New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

Cinema

جنگ جهانی سوم (هومن سیدی)

بازیگران: محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی

Cinema

بی مادر (سیدمرتضی فاطمی)

بازیگران: امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، سارا محمدی، بیتا عزیزاوقلو، شیرین ضابطیان و فاطمه میرزایی

Cinema

مهمانی از کارائیب (بهزاد فراهانی)

بازیگران: رضا بابک، شقایق فراهانی و آذرخش فراهانی کامران تفتی، رامین ناصرنصیر، مهناز غمخوار، فهیمه رحیم‌نیا، علی میلانی، مهدی میامی، رامین پورایمان و نوشین تبریزی

Cinema

ملاقات خصوصی (امید شمس)

بازیگران: پری ناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین فر

Cinema

احمد به تنهایی (حسین مهکام)

بازیگران: سهیل مستجابیان، محمود کلاری، بابک کریمی، سروش صحت، شاهرخ فروتنیان، علیرضا استادی، آندرانیک خچومیان، امیر شهرابی، محمد جزایری، مازیار تهرانی، نازآفرین فرجی، عبدالخالق استواری، غلامعلی رضایی، احمد نگهبان، محمد علی ارکان، حمید گرامی فر، علیرضا شریف زاده، مجید بیرقیان و باران کوثری

Cinema

کوزوو (میثم هاشمی‌طبا)

بازیگران: کورش تهامی، فرهاد آییش، روشنک گرامی، حمید ابراهیمی، هومن شاهی، سیاوش چراغی‌پور، مریم سعادت، بهرام ابراهیمی، بیوک میرزایی، امید روحانی و بهاره کیان‌افشار با حضور گوهر خیراندیش و بهناز جعفری

Cinema

در انتهای روز (بابک بهرام‌بیگی)

بازیگران: هانیه توسلی، رضا بهبودی، خیام وقارکاشانی، مهتاب ثروتی، شایسته سجادی، حسام رضائیان و با حضور شبنم مقدمی

Cinema

شادروان (حسین نمازی)

بازیگران: سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی و با هنرمندی رویا تیموریان رضا رویگری و بهرام ابراهیمی

Cinema

لایه‌های دروغ ( رامین سهراب)

بازیگران: رامین سهراب نادر فلاح آرمان درویش روشنک گرامی آنتی رینی آنو سینی‌سالو سونیا فارلینگ

Cinema

بدون قرار قبلی (بهروز شعیبی)

بازیگران: مصطفی زمانی - صابر ابر - الهام کردا

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

دورهمی خسته کننده آذر و رفقا / یادداشت احسان رحیم زاده به فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»

:: 24 مرداد 1393  11:31:56 AM  ::

پوستر فیلم

پوستر فیلم "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران"

 

سی نت: «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» فیلمی است در هجو سینمای روشنفکری؛ اما جالب است که خودش سرشار از اداها و اطوارهای روشنفکرانه است!

در فیلمنامه اش چیزی به اسم کشمکش یافت نمی شود و شخصیتها هیچ احساسی از خودشان بروز نمی دهند. اتفاقات رابطه علت و معلولی با هم ندارند و پیرنگ تا جایی که امکان داشته، کمرنگ شده است. این تمهیدات در خدمت هیچ هدفی نیستند، نه جذابیت فیلمنامه را بالاتر می‌برند و نه درونمایه مورد نظر را عمیق‌تر می‌کنند. ‌در فیلمهای مدرن همه این حذفیات انجام می‌شود، اما چیز دیگری به ساختار اثر اضافه می‌شود که آن را از وضعیت قبلی جذاب تر می‌کند مثلاً کشمکشهای بیرونی حذف می‌شود و کشمکش درونی جایش را می‌گیرد.

اینکه نه در دنیای درون آدمها اتفاقی بیفتد و نه ارتباط فردی و گروهی‌شان حاوی برخورد و درگیری باشد، احتمالاً نوع جدیدی از فیلمسازی است که بتازگی در سینمای ایران کشف شده است.

فیلم، داستان ساده ای دارد که می‌توان آن را در چند خط تعریف کرد. «یک خانواده بزرگ ایرانی به بهانه بازگشت آذر در باغی دور هم جمع شده اند. آذر که از همسر خارجی همجنس بازش طلاق گرفته، پس از چند روز اقامت در ایران دوباره کشورش را ترک می‌کند و برمی‌گردد.» همین داستان اگر روایت درستی داشت می‌توانست برای چند دقیقه‌ای تماشاگر را سرگرم کند، اما همه چیز این قدر سردستی برگزار می‌شود که انگار هدف اصلی تفریح و خوشگذرانی یک عده بازیگر و سینماگر در شمال کشور بوده است. فیلیپس (شوهر همجنس باز) غایب است و ما فقط چیزهایی درباره اش می‌شنویم.

در نریشن (گفتار متن) گفته می‌شود، آذر دچار افسردگی شده، ولی این افسردگی در قاب تصویر خودش را نشان نمی‌دهد و فقط در حد حرف باقی می‌ماند. آذر با عجله به ایران می‌آید و با عجله هم بر می‌گردد و بین ماندن و رفتن مردد نمی شود. در لحظه رفتن هم هیچ حسی از غصه و دلتنگی در چهره‌اش نمایان نمی شود. اینکه چرا به خارج از کشور رفته و در آنجا چه سرنوشتی پیدا کرده هم اصلاً مهم نیست. مهم این است که کارگردان ژست بگیرد و همه جا بگوید، فیلم من حرفی جهانی دارد و به مسایل مهمی چون مهاجرت، طلاق و همجنس بازی می‌پردازد. به فهرست این مقولات مهم می‌توانیم حزب توده را هم اضافه کنیم که یکی از شخصیتها قبلاً در آن عضویت داشته و در حد یک جمله درباره اش حرف زده می‌شود.

در عنوان فیلم به جز آذر، سه واژه کلیدی دیگر (شهدخت و پرویز و دیگران) هم آمده است که فیلمنامه مجبور است درباره شان توضیحاتی ارایه بدهد. پرویز(مهدی فخیم زاده) و شهدخت (گوهر خیراندیش) پدر و مادر آذر هستند که سرمسأله‌ای جزیی با هم قهر می‌کنند. این داستان فرعی هیچ ارتباطی به ماجراهای «آذر» پیدا نمی کند و در فیلمنامه، ساز خودش را می‌زند. داستانی که کارکردی جز دو پاره ساختن روایت ندارد و آشفتگی بیش از حد قصه را موجب شده است. اگر این دو خرده داستان در نقطه‌ای به هم پیوند می‌خوردند، می‌شد دلیلی برای حضورشان پیدا کرد. آیا آذر تحت تأثیر ماجرای قهر پدر و مادر قرار می‌گیرد؟ آیا او برای به هم رساندن این دو نفر تلاشی می‌کند؟ پاسخ همه این پرسشها منفی است. اساساً شخصیتها در زندگی شان هیچ مسأله و دغدغه ای ندارند. از محیط اطرافشان تاثیری نمی گیرند و تأثیری هم بر دیگران نمی‌گذارند. فقط می‌گویند و می‌خندند و خوشگذرانی می‌کنند و از صحنه خارج می‌شوند.

پس از مرور سه شخصیت اصلی به واژه«دیگران» می‌رسیم که تعدادشان خیلی زیاد است. خواهران آذر، برادرش، خاله اش، سرایدار و همسران و فرزندان هر یک از این افراد جزو شخصیتهایی هستند که با عنوان دیگران در فیلم حضور دارند.

فیلم «آذر، شهدخت....» در حوزه استفاده از شخصیتهای خنثی و بی خاصیت یک رکورد از خودش به جا گذاشته است. اگر همه این آدمها را حذف کنیم، هیچ لطمه‌ای به قصه وارد نمی شود. آنها فقط آمده اند تا دورهمی اعضای اصلی خانواده را کامل کنند؛ بدون اینکه با خودشان ماجرایی بیاورند و تأثیری بگذارند. سرایدار باغ که از فضای «دایی جان ناپلئون» گرفته شده، چند دقیقه درباره همسر و فرزندانش سخنرانی می‌کند، بدون آنکه تصویری از اعضای این خانواده ببینیم و بدون اینکه بفهمیم مشکلات دختر و پسر سرایدار چه ربطی به سیر حوادث داستان دارد.

اگر مزه پرانی های مهدی فخیم زاده در نقش «پرویز دیوان بیگی» نبود، تحمل این همه آدم بی دغدغه و خنثی خیلی سخت می‌شد. فخیم زاده در مصاحبه‌هایش تأکید کرده که خود افخمی هم درک درستی از دیوان بیگی نداشت و من با خلاقیت خودم نقش را در آوردم. (نقل به مضمون) البته در وضعیت فعلی هم «دیوان بیگی» شخصیت پردازی مشخصی ندارد. او گاهی حرفهای حکیمانه می‌زند(مثلاً این دیالوگ: هر مردی که پنچری های کوچیک نداشته باشه، یه پنچری بزرگ داره)، گاهی الکی خشمگین می‌شود و بعضی وقتها در نهایت خونسردی فیلم می‌بیند و پوست تخمه هایش را روی فرش می‌ریزد. دیوان بیگی یک بازیگر پیشکسوت است که به همسرش حسادت می‌ورزد. او می‌توانست هر شغل دیگری هم داشته باشد، چون در وضعیت فعلی ویژگی‌های حرفه بازیگری در روحیات و رفتارش هیچ نمودی ندارد. او می‌توانست نقاش، کفاش، مهندس ساختمان، تاجر و .... باشد و همین کنشها را داشته باشد.

بهروز افخمی که اقتباس ناموفق «گاوخونی» را در کارنامه اش دارد، این بار به سراغ اقتباس از کتاب همسرش رفته است، فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» اقتباسی از کتابی به همین نام محسوب می‌شود. ابتدا قرار بود مرجان شیرمحمدی کارگردانی فیلم را به عهده بگیرد که به دلایلی این مأموریت به همسرش (بهروز افخمی) واگذار شد. نویسنده این کتاب که در فیلم نقش «آذر» را هم بازی می‌کند، به یادمان می‌آورد «رابطه بازی» در سینمای ایران فقط شامل حال دختران و آقازاده های سینماگران نمی شود و همسران هم می‌توانند از این امکان ویژه بهره مند شوند. در این اقتباس با یک راوی پرحرف طرف هستیم که بیشتر از تمامی شخصیتها گفتار متن می‌خواند و درباره گذشته و آینده توضیح می‌دهد.
برای اینکه به ارزش فرهنگی رمان(منبع اقتباس) پی‌ببریم بد نیست نگاهی به غلطهای املایی این رمان داشته باشیم که نویسنده در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» به بخشهایی از آن اعتراف کرده است.

در این رمان اصطبل با سین نوشته شده و واژه«الی‌الخصوص» جایگزین علی الخصوص شده است. استفاده از ترکیبات اشتباهی چون اجالتا(عجالتا) و غرض (قرض) از دیگر شاهکارهای این رمان است.

در این رمان با داستانی مواجهیم که موقعیتهای داستانی اش برای سینما مناسبت نیست و خرده داستانها هم کشش و جذابیت لازم برای تبدیل شدن به فیلم را ندارند. در فیلم می‌بینیم که مهدی فخیم زاده وظیفه پرکردن حفره‌های داستانی را برعهده دارد و در لحظات کسل کننده برای اجرای چند حرکت خنده آور(مثلاً زمین خوردن و شکستن کاسه شله زرد) سر و کله اش پیدا می‌شود. مزه پرانی های او فیلم را تبدیل به معجونی می‌کند که نه به کمدی شباهت دارد و نه ملودرام.

افخمی با فیلم «عروس» نشان داد که رگ خواب مخاطب را به خوبی می‌شناسد و در سینمای تجاری حرفهای زیادی برای گفتن دارد. «شوکران» دیگر ساخته این کارگردان نیز اتفاقی هنرمندانه بود که بخشی از مشکلات اجتماعی زنان را واکاوی کرد. فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» نشانی از فیلمهای موفق این کارگردان ندارد. فیلمی که نه به جنبه زیبایی شناسی سینما توجه دارد و نه سلیقه و خواست مخاطب را در نظر می‌گیرد.

 

منبع: قدس آن لاین

7252 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آذر، شهدخت، پرویز و دیگران... - Azar_Shahdokht_Parviz Va Digaran...        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت