New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به سریال "چهارچرخ"

آغازگر جریانی به نام "سریالفارسی"

:: 8 اردیبهشت 1390  10:54:22 PM  ::

 

سی نت: اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به جدیدترین سریال جواد مزدآبادی بیندازیم، می توانیم آن را یک کمدی به شدت کلیشه ای از تکرار آنچه در دیگر سریال های کمدی دیدیم بنامیم.
کمدی ای که سعی در سرگرم کردن بیننده از طریق حرف و حدیث های تکراری دارد و عاری از هر گونه خلاقیت، ابداع و نوآوری است.

تیم بازیگران این سریال هم مطابق معمول یک تیپ کلیشه ای از خود به نمایش می گذارند. حمید لولایی باز هم داشته هایش را فقط در عالم خواب و رویا و خیال می بیند و مثل همیشه در نقش شخصی بازی می کند که آه در بساط ندارد. مریم امیرجلالی هم با همان ویژگی مشترک در تمام بازی هایش ظاهر شده است، داد و بیداد و جار و جنجال هایی که او در آن استاد است. فلامک جنیدی و بهنوش بختیاری هم مثل قبل، بدون هیچ خلاقیت و حرکتی که بشود اسمش را هنر گذاشت.

و البته در این بین دو بازیگر خوب و توانمند جوان حضور دارند که به اقتضای فیلمنامه ی ضعیف مجالی برای خودنمایی ندارند. شهرام قائدی و مجید یاسر. قائدی که در سریال "پنجمین خورشید" و پیش از آن فیلم "روز سوم" توانایی هایش را در ارائه ی یک بازی خوب و جدی نشان داده همچون مجید یاسر اکنون اسیر فیلمنامه ای است که از همه جهت دچار نقص است. مجید یاسر هم که سال ها تجربه ی حضور در کنار محمدحسین لطیفی را داشته حالا باید شخصیتی را بازی کند که هزار بار دیدیم و البته شکی نیست که باز هم خواهیم دید.

بیمارستان، کلانتری، سارق، خواستگار، بی پولی و... این ها جزء جدایی ناپذیر کمدی های ایرانی هستند که این بار از قاب دوربین کارگردانی دیده می شوند که بارها در بعضی از کارهایش بیننده خلاقیت های وی بودیم.

مهمترین نقاط ضعف فیلمنامه های این روزهای سریال های کمدی تلویزیون، شخصیت پردازی و تعلیق است.
شخصیت هایی را که می بینیم به طور کامل برایمان آشنا هستند و تکراری؛ فیلمنامه ی خوب فیلمنامه ای است که ما در طول قصه و با وقوع حوادث و اتفاقات کم کم شخصیت هایش را بشناسیم. نه اینکه نویسنده باز هم شخصیت ها را در قالبی ارائه دهد که از همان اولین سکانس ها مخاطب به طور کامل آن ها را بشناسد. پازل فیلمنامه ی "چهار چرخ" درست چیده نشده است. و البته تعلیق؛ باز هم در شاخ و برگ دادن به قصه و جلو بردن آن از سوژه هایی استفاده شده که بارها دیده ایم و باز هم خبری از نوآوری نویسنده نیست.

اگر هم خلاقیتی در کار باشد کاملا سطحی است. نویسنده باید سطح انتظار و سلیقه ی مخاطب را بالا ببرد نه اینکه به مشابه سریال های دیگر کمدی در جا بزند.

تفاوت نگاه رضا عطاران و سیروس مقدم در ساخت یک سریال کمدی با دیگر سریال سازان در این است که آن دو کمدی را کاملا جدی می گیرند و به جزئیات فیلمنامه حساسند. متاسفانه کمدی های امروز تلویزیون حتی یک خط روایی قصه گویی ساده هم ندارند و ابتکاری در آن نمی بینیم و متاسفانه جریانی در حال وقوع است که من اسمش را می گذارم سریالفارسی!

به نظر می رسد سیاست های تلویزیون از روی آنتن فرستادن سریال های کمدی صرفا سرگرم کردن مخاطب است نه چیز دیگری.

جمع بندی پایانی اینکه: "چهار چرخ" سریالی است که از یک ایده ی تکراری می آید. ایده ای که البته می شد با پرداخت متفاوت از آن یک سریال متفاوت ساخت اما این اتفاق نیفتاد. در شرایطی که شخصیت های فیلمنامه همان شخصیت های فیلمنامه های قبلی کمدی باشند بدون شک بازیگر هم پی به نکته ی جدیدی نخواهد برد و باز هم یک تیپ سازی تکراری از او می بینیم. البته نگارنده امیدوار است ماحصل جلسات معاون سیما با کمدی سازان تلویزیون منجر به ایجاد موجی نو در زمینه ی ساخت این سریال ها شود و تازگی ای را رقم بزند که... گاهی تازگی در پس همین تکرارهاست.

 

منبع: سی نت

4332 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت