New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

اختصاصی سینما شبکه (سی نت)

یک فانتزی سبک مند / یادداشت ایمان آیینه دار برای فیلم «آشغال های دوست داشتنی»

:: 3 فروردین 1398  5:03:29 PM  ::

صابر ابر در نمایی از

صابر ابر در نمایی از "آشغال های دوست داشتنی"

 

سی نت: برگ برنده سومین فیلم محسن امیر یوسفی در درجه‌ی اول این است که خیلی روان و بدون لکنت شخصیت‌پردازی می‌کند و فیلم‌نامه‌ای فکر شده دارد. همچنین کارگردان به‌درستی درک می‌کند که روایتش اول‌شخص است و تا انتها و در دکوپاژ فیلم، به این فرم روایت وفادار می‌ماند. فرم روایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» با تمرکز بر خانه «منیر خانوم» به‌عنوان مرکز ثقل قصه در بستر حوادث انتخابات سال 88، این امکان را فراهم ساخته که مخاطب در ذهن راوی ورود و فضای فانتزی حاصل را باور کند. نکته اینجاست که روایت سوبژکیتو فیلم که با خلاقیت فیلم‌ساز هم عجین شده، ازیک‌طرف از طریق فلش بک و رنگ باختن تصویر در سال‌های قدیم (بک استوری) و از طرفی دیگر به شکل خیالی و در قصه جاری، فرم پیدا کرده است.

منیر با بازی شیرین یزدان‌بخش که مثل اغلب اوقات سادگی و صمیمیت قابل‌توجهی در اجرا دارد و راوی ماجراهای آن خانه است، با این نگرانی دست‌وپنجه نرم می‌کند که مبادا مأموران حکومت در تفتیش خانه‌های علامت زده در خلال وقایع انتخابات ملتهب آن سال و راه افتادن موج سبز در سطح جامعه، در محل سکونت او چیزی دردسرساز پیدا کنند. لذا خودش را به آب‌وآتش می‌زند تا در فضای خیالی مذکور و از طریق قاب عکس‌های روی طاقچه با شوهر، برادر و دو پسر خود که هر یک عقاید متفاوتی دارند، ارتباط برقرار کند و به کمک آن‌ها، خانه‌اش را پاک‌سازی نماید؛ به تعبیری دیگر هر آنچه را دوست دارند، به خاطر شرایط حاکم دور بریزند و به آشغال تبدیل کنند! در این میان و متناسب با کاراکترهای قصه، دیالوگ‌نویسی فیلم‌نامه دقیق و طنازانه است و رفت‌وبرگشت‌های فانتزی از قاب عکس‌ها به یکدیگر در میزانسن‌هایی خلاقانه واقعاً قابل‌اعتناست. فصلی را به یاد آورید که در بستر ذهنیت منیر و در نمایی اُورهد، امیر (صابر ابر) از میان توپ و تانک و جبهه و دایی منصور (شهاب حسینی)، شخصیت معترض و عضوی از سازمان مجاهدین خلق در قصه قرار است قاب‌های عکسشان به‌هم مماس شود؛ منصور کاملاً در تاریکی قرار دارد و با نور کبریت رؤیت می‌شود حال‌آنکه امیر در پس‌زمینه‌ی جایی که قرار دارد، منور روشن می‌کند و به سمت پیش‌زمینه‌ی تصویر حرکت می‌کند. در این رویارویی منهای تقابل فیلم‌نامه‌ای جاری میان دو شخصیت به لحاظ نوع تفکر یکی سینه‌چاک روح‌الله خمینی و دیگری ضد او، یک کنتراست بصری هم به لحاظ نورپردازی به چشم می‌آید. این تضاد تصویری بخصوص به آن دیالوگ منصور، ابعاد دیگری می‌بخشد وقتی به برادرزاده بسیجی‌اش با لحنی پر از افسوس می‌گوید باز خوبه که قاب عکس تو روی طاقچه باقی ‌مانده ولی قاب من که داره میره توی آشغال‌ها! منصور معتقد است شعار «مرگ بر آمریکا» را امثال خودش در دهان مردم گذاشتند و نظام امروز و پس از گذشت سی سال، حتی از تصویر ساکنش روی طاقچه هم هراس دارد. او سرانجام و قبل از به آشغال رفتن قاب عکسش، با کلت دسته استخوانی خود (عنصر تعلیق ساز فیلم) به شکلی معنادار، از آن قاب و درواقع قاب دوربین کارگردان خارج می‌گردد.

زیبایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در این است که ارتباط خیالی پدید آمده در جهان داستان تا آخر حفظ می‌شود و دوربین فراموش نمی‌کند که راوی اثر کیست. فیلم‌ساز در آغاز سعی می‌کند با استفاده از جامپ کات و کات‌های ریز و پی‌درپی، ریتم کلی روایت را تسریع بخشد اما در ادامه از این سرعت کم می‌کند و اجازه می‌دهد ذهنیت پردازیِ مطلوب روی شخصیت مرکزی قصه، صبورانه اتفاق بیفتد؛ به همین دلیل در پرده‌های دوم و سوم فیلم‌نامه، دیگر خبری از جامپ کات نیست.

در چارچوب بازیگری فیلم هم که از سطح قابل قبولی برخوردار است، به‌ویژه نباید از بازی خوب اکبر عبدی به‌سادگی گذشت؛ او در نقش محمدعلی، شوهر منیر که روزگاری از طرفداران دولت دکتر محمد مصدق بوده، با شیرینی خاصی دیالوگ‌های خود را ادا می‌کند و بار مهمی از خنداندن تماشاگر را به دوش می‌کشد و بار دیگر این نکته را متذکر می‌شود که «بازیگری خوب»، با تمام توانمندی‌های بازیگرش، به نقش و موقعیت کاراکتر در فیلم‌نامه بستگی دارد وگرنه همین اکبر عبدی در سال‌های اخیر، دوجین فیلم‌های بدردنخور و نقش‌های خنثی دارد.

شایان‌ذکر است که اجرای آهنگ‌های قدیمی ایرج، قاسم جِبلی و عارف به‌عنوان مؤلفه‌های غیردایجسیس (خارج از جهان عینی قصه به‌گونه‌ای که شخصیت‌های داستان نمی‌شنوند) هم‌زمان با دور ریختن آلبوم‌های موسیقیِ مرتبط در کیسه‌زباله و درد آمدن دل محمدعلی- که حالا دیگر دستش از جهان کوتاه شده- فضای موسیقایی کار را حال و هوای دیگری بخشیده و خلاقانه جلوه می‌کند. ضمن اینکه دوربین روی دست و فضاسازِ تورج اصلانی که بعضاً نوع فیلم‌برداری‌اش برای نگارنده یادآور اجرای نامتعارف او در فیلم «بغض» رضا درمیشیان ست، به‌درستی به فضای خلاقانه و موردنظر کارگردان نزدیک شده است.

«آشغال‌های دوست‌داشتنی» بعد از همه‌ی موانعی که در این شش سال برای اکران داشت، حالا و روی پرده نقره‌ای نشان می‌دهد که سینمای ایران می‌تواند در ژانر فانتزی هم سر خود را بالا بگیرد؛ محسن امیر یوسفی به‌دور از غلتیدن در مواضع سیاسی احتمالی‌اش، قصه خود را در مدیوم سینما تعریف می‌کند و با حذف علامت ضربدر روی درب خانه‌های آن کوچه در پایان‌بندی، به مردم ایران یادآور می‌سازد با وجود اینکه دلواپسان همیشه و در هر مقطع تاریخی حضور دارند، حداقل شما دلواپس نباشید و مراقب دوست‌داشتنی‌های خود باشید حتی اگر به‌سان تیتراژ پایانی فیلم، کنار اسمتان ضربدر خورده باشد!

 

منبع: سینما شبکه (سی نت)

5293 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آشغال های دوست داشتنی - Ashghalhaye Doost Dashtani        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت