تصویری تلخ و تاثیرگذار از روابط انسانی و پیچیدگی‌های آن است، فیلم در راهروی دادگاه و زمانی تمام می‌شود که نادر و سیمین دور از هم در انتظار سرنوشتی هستند که پیش رو دارند، فرقی نمی‌کند بودن ترمه با هر کدام از آنها اعتماد و عشقی که زمانی در این خانواده وجود داشته به آنها بازنمی‌گرداند، فیلم‌های فرهادی زوال خوشبختی و شکنندگی آرامش در زندگی مشترک را به خوبی نشان می‌دهند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

4076 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

جدایی نادر از سیمین - Jodaee Nader az Simin        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت